LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] plichten voor gsm providers

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
cafa
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2009 22:45

plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door cafa »

Vanwege een zeer kostbare ervaring (mijn zoon heeft gemerkt dat je je behoorlijk in de nesten kunt werken), wil ik me sterk gaan maken voor wetgeving die dit moeilijker gaat maken. Ik zou als eerste daarvoor in contact willen komen met mensen die soortgelijke ervaringen hebben meegemaakt. Via dit medium kunnen we vooralsnog de privacy waarborgen.

SirPeter
Berichten: 315
Lid geworden op: 15 dec 2009 17:34

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door SirPeter »

Dit is te algemeen

cafa
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2009 22:45

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door cafa »

Ik wil dat jongere met een stoornis niet meer zo eenvoudig tegen een extreem hoge telefoonrekening kunnen oplopen. Bovendien moeten zij dan niet zo eenvoudig weer een nieuw abonnement kunnen afsluiten.

vc
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2007 12:06

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door vc »

Ik weet niet over wat voor stoornis je het hebt, maar men is zelf verantwoordelijk voor je bel- en smsgedrag. Als je niet met die verantwoordelijkheid kunt omgaan, neem je prepaid.

cafa
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2009 22:45

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door cafa »

Prima met dit antwoord is niets mis mee. Echter mij is het een doorn in het oog dat providers geen plichten hebben. Inmiddels heb ik ook al contact met iemand waar de totale rekening bij VODAFONE 80.000 euro is! "Zwakkere" jeugd moet worden beschermd!

vc
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2007 12:06

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door vc »

Over wat voor plichten heb je het dan?

cafa
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2009 22:45

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door cafa »

Daar zou je kunnen aan een vermelding bij een of ander register. Iemand die daar op staat kan nooit meer een nieuw gsm abonnement afsluiten! De vermelding is alleen in te trekken d.m.v. een eigen schriftelijk verzoek ondersteund door hulpverlener en/of ouder. Deze verplichting beschermd de potentiele slachtoffers.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

In principe is een bkr-registratie genoeg om niet meer aan een abbonemnt te komen. Al sik het goed begrijp wil je dus eigenlijk dat bepaalde personen geen bevoegdheid hebben voor bepaald beslissingen (net als kinderen dus), dat kan toch gewoon... wanneer (de rechter) bepaalt dat iemand niet in staat is beslissingen te nemen.. kan dit in handen worden gelegd van iemand anders.

cafa
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2009 22:45

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door cafa »

Voordat je dit voor een rechter hebt geregeld (als die er al mee akkoord gaat), kan de nood al erg hoog zijn. Mijn wens is dat provider verplicht worden om mensen met extreem hoge telefoonrekeningen te melden en dat andere providers moeten checken of iemand wel een nieuw abonnement mag krijgen. Nu hebben de providers het veel te eenvoudig!

cafa
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2009 22:45

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door cafa »

Inmiddels ben ik erachter dat de wet Oneerlijke Handelspraktijken mogelijkheden biedt. Echter ik zou ook willen pleiten voor een verplichte schuldmelding voor providers (vanaf een bepaald bedrag). Ik heb inmiddels email contact met iemand die bij verschillende providers in het rood staat. Totale schade 80000 euro. Dit is voor ons land toch een belachelijke situatie!

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door vipserv »

rechten hebben we nu al genoeg, niet specifiek voor deze branche, maar de algemene voldoen opzich goed genoeg. enige probleem is dat deze compleet genegeerd worden door de providers.

ik geloof dus niet dat een wetsvoorstel helpt.

waar ik wel in geloof is een onafhankelijke partij die eventuele problemen en/of geschillen die langer als 1 maand lopen, langer als een maand geleden kenbaar zijn gemaakt zonder reactie vanaf de provider en/of om meer als 500 euro gaan in behandeling neemt.

deze partij moet de zaak tegen een kleine vergoeding van zeg 25-50 euro overnemen. deze partij moet ook geauthoriseert zijn om beslissingen te nemen die bindend zijn voor de telecom partij. is het in het voordeel van de klant, dan betaald de telecom partij de vergoeding,zo niet, dan de klant.

er is namelijk nu ook al een heleboel te bereiken via de geschillencommissie, maar voor je die aan kan spreken ben je wel een paar maanden verder, en de kosten zijn altijd voor de klant.

