LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV en een uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
wheenie

UWV en een uitkering

Ongelezen bericht door wheenie »

Toen ik werd uitgenodigd voor een keuring kreeg ik al snel een brief met het bedrag wat ik zou krijgen. Heb ze toen heel vaak gebeld en geschreven dat het bedrag niet klopte.Ik zat toen met psychische problemen en kon problemen niet meer aan.Mijn moeder heeft na 2 maanden een brief geschreven en alles uitgelegd. Pas na in totaal 3 maanden kreeg ik het bedrag waar ik recht op had. Maar doordat UWV een fout maakte stond ik 1000 euro in de credit. En toen ik dit uit eindelijk voor elkaar had begon de ellende. Ik moest om de 6 weken komen. Ik kon het in mijn hoofd niet meer aan, en had elke 6 weken diepgaande gesprekken die mij teveel werden.Ik had het gevoel dat ik niet serieus werd genomen en hij had het over dingen die voor mij te zwaar waren.Elke 6 weken kwam ik weer jankend uit het kamertje en als ik na al die weken er weer iets bovenop kwam moest ik WEER naar die vent toe.Op een gegeef moment zaten er meer weken tussen de oproepen en kreeg een nieuwe arts toegewezen.Eindelijk dacht ik...maar toen ik daar aankwam werd ik weer niet serieus genomen. Ik vertelde mijn problemen en dat er is geconstateerd dat ik fibromyalgie had.Deze aandoening is er in verschillende vormen.Hij zei gewoon tegen mij als ze mij onderzoeken heb ik ook fibromyalgie.Ik dacht dat ik gek werd, maar kon niet reageren doordat ik psychisch in de knel zat.Deze artsen maken je gewoon nog zieker dan dat je al bent. Er wordt totaal geen rekening gehouden met hoe het met je gaat!Ik vind dat dit soort artsen moeten verdwijnen binnen UWV.Ze moeten maar eens een training krijgen hoe je moet omgaan met mensen die ziek zijn.Ik maak me zorgen voor als ik ooit weer een oproep krijg, omdat fibromyalgie nog steeds niet als ziekte word erkend en ze beweren dat het tussen de oren zit terwijl er in andere landen onderzoeken zijn geweest dat de ziekte in de hersens zit en dat het helemaal niet een psychische aandoening is.

Annemarie_1967

Re: UWV en een uitkering

Ongelezen bericht door Annemarie_1967 »

ME werd ook niet erkent als ziektebeeld bij het UWV. Me is een vermoeitheid ziekte. Vele mensen werden niet serieus genomen. Daardoor zijn er mensen nog zieker geworden omdat ze aan zichzelf twijfelden. Uiteraard ook de partner met wie je samen leeft? Dus ik kan me voorstellen wat het voor jou betekent. Die hele rompslom en toestanden die je moet vertellen. Niet 1x maar iederen keer moet je het opnieuw vertellen. Terwijl je er recht op heb en je heb ervoor gewerkt des tijds.

Mijn advies zoek steun bij de maatshcappelijk werker en mensen die je daad werkelijk kunnen helpen ermee, want in je eentje sta je maar alleen.
Je kan je ook voorlopig oplaten nemen bij de P.A.A.S in het ziekenhuis dan word je pas serieus genomen. Die mensen helpen je ook echt waar ik heb het van een vriendin dichtbij meegemaakt. Dan heb je bewijs en mensen die achter je staan.
Mijn vriendin is ermee geholpen. Haar man nam haar ook niet serieus en dat heeft een scheiding gekost allemaal. Met nood leer je vrienden kennen. Bij haar is dat haar eigen man! Dus dat kwam er voor haar ook nog eens bij. Ik heb haar ook geholpen ermee en het gaat nu veel beter met haar. Ze heeft haar geld van het UWV gekregen met terug werkende kracht. Ze lacht en is weer wat gelukkiger geworden. Ik hoop dat ook voor jou en ga ermee aan de slag.

Sterkte en veel geluk in 2010 Annemarie

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Keuringsartsen en fibro, hou maar op.
Fibro is reuma, maar ik heb zelfs een keuringsarts meegemaakt die beweerde dat het geen reuma was, omdat er geen 'reumatoïde' voorstond, zoals bij artritis.
Daar zit je dan met fibromyalgie, artrose en de ziekte van Bechterew, allen reuma.
Maar nee, je hebt geen reuma hoor!
Mocht je erg veel klachen van je fibro hebben, ga naar het Jan van Bremen Institiuut in Amsterdam.
Daar hebben ze mij ook heel goed geholpen om bijvoorbeeld van de onnodige medicatie af te komen die ik slikte.
En ze hebben reuma gevonden waarvan ik niet wost dat ik het had.

