LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende informatie omtrent opzeggen bij CZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
W3ird_N3rd

Misleidende informatie omtrent opzeggen bij CZ

Ongelezen bericht door W3ird_N3rd »

Ik ben een aantal jaar verzekerd geweest bij CZ. Niet als hoofdverzekerde. Maar nu heb ik besloten over te stappen dus moest erachter komen per wanneer ik van CZ af zou kunnen zijn. Dat leek niet moeilijk te zijn om te vinden.

http://www.cz.nl/veelgestelde-vragen-wi ... erzekering > Per wanneer kan mijn nieuwe zorgverzekeraar mijn zorgverzekering opzeggen?
U wilt tussentijdse opzeggen?
Als u van uw huidige verzekering geen verzekeringnemer (hoofdverzekerde) bent en u wordt tussentijds zelf verzekeringnemer van een nieuwe zorgverzekering (bijvoorbeeld vanwege een scheiding), dan zal uw nieuwe zorgverzekeraar uw oude verzekering opzeggen. Uw verzekering wordt dan beëindigd per de laatste dag van de maand waarin het verzoek tot opzegging is ontvangen.
Ik kon hier werkelijk niets anders in lezen dan dat ik iedere maand weg kan aangezien ik geen hoofdverzekerde ben. Dus ik stuur mijn aanmelding naar mijn nieuwe verzekeraar met als ingangsdatum 1-12-2009.

Helaas! CZ is van mening dat ik pas per 1 januari over mag stappen. Ik heb ze vandaag gevraagd waarom. Ik heb de chatlog bewaard:
U chat momenteel met Monique
Monique: Goedendag, CZ Klantenservice. U chat met Monique. Waarmee kan ik u helpen?
Bezoeker: hoi, ik was per 1 december (ja, echt 1 december) overgestapt naar AnderZorg. Ik was bij CZ namelijk geen hoofdverzekerde, dus dit moest mogelijk zijn
Bezoeker: nu is gebleken dat dat niet is gelukt en jullie me pas per 31 december uit konden schrijven, en gaat mijn vezekering bij AnderZorg pas 1 januari in.
Bezoeker: Waarom kon ik niet per 1 december overstappen?
Monique: wat is uw relatienummer en postcode+huisnummer?
Bezoeker: xxxxxxxx
Monique: een ogenblik aub
Monique: U kunt als verzekerde allen tussen tijds overstappen: als u 18 jaar wordt, een werkgever krijgt die een collectieve overeenkomst heeft met een andere zorgverzekeraar of verhuizing naar het buitenland. Is dit niet het geval dan kan de verzekering per 1 januari van ieder kalenderjaar worden beeidigd. dit geld voor alle verzekerden
Bezoeker: ik citeer uit jullie veelgestelde vragen:
Bezoeker: "Als u van uw huidige verzekering geen verzekeringnemer (hoofdverzekerde) bent en u wordt tussentijds zelf verzekeringnemer van een nieuwe zorgverzekering (bijvoorbeeld vanwege een scheiding), dan zal uw nieuwe zorgverzekeraar uw oude verzekering opzeggen. Uw verzekering wordt dan beëindigd per de laatste dag van de maand waarin het verzoek tot opzegging is ontvangen."
Bezoeker: daar staat volgens mij iets anders.
Monique: dit zijn de voorwaarden van waaneer tussentijdse opzegging mogelijk is:Tussentijdse opzegging is mogelijk als:
o als u het huis uitgaat. Hij/zij kan de polis per de datum van verhuizing beëindigen en zelf een polis afsluiten.
o sprake is van echtscheiding. Uw ex-partner was verzekeringnemer en heeft uw verzekering opgezegd. U moet nu zelf een nieuwe verzekering afsluiten.
o uw verzekeraar zelf premie en of voorwaarden in uw nadeel gewijzigd heeft. Ook dan kunt u de verzekering opzeggen. Uw opzegging moet vóór de ingang van de wijziging bij uw verzekeraar binnen zijn. De beëindiging van de verzekering gaat in per de eerste dag van de tweede maand nadat uw opzegging is ontvangen.
o u gaat emigreren en geen daardoor geen aanspraak meer hebt op AWBZ-zorg.
o u geen recht meer hebt op de collectieve verzekering doordat u uit dienst treedt en vervolgens weer een nieuwe collectieve verzekering kunt sluiten.
o u in actieve militaire dienst treedt.
o u zich in het buitenland vestigt en niet in Nederland werkzaam blijft of bent.

