LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulporganisaties

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
-deniz-

Hulporganisaties

Ongelezen bericht door -deniz- »

Tot mijn verbazing hoorde ik van iemand die bij een hulporganisatie gezeten heeft dat de volledige donatie van een gulle gever niet volledig bij het doel terrecht komt. Een bepaald percentage is voor de organisatie want die moeten ook blijven bestaan. Hetzelfde geldt voor callcenters. Als deze donateurs binnen halen gaat ook een deel van de donatie naar het callcenter. En wij maar denken dat onze donatie volledig naar het doel gaat. Ik vindt dit wel een beetje oplichterij

-deniz-

Re: Hulporganisaties

-deniz- schreef:Tot mijn verbazing hoorde ik van iemand die bij een hulporganisatie gezeten heeft dat de volledige donatie van een gulle gever niet volledig bij het doel terrecht komt. Een bepaald percentage is voor de organisatie want die moeten ook blijven bestaan. Hetzelfde geldt voor callcenters. Als deze donateurs binnen halen gaat ook een deel van de donatie naar het callcenter. En wij maar denken dat onze donatie volledig naar het doel gaat. Ik vindt dit wel een beetje oplichterij

Berenice

Ongelezen bericht door Berenice »

Dit is toch al verscheidene malen in het nieuws geweest. Volledige vrijwilligersorganisaties zijn wel heel erg schaars.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

-deniz- hoe stel jij dan voor dat die hulporganisaties blijven bestaan? Hun medewerkers moeten toch ook ergens van leven.

-deniz-

kuklos schreef:-deniz- hoe stel jij dan voor dat die hulporganisaties blijven bestaan? Hun medewerkers moeten toch ook ergens van leven.
Ik vind dat het dan wel aangegeven moet worden dat een deel voor de organisatie is , hierdoor kan de donateur misschien zijn gift aanpassen

kuklos

@-deniz-, hoezo moet het aangegeven worden? Het is bekend dat deze organisaties ook kosten hebben en dat een deel dus voor de organisatie is.

Tenzij je bedoelt dat giften voor speciale acties, zoals nu voor Haïti, deels gebruikt worden voor algemene bedrijfsvoering. Maar als ik geld stort op de rekening voor Haïti en de hulporganisatie gebruikt dat geld om brandstof te kopen voor het vervoeren van hulpgoederen naar Haïti dan komt het geld dus ten goede van Haïti.

-deniz-

kuklos schreef:@-deniz-, hoezo moet het aangegeven worden? Het is bekend dat deze organisaties ook kosten hebben en dat een deel dus voor de organisatie is.

Tenzij je bedoelt dat giften voor speciale acties, zoals nu voor Haïti, deels gebruikt worden voor algemene bedrijfsvoering. Maar als ik geld stort op de rekening voor Haïti en de hulporganisatie gebruikt dat geld om brandstof te kopen voor het vervoeren van hulpgoederen naar Haïti dan komt het geld dus ten goede van Haïti.
Ik denk dat niet iedereen weet hoe alles werkt bij de organisaties , daarom denk ik van misschien handig als het aangegeven wordt dan weet men waar die aan toe is. Ik hoorde het en ik schrok ervan maar nu jij weer zegt dat bv het geldt voor brandstof wordt gebruikt om naar Haïti te gaan heb ik daar ook niks op tegen. Ik denk dat niet iedereen over zoveel informatie beschikt als jij.

kuklos

@-deniz- het heeft niks met over veel info beschikken te maken. Puur gezond verstand. Iedereen kan, of anders zou moeten bedenken, dat die hulporganisaties ook kosten maken die gedekt moeten worden.

Persoonlijk zou ik veel meer belang hecten aan weten welk percentage van de gift opgaat aan hulp en welke aan de organisatie in stand houden. Dan kan je kijken hoe effiënt men werkt.

-deniz-

kuklos schreef:@-deniz- het heeft niks met over veel info beschikken te maken. Puur gezond verstand. Iedereen kan, of anders zou moeten bedenken, dat die hulporganisaties ook kosten maken die gedekt moeten worden.

Persoonlijk zou ik veel meer belang hecten aan weten welk percentage van de gift opgaat aan hulp en welke aan de organisatie in stand houden. Dan kan je kijken hoe effiënt men werkt.
Ja inderdaad heb je ook gelijk in, maar ieder mens is verschillend een ieder hecht weer anders waarde aan informatie. Mensen denken nu eenmaal verschillend over dingen

kuklos

maar ieder mens is verschillend een ieder hecht weer anders waarde aan informatie. Mensen denken nu eenmaal verschillend over dingen
Dat klopt wel. Maar als we voor iedereen voldoende informatie toe moeten voegen dan krijgen we er een dik boekwerk bij wat haar doel volledig voorbijschiet.

