LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16169
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door 16again »

Juist die 'Nederlandse' voorwaarden van bv. de DMG winkels zijn het probleem.
Ken je betere voorwaarden?
De voorwaarden die DMG hanteert, de CBW voorwaarden, zijn in overleg met consumentenbond tot stand gekomen.
De aanbetalingsgarantie is m.i. inderdaad een wassen neus, verder zijn die voorwaarden niet heel slecht. Waar het eerder aan schort is toetsing hoe die voorwaarden in de praktijk worden nageleefd.
Dat DMG klanten tegen de regels geheel vooruit liet/laat betalen, is niet de regels aan te rekenen!

JR-zundapp
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 dec 2009 00:58

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door JR-zundapp »

Ze kunnen me altijd benaderen en wil ook namen noemen alleen heb ik maar 1 naam waar ik echt ervaring mee heb. Dit is de winkel die van mij de opdracht heeft gekregen.
Dit wil niet zeggen dat de andere winkels niet goed zijn alleen daar heb ik niet alle ervaringen mee

DenHaagR1971
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2010 00:19

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door DenHaagR1971 »

WAARGEBEURD VERHAAL:

"EKELHOF = OPLICHTER"

Op advies schoonouders afgereisd naar Nordhorn voor de goedkopere apparatuur (min 25% goedkoper zogenaamd) waardoor een keuken in duitsland interessant zou zijn.

Ekelhof himself stond ons te woord .. het was zo druk en ach, nou dan toch voor ons speciaal nog even tijd gemaakt.
In anderhalf uur werd het hele plan gemaakt .. wat je te zien krijgt is allemaal geweldig, alles kan, geen enkel probleem en dat regelen we en dat ook ..
alles wordt door hem in een onogelijk handschrift op een a4tje geschreven.
En een globale schets, zonder preciese maten. De uitwerking krijgen we immers thuisgestuurd en kan nog aangepast worden.

Uiteindelijk gaat hij het allemaal even doorrekenen en wij even op een terrasje ons verheugen over de aankoop die we gaan doen .. dan komt er een bod en kun je wat onderhandelen en wordt het beklonken.
Natuurlijk heb je geen zin om nog een tweede keer naar Duitsland te rijden en dat weten ze daar maar al te goed .. onder dat mom hebben ze ons direct ontlokt om even een handtekening te plaatsen op een formulier NOOOIT DOEN BIJ KEUKEN KOPEN, waar in ontzettend licht grijs, bijna niet van wit te onderscheiden op de achterzijde de algemene voorwaarden staan .. en dan hebben ze je.

Alles wat jij namelijk wel gezegd en afgesproken hebt en waarvan jij denkt dat hij het allemaal netjes ook zo opgeschreven heeft, blijkt dan ineens niet op papier te staan. Handschrift bijna onleesbaar en het is zo'n aardige goed Nederlands sprekende Duitser, dus je gaat het ook niet woord voor woord checken. Het was immers zaterdag, ontzettend druk en je wilt sowieso in een dag de deal sluiten.

Maar we waren natuurlijk erg in onze nopjes, want we dachten nog steeds een geweldige deal te doen.

Een paar dagen later bleek de ontgoocheling. Niks geen vierkante afzuigkap boven ons kookeiland maar een rechthoek, niets breede uitbouw in ons marmeren aanrechtblad, maar de standaardmaat waardoor ruimte in ons huis ook totaal niet meer zou kloppen.
En zo was er nog een hele waslijst.

