Al met al, we konden van Enexis 2 maandrekening (2x13 en 2x21 euro) niet voldoen. Contact opgenomen met Enexis en afgesproken bij de 3e maand alles ineens te voldoen, dus 3x13 en 3x21, volgens Enexis zou hier alleen voor de eerste termijn 20 euro bijkomen.
Halverwege maand 2 opeens aanmaningen, bijkomende administratiekosten/incassokosten/herinneringskosten (ja alle 3 per rekening), en anderhalve week later een dreigbrief dat we nog 5 dagen hadden om een rekening van rond de 480 euro te betalen of anders afsluiting van levering van energie. We kregen die brief de 21e (dagtekening ook de 21e?!). Een dag later staat er een vent voor de deur (ook van Enexis, niet van deurwaarder of incassoburo) met een stuk papier waarop stond dat we nog 5 dagen hadden om een bedrag van omstreeks 560 euro te voldoen.
Contact opgenomen met Enexis waarom dus de afspraak die ik met de beste bedoeling had afgesproken met ze niet nagekomen werd, en waarom er zo afgeweken werd van de Staffel voorwerktabel II. Het antwoord van de ZEER onbeschofte medewerkster was: "Wij willen die extra kosten gewoon hebben. Als het niet had gemogen hadden we het waarschijnlijk ook niet gedaan.".
De mooiste was nog dat ik volgens Enexis akkoord ben gegaan met die extra kosten toen ik de overeenkomst met ze aanging. Ik heb hierop verzocht om de overeenkomst met daarop mijn handtekening maar die is er niet want wij kregen dat kl*tebedrijf in onze magen gesplits met de privatisering van de energiemarkt. Dus ik ben daar nooit mee akkoord gegaan. Ook heb ik verzocht om een kosten c.q. tarievenoverzicht die volgens de algemene voorwaarden vrij op te vragen is, maar volgens de ene medewerkster bestaat die niet, en volgens een andere krijg ik die niet. Hierna bleek verdere communicatie met ze onmogelijk.
Al met al is het natuurlijk mijn schuld dat de rekeningen niet tijdig voldaan konden worden, maar als ik dan vrij tijdig contact opneem, een afspraak met ze maak om het alsnog op te lossen, vind ik het jammer dat er niet correct omgegaan wordt met afspraken die ze zelf maakt.
Kort maar krachtig komt het erop neer dat Enexis op een hoofdsom van 102 euro nu ruim 450 euro extra kosten wil rekenen. Daar er met Enexis geen zinnig woord meer te spreken viel en er op aangetekend schrijven ook niet gereageerd werd - ik verzocht om een gespecificeerd overzicht van de opbouw van hun extra kosten, in een andere aangetekende brief dat ik het niet eens was met hun extra kosten, en op nog de laatste ook geen antwoord gehad - heb ik dit aanhangig gemaakt bij de geschillencommissie Energie en Water.
Ik erken de hoofdsom plus redelijke extra kosten, maar 450% incassokosten is schandalig, en dan te bedenken dat ze dit al geruime tijd doen. Ik wil niet weten hoeveel mensen uit angst afgesloten te worden, of door onwetendheid, Enexis onterecht blijven spekken.
p.s. Sorry voor het lange verhaal maar moest ff m'n ei kwijt