LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verdubbeling afrekening gas electra Essent
-
Re: Verdubbeling afrekening gas electra Essent
Het zal me niks verbazen als jullie (rogier en xnez) en dezelfde wijk, mischien zelfs dezelfde flat wonen. Vraag eens aan elkaar per pb?
Mijn flatje/appartmentencomplex bevat ook 2 verdiepingen.
Ik zit ook op de 1ste verdieping,maar heb helaas net als de andere bovenbewoners geen extraverdieping;)
Ik zit ook op de 1ste verdieping,maar heb helaas net als de andere bovenbewoners geen extraverdieping;)
-
Ik ben toch nog even wat oudere afrekeningen ingedoken. Ieder jaar verbruik ik tussen de 1300-1500m3 aan gas. Vorig jaar ineens 2400m3, maar de winter 2008/2009 was erg koud. Kan ik in die tijd zomaar 1000m3 meer verstoken ?
Lijkt me onmogelijk als ik over een heel jaar 1400m3 gebruik.
Maar toen zag ik nog wat anders, bij de samenstelling van mijn voorschot in 2008, hebben ze mij geen Energiebelasting laten afdragen. Dus alleen gas & electricteits kosten, maar niet de energiebelasting. Maar op de eindejaarsafrekening heb ik wel 404 euro aan deze belasting afgedragen. M.a.w. ze hebben er een puinhoop van gemaakt, want als ik 145 euro moest afdragen voor gas en electriciteit dan zou daar bovenop dus nog de energiebelasting moeten komen, ipv daarvan is die dus van die 145 euro afgegaan.
Dus heb ik maar 112 euro per maand afgedragen aan gas en electricteit. Snappen jullie het nog ?
En daar bovenop dus ook nog eens 1000m3 meer verbruikt. Denk dat ik eens naar andere leverancier ga uitkijken.
Lijkt me onmogelijk als ik over een heel jaar 1400m3 gebruik.
Maar toen zag ik nog wat anders, bij de samenstelling van mijn voorschot in 2008, hebben ze mij geen Energiebelasting laten afdragen. Dus alleen gas & electricteits kosten, maar niet de energiebelasting. Maar op de eindejaarsafrekening heb ik wel 404 euro aan deze belasting afgedragen. M.a.w. ze hebben er een puinhoop van gemaakt, want als ik 145 euro moest afdragen voor gas en electriciteit dan zou daar bovenop dus nog de energiebelasting moeten komen, ipv daarvan is die dus van die 145 euro afgegaan.
Dus heb ik maar 112 euro per maand afgedragen aan gas en electricteit. Snappen jullie het nog ?
En daar bovenop dus ook nog eens 1000m3 meer verbruikt. Denk dat ik eens naar andere leverancier ga uitkijken.
Ik herhaal wat ik eerder heb gezegd, bij een andere leverancier loopt de meter net zo snel of langzaam als hij nu doet. Die meter hangt in jouw meterkast en daar heeft de leverancier geen invloed op.En daar bovenop dus ook nog eens 1000m3 meer verbruikt. Denk dat ik eens naar andere leverancier ga uitkijken.
-
Ik denk dat de energiebelasting op een andere manier al in het voorschot zat verwerkt. Bij mij staat dat ook niet expliciet vermeld, toch kom ik ieder jaar redelijk goed uit. Ik denk dat dat niet het probleem is.
Vergeet ook niet dat je een korting op de energieheffing krijgt van bijna 380 euro. Die krijg je sowieso, zelfs als de heffing lager is dan de korting.
1000 m3 meer verstoken in een koude winter is een beetje onzin. Het verbruik gaat wel iets omhoog, maar dat is maar een paar procent. Houdt het maar op 10 tot 20 % van het werkelijke stookgedag, in die 1300 m3 zit ook een verbruik voor koken, douchen, en ander warm water. Ik denk dat het meerdere verbruik tussen de 100 en 200 m3 zou moeten zitten.
Maar aangezien de boel in 2007 geïsoleerd is en er een nieuwe ketel is geplaatst zou het verbruik juist omlaag moeten gaan.
Vergeet ook niet dat je een korting op de energieheffing krijgt van bijna 380 euro. Die krijg je sowieso, zelfs als de heffing lager is dan de korting.