Niets kon meer aangepast worden zonder extra kosten .. we moesten niet zeuren en de rechthoekige ipv de vierkante afzuigkap .. ach was het commentaar: er zitten toch vier kanten aan?

enigszins naief gaven wij aan dat we er dan vanaf zagen, want dit was beslist niet wat er was afgesproken. Maar ja .. dat kan met je handtekening niet meer .. of we dan even 30% van de keukenprijs wilden betalen. Eind van het liedje:

Veel slapeloze nachten bij een aankoop van je nieuwe woning, een rechtzaak in duitsland volgens Duits Recht, dan heb je dus een dure duitse advocaat nodig .. alles kost geld .. we hadden ook nog een keukenbemiddelaar (Mario van Boxtel) in de hand genomen (EUR 600,-), maar die werd halverwege het bemiddelingsproces door Ekelhof omgekocht en werd vervolgens door Van Boxtel aangeprezen als betrouwbaar leverancier op zijn site (keukenadvies.com). (SCHANDALIG). Deze redder in nood "helpt" zogenaamd, maar de man kan niet eens een brief zonder fouten schrijven (=ex-taxi chauffeur), die heb ik uiteindelijk zelf nog moeten opstellen. Deze man is eigenlijk nog erger dan Ekelhof, omdat wij toen al in zo'n lastige situatie zaten, maakt deze man daar ook nog eens misbruik van. Ik lees hier op RADAR overigens meer berichten over Van Boxtel (keukenadvies.com) en ook over Ekelhof .. dus het zijn geen incidenten.

Uiteindelijk hebben we de zaak afgekocht voor een paar duizend EUR omdat de spanning te hoog werd en als starter kun je nu eenmaal niet opboksen tegen bedrijven die tot het uiterste kunnen gaan. We waren de vele ritten naar Duitsland ook zat en hebben toen een geweldige keuken gekocht bij een goede keukenzaak: GRANDO, Capelle a/d IJssel die na het horen van deze geschiedenis er echt alles aan gedaan heeft om ons leed te verzachten.

Maar ik heb altijd gezegd .. er komt een moment dat je hem keihard terugkrijgt Ekelhof en Van Boxtel .. en wat mij betreft is die tijd nu gekomen!!

Hoe vaak ik in gedachten niet op zaterdagochtend ben afgereisd naar Nordhorm om dat kreng aan zijn witgrijze haren door dat straatje te sleuren en de straten vol te kalken met waarschuwingsleuzen aan alle toekomstige Nederlandse slachtoffers .. maar goed .. gelukkig zijn dat gedachten gebleven ..
Maar als ik met dit schrijven kan voorkomen dat er jonge gezinnen hetzelfde gaat overkomen dan laat ik dat niet na ..

Wat lees ik trouwens nu? is Ekelhof inmiddels van Mandemakers (was dat al zo??)
nou, dan weet u het wel ..

WEES GEWAARSCHUWD

lampie69
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 nov 2009 00:05

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door lampie69 »

Er zijn nog meer keukenboeren naast Ekelhoff in Duitsland en ook hele goede die tegen normale tarieven leveren en goede service bieden.
Dat is in ieder land hetzelfde, uitmelkers heb je overal.

Zo heb ik in het verleden in NL bij Brugman 2 keer een keuken gekocht, goede service gekregen en daar heb ik tot op heden geen spijt van(jawel u leest het goed :wink: ). Het blijft werken met mensen dus elke ervaring is uniek. Daarom kijk ik voor mijn nieuwe keuken ook in Duitsland en in NL naar andere zaken.
Laatst gewijzigd door lampie69 op 18 jan 2010 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
Juist die 'Nederlandse' voorwaarden van bv. de DMG winkels zijn het probleem.
Ken je betere voorwaarden?
De voorwaarden die DMG hanteert, de CBW voorwaarden, zijn in overleg met consumentenbond tot stand gekomen.
Het gaat mij meer om de 'voorwaarden' zoals dat de 'aanbieding' alleen vandaag geldt, dat het een speciale aanbieding is, dat je de offerte alleen na ondertekening mee naar huis krijgt etc.

keukenvakman
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 jan 2006 22:24

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door keukenvakman »

Wat lees ik trouwens nu? is Ekelhof inmiddels van Mandemakers (was dat al zo??)
nou, dan weet u het wel ..

