LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijstand en vriend

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
claudia33
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:51

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door claudia33 »

Heb nu dan een beschikking thuis gestuurd gekregen.Mijn vriend heeft ook een gekregen en in de beschikking staat dat ze een bedrag terug vorderen.Maar het bedrag willen ze nu van mijn vriend terug vorderen.Mijn advocaat is er nu mee bezig.Ik vind het niet te geloven wat er nu allemaal gebeurd.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door mar42 »

Ja als het bij de een niet lukt gaan ze naar de ander toe. :? :?
Verstandig dat je een advocaat hebt genomen :wink:

claudia33
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:51

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door claudia33 »

Ik heb nu een brief van de gemeente gekregen dat ik mijn bezwaren mondeling mag toelichten.Ik hoop dat ze na mijn bezwaren eindelijk tot inzicht komen en door hebben dat ze een grote fout hebben begaan.Ik heb al getuigen uit mijn straat gevonden die bereid zijn om te willen getuigen voor mij dat ik dus NIET samenwoon. Ik hoop dat de gemeente dan door heeft dat er totaal geen sprake is van een gezamenlijke huishouding wat zei dus beweren.Heb er nog alle vertrouwen in dat dit wordt recht gezet.
Dit speelt al vanaf 28 mei en er mag nu echt wel een einde aan komen aan deze ellende.
word vervolgd.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door midas50 »

Hallo allemaal.
Heb ook een ex-vriendin gehad uit de bijstand.
Nooit mee samengewoond, enkel soms een nachtje slapen, thats all.
Toch kwam de sociale dienst erachter en werd mijn ex beschuldigd van uitkerings fraude.
Thuisbezoek van de sociale dienst kwam er op neer dat haar hele prive leven (ook de mijne) onder de loep werd genomen en na veel soebatten kon ze uiteindelijk geloofwaardig maken dat ze echt niet gefraudeerd had.
De sociale dienst vroeg o.a of ze plannen had om te gaan trouwen of samenwonen, aangezien de vriend (ik dus!) voldoende inkomen had om een gezin te onderhouden...
Ook zeiden ze tegen haar dat vrouwen met kinderen in de bijstand beter geen relatie konden beginnen. ze had immers
al haar tijd en energie nodig om de kinderen op te voeden en om te solliciteren.
De relatie is later uitgegaan mede doordat mijn ex overspannen raakte van de gebeurtenissen.
We hadden in eerste instantie afgesproken dat we niet meer bij elkaar zouden slapen om elke schijn te vermijden,later kregen we zelfs ruzie als ik op de bank in slaap viel, bang als ze was dat ik toch bleef slapen.
Als {werkende) man heb je dus twee opties met een bijstands moeder.
1. Trouwen of samenwonen ( beste optie voor sociale dienst).
2. Of snel wegwezen.
Lat-relatie is in mijn ogen geen optie, de constante dreiging van de sociale dienst maakt het onmogelijk om in rust en vrede een relatie op te bouwen.

stofzuigertje

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik dit lees, krijg je nooit een relatie en blijf je in de bijstand omdat ik niet bij jou mocht slapen?

Dus bij mijn slapen is geen enkel probleem en dat mag dus wel langere tijden?

Als ik iemand ontmoet wil ik niet gelijk Ja zeggen in de eerste nacht dus de sociale dienst die wel vaker doorschiet moet het wel redelijk houden!

Ik heb namelijk ook bij een bijstandsmoeder geslapen, maar dat was alleen voor behangen en laminaat leggen en verder totaal niets!
Ik wilde dit alleen voor haar doen als ik niet 3 dagen veel moest rijzen en kon doorwerken!
Dus totaal geen enkele kans op.... maar zij zou dan ook strafbaar zijn.
Als ik bovenstaande verhalen lees maken ze juist minder kans op een relatie wegens de extreme controle en dat is niet goed voor om uit de bijstand te komen!

