LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vast aan boeking Vliegtickets.nl zonder toestemming!

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Bab

Vast aan boeking Vliegtickets.nl zonder toestemming!

Ongelezen bericht door Bab »

Ik heb hier al wat slechte ervaringen gelezen over cheaptickets.nl maar nog geen over Vliegtickets.nl. Ik heb vorige week telefonisch inlichtingen moeten inwinnen over een ticketprijs die eerst wel werd weergegeven op de website na een zoekopdracht, maar na een doorklik verdween. Omdat dit wel een ticket was waarin wij eventueel geinteresseerd zouden zijn, hebben we gebeld met de info/hulplijn (dachten wij!).

Er werd ons verteld dat dit inderdaad zou kunnen kloppen maar dat de telefoniste ons wel aan die info zou kunnen helpen. Zij heeft voor ons gezocht en dacht het tarief gevonden te hebben wat correspondeerde met een beschikbare vlucht. Ze noteerde onze gegevens (voorletters + achternamen en adres) waarna ze alle info op de mail zou zetten zodat we deze vlucht WEL konden bekijken.

Toen we de volgende ochtend keken op de mail, vonden we de overstaptijd van de terugvlucht te lang en vonden daarop een betere terugvlucht op de gewenste vertrekdatum. Toen we Vliegtickets mailden dat we liever een andere terugvlucht zouden willen hebben en of ze ons een offerte hiervoor konden sturen, kregen we een mail terug met daarin een factuur waarin omboekingskosten van 90eu totaal werden berekend.

We snapten hier niets van en ik heb daarop gebeld met de klantenservice. Ik heb in totaal 30 min (a 45euct/min) aan de telefoon gezeten waarvan min. 15 in de wacht. Uiteindelijk werd me verteld dat we inderdaad de dag ervoor een vlucht hadden geboekt en dat ons verteld was dat het om een boeking ging en niet om een optie. Echter kon zij dit niet staven met een opname o.i.d waarin wij toestemming gaven dat we akkoord gingen met de boeking van een vlucht. Dat deze niet bestaat, lijkt mij ook logisch aangezien we alleen informatie wilden!!

De telefoniste vertelde me daarna dat ze vonden dat ze recht hadden om ons te houden aan deze overeenkomst omdat we hadden gebeld met hun 0900 nummer en waarom zouden we dat doen als we niet wilden boeken. Nou misschien dus omdat we de vlucht niet online konden zien en dus gedwongen werden om te bellen?? Verder hadden ze onze gegevens genoteerd, dus dat was bewijs dat we gebeld zouden hebben met hen. Echter hebben ze alleen onze voornamen (verkeerd gespeld!) en achternamen en woonadres.

Dus feitelijk kan iedereen die een telefoonboek kan lezen, op jouw naam een vlucht boeken waar je daarna wettelijk aan verbonden bent!!! Wil je nog een leuke hoax uithalen met iemand, here is your chance!!!

Wij zijn eigenlijk niet van plan om deze omboekingskosten te betalen voor de vlucht die we nu ECHT willen boeken omdat we bij de eerste vlucht gedwongen werden met Vliegtickets.nl te bellen en waardoor ze dus (door incomplete info vanuit de telefoniste) een boeking op onze naam konden zetten waar we nooit mee akkoord zijn gegaan. We moeten echter wel nu binnen 1 dag betalen anders worden er allemaal lastige procedures gestart.

De ANVR is geen grote hulp in dit verhaal aangezien zij geen tips geeft, hoe om te gaan met het herroepingsrecht van een consument op een reis die zonder uitdrukkelijke toestemming is geboekt van hem/haar.

Heeft iemand tips om dit op te lossen?

marinusbrink

Re: Vast aan boeking Vliegtickets.nl zonder toestemming!

Ongelezen bericht door marinusbrink »

Dat is de tweede negatieve ervaring met vliegtickets.nl in een uur op dit forum. Zie ook mijn post op http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 19&t=77608. Het lijkt me toch dat er meerdere mensen gedupeerd zijn?

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

geen contract (dan wel telefonische bandopnames) is dus niks wettelijks vastgelegd. Grote onzin natuurlijk over dat 0900 nummer.
Eventueel ergens anders boeken en ze in de stront laten zakken.. je hebt niks getekend en dat zullen ze dan toch eerst moeten bewijzen

marinusbrink

Sowieso ergens anders boeken en hun te kennen geven dat je hun factuur als niet verzonden zult beschouwen aangezien je nooit geboekt heb maar slechts informatie hebt ingewonnen.

Bab

Ik vind het zo apart dat wanneer je op ANVR kijkt naar voorwaarden om te boeken er NERGENS vermeld staat dat er bij een telefonische boeking een voicelog opgenomen dient te worden waarin de klant nadrukkelijk akkoord gaat met de uiteindelijke boeking. Dit om misbruik dus te voorkomen. Ik vind dat hier wel eens iets aan gedaan mag worden!!! Er staat enkel bij vermeld dat een telefonische overeenkomst bindend is, maar dan niet onder welke voorwaarden deze geldt. Zo kan elke reisorganisator wel beweren dat zij een telefonische overeenkomst met een consument zijn aangegaan. Zij horen toch ook de consument te beschermen en wanneer je hun algemene voorwaarden leest, lijkt het vooral preken voor eigen parochie te zijn.

