LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tapwater verbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sjem80
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 apr 2009 16:47

Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door sjem80 »

Ik ben in april 2008 verhuist en heb in oktober 2008 mn eerste jaarnota voor oa. tapwater ontvangen.
Als beginstand is 368,145 opgegeven en als eindstand is 381,981 opgegeven. Dit zijn geschatte waarden.
Het verbruik is 14 .... (punten?).

Nu een jaar later zijn is het eindstand verdubbeld. Ik heb het getal 519 genoteerd op mn meterkaart.
Mn verbruik is nu 137 .... !! En ik moet 1144,83 terug betalen. Klopt dit zo wel ?
Ik zit bij eneco.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door Frans75 »

Volgens mij haal je twee meters door elkaar.

Eneco is gas/electriciteit. Water komt van een andere leverancier.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door kiz »

Frans75 schreef:Volgens mij haal je twee meters door elkaar.

Eneco is gas/electriciteit. Water komt van een andere leverancier.
Frans, er bestaat ook zoiets als Stadsverwarming (wordt ook door Eneco geleverd). Afhankelijk van de precieze SV-installatie is het mogelijk dat "warmtapwater" apart bemeterd en gefaktureerd wordt. Warmtapwater wordt in m3 gemeten, en 137 m3 lijkt me bizar veel, wij verbruiken op jaarbasis met een gezin van 4 personen ongeveer 34 m3. Een verbruik van 14 m3 over de periode april-oktober kan best kloppen.
@sjem80: Heb je toevallig de meterstand van de "gewone" watermeter doorgegeven? Want 137 m3 op jaarbasis zou best kunnen passen bij het "gewone" waterverbruik.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door Frans75 »

@ kiz,

Ga uit van wat Sjem heeft vermeld. Dus heb stadsverwarming even buiten beschouwing gelaten.

Nu ik nog eens kijk kan je wel eens gelijk hebben, gezien de aangegeven meterstand.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door kiz »

@Frans:
Ga uit van wat Sjem heeft vermeld.
sjem heeft het over "tapwater", maar dat is specifiek voor SV hoor. Het waterleidingbedrijf levert gewoon "water" namelijk, en voor 137 m3 bij het waterleidingbedrijf betaal je naar schatting ongeveer € 150 op jaarbasis en zeker geen € 1143.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door Frans75 »

Heb zelf geen SV, (gelukkig).

Maar vind die meterstanden nog steeds raar?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door kiz »

Frans75 schreef:Heb zelf geen SV, (gelukkig).

Maar vind die meterstanden nog steeds raar?
vandaar ook mijn vraag of hij(?) zich niet toevallig heeft vergist met de "gewone" watermeter, dat is mij weleens overkomen toen ik de stand van de "gewone" watermeter moest doorgeven, daar kwam gelijk de melding op (van het waterleidingbedrijf) dat de stand onwaarschijnlijk laag was en of ik die nogmaals wilde controleren en opnieuw door wilde geven.

sjem80
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 apr 2009 16:47

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door sjem80 »

Bedankt voor alle reacties!
Frans75 schreef:@ kiz,

Ga uit van wat Sjem heeft vermeld. Dus heb stadsverwarming even buiten beschouwing gelaten.

Nu ik nog eens kijk kan je wel eens gelijk hebben, gezien de aangegeven meterstand.

Het gaat hier idd om stadsverwarming

sjem80
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 apr 2009 16:47

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door sjem80 »

kiz schreef:
Frans75 schreef:Heb zelf geen SV, (gelukkig).

Maar vind die meterstanden nog steeds raar?
vandaar ook mijn vraag of hij(?) zich niet toevallig heeft vergist met de "gewone" watermeter, dat is mij weleens overkomen toen ik de stand van de "gewone" watermeter moest doorgeven, daar kwam gelijk de melding op (van het waterleidingbedrijf) dat de stand onwaarschijnlijk laag was en of ik die nogmaals wilde controleren en opnieuw door wilde geven.
(Zij) :)
En zij woont ook nog eens op haarzelf, geen huisgenoten of wat dan ook :|
Ik vind het lastig uitleggen zonder goede plaatjes ter demonstratie

Ik heb een electronisch grijs meterkastje dat warmte berekend en de GJ en m3 toont met 1 klik op het knopje
De mijne gaf het gehele jaar 0.0 aan omdat het niet goed was afgesteld
En omdat ik mn jaarnota belachlijk hoog vond heb ik maar iemand laten komen om ernaar te kijken, Wie weet zou dat mn jaarnota bijstellen maar niet dus.

Naast dit kastje heb ik een rond wit analoog aparaat dat warmtapwater berekend in m3
Deze geeft 519 aan.
Ik noem dit warmtapwater omdat dit ook zo op mn meterstandenkaart staat

De titel "Tapwater verbruik" heb ik zo genoemd omdat het woord tapwater ook zo genoteerd staat op mn jaarnota.

