LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
VTO1
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 jan 2009 15:26

Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door VTO1 »

Afgelopen zaterdag 9 jan. 2010, een hele uitzending over misleidende colportage / verkoop aan de deur door Oxxio, NEM en NUON .

voor wie het heeft gemist:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... 1/speel/1/

kuklos
Berichten: 10501
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik heb de uitzending net gezien. Interessant.

Doch Kassa heeft toch wel wat steekjes laten vallen. Waarom maar 1 persoon op film steeds? Steeds slechts 1 verkoper per bedrijf, daar maken ze hun zaak niet sterker mee.

Wel goed was de vraag aan het eind: Ligt het niet aan de targets die gesteld worden? En ik denk dat ze daar gelijk in hebben.

ikkes
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:49

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door ikkes »

ik zoek eigenlijk altijd een energieleverancier die niet deur tot deur verkoopt.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door jor »

kuklos schreef:Ik heb de uitzending net gezien. Interessant.

Wel goed was de vraag aan het eind: Ligt het niet aan de targets die gesteld worden? En ik denk dat ze daar gelijk in hebben.
Daar gaat het ook grotendeels om, zou je die verkopers een echt vast salaris geven had je die ongein niet maar zouden er naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder contracten worden afgesloten! Nu is het het minimum-loon en de rest komt absoluut van de targets.
Zelf geloof ik niet dat het echt veel uitmaakt of je er 1 of 5 uitpikt. Het betreffende bedrijf noemt het dan alleen geen rotte appel maar rotte appels. Leuren met abbo'tjes langs de deur is een fout systeem en vraagt om misstanden. Zie maar in het telefoon-topic, zelfde verhaal met bv Euphony en een aantal anderen.

kuklos
Berichten: 10501
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door kuklos »

Zelf geloof ik niet dat het echt veel uitmaakt of je er 1 of 5 uitpikt. Het betreffende bedrijf noemt het dan alleen geen rotte appel maar rotte appels.
Klopt, maar nu kunnen ze het op een eenling afschuiven en hoe meer er uitgepikt worden hoe minder men dat argument kan gebruiken.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door jor »

Meer is altijd beter, daar heb je gelijk in.Zolang je mensen langs de deur stuurt en hun betaald per afgesloten contract blijf je deze toestanden houden. Langs de deur in het tijdperk internet? eigenlijk een stap terug. :wink:

kuklos
Berichten: 10501
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door kuklos »

In de reportage zag ik één van de colporteurs vertellen dat ze 5 nieuwe klanten per dag binnen moesten halen. Als dat voor elke colporteur geldt is die target dus gigantisch. Want als deze nieuwe klanten zijn al elders klant. Het betreft dus het weghalen bij een concurrent, die ook weer zijn klantenbestand op peil wil houden en zelfs uit wil breiden.

Verder is een bericht in de Telegraaf interessant. Centrica wil Oxxio verkopen voor een bepaald bedrag. Dit bedrag zou neerkomen op 240 euro per klant, of zelfs meer. Dat is dus 240 euro welke een klant aan winst moet opbrengen. Hoeveel winst levert een klant per jaar op? Hoeveel nieuwe klanten wil men binnen vissen om die winst sneller binnen te halen?

VTO1
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 jan 2009 15:26

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door VTO1 »

http://player.omroep.nl/?aflID=8881004

NEM in omroep MAX-Knelpunt

soort variant van Vara kassa, ook daar zit Richard Neve, in januari 2009 zat ie ook al in Kassa klachten top 5 NEM en nu dus weer 9 jan. in Kassa.
Wel grappig dat ze hem inhuren, alleen omdat ie communicatiedeskundige is.
m.a.w die lult alles recht wat krom is, 100% denial, it wasn't us.
Zegt al genoeg dat de directie zelf niet druft te komen.
Die gaan weer kijken hoe ze de tonnetjes voor Frans Bauer gaan financieren en wie het volgende BN-er slachtoffer wordt voor de commercials.

kuklos
Berichten: 10501
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door kuklos »

en wie het volgende BN-er slachtoffer wordt voor de commercials.
LOL

Ik zou een BN-er die betaald wordt om in die spotjes te figureren niet direct een slachtoffer willen noemen.