WEES GEWAARSCHUWD
En wie is 50 % eigenaar van GRANDO????

appeltaart
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 apr 2008 19:40

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door appeltaart »

Gewoon 2 offertes in Nederland opvragen en 2 in Duitsland en dan je keuze maken.
Wij hebben onze keuken destijds in Duitsland gekocht, was toch echt stukken goedkoper... (hier zal ik wel weer reacties op krijgen...).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

appeltaart schreef:Wij hebben onze keuken destijds in Duitsland gekocht, was toch echt stukken goedkoper...
Dat kan natuurlijk. Net als andersom. Belangrijkste is je advies om bij meerdere bedrijven serieus te kijken/een offerte te vragen. Dan kun je bij de winkel die je het beste bevalt (zowel in prijs als in advies) kopen. Waar die winkel ook is. Maar volgens mij is het dus niet zo zwart-wit dat keukens in Duitsland altijd goedkoper te krijgen zijn (of andersom).

marnixk
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2009 17:09

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door marnixk »

Wij hebben vorige week een keuken gekocht in Nederland. Wij waren ook in Duitsland wezen kijken en hadden het geluk dat het bij beide bedrijven om hetzelfde merk ging. Na het uittellen bleek de Nederlandse 900 euro duurder te zijn. Toen wij echter aangaven een vergelijkbare offerte uit Duitsland te hebben zijn ze wezen kijken wat er nog te doen viel aan de prijs. Na twee dagen werden we netjes gebeld en ze konden nog wat doen waardoor ze uiteindelijk slechts 100 euro duurder waren. Ivm de service en goeie verhalen hebben we de keuken nu gewoon in Nederland gekocht.

Maar het heeft ons dus wel wat geldt bespaard. Het gaat trouwens om een Hacker hoek keuken.

lampie69
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 nov 2009 00:05

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door lampie69 »

Toch altijd wel jammer dat je bijna €800 teveel had betaald. Wanneer wordt er nu eens direct een goede prijs aangeboden.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

waardoor ze uiteindelijk slechts 100 euro duurder waren.
Lezen...verwerken en dan antwoorden:
Toch altijd wel jammer dat je bijna €800 teveel had betaald.
Was het lampie al uit?

Er zijn in Nederland EN in Duitsland winkels waar men af moet dingen en winkels waar men direct een goede prijs krijgt. Welke klant is er eerder geneigd te tekenen? Een die 200 Km heeft gereden of een die naar de winkel op de hoek gelopen is? Welke klant zal eerder aanspraak maken op garantie? Een die 200Km weg heeft gekocht, of een die bij de winkel op de hoek is geweest?

Voor een keuken offerte geldt; Vergelijken is goed :!: Ver(voor)oordelen niet .....

lampie69
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 nov 2009 00:05

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door lampie69 »

Nee hoor.
Eerst € 900 teveel, daarna € 100 teveel. Dus zonder opletten was er € 800 meer betaald dan nodig gezien het laatste bod. :mrgreen:
Het lampje brand nog zie: :idea:

Over vooroordelen gesproken, waarom zou een garantie/service uit Duitsland minder moeten zijn dan in NL

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

DenHaagR1971 schreef:WAARGEBEURD VERHAAL:

"EKELHOF = OPLICHTER"

Op advies schoonouders afgereisd naar Nordhorn voor de goedkopere apparatuur (min 25% goedkoper zogenaamd) waardoor een keuken in duitsland interessant zou zijn.

Ekelhof himself stond ons te woord .. het was zo druk en ach, nou dan toch voor ons speciaal nog even tijd gemaakt.
In anderhalf uur werd het hele plan gemaakt .. wat je te zien krijgt is allemaal geweldig, alles kan, geen enkel probleem en dat regelen we en dat ook ..
alles wordt door hem in een onogelijk handschrift op een a4tje geschreven.
En een globale schets, zonder preciese maten. De uitwerking krijgen we immers thuisgestuurd en kan nog aangepast worden.

