LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem met Sony 46X3500

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
ebobeldijk

Probleem met Sony 46X3500

Ongelezen bericht door ebobeldijk »

Sinds April 2008 heb ik een Sony 46X3500 LCD Televisie. We zijn echt enorm blij met deze televisie, todat een aantal weken geleden de rechterkant van het scherm dubbele beelden liet zijn.
In het begin was het heel af toe dat hij dat deed, maar nu is het eigenlijk constant. Daarbij is nu ongeveer 3/4 van het beeld donker gekleurd + de dubbele beelden. Het kijkt dus helemaal niet prettig meer.

Begin december heb ik de reparatie aangemeld bij Sony en men kwam direkt tot de conclusie dat het LCD scherm vervangen moet worden en dat mij dat 470 euro gaat kosten. Dan wordt hij wel bij mij thuis gerepareerd.

Zelf vond ik het wel een erg snelle conclusie om gelijk het hele LCD te vervangen en een onderzoek was niet nodig en een zelf gemaakt filmpje van het probleem hoefde ze ook niet te zien.

Nu ben ik ook op internet een beetje gaan zoeken en kom nu al meerdere gevallen tegen van hetzelfde probleem. En deze waren ook in dezelfde periode verkocht als mijn scherm. Ook deze problemen zijn nog niet opgelost.

Bij aanschaf van het apparaat heb ik er geen exented warranty bij genomen, omdat ik er toch wel van uit mag gaan dat een televisie van ruim 3000 euro toch wel iets langer mee mag gaan dan 1,5 jaar.

Kan ik me nog ergens anders op beroepen, of wordt het gewoon de reparatie afwachten en de 470 euro te betalen?

jor

Re: Probleem met Sony 46X3500

Ongelezen bericht door jor »

Geeft Sony dan niet tegenwoordig 2 jaar standaard garantie ?
Uw garantiebewijs
Via dit garantiebewijs garandeert Sony dat het product voor een periode van ÉÉN JAAR (Bravia LCD-TV
twee jaar vanaf Maart 2009) vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum vrij zal zijn van materiaal- en
fabricagefouten.
http://support.sony-europe.com/repair/w ... _nl_NL.pdf

Of geld dat alleen voor aankopen na Maart 2009?

ebobeldijk

Jor,

Dank je voor je antwoord.
Maar ons scherm is helaas van voor die datum.

Dyllanw

Ongelezen bericht door Dyllanw »

Volgens Europese regelgeving moet er op televisietoestellen volgens minstens 2 jaar garantie zitten. Bovendien heeft elke tv een redelijk geachte levensduur. Gaat een product binnen deze termijn kapot buiten schuld van de consument om, dan zal de producent het product moeten repareren. Voor dit soort dure aankopen is de verwachte levensduur langer dan 1,5 jaar en zeker wanneer er blijkbaar meer klachten over dit toestel zijn, is het aan Sony om het toestel voor de consument te repareren. Natuurlijk weet Sony dit ook wel, maar in deze hebzuchtige en geldgerichte samenleving zullen hier zeker niet uit zichzelf mee komen.

Zelf heb ik iets soortgelijks meegemaakt met een bepaald type telefoontoestel dat telkens binnen een paar maanden dezelfde kuren begon te vertonen. Maak de producent duidelijk dat het product niet deugdelijk is (ze kennen de problemen blijkbaar al als ze zonder onderzoek weten wat er aan mankeert), dat je de Europese regelgeving op dit gebied kent (ook al is dat niet helemaal zo) en dat de kosten dus absoluut niet voor jouw rekening komen.

jor

ebobeldijk schreef:Jor,

Dank je voor je antwoord.
Maar ons scherm is helaas van voor die datum.
Ik denk ook dat je meer moet aandringen bij Sony want dit product (46Inch LCD TV)moet echt langer meegaan dan 1.5 jaar en er word niet voor niets nu wel 2 jaar garantie gegeven. Probeer het met zachte aandrang.

ebobeldijk

Ik had ze vanmiddag nog even gebeld, omdat ik de voortgang nog even wil weten.

Ze weten nog niet wanneer het scherm gaat komen.
Het centrale magazijn in Belgie heeft hem niet meer. En moet nu dan dus blijkbaar uit Japan komen.

Gelijk ook nog even gevraagd over de hoogte van de reparatie en dat hij eigenlijk best snel stuk is gegaan.

De 470 euro die het gaat kosten is een maximum bedrag die Sony aan een reparatie hangt. Aangezien er een compleet nieuw scherm komt krijgen we dus eigenlijk een nieuwe televisie. De 470 euro is inclusief voorrijkosten (25km) en arbeidsloon.

Bij FRS (het reparatiecentrum) kunnen ze voor de rest niets meer doen met betrekking tot de kosten.

jor

Ik vind het maar een bezopen regeling. Als een dergelijke(redelijk dure TV) TV al na 1.5 jaar eigenlijk zo faalt zou je voor dat bedrag een echte nieuwe TV moeten krijgen. Voor die bijna €500.- heb je daarna weer geen garantie (hooguit 3 maanden op het scherm)meer. Ik zou een nieuwe overwegen, zelfde grote en soort kost op dit moment met 2 jaar garantie iets van €900.- . Maar goed, ik kan uiteraard niet in u portemonnee kijken :wink: .

Ouwe aap

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Waar heb je de TV gekocht ? Want de verkoper is verantwoordelijk voor het scherm, Sony geeft alleen maar 1 jaar fabrieksgarantie.
Voor je Sony laat komen kun je beter eerst overleggen met de verkoper. Sterker nog, het is beter om alles via de verkoper te regelen.

Gesloten