Komt iemand dit bekend voor zo ..... ?
En wat is dat tapwater ? Warmwater dat uit de kraan komt en/of ook door de verwarming heen gaat ?

Stadsverwarming is zoizo 1 groot drama. Wanneer ik mn verwarming aan doe en op stand 1 zet lijkt in no time 30 graden binnen.
Als ik dit eerder geweten had was ik voor een woning met gas gegaan

sjem80
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 apr 2009 16:47

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door sjem80 »

Ik heb even niet goed gekeken naar mn oorspronkelijke jaarnota maar de gegevens zijn na 1 jaar gebruik:

Tapwater (m3) verbruik 137
Warmte(GJ) verbruik 31.18

Totaal wat ik terug zou moeten betalen is 1144.83
Maar het kastje voor de warmte(GJ) meting was stuk. Er is een monteur geweest die het weer goed heeft gezet en alle waarden zijn op 0 voor de warmte zijn op 0 gezet. Ik heb daar een correctie van ontvangen maar ik moet TOCH nog 1144.83 betalen. Waarom ?!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door kiz »

sjem80 schreef:Ik heb even niet goed gekeken naar mn oorspronkelijke jaarnota maar de gegevens zijn na 1 jaar gebruik:

Tapwater (m3) verbruik 137
Warmte(GJ) verbruik 31.18

Totaal wat ik terug zou moeten betalen is 1144.83
Maar het kastje voor de warmte(GJ) meting was stuk. Er is een monteur geweest die het weer goed heeft gezet en alle waarden zijn op 0 voor de warmte zijn op 0 gezet. Ik heb daar een correctie van ontvangen maar ik moet TOCH nog 1144.83 betalen. Waarom ?!
Het lijkt erop als of je warmtapwater door een aparte meter (dus niet het GJ kastje) gemeten wordt. Als het goed is, staat op je jaarnota ook het nummer van je meter, dat zou je kunnen controleren met de meter waar je de m3 stand van hebt opgenomen.
Als de grijze GJ meter niet goed gefunctioneerd heeft, is alleen de het GJ verbruik gecorrigeerd en niet het m3 verbruik.
Hoe dan ook blijft een warmtapwaterverbruik van 137 m3 bijzonder onwaarschijnlijk. Dat is alleen warm water wat uit je kraan (en douche) komt, staat dus los van de verwarming.
31.18 GJ per jaar is wel mogelijk, dat is alleen je verwarming. Misschien moet je je radiatorknoppen (laten) nakijken, bij de meeste SV-gebruikers zijn dat thermostaatknoppen.

sjem80
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 apr 2009 16:47

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door sjem80 »

kiz schreef:
sjem80 schreef:Ik heb even niet goed gekeken naar mn oorspronkelijke jaarnota maar de gegevens zijn na 1 jaar gebruik:

Tapwater (m3) verbruik 137
Warmte(GJ) verbruik 31.18

Totaal wat ik terug zou moeten betalen is 1144.83
Maar het kastje voor de warmte(GJ) meting was stuk. Er is een monteur geweest die het weer goed heeft gezet en alle waarden zijn op 0 voor de warmte zijn op 0 gezet. Ik heb daar een correctie van ontvangen maar ik moet TOCH nog 1144.83 betalen. Waarom ?!
Het lijkt erop als of je warmtapwater door een aparte meter (dus niet het GJ kastje) gemeten wordt. Als het goed is, staat op je jaarnota ook het nummer van je meter, dat zou je kunnen controleren met de meter waar je de m3 stand van hebt opgenomen.
Als de grijze GJ meter niet goed gefunctioneerd heeft, is alleen de het GJ verbruik gecorrigeerd en niet het m3 verbruik.
Hoe dan ook blijft een warmtapwaterverbruik van 137 m3 bijzonder onwaarschijnlijk. Dat is alleen warm water wat uit je kraan (en douche) komt, staat dus los van de verwarming.
31.18 GJ per jaar is wel mogelijk, dat is alleen je verwarming. Misschien moet je je radiatorknoppen (laten) nakijken, bij de meeste SV-gebruikers zijn dat thermostaatknoppen.
Dank voor je reactie, de verwarming moet ik idd zoiezo na laten kijken, nu het zo extreem koud is geweest en ik soms het raam open heb gestaan, en altijd controleer of ik de verwarming heb uitgezet voor ik dat doe merk ik vaak dat sommige radatioren spontaan gaan stoken ookal staat de knop op 0. :o
en wat ik ook zo absurd vind: waarom wordt die verwarming zo heet op stand 1 ?? Ik heb het eens aan zon monteur gevraagd en die zij dat het door die SV zo geregeld is.

