We zijn de ruimte boven de garage aan het verbouwen tot een badkamer. Er zit een zadeldak op deze garage.
We hebben inmiddels aan de achterkant een dakkapel laten plaatsen.
De dakkapel is reeds geisoleerd door het bedrijf wat hem heeft geplaatst.
De rest van het dak willen we nu graag ook gaan isoleren.
De dakopbouw is nu als volgt: (vanaf buiten gezien):
- dakpannen
- panlatten
- Plaat met ribben met daartussen geperst stro. (De platen zijn zo'n 5/6 cm dik en de afwerking is een soort van papier (1mm) aan beide kanten.
- Gordingen
- Stroken
- (asbestplaten), maar deze zijn inmiddels verwijderd.
Belangrijke dingen:
Tegen de stroken gaan we uiteindelijk stucplaten aanbrengen. Deze laten we daarna stuccen. De ruimte zelf wordt dus een badkamer.
In de knieschotten (tussen de strodakplaten en de muurtjes) zaten flinke kieren en gaten. Die heb ik nu al vol gepurd.
Het gaat dus om een badkamer. De ruimte zelf zal dus redelijk vochtiger worden.
Kan ik tussen de gordingen isolate (glaswol) aanbrengen? Deze zou dan op de stroken komen te hangen. Hierdoor onstaat er nog een luchtruimte tussen de oude stroplaten en de glaswol.
Daarna een damprempende/werende folie tegen de stroken aan nieten en dan de stucplaten?
Dit adviseert me in ieder geval 1 persoon.
Een ander iemand adviseert me om gaten in de stroplaten te boren zodat het nog kan ventileren. Dit vind ik jammer, omdat dan de isolatiewaarde van de stro-platen voor een groot deel ga verliezen.
Het ideaalst zou dus zijn als ik de isolatiewaarde van de oude stro-platen heb met daarbij de nieuwe isolatiewaarde van het glaswol.
Mijn angst is als ik het niet goed doe het dak gaat verstikken op den duur.
Kan iemand me helpen met een goed advies?
Veel dank!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Isoleren dak
-
Re: Isoleren dak
Misschien is de spijkerflensdeken 123 geschikt hiervoor.
Aan de ene kant dampremmend en de andere kant damp-open.
Voorzien van versterkte hechtranden en makkelijk te verwerken
door de volledige bekleding.
Zou je na kunnen vragen bij de bouwmaterialen handel en voorzover
ik het nog weet, kan de deken gebruikt worden, waar u hem voor wil
gebruiken. Doordat hij aan 1-kant damp-open is.
Het is verder een beetje technisch, dus vraag het even na als u wilt.
En misschien komt er hier nog een technisch adviseur voorbij.
Aan de ene kant dampremmend en de andere kant damp-open.
Voorzien van versterkte hechtranden en makkelijk te verwerken
door de volledige bekleding.
Zou je na kunnen vragen bij de bouwmaterialen handel en voorzover
ik het nog weet, kan de deken gebruikt worden, waar u hem voor wil
gebruiken. Doordat hij aan 1-kant damp-open is.
Het is verder een beetje technisch, dus vraag het even na als u wilt.
En misschien komt er hier nog een technisch adviseur voorbij.
-
Het probleem is dat die stroplaten styramiet platen,
al een dampdichte bitummenlaagje hebben vaak.
Als je dan een tweede dampdichte laag aanbrengt en er komt vocht tussen gaat alles stikken.
Echter aan de binnenkant achter de stukplaten moet je al zeker een dampdichte folie aanbrengen, omdat het binnenklimaat agressiever is dan het buitenklimaat.
Dus het advies om er wat gaten in te boren is zeker wel goed.
Maar daarnaast wel een dampdichte folie aan de binnenkant gebruiken.
al een dampdichte bitummenlaagje hebben vaak.
Als je dan een tweede dampdichte laag aanbrengt en er komt vocht tussen gaat alles stikken.
Echter aan de binnenkant achter de stukplaten moet je al zeker een dampdichte folie aanbrengen, omdat het binnenklimaat agressiever is dan het buitenklimaat.
Dus het advies om er wat gaten in te boren is zeker wel goed.
Maar daarnaast wel een dampdichte folie aan de binnenkant gebruiken.
Bedankt voor jullie antwoorden.
De flensdeken zal ik eens gaan navragen inderdaad.
Voor wat betreft de stro-platen. Aan beide zijde is deze plaat afgewerkt met een papier/karton. Echter heel dun (halve millimeter ofzo)
De flensdeken zal ik eens gaan navragen inderdaad.
Voor wat betreft de stro-platen. Aan beide zijde is deze plaat afgewerkt met een papier/karton. Echter heel dun (halve millimeter ofzo)
-
Hallo,
Hebben jullie al het dak geïsoleerd? Volgens mij hebben wij precies hetzelfde dakbeschot, met aan beide zijden van het geperste stro die halve millimeter papier/karton. Ik ben benieuwd voor welke oplossing jullie hebben gekozen. Wij zijn namelijk erg beducht voor condensvorming.
Gr.,
Marcel en Hermien.
Hebben jullie al het dak geïsoleerd? Volgens mij hebben wij precies hetzelfde dakbeschot, met aan beide zijden van het geperste stro die halve millimeter papier/karton. Ik ben benieuwd voor welke oplossing jullie hebben gekozen. Wij zijn namelijk erg beducht voor condensvorming.
Gr.,
Marcel en Hermien.