Maar goed, keuringsartsen.
Hou in je achterhoofd dat dit basisartsen zijn, die nog lager zijn opgeleid dan je eigen huisarts.
Deze mensen weten van toeten nog blazen en willen het UWV enkel geld besparen.
Mocht je nogmaals een denigrerende opmerking krijgen over je fibro, wijs hem dan (als je bij machte bent op dat moment) op het feit dat fibromyalgie een door de Wereldgezondheidsorganisatie erkende vorm van reuma is.
Dat hét reumacentrum van Nederland (Jan van Bremen Instituut) het erkent als reuma.
Dat het Reumafonds het erkent als reuma.
Vraag hem vervolgens of hij er langer onderzoek naar heeft gedaan als al die organisaties samen.
Maar bovenal, laat je niet gek maken.
Je weet wat je mankeert, je weet wat het erger maakt.
Laat zo'n knullig mannetje je niet nog zieker maken dan je al bent!

Heel veel sterkte!!

margrietgarnier

Ongelezen bericht door margrietgarnier »

tja, ook ikheb fibro ook ik heb al jaren problemen met het uwv. hier een paar problemen die ik meemaak, ik ben dus,na bezwaar dat ik niet voor de wia in aanmerking kwam, ook voor ww goedgekeurd. daar ik een best superloon verdiende via pgb van een mevr. die verzorging van mij kreeg, ben ik dus gehalveerd op mijn ww uirkering, naar deze meneer zijn idee omdat HIJ dat niet eens verdiende, ik stond onder contract dat ik dus 24 uur beschikbaar was, indien nodig, ik zit nu voor wat grotere afstanden in een rolstoel maar ook dat hou ikniet lang vol. heb heeeel veeeel pijn in mijn lijf en ok geestelijk gaat het niet lekker. ja ja , je kan gewoon werken alleen de zorg is voor u nu minder. dat is het antwoord, en wat ik ook hetken? reuma? u heeft geen reumahet zit tussen de oren. teken je bezwaar aan? geen andere arts, geen andere arbeidsdeskundige, nee alles word opnieuw bekeker, JA,WAT AL OP PAPIER STAAT,dat lezen ze nog een keer door. ik weet het niet meer, niet met het geld ,niet met het werk, niet met mijn lijf, alsjeblieft, heeft iemand nog een idee? groetjes margriet :?:

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Helaas is fybromyalgie geen erkende ziekte bij het uwv,
de artsen daar willen de ziekte niet erkennen.
Terwijl de ziekte wel in NEDERLAND erkend is !

VioletPrue

margrietgarnier schreef:tja, ook ikheb fibro ook ik heb al jaren problemen met het uwv. hier een paar problemen die ik meemaak, ik ben dus,na bezwaar dat ik niet voor de wia in aanmerking kwam, ook voor ww goedgekeurd. daar ik een best superloon verdiende via pgb van een mevr. die verzorging van mij kreeg, ben ik dus gehalveerd op mijn ww uirkering, naar deze meneer zijn idee omdat HIJ dat niet eens verdiende, ik stond onder contract dat ik dus 24 uur beschikbaar was, indien nodig, ik zit nu voor wat grotere afstanden in een rolstoel maar ook dat hou ikniet lang vol. heb heeeel veeeel pijn in mijn lijf en ok geestelijk gaat het niet lekker. ja ja , je kan gewoon werken alleen de zorg is voor u nu minder. dat is het antwoord, en wat ik ook hetken? reuma? u heeft geen reumahet zit tussen de oren. teken je bezwaar aan? geen andere arts, geen andere arbeidsdeskundige, nee alles word opnieuw bekeker, JA,WAT AL OP PAPIER STAAT,dat lezen ze nog een keer door. ik weet het niet meer, niet met het geld ,niet met het werk, niet met mijn lijf, alsjeblieft, heeft iemand nog een idee? groetjes margriet :?:
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Deze kunnen, als ze je zaak aannemen, bezwaar aantekenen en dan komt er een hoorzitting.
Heeft mijn zus ook gedaan die met een whiplash van 100%-80% afgekeurd naar 11% afgekeurd ging.
Zij kon het psychisch niet meer aan en heeft niet doorgezet en is momenteel met veel moeite bij een fantastische baas aan de slag.
Maar wat dat zeggen wil, is dat er wel degelijk mogelijkheden zijn voor bezwaar en dat moet je ook zeker doen.
Print uit wat je kunt over fibro, vooral van de Wereldgezondheidsorganisatie. (die het in 1992 al erkend heeft)
Sla ze ook om de oren met het feit dat het opgnomen is in de International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps. (nummer M79.D)
Het is dus ECHT een ziekte en geen ingebeelde handicap.
Heel, heel veel sterkte!!