1000 m3 meer verstoken in een koude winter is een beetje onzin. Het verbruik gaat wel iets omhoog, maar dat is maar een paar procent. Houdt het maar op 10 tot 20 % van het werkelijke stookgedag, in die 1300 m3 zit ook een verbruik voor koken, douchen, en ander warm water. Ik denk dat het meerdere verbruik tussen de 100 en 200 m3 zou moeten zitten.
Maar aangezien de boel in 2007 geïsoleerd is en er een nieuwe ketel is geplaatst zou het verbruik juist omlaag moeten gaan.
-
Wellicht heeft het e.e.a. te maken met het volgende, klinkt als een vergelijkbare situatie:
Een kennis van me woont nu 4 jaar via een woningbouwvereniging in een flatje. Ook zij neemt energie af van Essent, via de woningbouwvereniging.
Zij kreeg eind 2008 óók ineens een rekening van zo'n één derde hoger dan gewend. Wat bleek nu?
Haar woningbouwvereniging heeft de meterstanden gedurende drie jaar niet doorgegeven aan Essent. Individueel verbruik wordt in de flat berekend door metertjes die registreren wanneer de verwarming aanstaat. De afrekeningen die mijn kennis de eerste 3 jaar ontving, waren dus zonder haar medeweten gebaseerd op geschatte meterstanden.
In 2009 is voor het eerst de meterstand wél doorgegeven door de woningbouwvereniging. Dit leverde een verschil op van 30.000 (!) kuub gas die nu dus moeten worden bijbetaald door de bewoners. Tel daarbij op dat eind 2008/begin 2009 het gas érg duur was, en de onaangename verrassing is een feit.
Er valt héél weinig tegenin te brengen, er is immers de eerste 3 jaar te weinig betaald.
Als ik de topicstarter was zou ik i.i.g. contact zoeken met de woningbouw/verhuurder om inzicht te krijgen in de meterstanden en de momenten waarop deze zijn doorgegeven... Wellicht kan daar het probleem liggen?
Een kennis van me woont nu 4 jaar via een woningbouwvereniging in een flatje. Ook zij neemt energie af van Essent, via de woningbouwvereniging.
Zij kreeg eind 2008 óók ineens een rekening van zo'n één derde hoger dan gewend. Wat bleek nu?
Haar woningbouwvereniging heeft de meterstanden gedurende drie jaar niet doorgegeven aan Essent. Individueel verbruik wordt in de flat berekend door metertjes die registreren wanneer de verwarming aanstaat. De afrekeningen die mijn kennis de eerste 3 jaar ontving, waren dus zonder haar medeweten gebaseerd op geschatte meterstanden.
In 2009 is voor het eerst de meterstand wél doorgegeven door de woningbouwvereniging. Dit leverde een verschil op van 30.000 (!) kuub gas die nu dus moeten worden bijbetaald door de bewoners. Tel daarbij op dat eind 2008/begin 2009 het gas érg duur was, en de onaangename verrassing is een feit.
Er valt héél weinig tegenin te brengen, er is immers de eerste 3 jaar te weinig betaald.
Als ik de topicstarter was zou ik i.i.g. contact zoeken met de woningbouw/verhuurder om inzicht te krijgen in de meterstanden en de momenten waarop deze zijn doorgegeven... Wellicht kan daar het probleem liggen?
-
In 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, en 2009 wordt het allemaal apart vermeld wat ik afdraag aan Energiebelasting. Alleen in 2008 niet....lijkt me vreemd. Maargoed...zou kunnen.Ik denk dat de energiebelasting op een andere manier al in het voorschot zat verwerkt
Korting ? Van wie ? Ik heb nog nooit een korting of teruggaaf gehad van 380 euro.Vergeet ook niet dat je een korting op de energieheffing krijgt van bijna 380 euro
Over mijn verbruik...ben gisteren begonnen met dagelijkse meting. Mijn meter stond stil toen ik thuis kwam, dus dat lijkt me goed.
@slimmekoper
Wat ik vreemd vind is dat ik zelf de meterstanden doorgeef (en ook een kaartje daarvoor krijg), maar deze worden niet gebruikt. Iemand van hen zou het opgemeten hebben. Allemaal warrig.
-
Staat vermeld op je jaarafrekening, als het goed is bij de elektra. De energiebelasting wordt geheven om de mensen meer bewust te laten raken van hun gebruik, en tegelijkertijd wordt er dan een korting op gegeven.Korting ? Van wie ? Ik heb nog nooit een korting of teruggaaf gehad van 380 euro.