En hoe zou ik aan kunnen tonen dat het warmtapwater verbruik voor persoon veelste hoog is. Ik douch blijkbaar voor 2 gezinnen bij elkaar.

sjem80
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 apr 2009 16:47

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door sjem80 »

Nog een vraag, dat grijze kastje voor de warmte (GJ) dat bij mij stuk was geweest, daar kan je GJ EN m3 van aflezen
Dat wordt later wanneer de nieuwe meterstanden worden uitgelezen dan omgerekend tot het uiteindelijke gebruik van je warmte (GJ)?

Winegum
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2010 21:17

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door Winegum »

Hi!
Als ik op de meterkaart van de Eneco kijk dan staat er bij het plaatje van mijn watermeter "warm tapwater". Dat is erg vreemd, want ik heb maar 1 watermeter en water neem ik af bij Evides. Dus weet je echt zeker dat het niet gewoon jouw watermeter is?

Ik heb zelf in totaal 3 meters:
Gasmeter
Electriciteit I en II
Watermeter

en dus niets met stadsverwarming, dus dat plaatje zegt ook niet alles!

Ciao!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door kiz »

Winegum schreef:Hi!
Als ik op de meterkaart van de Eneco kijk dan staat er bij het plaatje van mijn watermeter "warm tapwater". Dat is erg vreemd, want ik heb maar 1 watermeter en water neem ik af bij Evides. Dus weet je echt zeker dat het niet gewoon jouw watermeter is?

Ik heb zelf in totaal 3 meters:
Gasmeter
Electriciteit I en II
Watermeter

en dus niets met stadsverwarming, dus dat plaatje zegt ook niet alles!

Ciao!
Er staat ook een gasmeter op dat plaatje, en die heb ik dan weer niet...

Helaas zijn Stadsverwarming installaties (incl. bemetering) verre van "standaard", dus dat plaatje zegt sowieso niet veel.
Bij sjem80 meet het "grijze kastje" (de GJ-meter) kennelijk zowel GJ als m3. In dat geval is het inderdaad vreemd dat het GJ-verbruik wél en het m3-verbruik niet is gecorrigeerd.
Gemeten m3 warmwater kan inderdaad worden omgerekend naar GJ, maar ik begrijp dat het bij jou daadwerkelijk als afgenomen m3 tapwater op de rekening staat.
"Mijn" grijze kastje is alleen ingesteld voor GJ-meting, aangezien ik voor tapwater een aparte (net nieuwe) tapwatermeter heb.
Nogmaals, sjem80, controleer even de meternummers die op je afrekening staan en vergelijk die met de meters in je meterkast.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Tapwater verbruik

Ongelezen bericht door Ron58 »

merk ik vaak dat sommige radiatoren spontaan gaan stoken ook al staat de knop op 0.
Vorstbeveiliging?
En hoe zou ik aan kunnen tonen dat het warmtapwater verbruik voor persoon veelste hoog is. Ik douch blijkbaar voor 2 gezinnen bij elkaar.
Met ons vergeleken voor 6 gezinnen, wij gebruiken iets meer dan 20 m3 per jaar :) (4 pers)

Wij hebben een digitale meter voor de stadsverwarming (GJ) en een aparte analoge meter voor warm tapwater, beiden van de Nuon.
Koud water wordt geleverd door het waterleidingbedrijf en heeft ook een eigen meter.
Omdat we een vaatwasser hebben gebruiken we het warm tapwater eigenlijk alleen in de badkamer, en af en toe in de keuken. We doe er bewust zuinig mee, want het is in verhouding erg duur. (kijk maar naar je bijbetaling)

137m3 is absurd veel.
Klopt de beginstand wel? Je geeft zelf al aan dat de eerste twee standen geschatte waarden zijn?

Lekkage lijkt me uitgesloten, dat zou je moeten merken, als een dergelijk verbruik door lekkage komt moet dat ergens tevoorschijn komen, maar als je voor alle zekerheid een dag de warmwaterkraan dicht laat moet de meter ook 0 verbruik aangeven.
Je meter kun je natuurlijk ook globaal controleren door b.v. 10 emmers warm water te vullen, dat is 100 liter oftewel 0,1 op je meter, als jouw meter 5 keer zo hard zou lopen zie je dat dus meteen.
Stadsverwarming is zoizo 1 groot drama. Wanneer ik mn verwarming aan doe en op stand 1 zet lijkt in no time 30 graden binnen.
Ik weet niet of jouw installatie technisch vergelijkbaar is met die van ons, maar hier kun je d.m.v. een ombouwset een programmeerbare kamerthermostaat gebruiken. Die kun je per halve graad instellen op de gewenste tijden.
http://europe.hbc.honeywell.com/netherl ... 1r1004.pdf

Gesloten