Chocomelk

Dat het geen ingebeelde ziekte is dat is wel duidelijk, maar UWV
wil de ziekte niet erkennen.
Ook ik heb door de fybro al 2 keuringen achter de rug, maar word
gewoon goedgekeurd voor om 100% te werken ondanks een bezwaarschrift van advokaat.

Vreemd is dat fybromyalgie erkend word bij UWV maar chronische
pijnklachten (hetzelfde) wel !

VioletPrue

Chocomelk schreef:Vreemd is dat fybromyalgie erkend word bij UWV maar chronische
Daar ga je even de mist in.
Chronische pijnklachten kan van alles en nog wat inhouden, fibro is weke delen reuma en kan dus niet van alles inhouden.
Chronische lage rugpijn ten gevolge van wildgroei van kraakbeen is bijvoorbeeld zo'n chronische pijn klacht.
Maar het is geen fibro.

margrietgarnier

dank jullie wel, ik ga er toch mee aan de slag, vind het hele gebeuren ZO gemeen en onterecht,er zijn zoveel mensen die jong zijn en wel erknning krijgen, voor ook kleine problemen( ik weet best dat wat voor de 1 klein is voor de ander niet een klein probleem hoeft te zijn) maar ik ken mensen genoeg die met zware rugklachten op de brommer rijden,een heel gewoon hobbel brommer en 25 jaar is, en ook nog 100% afgekeurd. en dan zoveel mensen met fibro, ikzelf ben nu 56 jaar,heb eigenlijk al mijn hele leven onbegrepen klachten, maar vanaf mijn 15 de gewerkt, 's avonds studie en nu ik eindelijk ECHT uitval van het werk, dit......... het is gewoon gemeen. voor al deze mensen.maar ook natuurlijk hoor ik daarbij. groetjes en nog bedankt voor jullie reactie

Chocomelk

VioletPrue schreef:
Chocomelk schreef:Vreemd is dat fybromyalgie erkend word bij UWV maar chronische
Chronische pijnklachten kan van alles en nog wat inhouden, fibro is weke delen reuma en kan dus niet van alles inhouden.
Chronische lage rugpijn ten gevolge van wildgroei van kraakbeen is bijvoorbeeld zo'n chronische pijn klacht.
Maar het is geen fibro.
En toch zijn chronische pijnklachten ook pijnklachten in het gehele lichaam waaronder dus ook fibro pijn onder kan vallen, zo heeft zelf een uwv arts dat mij verteld, huisarts bevestigde dat.

Chocomelk

margrietgarnier schreef:dank jullie wel, ik ga er toch mee aan de slag, vind het hele gebeuren ZO gemeen en onterecht,er zijn zoveel mensen die jong zijn en wel erknning krijgen, voor ook kleine problemen( ik weet best dat wat voor de 1 klein is voor de ander niet een klein probleem hoeft te zijn) maar ik ken mensen genoeg die met zware rugklachten op de brommer rijden,een heel gewoon hobbel brommer en 25 jaar is, en ook nog 100% afgekeurd. en dan zoveel mensen met fibro, ikzelf ben nu 56 jaar,heb eigenlijk al mijn hele leven onbegrepen klachten, maar vanaf mijn 15 de gewerkt, 's avonds studie en nu ik eindelijk ECHT uitval van het werk, dit......... het is gewoon gemeen. voor al deze mensen.maar ook natuurlijk hoor ik daarbij. groetjes en nog bedankt voor jullie reactie
Hoi Margriet, waneer ben je gekeurd of moet je nog ?
En als je al gekeurd bent wat is de uitslag ervan ?

VioletPrue

Chocomelk schreef:
VioletPrue schreef:
Maar het is geen fibro.
En toch zijn chronische pijnklachten ook pijnklachten in het gehele lichaam waaronder dus ook fibro pijn onder kan vallen, zo heeft zelf een uwv arts dat mij verteld, huisarts bevestigde dat.
Ja inderdaad, onder chronische pijn kan fibro vallen, maar is dus niet altijd 100% hetzelfde.
Niet alle chronische pijn is fibro, ook al is fibro wel chronische pijn.

En Margriet, heel veel succes en sterkte!!!

margrietgarnier

ik heb ongeveer 1/2 jaar geleden de uitslag van de herkeuring gekregen, ik mag niet meer de zorg in, verder ben ik 100% goed gekeurd. die her keuring was toegezegt met een nieuwe arts e.d. maar er is opnieuw naar gekeken , ja ja, gekeken wat er op papier stond. daarom vind ik het ook allemaal zo gemeen

Gesloten