Helaas is de vlucht die we bij Vliegtickets gezien hadden de goedkoopste op het internet. We hebben nogmaals gebeld om te kijken of mijn doopnaam kon worden gewijzigd en de 90eu toch nog konden worden kwijtgescholden, waarbij de telefonist dit keer wel beweerde dat mijn vriend op band stond en we dus gewoon de 90eu moesten betalen.

Toen mijn vriend deze band aanvroeg omdat hij hiertoe gerechtigd is, kroop de telefonist terug maar bleef erbij dat we binnen 1 dag moesten betalen met overboekingskosten. Hij was erg ongeduldig, onbegripvol en vond dat wij nu maar eens moesten beslissen wat we wilden doen: de naam op de vlucht veranderen met behoud van de 90eu omboekingskosten OF de vlucht annuleren met bijkomende annuleringskosten. Belachelijke gang van zaken!!!

Ik vind het heel vervelend dat we blijkbaar geen poot hebben om op te staan. De kans is groot dat we in het ongelijk worden gesteld, daar de voorwaarden van de ANVR ons op geen enkele wijze lijken te steunen.
We staan met onze rug tegen de muur: we kunnen deze vlucht met dit tarief alleen bij VT boeken. Dan kunnen we dus de betaling laten voor wat het is en hopen dat we over een maand te horen krijgen dat we in ons gelijk worden gesteld. De kans bestaat dan natuurlijk dat VT lekker gaat etteren en de aanvraag in z'n geheel cancelled en we met waarschijnlijk hogere kosten zitten omdat de vertrekdatum dichterbij is gekomen en de tickets dus duurder zijn geworden.
We gaan dus waarschijnlijk nu betalen dus onder protest en dienen een officiele klacht in bij hen om te proberen alsnog de 90eu te verhalen.

Ik hoop echter wel dat er nu mensen zijn gewaarschuwd voor "vrijblijvende" informatie op te vragen bij Vliegtickets.nl - DIT BESTAAT DAAR NIET!!!

Verder zou ik iedereen op willen roepen op deze post te blijven reageren, wellicht dat de ANVR wakker wordt en dit soort perikelen tot een halt roept.
Mocht iemand nog tips hebben...dan hoor ik het nog steeds graag!

marinusbrink

Als ik het goed begrijp heb je eerst informatie ingewonnen, vliegtickets.nl deze aanvraag als een boeking heeft gezien en je vervolgens annuleringskosten in rekening heeft gebracht. Vervolgens heb je bij vliegtickets.nl een andere vlucht geboekt?

Kan me voorstellen dat je dan met je rug naar de muur staat. Je had niet bij vliegtickets moeten boeken. Maar goed...daar is het nu te laat voor denk ik.

Ik zou het toch proberen om te draaien als ik jou was. Zij hebben tenslotte een fout begaan.. niet jij! Je hebt nog geen tickets in huis?

marinusbrink

PS: is de vlucht ook het goedkoopst wanneer je die 90 euro in acht neemt? Plus alle onvrede natuurlijk.

Eev

Ongelezen bericht door Eev »

Geldt hierbij niet in de eerste plaats gewoon de Wet Verkoop op Afstand, waarbij je 7 werkdagen bedenktijd hebt?

Bab

Zie ANVR voorwaarden -

Kan ik van mijn internetgeboekte reis af volgens de wet Koop op Afstand?

Nee, deze wet sluit kosteloze annulering van vakantiereizen en vliegtickets uit, aangezien dit niet onder een product, maar onder een dienst valt.

Dus hoe je 'm ook geboekt hebt - het valt daar niet onder en ze kunnen je dus gewoon alles maken. Makkelijk he?!

Bab

@ Marinus: we hebben nog geen vliegtickets in huis...zover ik weet krijgen we ze gewoon per e-mail zoals meestal gebruikelijk is tegenwoordig. In ieder geval mag ik hopen dat ik die dan wel zonder problemen toegestuurd krijg!

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Lijkt me ook totaal niet nodig dat het in de voorwaarde van de ANVR moet staan.. het is ook niet direct iets wettelijks.. maarja als iets wil bewijzen zullen ze toch iets in handen moeten hebben.
Als ik geld van jou wil zien moet ik bewijzen dat je een dienst heb afgenomen, en echt niet omgekeerd... dus het is puur aan hun om de overeenkomst vast te leggen

Eev

Ongelezen bericht door Eev »

Hm, ik las op de site dat dat ook voor diensten geldt..

"Wanneer gaat uw bedenktijd in?
Uw bedenktijd gaat in als u het product thuis krijgt. Koopt u geen product maar een dienst? Dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u de dienst bestelt."

Volgens consuwijzer geldt dit niet voor reizen die via internet worden geboekt, over telefonisch boeken wordt niets gezegd.

Bab

Dat is inderdaad vreemd dan - u vond deze notitie op Consuwijzer.nl begreep ik uit de post? Wellicht kan ik contact zoeken met hen over de voorwaarden van een telefonische boeking van een dienst.