U vind deze ook op onze website onder het kopje online antwoord op uw vraag :stel hier uw vraag: opzegging. Voldoet u aan één van deze voorwaarden dan kunt u dit via e-mail aan ons doorgeven zodat wij de verzekering dan eventueel alsnog per 1 december voor kunne beeidingen, vldoet u niet aan éé'n van deze voorwaarden dan wordt u verzekering per 1 januari beeindigd
Bezoeker: dus wat er in de veelgestelde vragen staat is gewoon onzin? Er staat in het door mij geciteerde stukje duidelijk dat als ik niet de hoofdverzekerde ben ik iedere maand over kan stappen, maar dit is dus gewoon niet zo.
Monique: als u voldoet aan één van deze voorwaarden dan kan mentussentijdsoverstappen, anders helaas niet
Bezoeker: er staat niets over voorwaarden in het door mij geciteerde stukje. anders had ik daar wel verder naar gezocht.
Monique: Wij beeidigen op dit moment uw polis per 1 januari 2010.
Bezoeker: ja, da's duidelijk. Ik begrijp dat u er verder ook niets aan kunt doen, u heeft zich uiteraard ook aan de regels van het bedrijf te houden. Maar de informatie op de website is mijns inziens misleidend en dat is treurig voor zo'n bekende verzekeraar. Evengoed bedankt voor de bevestiging. Prettige feestdagen.
Monique: ik wens u hetzelfde
Conclusie, pech gehad. Er staat overduidelijk op de website dat ik iedere maand over kan stappen als niet-hoofdverzekerde maar in werkelijkheid is dit aan voorwaarden verbonden.

Ik geef de koude douche aan..

testcase

Re: Misleidende informatie omtrent opzeggen bij CZ

Ongelezen bericht door testcase »

Beetje koude drukte om niets.

W3ird_N3rd

Ongelezen bericht door W3ird_N3rd »

testcase schreef:Beetje koude drukte om niets.
Ach ja je hebt gelijk. Misleidende informatie is niet zo interessant. Het had mij een hoop gedoe kunnen schelen als ze gewoon duidelijk waren geweest op hun site, maar wat maakt het eigenlijk uit?

Ik dacht dat dit een forum was voor de kritische consument, misschien had ik het wel gewoon mis.

Je kan zo wel op ieder topic antwoorden.

jor

Ongelezen bericht door jor »

W3ird_N3rd schreef:
Ik dacht dat dit een forum was voor de kritische consument, misschien had ik het wel gewoon mis.

Je kan zo wel op ieder topic antwoorden.
Trek je niets aan van het antwoord van testcase,zijn/haar antwoord slaat (in dit geval)gewoon nergens op.

marietje224

Ongelezen bericht door marietje224 »

hoewel cz ook mijn verzekering is ,sinds ?ik had altijd oz en dat is geloof ik sinds 2008 of 2009 cz geworden,ik nooit problemen heb,en ik toch een zeer prlobleem geval ben :D
vind ik dit ook niet netjes.
ga het er nog eens goed op nalezen en lees je echt niks over jou situatie dan weer bellen! en incasso terugboeken...gelijk is gelijk...

nu zit je bij een ander als het goed is toch?per 1-1?
maar kan me voorstellen dat je gewoon boos bent,maar tegenwoordig dekkken(alle maatschappijen) zich in met zoveel kleine letters dat je al denkt laat maar zitten zal wel goed zijn...nou doe ik dat niet...heb de tijdm ik lees wel vanuit mijn bed :D

ik wens je nog veel succes en als je zeker weet dat je gelijk hebt,je tanden erin zetten!

Klachtencoördinator CZ

Ongelezen bericht door Klachtencoördinator CZ »

Goedenmiddag,

Als medewerker van CZ wil ik u vriendelijk vragen even contact met ons op te nemen via telefoonnummer 076 5243412. We willen uw klacht graag nader met u bespreken.

Met vriendelijke groet,

CZ

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

En wat is hier het resultaat van? Ik meen ook dat deze verzekerde gelijk heeft. CZ moet gewoon de polisvoorwaarden toepassen. In het gesprek is duidelijk te herkennen dat de medewerkster de meest voorkomende gevallen opsomt, maar er bestaan natuurlijk ook andere gevallen. En de polisvoorwaarden dienen leidend te zijn. CZ, kunne jullie dit verklaren? Dit is immers een polisvoorwaarde uit de basisverzekering die bij alle verzekeraars zo geformuleerd is.

En de zorgverzekering waar per 1 december naar geswitcht is? Als dit niet klopt had die toch ook wle mogen waarschuwen. Zorgverzekeraars werken toch ook een beetje samen? Ze geven elkaar in ieder geval informatie door over een eventuele betalingsachterstand!

Gesloten