Ik begrijp dat er wegens fraude gecontroleerd moet worden maar ze mogen dan wel enige rekening houden dat ze geen mensen moeten weg jagen!

z.assistente
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 sep 2009 16:00

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door z.assistente »

oh oh ,als ik deze verhalen lees,gaan m,n haren overeind staan.
Zelf in deze situatie gezeten,,
En waar zitten de grootste fraudeurs?
JUIST!!,onder het dak van de gemeente/belastingen/het witte huis,,de grote zalen waar men zogenaamd debatteert,

En uh,,Remkes,wat een rotopmerking,vraag es aan jou moeder hoe ze aan JOU komt!

jaliesjee
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2009 02:36

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door jaliesjee »

zou iemand mij kunnen helpen

ik woon namelijk helemaal in limburg en mijn vriend woont in almelo
dat is voor mij dus 4 uur reizen om mijn vriend te zien
omdat hij nog3,5 maand naar school moet en hij in het weekend vollop werkt en stage loopt, kan ik hem echt niet zolang kan missen
dus hij heeft me gevraagd of ik dan ij hem wou komen logeren nou,
verteld mijn schoonmoeder mij van de week dat ik hier niet te lang kan logeren omdat zei dan dus aanspraak zou krijgen vanuit de gemeente of vanuit haar uitkering.
ik weet niet presies hoe het zit maar ze werkt een paar uur in de week en ze heeft uitkering.
kan iemand me vertellen hoelang ik bij mijn vriend kan logeren zonder dat er iets van de uitkering van me schoonmoeder word ingekort.

ik kan het natuurlijk heel vies spelen want de zus van me vriend woont 2 straten verder ik zou dus bij wijze van om de dag kunnen wisselen.
maar jullie snappen dat ik dat liever niet doe.

dus zou iemand me kunnen helpen asjeblieft..
want zodra die klaar is met de beveiligings opleiding willen we in limburg gaan samenwonen, en zijn we van plan te gaan verloven.


thanks alvast groetjes jaliesjee

jojo1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:02

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door jojo1972 »

Tja ook ik zit in deze situatie,..
Heb ook sind sheel kort een vriend, zijn drie dagen bij elkaar
w zijn aan wennen aan elkaar en als het goed blijft gaan willen we over half jaar samenwonen. IK vraag me wel af ben je dan in 1 keer van je uitkering af, ik heb nl ook gehoord dat je 3 mnd mag proef samenwonen met behoud van uitkering. weet iemand hier iets van?
Ook ben ik al vier jaar vrijgesteld voor werk ivm mijn geestelijke teostand heb ernstige traumatische dingen meegemaakt en ben hiervoor in behandeling,..werken kan dus echt niet, zou ik dan door kunnen naar WAO???
Wie weet er antwoordt op deze vragen?

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door bokito74 »

[aangepast door Moderator (off-topic, grof taalgebruik)]

Elske67
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 okt 2009 15:07

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door Elske67 »

@jojo1972, ik denk dat je bij je gemeente moet zijn en de andere betreffende gemeente, er is zoveel verschil tussen gemeentes.
Zelf heb ik ook een behoorlijke tijd een vriend gehad en daar kwamen uiteraard ook vragen over van de gemeente, we hebben niet samengewoond maar dat werd wel gesuggereerd, ik heb de sitatie uitgelegd en die is gewoon geaccepteerd, dus niet overal doen ze moeilijk.
Wj zagen elkaar ook alleen maar in het weekend dus dat ligt weer iets anders als jou situatie, in alle eerlijkheid zou ik met je vragen naar de desbetreffende gemeentes gaan.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door alfatrion »

smurfy schreef:Mijn vraag is echter bij wie ik hierover mijn beklacht kan doen en wat de richtlijnen zijn als je een vriend heb.
In eerste instantie zul je moeten klagen bij de overheidsinstantie zelf en daarna zou je nog naar de nationale ombutsman kunnen gaan. Het lijkt mij dat je een eind komt als je kunt bewijzen dat je vriend nog vaste lasten heeft. Maar ik weet hier verder niet genoeg vanaf om je goed te kunnen voorlichten.

