LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NUON heeft weer een nieuw iets (iets totaal niet kloppend)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Irmpie85
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2010 16:29

NUON heeft weer een nieuw iets (iets totaal niet kloppend)

Ongelezen bericht door Irmpie85 »

Vandaag belde ik met mijn ouders sinds 1 november zitten zij bij de NUON voor hun energie.
Daar betalen ze 210 euro vorschot per maand en nu ineens is er voor de maand november en december een bedrag afgegaan van 574 euro, mijn moeder heeft gebeld en deze zeggen: dit is het voorschot van November en December en wij hebben wat extra afgeschreven ivm de koude winter om onzelf in te dekken.

Nu luid mijn vraag: Mag dit? :?

Het lijkt mij niet, wat mij bekend in de oren klinkt is dat er maandelijks een voorschot word betaald en aan het eind van het jaar worden de meterstanden doorgegeven en bij de eindafrekening blijkt dan of ze teveel hebben betaald of te weinig en dan krijgen ze lijkt mij een bedrag terug of ze krijgen een rekening dat ze nog iets moeten bijbetalen.

Maar het verhaal dat ze maar extra afschrijven om hunzelf in te dekken lijkt mij niet te kloppen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? en die weet of het mag of niet?

Alvast bedankt.

witte angora
Berichten: 32471
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NUON heeft weer een nieuw iets (iets totaal niet kloppend)

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat ze vrolijk de eerste twee voorschotten in één keer incasseren, dat weet ik. Ik denk ook niet dat je ze daar op aan zult kunnen spreken, want eerlijk is eerlijk: in overleg kan er best wel een hoop wat dat betreft.

Ik had het indertijd zó geregeld dat de afschrijving van de NUON altijd op de 16e van de daaropvolgende maand kwam, zo rond de 13e/14e is mijn uitkering binnen. Feitelijk liep ik een maand achter.

Of ze het termijnbedrag mogen verhogen in verband met de komende winter? Ergens klopt er iets niet in dit verhaal, maar ik kan er niet goed de vinger op leggen. Hebben je ouders de boodschap wel goed begrepen? Ik zou zeggen, neem nog eens kontakt op met NUON en vraag om een nadere uitleg.

Het termijnbedrag kun je overigens zelf naar beneden laten stellen als je het te hoog vind, alleen de eerste termijn niet. Al zou je het op 20 euro laten zetten. Consequentie kan natuurlijk wel zijn dat je bij de jaarafrekening giga veel bij moet betalen.

Irmpie85
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2010 16:29

Re: NUON heeft weer een nieuw iets (iets totaal niet kloppend)

Ongelezen bericht door Irmpie85 »

Nu hebben wij zelf de NUON gebeld en deze zeggen dat het inderdaad wel zo is dat ze hunzelf willen indekken.
Zelf kunnen ze zich ook niet helemaal hierin vinden en er is nu geadvisseerd om het gehele bedrag terug te boeken en dan de eindafrekening deze maand af te wachten en het verschuldigde bedrag dan te betalen.

We zullen zien hoe dat zal gaan, we volgen dat advies maar op dan.

Maar kortom het is erg raar dat ze zogenaamd hunzelf moeten indekken tijdens deze wintermaanden.

Slimmekoper
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jan 2010 12:26

Re: NUON heeft weer een nieuw iets (iets totaal niet kloppend)

Ongelezen bericht door Slimmekoper »

NUON mag niet onaangekondigd 2 voorschotten in één keer afschrijven.

Wat u kunt doen is bellen met de klantenservice en vermelden dat u het teveel betaalde bedrag gaat laten storneren omdat Nuon geen geldige reden heeft dit bedrag te incasseren. Zorg ervoor dat u zeker weet dat de medewerker een aantekening van uw klacht en stornering maakt, zodat in de toekomst andere medewerkers van Nuon uw verhaal kennen.

Vervolgens geeft u uw bank de opdracht het teveel betaalde bedrag terug te boeken van de rekening van Nuon.

Vervolgens is het aan Nuon om te bewijzen waarvoor ze het geld nodig hebben, de bal ligt dan bij hen!

witte angora
Berichten: 32471
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NUON heeft weer een nieuw iets (iets totaal niet kloppend)

Ongelezen bericht door witte angora »

Slimmekoper schreef:NUON mag niet onaangekondigd 2 voorschotten in één keer afschrijven.