Harry Esveld
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jan 2007 17:28

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door Harry Esveld »

Als je met zwakkeren verstandelijk beperkt bedoelt:

Als ze onder curatele staan en iemand(een provider)sluit daar zonder medeweten van de curator een overeenkomst mee af dan is deze bij voorbaat niet rechtsgeldig. Met een simpel briefje en wellicht een kopie van de onder curatele stelling is de overeenkomst ongedaan te maken.

Wat anders ligt het als iemand onder bewind staat. Dan ligt het er maar net aan wat er onder bewind staat.

En als overduidelijk is te merken of te zien dat je zoon/dochter niet "spoort" dan mag diegene die met hem een deal sloot zich afvragen of ie wel goed bezig is. Zoals je een kind terug stuurt naar z'n ouders als ie een deal wil maken zou je bij zichtbaar zwakker zijn dat eigenlijk ook moeten doen.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Ik ben van mening dat je een kind als je hem al een telefoon geeft, een prepaid kaart geeft, en kijkt of die verantwoord met de kosten omgaat.
Wanneer hij/zij volwassen is moeten ze in staat zijn die verantwoordelijkheid zelf te dragen.
wat de leveranciers betreft, daar vind ik dus ook dat ze moeten waarschuwen bij elke 100,-euro dat je verbruikt, evt dmv sms.
Of je zou een optie in moeten kunnen stellen waarbij je aan kunt geven, waarschuw mij bij gebruik boven een X bedrag.
Hiermee wordt je ruim op tijd gewaarschuwd, en kun je een hoop problemen voorkomen.

veel succes

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door vipserv »

dat vind ik idd ook een heel goed idee. als een provider een sms kan sturen als de rekening klaar staat kan het ook een sms sturen bij een X bedrag.

probleem hiermee is alleen dat een aantal providers niet eens in staat is om een actueel gebruiksoverzicht te genereren op de website. bijvoorbeeld t-mobile en vodafone hebben hier de afgelopen tijd wat problemen mee gehad.

100% betrouwbaar is die indicatie dus niet. maar beter iets dan niets zullen we maar zeggen.

ook zou een goede screening en een systeem met daarin genoteerd welke mensen onder curatele staan. aan de hand hiervan zou natuurlijk door de provider kunnen worden besloten of een nieuwe contractant wel of geen overeenkomst aan kan/mag gaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door berndv »

in principe bestaat er al een soortgelijke bescherming, genaam preventelhttp://www.preventel.nl

daarnaast lees ik hier op dit forum ook weer genoeg boze berichten van mensen die, in hun ogen, onterecht bij het BKR geregistreerd staan, terwijl het BKR juist een instantie is die ook ter bescherming van providers en van gebruikers is.

Dus ja, in hoeverre moet zo'n bescherming bestaan.

Dezelfde mensen die dan geen mobiel contract aan mogen gaan, zouden dan dus ook geen leningen, kredieten, koop op afbetaling aan mogen gaan.

zoals het dan gesteld wordt, mogen deze mensen geen enkel contract aan gaan, ter bescherming van de persoon.

Leg daarom de schuld niet bij de mobiele providers maar bij de overheid, en als er een oplossing moet komen, moeten zij dit dan ook aandragen.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: plichten voor gsm providers

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Nou ik denk dat je eerst zelf verantwoordelijk bent met wie je in zee gaat.
daarnaast duidelijk de voorwaarden lezen, en kosten die voortvloeien met bepaalde nummers.
Ook hetgeen je belt is een feit dat je weet dat mobiel eenmaal een dure aangelegenheid is.
iedereen wil tegenwoordig op elk moment van de dag kunnen bellen, of gebeld worden.
Om kosten te vermijden, is het handiger om je te laten bellen, gebruik zelf sms of zo min mogelijk belminuten.
schakel sms dienstfilter in om overbodige sms'sjes te ontvangen ( lees meer ).
http://www.smsdienstenfilter.nl/
Check je specificaties geregeld na.

veel succes

Gesloten