We hebben overigens inmiddels al geboekt (vanwege bovenstaande redenen dat tickets na wachttijd van 1 maand er niet goedkoper op worden) maar zijn wel van plan protest aan te tekenen tegen de 90eu extra die op de totale ticketkosten kwamen.

Bab

Ik kreeg zojuist een mail van de klantenservice van Vliegtickets.nl op mijn klachtenbrief die ik direct gestuurd had toen we hoorden van de 90eu omboekingskosten.
----
Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor het toezenden van uw email.
Wij vinden het spijtig te vernemen dat er een miscommunicatie is geweest tussen u en onze medewerker. Wij bieden u hiervoor onze excuses aan.
Wij zullen de wijzigingskosten van 2 x 45,- euro retourneren naar het rekeningnummer waarmee de oorspronkelijke betaling voldaan is.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Ronald Gouwentak
Customercare
Vliegtickets.nl
---
Voor ons is het probleem nu dus gelukkig opgelost en dit keer op een prettige manier. Fijn ook dat het geen 3 tot 4 weken hoefde te duren zoals ze via een automatisch bericht communiceerden. Of dit komt doordat we hebben gebeld, gemaild, op dit forum een bericht heb geplaatst of dat ze gewoon wisten dat ze in hun ongelijk stonden, weet ik niet maar goed...

Ik raad iedereen aan die een dergelijke ervaring heeft met een bemiddelingsmaatschappij niet zomaar bij de pakken neer te gaan zitten.

Ik heb vandaag ook n.a.v. een bericht dat eerder op geplaatst werd, telefonisch contact gezocht met Consuwijzer.nl 0880707070. Ik werd door erg vriendelijke medewerkers te woord gestaan en zij zouden voor mij uit kunnen zoeken of ik wel/niet in mijn recht stond m.b.t. deze telefonische boeking zonder toestemming. Dit is nu gelukkig niet meer nodig maar wel een aanrader!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Eev schreef:Geldt hierbij niet in de eerste plaats gewoon de Wet Verkoop op Afstand, waarbij je 7 werkdagen bedenktijd hebt?
Nee transport is een uitzondering daarop.

Hier is het zaak om te betwisten dat er een overeenkomst tot stand is gekomen en als die al tot stand gekomen zou zijn er sprake is van dwaling waardoor deze vernietigd kan worden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bab schreef:Zie ANVR voorwaarden -

Kan ik van mijn internetgeboekte reis af volgens de wet Koop op Afstand?

Nee, deze wet sluit kosteloze annulering van vakantiereizen en vliegtickets uit, aangezien dit niet onder een product, maar onder een dienst valt.
Dit onjuist. Een dienst valt ook onder de wet koop of afstand, maar er is een uitzondering voor "overeenkomst[en] op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding (...) indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode."

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46i.html

Bab

Maar...als ik je goed begrijp, heeft de ANVR het antwoord gewoon ingekort op hun site maar is het verhaal nog steeds dat als ik vliegtickets telefonisch "aanschaf" dat ik GEEN respijtperiode heb?

mcat

Ongelezen bericht door mcat »

Uit het feit dat u informatie vraagt waarbij u vluchtgegevens krijgt en uw gegevens gevraagd en gegeven worden, kan geconcludeerd worden dat u wilde boeken Om de informatie per mail toe te sturen, was namelijk een emailadres voldoende en had men niet de gegevens van alle reizigers nodig. Die gegevens had u dus niet zondermeer moeten geven, als u nog niet wilde boeken. U heeft geluk gehad dat Vliegtickets u de omboekingskosten heeft terugbetaald.

Bab

Feit blijft dat zelfs Jantje van 2 deuren verderop dus mijn gegevens zou kunnen gebruiken (aangezien een adres + voorletter en achternaam niet zo moeilijk te vinden zijn) om een vlucht te boeken waar je vervolgens niet onderuit zou kunnen omdat ik het zou zijn die deze vlucht heeft geboekt.

Persoonlijk vind ik het vreemd dat consumenten niet beschermt worden tegen dit soort praktijken waarbij een operator zomaar dingen kan beweren maar totaal geen schriftelijk dan wel mondeling bewijs kan overleggen dat dit gesprek onder de door hem geclaimde voorwaarden heeft plaatsgevonden maar dat dit dan wel als "rechtsgeldig" kan worden ervaren. Net zoals bij het aankopen van vliegtickets online zou de operator moeten worden verplicht nadrukkelijk telefonisch kenbaar te maken aan de consument dat het hier om het BOEKEN van een vlucht gaat en er geen mogelijkheid is tot een OPTIE.

Ik ben erkentelijk dat Vliegtickets.nl mijn klacht serieus heeft genomen welke ik nog steeds terecht vind, gezien de kwaliteit van het telefoonscript dat ze gebruikt. Maar ik vind dat de brancheorganisaties dan wel overheid hun licht hier wel eens over mogen gaan schijnen. In de Telecom en vele andere branches wordt dit al wel wettelijk geregeld, waarom dan niet in de reissector. Een aankoop is een aankoop.

Gesloten