Wat u kunt doen is bellen met de klantenservice en vermelden dat u het teveel betaalde bedrag gaat laten storneren omdat Nuon geen geldige reden heeft dit bedrag te incasseren. Zorg ervoor dat u zeker weet dat de medewerker een aantekening van uw klacht en stornering maakt, zodat in de toekomst andere medewerkers van Nuon uw verhaal kennen.

Vervolgens geeft u uw bank de opdracht het teveel betaalde bedrag terug te boeken van de rekening van Nuon.

Vervolgens is het aan Nuon om te bewijzen waarvoor ze het geld nodig hebben, de bal ligt dan bij hen!
@ Slimme koper, ik heb dat indertijd gedaan, storneren, kreeg meteen een rekening van 15 euro voor incassokosten er bovenop. Wat een ellende ik daar mee gehad heb. Uiteindelijk hoefde ik die incassokosten niet te betalen, later kwam er weer een rekening van 15 euro incassokosten omdat ik een ander bedrag gestorneert had (er was trouwens geen herinnering verstuurd, maar meteen: rekening, 15 euro erbij, hop).

Alles recht gepraat en rechtgebreid met veel pijn en moeite, tig telefoontjes per week van vele tientallen minuten, maar die 30 euro incassokosten werden kwijtgescholden omdat de fout toch echt bij hen lag.

Komt na een aantal maanden de jaarafrekening.

Ik zou geld terug krijgen, dat kwam 2 maanden !! later, was er gewoonweg 30 euro van het bedrag afgehaald. Weer bellen, werd er gezegd dat de incassokosten nog openstonden en dat ik daar geen schriftelijk bericht zou krijgen dat die 30 euro alsnog ingehouden zouden worden. Uiteindelijk heb ik die 30 euro toch nog terug gekregen, maar vraag niet hoe.

@ Irmpie Het advies van storneren zou ik beslist niet opvolgen, je krijgt er alleen maar meer gedonder mee. Even de eindafrekening afwachten als dat toch deze maand komt, dan zie je wel wat je wel of niet terugkrijgt.

Elkaars aantekeningen lezen doen ze niet, en niet alleen dat, sommige uitspraken en afspraken kunnen de medewerkers niet verantwoorden naar een blijkbaar dominante-driftkikker-baas en staan dan ook niet in de computer. Ik heb tenminste wel het gevoel dat er daar een angst-cultuur heerst, heb dat ook in een brief aangegeven.

De NUON heeft voor mij definitief afgedaan.

bwieren
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 dec 2008 21:11

Re: NUON heeft weer een nieuw iets (iets totaal niet kloppend)

Ongelezen bericht door bwieren »

Er zitten twee aspecten in je verhaal: 2 maal een voorschot innen en een hoog voorschot innen.

Je schrijft op 5 januari dat er twee voorschotten worden geïnd. Dit zijn geen voorschotten meer. De maanden november en december zijn immers al voorbij en je hebt het gas al verbruikt.

Het tweede aspect is wel logisch. Als je overstapt op 1 november krijg je nog te maken met twee koude maanden. Relatief gezien verbruik je hier meer gas dan in de zomermaanden. Nuon berekent voor nieuwe klanten het voorschot tot het einde van het kalenderjaar. Vanaf het nieuwe jaar wordt er weer afgerekend op basis van het gemiddelde van het hele jaar.
Je zult zien dat je, als de omstandigheden verder gelijk zijn, van de vorige leverancier wat terug krijgt. Deze is namelijk ook uitgegaan van een gemiddelde over het hele jaar. Je hebt in de maanden voorafgaand aan de overstap ook wat betaald voor november en december, dus iets teveel.

witte angora
Berichten: 32471
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NUON heeft weer een nieuw iets (iets totaal niet kloppend)

Ongelezen bericht door witte angora »

Je schrijft op 5 januari dat er twee voorschotten worden geïnd. Dit zijn geen voorschotten meer. De maanden november en december zijn immers al voorbij en je hebt het gas al verbruikt.
Meen je dit nou serieus of zit je de boel in de maling te nemen?

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 356
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: NUON heeft weer een nieuw iets (iets totaal niet kloppend)

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte Irmpie,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u vragen heeft over de hoogte van het termijnbedrag en de incasso van beide voorschotten.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

Gesloten