LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 10% betalen ontbinding koopcontract

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kweeniemeer

10% betalen ontbinding koopcontract

Ongelezen bericht door kweeniemeer »

Graag een goed advies,
Mijn dochter heeft haar oog laten vallen op een mooie Appartement.
Daarvoor heeft zij met de Hypotheker naar haar condities gekeken en volgens de bank waar kontact mee was genomen was dit positief.
Zij is het appartement gaan bekijken, en is gaan bemiddelen met de eigenaar. Later kreeg zij van de bank te horen dat er een BKR registratie met code staat.
Dat was een zware domper, ook bij drie andere banken geprobeerd negatief.

Het vervelende is dat mijn dochter het koopcontract heeft ondertekend en de termijn is door verschillende aanvragen bij banken verstreken.
De 10 % moet zij gaan betalen, maar hoe werkt dat, de verkoper wil het geregeld hebben via zijn advocaat en de kosten moet zij gaan betalen.
Maar er werd haar verteld dat de advocaat zijn keuze was en zij alleen de ontbindings kosten van de rechtbank moet betalen.
Ook werd haar verteldtdat door het aanvragen bij diverse banken de datum is verstreken van de koopcontract, zij dit niet hoeft te betalen.
Wie kan mij uitleggen hoe dat gaat, en wat zijn haar verplichtingen.

V.gr. en alvast bedankt. Albert

EagleOne2002

Re: 10% betalen ontbinding koopcontract

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

wie heeft de bkr registratie op naam staan?

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Ik neem aan dat er een voorbehoud gemaakt is voor wat betreft het rondkrijgen van de financiering? Of heeft ze die termijn ook laten verstrijken? En ik neem ook aan dat zij wist van de BKR-registratie, of niet?

Om een goede reactie te geven is in ieder geval iets meer concrete informatie nodig.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Dochter heeft blijkbaar de termijn voor de ontbindende voorwaarden laten verstrijken. Dat is haar eigen "schuld". Je hoort te weten wat je tekent en zelf de termijnen in de gaten te houden. Dat het krijgen van de afwijzingen tijd in beslag neemt, moet je rekening meehouden en dus de termijn ruim afspreken of eventueel laten verlengen. Het risico voor het laten verstrijken van de termijn komt dus voor rekening van dochter. Zij schakelt immers mensen en banken in. Hebben de ingeschakelde mensen en/of banken willens en wetens te laat gereageerd dan zou je een claim daar neer kunnen leggen, maar daar heeft de verkoper geen boodschap aan. Die heeft alleen met dochter afspraken gemaakt.

Nu de verkoper 10% van de koopsom eist, kan dochter veroordeelt worden om dat te betalen en ook de proceskosten van de verkoper. Dus ook een (groot) deel van de advocaatkosten komen voor haar rekening.

Ik weet dus niet wie wat aan dochter vertelt heeft, maar het klopt niet (helaas).

kweeniemeer

Ongelezen bericht door kweeniemeer »

Ik zal de vragen die gesteld zijn beantwoorden:
vraag 1:De BKR registratie staat op naam van mijn dochter.

vraag 2:Er is een voorbehoud gemaakt maar door de vakantieperiode is het verlopen. Hoewel de verkoper wist dat de uitslag bij de banken negatief waren en hij op de hoogte was van de BKR registratie met codering hij toch
mijn dochter aan de deur het koopcontract laten ondertekenen, met een smoes dat het om een verlenging ging en zij verder geen problemen zal ondervinden.

Ja, mijn dochter wist van de BKR registratie maar wist niet dat er een codering A2 aan vast zit. De codering blijft staan tot 2012. De codering is buiten de schuld van mijn dochter gekomen maar het bedrijf wil of kan het niet weghalen. De incassoburo ziet haar onschuld in maar kan verder dan een brief sturen met herstel van BKR registratie, verder niks doen.

vraag3: maar wat zijn ongeveer de kosten voor het opmaken van de ontbindingscontract? Ik ga ervan uit dat er standaard formulieren voor zijn.
De verkoper zij tegen mijn dochter dat het 850,00 euro gaat kosten buiten de kosten van de rechtbank en eventuele restkosten.
Maar is de advocaat niet zijn eigen keuze van de verkoper? Hoe is de normale gang van zaken in zulke situatie's en wat betaald de gedupeerde?

Vgr. Albert

EagleOne2002

Mensen blijven tot 5 jaar geregistreerd staan, echter dit gaat gepaard met codes.
Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
Code 2: De (restant) vordering is opeisbaar gesteld.
Code 3: Er is een bedrag van €250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer een boeking tegen finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
Code 4: De kredietnemer bleek/blijkt onbereikbaar.

De A staat voor achterstand, en is dus invorderbaar.
De H staat voor Hertsel.
Meer info van BKR http://www.bkr.nl/IkenBKR.aspx?pid=67

Dus eigenlijk had bij het bekijken al bekend moeten zijn dat deze code2 niet haalbaar was voor een hypotheek.
M.a.w je hypotheker heeft dit moeten checken, en waarschijnlijk niet gedaan.
Mischien kun je hem aansprakelijk stellen hiervoor?

Veel succes

EagleOne2002

Hier staat verder alles over ontbinden koopcontracten http://www.eigenhuis.anotaris.nl/

veel succes

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
De verkoper zij tegen mijn dochter dat het 850,00 euro gaat kosten buiten de kosten van de rechtbank en eventuele restkosten.
Maar is de advocaat niet zijn eigen keuze van de verkoper? Hoe is de normale gang van zaken in zulke situatie's en wat betaald de gedupeerde?
Let ajb even op. Het is niet het een of het ander, het is allebei!

Als de verkoper genoodzaakt is om naar de kantonrechter te stappen zal je dochter veroordeeld worden tot de kosten van de rechtszaak en tot betaling van de schadevergoeding van 10%.

De kosten van de rechtszaak zelf belopen normaal ongeveer euro 1000-2000.

De schadevergoeding is standaard 10% van het aankoopbedrag.
De rechter is heel terughoudend om dit schadebedrag aan te passen. Hij doet dit eigenlijk alleen maar in de volgende gevallen:
1. De verkoper kan eenduidig aantonen dat de werkelijke schade veel hoger is dan 10% en dat de koper dus meer moet betalen.
2. De koper kan duidelijk aantonen dat het overmacht is waardoor zij het koopcontract niet voor het aflopen van de ontbindende voorwaarde heeft ontbonden.
3. Er is wel een beroep op de ontbindende voorwaarde gedaan, maar niet alle vormvereisten zijn aangehouden. Het is dan soms niet billijk om toch de volledige 10% te eisen.

Helaas heb ik in jouw verhaal niks gelezen wat op overmacht wijst.

BKR = geen overmacht
Vakantieperiode = geen overmacht

Gezien de zaken die je vermeld hebt zul je vrees ik gewoon de 10% schadevergoeding moeten betalen. Laat het daarom niet op een rechtszaak aankomen, en probeer het onderhands te regelen

Gesloten