Ik ontvang alleen een digitale factuur, die ik op MijnZiggo kan raadplegen. Wat schetst mijn verbazing: de vervaldatum van de factuur is gelijk aan de factuurdatum, te weten 29-12-2009. Het in rekening brengen van herinneringskosten lijkt me in dit geval uiterst dubieus, omdat er geen redelijke termijn wordt gegeven om de factuur te betalen. Die is immers nul dagen. In de Algemene Voorwaardens Staat het volgende.
Als de factuurdatum 29-12-2009 is, lijkt het mij toch heel redelijk (lees: tijdig) dat ik het factuurbedrag rond 7 januari alsnog betaald heb. Ik neem aan dat klanten, die ervoor hebben gekozen om een acceptgiro thuis te krijgen (kost € 1,25 extra per keer), ook de tijd krijgen (14 dagen wellicht?) om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen.Artikel 12 - Betaling
(...)
3. Tenzij tussen de Klant en Ziggo anders is overeengekomen, vindt betaling
van alle verschuldigde vergoedingen als bedoeld in artikel 11 plaats
door automatisch incasso van de door de Klant opgegeven bank- of
girorekening, waarvoor de Klant Ziggo mondeling, via de Website of
schriftelijk heeft gemachtigd.
4. De Klant zorgt voor een voldoende saldo op de opgegeven rekening. Als
automatisch incasso van het volledige verschuldigde bedrag, om welke
reden dan ook, niet mogelijk is, dan betaalt de Klant tijdig op andere wijze.
(...)
Uiteraard heb ik die € 2,50 herinneringskosten niet voldaan. Ziggo geeft mij immers geen redelijke betalingstermijn. Het moet niet uitmaken of er sprake is van een acceptgiro of een automatische incasso: bij mijn weten is een redelijke betalingstermijn verplicht. En nul dagen is niet redelijk. Dat is crimineel.
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?