LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online 'steelt' geld

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Athoz »

10 december 2009 een foutieve betaling gedaan. Hierdoor is er een bedrag naar online gegaan ten name van een derde en ander kenmerk. Vrijwel direct contact opgenomen met Online om mijn geld teruggestort te krijgen. Dit zou de 25e december automatisch gebeuren, en dat is zowel telefonisch als na een klacht per email van mij bevestigd door Online.

Afspraak gemaakt met het bedrijf waar het geld voor bedoelt was dat ik eind december zou betalen zodra Online mijn geld teruggestort had. Begin januari nog geen geld en na contact met Online te weten gekomen dat ze het gewoon maar doodleuk verrekend hebben met de factuur voor januari, die dus ten tijde van mijn aanvraag nog niet bestond. Ondertussen wel 20 euro administratiekosten van het andere bedrijf om dat er alsnog niet betaald was. (Na mijn ontslag heb ik geen extra middelen om rekeningen dubbel te betalen)

Na veel over en weer bellen (bijna een uur a 0,15 per minuut) te horen gekregen dat kleine bedragen nooit teruggestort worden en gewoon verrekend worden met nog niet bestaande facturen. Ze houden dus het geld gewoon totdat er een nieuwe factuur komt. Ook werd er excuus gemaakt omdat er bij mijn aanvraag voor terugbetaling een 'foutje' gemaakt was door de medewerker. Hierdoor is er dus geen terugbetaling maar een verrekening aangevraagd. Foutje, excuus hiervoor.

Door de fout van Online (die misschien wel 100x toegegeven is) verzocht ik om compensatie van de nu extra kosten die ik kreeg. Die werd geweigerd en elke verantwoordelijkheid omtrend deze dievenpraktijken wijzen ze af met 'wij kunnen en gaan daar niets mee of aan doen.. mijn excuus daarvoor'.

Ook dit geschil ga ik aanhangig maken bij de geschillencommissie en eisen dat ik een kosteloze ontbinding krijg van de overeenkomst met ze die pas in juni af zou lopen, plus alle kosten vergoed.

*edit* Mijn vraag is eigenlijk dus, kan ik op basis van bovenstaande ontbinding van de overeenkomst vragen?? Ik wil zo RAP mogelijk van ze af maar ik weiger de 'boete' te betalen.

Helpdesk112
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jan 2010 17:49

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Helpdesk112 »

Athoz schreef: Afspraak gemaakt met het bedrijf waar het geld voor bedoelt was dat ik eind december zou betalen zodra Online mijn geld teruggestort had.
....
Ondertussen wel 20 euro administratiekosten van het andere bedrijf om dat er alsnog niet betaald was.
...
4)*edit* Mijn vraag is eigenlijk dus, kan ik op basis van bovenstaande ontbinding van de overeenkomst vragen?? Ik wil zo RAP mogelijk van ze af maar ik weiger de 'boete' te betalen.
Het is heel naar wat er allemaal is gebeurd,
echter zou ik persoonlijk gaan klagen bij het ander bedrijf.
Je hebt gebeld en om 'n uitstel van betaling gevraagd tot eind december. Dit is je niet gelukt dus ik neem aan dat je dan weer aan de lijn hebt gehangen met dit bedrijf? Ik begrijp dat het niet allemaal redelijk is gegaan bij Online, maar adminstratieve kosten van 20 euro? Terwijl je om een uitstel heeft gevraagd? Hier is misschien iets aan te doen? :wink:

Ontbinding van de overeenkomst zal helaas niet kunnen vermoed ik. De emotionele schade die je hebt geleden kan ik absoluut begrijpen, je vertrouwt altijd het woord van de persoon die je spreekt. Je belt tenslotte om iets te vragen en gaat er vanuit dat die correct is. Maar helaas zal dat niet genoeg zijn om een contract waar dan ook te laten beëindigen. En de boete die je hebt gekregen zou ik wel aanvechten. Je hebt ten slotte gebeld en aangegeven dat je uitstel van betaling wou. En of dit nu 25 december. :!: Of begin januari is?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door renegade66 »

dit is gelul helpdesk112,

er is betaald onder een ander factuurnummer die niet voor online bedoeld is, hoe willen ze dit gaan wegboeken?
dit geld is niet van online, dit geld behoren ze ten alle tijde terug te betalen.
als een bank per ongeluk een bedrag overmaakt op jou rekening en ze komen er achter mag je het ook niet houden toch? je kan ook niet zeggen, ik verwacht nog een x bedrag dus verreken het maar daarmee. ze lachen je vierkant uit.

online mag en kan het bedrag ook niet op een niet bestaande factuur wegboeken.

wat online nu doet is gewoon pure verduistering/diefstal.

wat betreft het contract ontbinden is niet mogelijk. maar als online niet terugbetaald zou ik aangifte doen bij de politie.
Laatst gewijzigd door renegade66 op 13 jan 2010 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

SirPeter
Berichten: 315
Lid geworden op: 15 dec 2009 17:34

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door SirPeter »

Verrekeningen met het volgende factuur is de normaalste gang van zaken bij elk provider.

