Hallo.
Ik ben sinds 12-08-09 lid van een sportschool, maar omdat ik de laatste tijd wegens omstandigheden financieel slecht uit kom, is het al een paar keer voorgekomen dat de maandelijkse automatische incasso van het contributiegeld mislukte.
In het contract dat ik heb moeten ondertekenen bij de intake, staat inderdaad dat er bij mislukte incasso extra kosten in rekening gebracht mogen worden.
Maar zijn hier ook bepaalde richtlijnen voor in een wet vastgelegd waar zij zich aan moeten houden?
Het maandelijkse contributiegeld bedraagt 68 euro, dat aan het eind van de maand door hun automatisch afgeschreven wordt.
Wanneer mijn saldo hiervoor te laag is, krijg ik enkele dagen later een brief waarin staat dat het een week later nogmaals geprobeerd wordt, er is dan 9,95 aan administratiekosten bijgekomen voor het niet kunnen incasseren.
Exact een week later mislukt de incasso van hetzelfde bedrag opnieuw: weer 9,95 aan administratiekosten voor niet kunnen incasseren worden van mijn rekening afgeschreven.
Na 3 weken is er dus een bedrag van 29,85 bovenop gekomen.
Wanneer mijn rekening niet genoeg saldo heeft voor het factuurbedrag, maar wel voor de administratiekosten dan worden deze wel steeds los afgeschreven (elke week 9,95 van mijn rekening af), totdat de openstaande factuur betaald is.
En dus ook zonder deze over te dragen aan een incassobureau.
Nu is mijn vraag of hun manier van handelen helemaal volgens de regels in de wet is.
Mogen zij voor elke keer dat zij proberen af te schrijven steeds los administratiekosten in rekening brengen en deze van mijn rekening afboeken?
En dan nog een tweede vraag.
Ik ben van plan om nu mijn lidmaatschap op te zeggen, echter in het contract staat dat er een opzegtermijn geldt van 2 maanden.
Tevens staat in de voorwaarden dat het lidmaatschap steeds stilzwijgend met de de contractduur die op mijn contract staat aangegeven wordt verlengd, indien niet tijdig schriftelijk een opzegging ingediend is.
In mijn geval gaat het om een contractduur van 6 maanden, echter zijn er daar inmiddels reeds 5 van om.
Dit zou betekenen dat ik nu dus nog een half jaar aan ze vast zit.
Maar ik meende laatst op tv gehoord te hebben dat er sinds januari dit jaar een wet is doorgevoerd die het stilzwijgend verbieden van contracten verbied.
Iemand die mij hier meer duidelijkheid over kan geven?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Remco van Es.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Administratiekosten mislukte incasso's FitLife Dennenmarken
Re: Administratiekosten mislukte incasso's FitLife Dennenmarken
Ja, voor buitenrechtelijke kosten is er richtlijn voorwerk II. Als de hoofdsom minder is dan 250 euro geld een maximum van 44 euro en 3 cent. Het maakt niet uit of ze dit zelf doen of uitbesteden. Als afgesproken is dat jij een bepaalde datum voldoende geld op je rekening moet hebben kan dat. Anders moeten ze je eerst een brief sturen.
Je kunt de automatische incasso intrekken door dit aan te geven.
Je kunt de automatische incasso intrekken door dit aan te geven.
Dat is nog niet zover. Op dit moment geld dat alleen nog voor telecommunicatie. Als je langere tijd geen gebruik hebt gemaakt van het abonnement dan is er een kans dat de rechter de termijn met een maand zal verkorten.Rves schreef:Maar ik meende laatst op tv gehoord te hebben dat er sinds januari dit jaar een wet is doorgevoerd die het stilzwijgend verbieden van contracten verbied.