witte angora
Berichten: 32787
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou een BN-er die betaald wordt om in die spotjes te figureren niet direct een slachtoffer willen noemen.
Ik zou anders voor geen goud in zo'n NLE-spotje willen zitten hoor. Heb geen behoefte om mezelf compleet voor schut te zetten. :mrgreen:

kuklos
Berichten: 10501
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door kuklos »

Ach, voor schut zetten en BN-er, dan gaat toch samen?

witte angora
Berichten: 32787
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:Ach, voor schut zetten en BN-er, dan gaat toch samen?
O ja dat klopt, dat is eigenlijk exact hetzelfde. :wink: Maar ja, ik ben dan ook geen BN-er he. :mrgreen:

Hoe zeggen die lui dat ook al weer? Het maakt niet uit wat er in de roddelblaadjes over je geschreven wordt, als je naam maar genoemd wordt?

danstoko.nl
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2009 18:26

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door danstoko.nl »

Geachte,

Zelf heb ik dit ook gedaan basissalaris was € 600 euro per maand en dan konden we extra verdienen per verkocht product.

dit kon wel oplopen tot c/a € 180,- per klant.

Daarnaast de weggeef acties tussendoor per behaalde klant kreegen we als we het kantoor belde een nummer tussen de 1 en de 50 en daar aan gekoppeld was dan bijvoorbeeld een plasma TV of een weekendje weg.

DIt was overigens niet altijd.

witte angora
Berichten: 32787
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door witte angora »

dit kon wel oplopen tot c/a € 180,- per klant.
Dan snap ik nu waarom sommige energiebedrijven hun klanten zulke gigahoge eenmalige instapkortingen kunnen geven. :P

Dong gaf mij laatst 280 euro omdat ik me zowel voor gas en elektra had aangemeld, Nuon 2 jaar eerder ook zoiets, ik heb me in beide gevallen zelf via internet aangemeld...

Of ze het aan de klant of jullie geven maakt al niet uit, en als het rechtstreeks aan de klant wordt gegeven scheelt het weer colporteurskosten, negatieve reacties over liegende verkopers op fora als dit... :lol:

Ja, ik snap het nu helemaal :mrgreen:

kuklos
Berichten: 10501
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door kuklos »

Als je 180 euro per klant aanbreng premie kan krijgen, hoeveel moet ee n klant dan wel niet afnemen voordat er winst op gemaakt wordt? Of vertaald, hoe lang moet een klant wel niet klant zijn voordat dit wordt terugverdiend?

Kort durende contracten gaan de branche kapot maken hiermee, wat er weer voor zal zorgen dat men de klant vast wil houden koste wat kost.

witte angora
Berichten: 32787
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:Als je 180 euro per klant aanbreng premie kan krijgen, hoeveel moet ee n klant dan wel niet afnemen voordat er winst op gemaakt wordt? Of vertaald, hoe lang moet een klant wel niet klant zijn voordat dit wordt terugverdiend?

Kort durende contracten gaan de branche kapot maken hiermee, wat er weer voor zal zorgen dat men de klant vast wil houden koste wat kost.
De meesten blijven wel meerdere jaren hangen hoor, veel mensen hebben helemaal geen zin in al dat overstappen.

Sommigen hoppen ieder jaar over naar een andere maatschappij, dat weten de energiereuzen, daar wordt inderdaad dik op verloren, maar dat hebben ze allang ingecalculeerd, juist omdát de meesten toch wel blijven hangen.

kuklos
Berichten: 10501
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door kuklos »

@witte angora, ik betwijfel of ze dat echt wel hebben ingecalculeerd. Ze jagen middels die colporteurs op nieuwe klanten, terwijl de mensen die voor de goedkoopste aanbieding gaan vaak niet de meest honkvaste klanten zijn.

Kortom, ik heb zo mijn twijfels bij hun kwaliteit van rekenen en incalculeren.

witte angora
Berichten: 32787
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:@witte angora, ik betwijfel of ze dat echt wel hebben ingecalculeerd. Ze jagen middels die colporteurs op nieuwe klanten, terwijl de mensen die voor de goedkoopste aanbieding gaan vaak niet de meest honkvaste klanten zijn.