Aangifte doen bij de politie als je denkt dat het stelen is. Klaag dan ook gelijk alle providers aan.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door renegade66 »

@sirpeter,

dus een provider staat boven iedereen?
een bank stort per ongeluk geld op je rekening en jij verrekend dat omdat je waarschijnlijk eens over weet ik veel hoelang geld gaat krijgen van die bank? dat mag allemaal maar zo?

alle providers maken hun eigen regels, ts geeft duidelijk aan dat het per ongeluk is gegaan en dat het geld van een ander is.
hij heeft nu een achterstand bij een ander bedrijf hierdoor, bijv. hij kan het straks niet meer betalen, krijgt incasso op zijn dak met de nodige kosten er over heen, kan hij ook niet betalen, legt hier een klacht neer op het foerum en jullie gaan dan zeggen; tja het is je eigen schuld, had je maar op tijd moeten betalen!

even een aanpassing,

burgerlijk wetboek 6 artikel 203

Artikel 203
1.Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
2.Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
3.Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.


aan de hand van bovenstaande is online dus wel degelijk strafbaar.

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Athoz »

De rekening van Online (degene die toen WEL bestond) was gewoon tijdig voldaan. Er was bij online geen openstaand bedrag van mij waarop ze dat extra gestort geld hadden kunnen verrekenen, ze hebben dit willens en wetens vastgehouden tot begin januari.

@ Renegade66: Is het niet zo dat ze met die nummer 2 een 'soortgelijk' iets mogen uitvoeren wat gelijk staat aan de waarde? Ik ben niet zo van de wetjes, en nummer 3 lijkt me te interpreteren ten gunste van Online.. Vraag ik me nog af of dat dan wel zonder mijn toestemming mag..

Al met al erg flauw van Online om zo met haar klanten om te gaan, en nooit geweten dat het kon, maar de Online helpdesk krijgt het voor mekaar: Op een beleefde manier onbeschoft zijn.

*edit* Heb gisteren nog een email gehad van ze, dat er NOG een verrekening heeft plaatsgevonden omdat er bij Online vorige maand NOG wat fout is gegaan.. Wat weet ik nog niet, maar het word een zooitje daar.

*edit2* LOL, toch geen verrekening, was weer het zoveelste foutje.. Zodra de stomzinnige communicatie met hun nog stomzinniger helpdesk is afgelopen zal ik heel de thread hier posten, ze weten zelf niet waar ze mee bezig zijn..

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Athoz »

Even een *bump* t.a.z. van dit topic: ik kan geen aangifte bij politie doen, daar dit een civiele zaak is tegen een bedrijf, maar zal meteen met een advocaat op de proppen moeten komen. Ik zal eens informeren bij de wetswinkel of hoe dat dan ook heet, want ik denk niet dat een geschillencommissie in dit geval de juiste weg is?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door renegade66 »

misschien dat deurwaarder mark hier iets op weet?
hij struint hier op het forum rond en weet heel erg veel op juridisch gebied, daar hij een echte en goede deurwaarder is, 1 van de weinige :lol: :lol: ik zal hem dit topic we even pb'en.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Ha Athoz,

Als ik het in de gauwigheid goed gelezen heb, heb je een bedrag betaald aan Online, terwijl er op dat moment niets open stond (dus Online had op dat moment geen vordering op jou). Als dat zo is, heb je inderdaad onverschuldigd betaald en mag je dat bedrag terugvorderen. Online mag dat niet zomaar verrekenen met een factuur die nog niet opeisbaar was. Dat er nadien wel een nieuwe factuur opeisbaar werd, maakt dat niet anders. Dat geld moet Online gewoon terugstorten, als er tzt een nieuwe factuur wordt verzonden, mag je die gewoon zelf binnen de betalingstermijn betalen.

Die € 20,00 aan kosten zijn je (neem ik aan) pas in rekening gebracht in januari, dus nadat je uitstel afgelopen was. Die kosten ben je dan gewoon verschuldigd. Omdat je die kosten hebt moeten betalen als rechtsreeks gevolg van het verkeerde handelen van Online, kun je die kosten op hun verhalen. Het is echter geen juridische reden om het contract met hen te kunnen ontbinden, omdat de schade niet in verhouding staat tot het zware middel om de overeenkomst te ontbinden.