Radar
Site Admin
Berichten: 5519
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door Radar »

Dit topic is voor een deel verwijderd i.v.m. het overtreden van de gedragsregels (off-topic, grof taalgebruik). Vanaf dit bericht kunt u verder gaan in dit topic.

katharina99
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2009 16:16

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door katharina99 »

ik ben op dit moment alleenstande moeder
mijn vraag
ik heb iemand leren kennen,hij is heel vaak onderweg en komt gemiddelt om de 2 weken naar nederland
als hij er is,mag hij dan ook bij mij slapen,hooguit 2 a 3 nachten achter elkaar?
ik krijg bijstand en ben er echter op aangewezen

wie kan mij bij deze vraag snel helpen?
alvast bedankt
groetjes katharina

claudia33
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2009 18:51

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door claudia33 »

Hallo,

Ik heb in juli ook een berichtje achter gelaten over dat ik wordt verdacht van bijstandsfraude( gezamenlijke huishouding). Het is een grote chaos bij de gemeente. Mijn zaak loopt nu nog steeds. Ik ben eind Oktober eindelijk bij de bestuurscommissie geweest om mijn bezwaren mondeling te mogen toelichten. Hier zat ik al 4 maanden op te wachten. En wat denk je: zit ik daar eindelijk na 4 maanden om mijn verhaal te mogen doen, heeft de gemeente deze commissie helemaal geen dossier gestuurd en daarom kan de commissie inhoudelijk nergens op gaan. Dus is deze zitting verzet naar een andere datum. Dit is toch niet te geloven dat dit allemaal maar zo kan. Ik heb me overal aan gehouden en het is nu alweer wachten op de gemeente. Krijg ik deze week een brief dat ik aan het eind van deze maand het bedrag over gemaakt moet hebben anders gaan ze over op beslag legging!!! Ik heb toch niet voor niks bezwaar aangetekend. Alles loopt nog en dan kan de gemeente zomaar overgaan op dit. Hier snap ik helemaal niks van.Ik heb nog niet eens een reactie op mijn bezwaren gehad van de gemeente en deze termijn is al bijna 1 maand overschreden. Wie heeft dit ook jammer genoeg meegemaakt.
groeten.

nietkundig

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door nietkundig »

Mijn Oma van 61 woont al jaren samen met een vriend daar doen ze hier niet moeilijk over.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door antileugens »

@Claudia33: Dit is typisch een geval voor http://www.nationaleombudsman.nl

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door xnez »

Mij is ook duidelijk er op gewezen dat je partner max 2 keer in de week mag blijven slapen.
Vaker slapen zien hun als samenwonen.

Als zij je ervan denken dat je samenwoont,wordt niet alleen je uitkering beeindigd,maar moet je ook je uitkering vanaf begin terug betalen!!!

Dus pas aub op met wat je doet.

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door comeyer »

Van 3 weken bij elkaar word het alsmaar meer, als iemand 3 weken bij een ander in huis is is er gewoon sprake van een gezamelijke huishouding. Hij moet maar bij je in gaan wonen en zijn huis opgeven of andersom.
De staatsschuld is al 368 miljard en met dit soort praktijken word het alsmaar meer.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

comeyer schreef:Van 3 weken bij elkaar word het alsmaar meer, als iemand 3 weken bij een ander in huis is is er gewoon sprake van een gezamelijke huishouding. Hij moet maar bij je in gaan wonen en zijn huis opgeven of andersom.
De staatsschuld is al 368 miljard en met dit soort praktijken word het alsmaar meer.
Deze mensen worden totaal in een hoek gedreven en als ik de verhalen lees worden ze behandeld als 2e rangs mensen. 10% van die staatschuld is naar alleen al de ABN AMRO bank gegaan. Tegenwoordig is alles in geld uit te drukken. De meeste mensen kiezen niet voor de bijstand. Je wordt behandeld als stront, de ambtenaren laten je graag voelen dat je afhankelijk bent en verwachten een onderdanige houding. Zij onderzoeken de zaak en laten in de tussentijd jouw zonder geld stikken, waarvan je moet eten zal hun wordt zijn!

Comeyer, ik hoop dat jij rijk bent en dat je geen inkomsten uit arbeid nodig hebt. Wij zijn al zover dat als je werkeloos wordt, je na de WW je spaargeld kan opeten en daarna, ook voor jouw Comeyer, de bijstand. Die pet past ons bijna allemaal Comeyer

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: bijstand en vriend

Ongelezen bericht door comeyer »

Ik zit al enige maanden in de bijstand :D

Gesloten