Kortom, ik heb zo mijn twijfels bij hun kwaliteit van rekenen en incalculeren.
Ik weet het wel zeker, kuklos, dit verhaal hebben ze me bij Dong zelf verteld toen ik vroeg of ze daar nou niet ontzettend veel op verliezen. Ik ben de man van de kritische vragen weet je. :wink:

Ze weten heus wel wat ze doen, kijk maar hoeveel miljarden winst de NUON en Essent bijvoorbeeld maken.

Overigens moet ik wel zeggen: ik ben dus een paar keer geswitscht, één keer omdat ik niet over de RWE tevreden was, en één keer omdat ik niet over de NUON tevreden was. Het lijkt heel aanlokkelijk om ieder jaar over te stappen om een gigakorting te krijgen, maar je krijgt er zo ontzettend veel gedonder mee dat zelfs ik dat al heb opgegeven.

Bij Dong zit ik tot nu toe goed, voorlopig blijf ik er toch maar zitten denk ik.

kuklos
Berichten: 10501
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door kuklos »

@witte angora, ik snap je punt.
Ze weten heus wel wat ze doen, kijk maar hoeveel miljarden winst de NUON en Essent bijvoorbeeld maken.
Dit zegt echter niets. De vraag is waar die miljarden vandaan komen (dus welke klantengroep) en ook of men niet meer zou kunnen verdienen bij een ander bedrijfsmodel.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vara Kassa 9 jan. jl. over misleidende energiecolporteurs

Ongelezen bericht door Shine »

Wel goed was de vraag aan het eind: Ligt het niet aan de targets die gesteld worden? En ik denk dat ze daar gelijk in hebben.
Daar gaat het ook grotendeels om, zou je die verkopers een echt vast salaris geven had je die ongein niet maar zouden er naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder contracten worden afgesloten! Nu is het het minimum-loon en de rest komt absoluut van de targets.
Helaas los je daar het probleem ook niet mee op. Punt is namelijk dat geef je verkopers een vast salaris, dus ongeacht het aantal verkopen, haal je de eis van het moeten voldoen aan een bepaalde target niet weg. En deze targets zijn niet mis voor de poes.
De verkoper wordt links of rechtsom keihard afgerekend op zijn behaalde targets. Voldoe je niet aan de door de energie bedrijven gestelde verkooptargets, dan vlieg je er simpelweg uit. M.a.w heb je geen -uitzendkracht- baan meer.
Ik zeg bewust uitzendbaan, omdat verkopers voornamelijk uitzendkrachten of in tijdelijk dienstverband zijn. Werknemer die voor een bedrijf ook weer makkelijk te dumpen en daarmee te vervangen zijn.

Ook ik heb het Kassa programma gezien, maar vond het erg jammer dat Felix Meurders, toen hij de targets aanhaalde, zich te gemakkelijk en te snel liet afpoeieren. Jammer en ook een gemiste kans.
Tevens miste ook ik een bredere presentatie van de wijze waarop verkopen door verschillende verkopers plaatsvinden. Nu is en blijft het is te gemakkelijk om het te kunnen pareren dat het dan die ene rotte appel betreft.
Als je iets onder de loep wilt nemen en wilt bewijzen dan moet je echt met méér en vooral verschillende verkopers en hun verkooppraktijk voorbeelden komen.

De grote stunt van NLenergie om een zogeheten communicatie expert voor hun zaakje op te laten draven,... ik heb in tijden niet zo gelachen.
Ik vond hem een stoethaspel die absoluut niet wist waarover hij sprak, laat staan expertise had in communicatie. Hij communiceerde namelijk helemaal niet!
Ach, wat dat betreft zegt dit wéér iets over de NLenergie en hun wijze van vooral -non- communicatie. Voor zover we dat nog niet wisten. ;-)

Ook begrijp ik de Toezichthouder van de energiewereld helemaal niet. Zij pretenderen dat er nauwelijks iets mis gaat en doen alsof hun neus bloedt in vele opzichten. Alleen al ten aanzien van de klachtenregens inzake NLenergie. Welke toezichthoudende struisvogels nemen daar zitting?
Kortom, ook de toezichthouder valt het nodige aan te rekenen.

Gesloten