In theorie kun jij die € 20,00 op Online gaan verhalen. Maar gezien de hoogte van het bedrag ga je daar geen tijd, energie en geld aan besteden. En dat is precies waar Online op gokt...

Ik zou zo snel mogelijk het contract met hen beeindigen (dus opzeggen tegen de eerst mogelijke datum), met een bedrijf dat zo met je omgaat wil je immers geen zaken doen. Daarnaast zou je een klacht in kunnen dienen bij de directie of bij een geschillencommissie. Maar je moet wel de afweging maken of je dat die tijd en frustratie nog waard is, of dat je het wijselijk moet laten rusten... en het antwoord op die vraag kun je alleen zelf geven!

Ik wens je succes in ieder geval!

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door renegade66 »

ik had het niet beter kunnen zeggen, al deed ik wel mijn best :D

weer een toppie antwoord mark. je bent echt een aanwinst voor het forum, blijf zo doorgaan. :wink:

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Athoz »

Grote klasse, bedankt deurwaarder mark (nooit gedacht dat ik ooit een deurwaarder nog zou bedanken :D) voor je antwoord. Ik zal dit doorzetten bij de geschillencommissie want het gaat me om het principe.. Die 20 euro die ik dus nu bij derden moet betalen zullen ze hoe dan ook compenseren.

Ook hiervan zal ik de uitkomst posten!

Bedankt!

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Hahaha... voor alles is een eerste keer, Athoz! :wink: Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat het je uiteindelijk genoegdoening oplevert. Succes!

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Athoz »

Vandaag contact opgenomen met Online.. Voorgelegd dat ze wel degelijk verplicht zijn mij dat geld ASAP terug te storten blabla.. Nog voordat ik vroeg wat Online in gedachte had om haar fout te corrigeren en te compenseren was de telefoon er op gegooid..

Mail gestuurd, krijg ik een lullig mailtje terug met dat het bedrijfsbeleid is om op deze manier te handelen.. Blijkbaar hebben ze dikke poep aan wetten of regels.. Geschillencommissie, here i come ;)

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door renegade66 »

dat is dus ook de reden dat mijn vrouw en ik bij online weggaan ook al loopt het contract nog tot november, ze hebben gewoon maling aan de wet, de geschillencommissie, tros radar, kassa, consumentenbond, de opta en vooral aan hun klanten.
het gaat bij dat bedrijf hoe zij het willen en de rest moet het gewoon pikken en de kop dichthouden.

ik ben weg per 1 feb. en het restant van de abbo tot nov. krijgen ze van mij pas in dec. ofzo als ik wat geld over heb. zo werken zij en zo doe ik het dan ook.

zie ook: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 24&t=78021

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Ongelooflijk dat men zo met haar klanten omgaat....

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Athoz »

Onderhand mijn geschil bij de geschillencommissie aangemeld, en de automatische incasso voor Online geblokkeerd. Er zou misschien nog 1 automatische incasso kunnen plaatsvinden die ik dan storneer, en de 20 euro + bijna 15 euro telefoonkosten erop in mindering breng.

Hiervan zal ik ze ook aangetekend op de hoogte brengen, met de vermelding dat als de geschillencommissie Online in het gelijk stelt ik dat bedrag per de 25e van de nieuwe maand na de uitspraak over maak ;)

Eens kijken of ze dat leuk vinden.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door renegade66 »

dit gaan ze niet leuk vinden :lol:

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Dat gaan ze zeker niet leuk vinden, en je moet het ook niet doen. Als je de discussie eerlijk en zuiver wilt houden, moet je niet feitelijk hetzelfde gaan doen als wat zij doen. De kans is heel groot dat er in de voorwaarden staat dat verrekening niet mogelijk is.

Kan me voorstellen dat je dit gevoel hebt en dat je ze een koekje van eigen deeg wilt geven, maar je zult uiteindelijk alleen jezelf ermee in de voet schieten. Ik zou zeggen: doe het niet...

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Athoz »

Hmmm dan is het goed dat ik die mail nog niet verstuurd heb. Wel zal ik de automatische incassos stop laten zetten, en mijn abonnement beeindigen bij ze..

En ja inderdaad, het is heel verleidelijk om hetzelfde stupide niveau aan te nemen als Online hanteerd o.O

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Online 'steelt' geld

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Kan ik me goed voorstellen, maar houd lekker de eer aan jezelf... dan kun je, wat er ook gebeurt bij een geschillencommissie, iedereen recht in de ogen kijken en hoef je niet bang te zijn dat jouw argumenten onderuit gehaald worden met de opmerking "maar dat doet u zelf ook...".

Succes verder!

Gesloten