Uiteindelijk gaat hij het allemaal even doorrekenen en wij even op een terrasje ons verheugen over de aankoop die we gaan doen .. dan komt er een bod en kun je wat onderhandelen en wordt het beklonken.
Natuurlijk heb je geen zin om nog een tweede keer naar Duitsland te rijden en dat weten ze daar maar al te goed .. onder dat mom hebben ze ons direct ontlokt om even een handtekening te plaatsen op een formulier NOOOIT DOEN BIJ KEUKEN KOPEN, waar in ontzettend licht grijs, bijna niet van wit te onderscheiden op de achterzijde de algemene voorwaarden staan .. en dan hebben ze je.

Alles wat jij namelijk wel gezegd en afgesproken hebt en waarvan jij denkt dat hij het allemaal netjes ook zo opgeschreven heeft, blijkt dan ineens niet op papier te staan. Handschrift bijna onleesbaar en het is zo'n aardige goed Nederlands sprekende Duitser, dus je gaat het ook niet woord voor woord checken. Het was immers zaterdag, ontzettend druk en je wilt sowieso in een dag de deal sluiten.

Maar we waren natuurlijk erg in onze nopjes, want we dachten nog steeds een geweldige deal te doen.

Een paar dagen later bleek de ontgoocheling. Niks geen vierkante afzuigkap boven ons kookeiland maar een rechthoek, niets breede uitbouw in ons marmeren aanrechtblad, maar de standaardmaat waardoor ruimte in ons huis ook totaal niet meer zou kloppen.
En zo was er nog een hele waslijst.

Niets kon meer aangepast worden zonder extra kosten .. we moesten niet zeuren en de rechthoekige ipv de vierkante afzuigkap .. ach was het commentaar: er zitten toch vier kanten aan?

enigszins naief gaven wij aan dat we er dan vanaf zagen, want dit was beslist niet wat er was afgesproken. Maar ja .. dat kan met je handtekening niet meer .. of we dan even 30% van de keukenprijs wilden betalen. Eind van het liedje:

Veel slapeloze nachten bij een aankoop van je nieuwe woning, een rechtzaak in duitsland volgens Duits Recht, dan heb je dus een dure duitse advocaat nodig .. alles kost geld .. we hadden ook nog een keukenbemiddelaar (Mario van Boxtel) in de hand genomen (EUR 600,-), maar die werd halverwege het bemiddelingsproces door Ekelhof omgekocht en werd vervolgens door Van Boxtel aangeprezen als betrouwbaar leverancier op zijn site (keukenadvies.com). (SCHANDALIG). Deze redder in nood "helpt" zogenaamd, maar de man kan niet eens een brief zonder fouten schrijven (=ex-taxi chauffeur), die heb ik uiteindelijk zelf nog moeten opstellen. Deze man is eigenlijk nog erger dan Ekelhof, omdat wij toen al in zo'n lastige situatie zaten, maakt deze man daar ook nog eens misbruik van. Ik lees hier op RADAR overigens meer berichten over Van Boxtel (keukenadvies.com) en ook over Ekelhof .. dus het zijn geen incidenten.

Uiteindelijk hebben we de zaak afgekocht voor een paar duizend EUR omdat de spanning te hoog werd en als starter kun je nu eenmaal niet opboksen tegen bedrijven die tot het uiterste kunnen gaan. We waren de vele ritten naar Duitsland ook zat en hebben toen een geweldige keuken gekocht bij een goede keukenzaak: GRANDO, Capelle a/d IJssel die na het horen van deze geschiedenis er echt alles aan gedaan heeft om ons leed te verzachten.

Maar ik heb altijd gezegd .. er komt een moment dat je hem keihard terugkrijgt Ekelhof en Van Boxtel .. en wat mij betreft is die tijd nu gekomen!!

Hoe vaak ik in gedachten niet op zaterdagochtend ben afgereisd naar Nordhorm om dat kreng aan zijn witgrijze haren door dat straatje te sleuren en de straten vol te kalken met waarschuwingsleuzen aan alle toekomstige Nederlandse slachtoffers .. maar goed .. gelukkig zijn dat gedachten gebleven ..
Maar als ik met dit schrijven kan voorkomen dat er jonge gezinnen hetzelfde gaat overkomen dan laat ik dat niet na ..