-deniz-

kuklos schreef:
maar ieder mens is verschillend een ieder hecht weer anders waarde aan informatie. Mensen denken nu eenmaal verschillend over dingen
Dat klopt wel. Maar als we voor iedereen voldoende informatie toe moeten voegen dan krijgen we er een dik boekwerk bij wat haar doel volledig voorbijschiet.
Dat denk ik niet, met een paar kleine regeltjes kan je ook duidelijk maken wat er met je donatie gebeurd. bv. 5% van uw donatie naar organisatie.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

En wat valt dan onder die organisatie? Het is niet zo zwart-wit als je denkt.

Bijvoorbeeld de kosten voor een dokter die in dienst van een hulporganisatie is, valt dat dan onder de organisatie of valt dat onder hulpverlening? Ik neem aan dat dat onder hulpverlening valt. Als er iemand in dienst is die voor een groep dokters regelt dat ze op tijd op de plaats des onheils zijn, en dat hij regelt dat zodra ze daar aankomen, ook de overige faciliteiten geregeld zijn zodat ze meteen aan het werk kunnen, valt dat dan onder hulpverlening? De een zal dat ook hulpverlening vinden, de ander vindt dat algemene ondersteuning van de organisatie. Het wordt helemaal lastig als zoiemand in Nederland op kantoor zit, en zo al die zaken regelt. Is dat dan organisatie of hulpverlening?

-deniz-

kweenie schreef:En wat valt dan onder die organisatie? Het is niet zo zwart-wit als je denkt.

Bijvoorbeeld de kosten voor een dokter die in dienst van een hulporganisatie is, valt dat dan onder de organisatie of valt dat onder hulpverlening? Ik neem aan dat dat onder hulpverlening valt. Als er iemand in dienst is die voor een groep dokters regelt dat ze op tijd op de plaats des onheils zijn, en dat hij regelt dat zodra ze daar aankomen, ook de overige faciliteiten geregeld zijn zodat ze meteen aan het werk kunnen, valt dat dan onder hulpverlening? De een zal dat ook hulpverlening vinden, de ander vindt dat algemene ondersteuning van de organisatie. Het wordt helemaal lastig als zoiemand in Nederland op kantoor zit, en zo al die zaken regelt. Is dat dan organisatie of hulpverlening?
Sorry dat weet ik ook niet precies,

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vandaar dat je er met een paar kleine regeltjes niet bent, en je voor 'voldoende' informatie een heel vehaal aan infoermatie moet meegeven.
-deniz- schreef:
kuklos schreef:Maar als we voor iedereen voldoende informatie toe moeten voegen dan krijgen we er een dik boekwerk bij wat haar doel volledig voorbijschiet.
Dat denk ik niet, met een paar kleine regeltjes kan je ook duidelijk maken wat er met je donatie gebeurd. bv. 5% van uw donatie naar organisatie.
Als je beter wilt weten wat er met je geld gebeurt, dan kun je ook kijken in bijvoorbeeld jaarverslagen en andere publicaties van de organisaties. Dat zijn natuurlijk redelijk uitgebreide boekwerken, maar je kunt er wel veel informatie in vinden. En wat ook belangrijk is, is bij jezelf nagaan wat je belangrijk vindt en wat niet.

Maar ook dan ben je er niet. Welke organisatie is beter, een organisatie die weinig kosten in Nederland heeft maar daardoor ook minder zicht heeft op wat er met het geld gebeurt, of een organisatie die in Nederland een groot kantoor heeft waar relatief veel geld aan opgaat, maar waarbij door het werk van de mensen op dat kantoor de rest van het geld veel efficiënter besteed wordt?

Of om even iets controversiëlers te noemen, als een organisatie veel geld aan reclame en zo besteedt, maar als door die reclame wel veel meer mensen geld geven aan de organisatie, dan kan het heel goed zijn dat die organisatie veel meer geld kan besteden aan het goede doel dan als er nauwelijks geld aan PR besteed zou worden.

Het is dus heel lastig om zomaar 'op de cijfers' na te gaan welke organisatie beter of slechter is. Het blijft voor een groot deel een gevoelskwestie en, vooral ook, kijken wat de organisatie nu eigenlijk doet en voor elkaar krijgt voor het doel. De een zal een slecht gevoel krijgen van veel reclame, de ander van een grote Nederlandse organisatie. En een derde krijgt weer een slecht gevoel bij een dure directeur, die wellicht zijn geld meer dan waard is, terwijl een vierde weer een slecht gevoel krijgt bij een amateuristische organisatie.

kuklos

@kweenie, dank je voor je post. 100% gelijk.

Gesloten