Het kan ook zijn dat je een 'vereenvoudigde' nota krijgt, doet Nuon ook sinds een jaar of twee. Dan staan de Ean-nummers en al die blablabla er niet meer op inderdaad. Dan kan het zijn dat je die korting niet ziet, terwijl je het wel krijgt.
Op de site van Ben Woldring vindt je meer informatie over de energieheffing en de korting:
http://www.gaslicht.com/div/document.as ... =nl&id=129
Dezelfde info vindt je ook elders, maar goed. Deze had ik als eerste te pakken.
-
Oooh...ok...heel erg bedankt. Nu wordt ineens veel duidelijk...alles valt op zijn plaats.
Zit ik alleen nog met die 1000m3 !!! Lol.
Ik kom er wel uit, thanx.
Zit ik alleen nog met die 1000m3 !!! Lol.
Ik kom er wel uit, thanx.
@ Rogier ben je er al uit?
Zelf ben ik er nog niethelemaal uit.
Heb mijn apparatuur nog niet getest met een metertje.
Wel is mijn cv toch niet goed.
Hij geeft code f8 aan,bijan elke dag rond dezelfde tijd.
Nu is er iets kapot(een wisselding)en die moet vervangen worden.
Al met al wordt het halve apparaat vernieuwd zij de monteur.
Zou dit mijn verdubbeling verklaren?!?
-
Nee en ja. (Sorry voor lange wachten ). Heb wel uitgebreid contact gehad met Essent en met woningstichting. Er zit sowieso een fout bij mezelf....waar ik dacht de afgelopen jaren mijn meterstanden door te hebben gegeven heb ik dat blijkbaar te laat gedaan ofzo. Want in 2007 en 2008 zijn de kosten 'berekent' door Essent en eind 2009 zijn ze wel zelf doorgegeven. Dus daar kan al een boel zitten + ook winter 2009 was al stuk kouder dan 2007 en 2008.xnez schreef:@ Rogier ben je er al uit?
Nu is mijn verbruik nog steeds erg hoog, maar dat hou ik nu wekelijks zelf bij en via 'Mijn Essent' doe ik binnenkort de nieuwe termijnen weer berekenen. kan om de 3 maanden.
Moet zeggen....ook Essent heeft er best werk van gemaakt hoor. Ben prima behandelt. Alleen er is (nog) niks gemeten of nagekeken bij mij.
Ik houdt nu ook alles wekelijks bij.Elke zondag ochtend hahaha als ik uit mn bed kom.Eerste wat ik doe
Bij mij is de vraag dus of mijn cv het verschil kan maken.Zal het ook eens navragen aan de monteur wanneer deze langskomt.
Bij mij is de vraag dus of mijn cv het verschil kan maken.Zal het ook eens navragen aan de monteur wanneer deze langskomt.
Geen idee of dat de verdubbeling zal verklaren maar dat lijkt mexnez schreef:Zelf ben ik er nog niethelemaal uit.
nogal vreemd.
Wel is er een verschil in welke ketel je hebt, dat kan een verschil zijn
in stookkosten.
Aankomende woensdag wordt mijn Cv gemaakt
-
Ben benieuwd.....laat even weten of je verbruikt erg zakt daarna !
Zal ik doen
Als je nog een paar maanden wacht zakt het verbruik ziender ogen, hahaha. (grapje). Om te kijken of je minder gaat verbruiken moet je het verbruik afzetten tot iets, een eenheid. Dit zijn de graaddagen. Hiermee kun je nagaan of je bij dezelfde temperatuur meer of minder verbruikt met in achtneming van hetzelfde stookgedrag.
Hoe ga ik dat doet Harmen?h@rm@n schreef: Om te kijken of je minder gaat verbruiken moet je het verbruik afzetten tot iets, een eenheid. Dit zijn de graaddagen. Hiermee kun je nagaan of je bij dezelfde temperatuur meer of minder verbruikt met in achtneming van hetzelfde stookgedrag.
(me is blond )
Door periodiek en op vaste tijden/dagen de meterstanden te noteren kun je over een periode het verbruik uit te rekenen. Zoek op internet de daar bijhorende graaddagen, en je ziet wat het verbruik over die graadagen is. Deze uitkomst kun je vervolgens vegelijken met een andere periode. Ook kun per periode uitrekenen wat je per graaddag verbruikt. Dit is dan ook weer te vergelijken met een andere periode waardoor je ziet of je nog hetzelfde aan het verstoken bent. (En blond is wel mooi )