Wat lees ik trouwens nu? is Ekelhof inmiddels van Mandemakers (was dat al zo??)
nou, dan weet u het wel ..

WEES GEWAARSCHUWD
deze sluis ik ff door naar m'n buurman.....:)

Mikester
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2010 10:15

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Mikester »

Wij zijn op dit moment aan het orienteren op een standaard keuken van 3,50 lang incl alle inbouwapparatuur. Wij merken dat het verschil tussen duitse en nederlandse keukenboeren in deze prijklasse/grootte nauwelijks van elkaar verschillen. Er valt tevens bij de nederlandse keukenboeren meer af te dingen dan bij de duitse, waardoor het prijsverschil er nauwelijks meer toe doet.

Het verschil komt dan uit op slechts een paar honderd euro, terwijl er ook duitse keukenboeren boven de nederlandse prijs zaten. Ik kan mij voorstellen dat een grote hoekkeuken of kookeiland wel enkele duizenden euro's kan schelen. De kasten en bladen zijn gewoonweg iets goedkoper. Bij kleinere keukens wordt de apparatuur de beperkende factor en neem ik voor een miniem prijsverschil liever een nederlandse keukenboer met nederlandse garantievoorwaarden en ga ik met een goed gevoel de deur uit.

Keukencriticus
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:08

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Keukencriticus »

Nadat voor mijn eerdere woningen twee keukens in Nederland had gekocht ben ik voor mijn derde woning uiteindelijk terecht gekomen in Duitsland. In Nederland werd ik moedeloos van de ellenlange gesprekken met uiteindelijk onzinnige offertes, waardoor je in oeverloze discussies terecht kwam. In Duitsland kreeg ik binnen 3 uur (zonder een Nederlandse offerte te laten zien) een deskundig advies en een realistische offerte. De keuken staat inmiddels en ik ben bijzonder tevreden over de behandeling, plaatsing en garantie. Zonder enige twijfel had dat ook in Nederland mogelijk geweest. Het probleem is echter dat je er niet makkelijk achter kan komen waar dat is. De Nederlandsche keukenbranche zou eens aan zelfregulering moeten doen door hogere eisen te stellen aan de verkopers.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door kweenie »

Blijkbaar heb je de eerste twee keer wel een keuken gekocht bij winkels met onzinnige offertes en eindeloze discussies. Zolang mensen dat blijven doen, blijven er keukenwinkels die deze praktijken erop nahouden.

Als ze mij in een keukenwinkel een onzinnig offerte willen geven, of liever over kortingen willen praten dan over hoe mijn keuken eruit moet zien, dan ben ik vrij snel weg, naar de concurrent. Vóór de ellenlange gesprekken. En na een paar van die 'foute' winkels kom je vanzelf bij een normale winkel terecht, waar ze wel normaal naar je luisteren en je wel advies en een normale offerte geven. En waar je met een goed gevoel terugkomt als je nog eens nagedacht hebt en ook elders nog even hebt gekeken.

Ekelhoff
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2010 09:57

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door Ekelhoff »

Het bedrijf Ekelhoff bestaat al sinds 110 jaaren, en is nu in de handen van de 4 generatie! Deze bedrijf is zelfstandig, en heeft niets met Mandemakers te doen!


http://www.ekelhoff.de/nl/bedrijf/geschiedenis/
http://www.ekelhoff.de/nl/contact/Impressum/

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Advies keuken in Duitsland kopen of niet?

Ongelezen bericht door maxx »

Wow, wat een reactie zeg.... Het schreeuwen zijn ze blijkbaar nog steeds niet verleerd. :roll:

Het tempo waarmee Ben bedrijven overneemt in Germanië is supersoninsch. Laten we zeggen dat jullie NOG niet zijn overgenomen. Tel de dagen maar af mr. Ekelhoff. Wat Ben wil, dat Ben krijg.

MVG

Gesloten