LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Badboy1
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2009 20:06

De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door Badboy1 »

Op een dag dat het om 7uur in de ochtend -4 graden was in Amsterdam sta ik op de bus te wachten. De bus komt eraan..is niet vol, er zijn nog zitplaatsen...en die busschauffeur rijdt gewoon door!! Er stonden ongeveer nog 10 anderen te wachten en de verbazing was erg groot. Ik wist dat klagen geen zin zou hebben maar toch gedaan om te kijken wat het antwoord zou zijn..en zie hier de 1e reactie..(het ging om een bus en zat overduidelijk niet vol)..

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij reageer ik op uw bericht van 7-1-2010.
Excuses
Namens GVB wil ik u ten eerste mijn excuses aanbieden. Ik begrijp dat het erg vervelend is als u lang op de tram moet wachten, die u en de andere passagiers vervolgens ijskoud (letterlijk en figuurlijk) laat staan op de halte.

Vertraging
Door technische problemen, aanrijdingen of andere onverwachte verkeerssituaties kunnen bussen en trams een forse vertraging oplopen. Dit keer was u een van de gedupeerden. Als de sporen weer vrij zijn na een dergelijk incident, dan kunnen de tramlijnen weer werken aan een opbouw van de dienstregeling. Dat vergt in de regel enkele ingrepen die inderdaad uiterst onvriendelijk aandoen, maar die in wezen voorwaarden zijn voor een snelle reparatie van de dienstregeling.

Vol
Dat de tram u voorbij is gereden zonder u de gelegenheid te bieden in te stappen, is een van die maatregelen. Zeer waarschijnlijk zal die tram ook nog enkele haltes verderop in het traject op die manier voorbij zijn gereden. Zou hij dat niet doen dan was hij na enkele haltes 'vol' geweest en was de rit naar het eindpunt een uiterste moeizame expeditie geworden die bovendien erg veel tijd zou hebben gevergd. En de dienstregeling zou nog steeds een warboel zijn... en blijven.
=====================

En dan mijn reactie:

Geachte heer/mevrouw,

Dit is ook weer het toppunt van niet lezen...
Het ging om een bus..en die bus zat niet vol, er waren nog genoeg zitplekken beschikbaar. Er was ook geen sprake van een technisch probleem want dan had die buschauffeur die mensen in de bus niet vervoerd...


En dan weer een ander antwoord van het GVB om het handelen van die chauffeur goed te praten...

Bus
Excuses, het ging over een bus in plaats van een tram. De uitleg is echter hetzelfde. Wanneer een bus, om welke reden dan ook, vertraging heeft opgelopen, zal de bestuurder er alles aan moeten doen de dienstregeling weer te kunnen volgen. Een manier om weer op tijd te kunnen rijden is één of meerdere haltes voorbijrijden. Daarmee haalt de bestuurder de tijd weer in en rijdt de bus zo snel mogelijk weer volgens de dienstregeling. Nogmaals, namens GVB, excuses voor het wachten.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door Frans75 »

Goh, dat ze een bus met een tram verwisselen doet niks af aan de verklaring die gegeven wordt.

Waar het hier om gaat is dat er een dienstregeling moet worden opgebouwd, grote kans dat vanwege het weer deze bus te laat heeft kunnen uitrukken van zijn remise of dat hij een andere bus vervangt. Om verdere vertraging in de dienstregeling van de gehele lijn te ondervangen slaat hij een gedeelte van zijn rit over.

Dat je daardoor langer hebt moeten wachten is jammer, maar helaas.

Hoe de mensen al in de bus kunnen zijn? Waarschijnlijk rijden ze al mee vanaf het beginpunt.

Badboy1
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2009 20:06

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door Badboy1 »

Ja dus ik moet eigenlijk blij zijn dat ik mag instappen voor die 42,- per maand in een bus van het gemeente vervoer bedrijf...Om een dienstregeling weer in gang te brengen moet je vooral bij elke halte mensen laten staan..en de volgende bus 30min. later laten komen..is toch niet logisch? Zo breng je dat niet op gang.. Wel als je minimaal 2 bussen achter elkaar hebt rijden, dan kan de ander ff doorrijden...

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door Frans75 »

Die vlieger gaat niet op simpelweg omdat die bedrijven de reserve-capaciteit niet meer hebben. Lang leve de bezuinigingen.


Het principe is als volgt: Beter om een (gedeelte van een) rit te laten vervallen bij de aanvang van de dienstregeling, dan de hele dienstregeling met een achterstand te maken te hebben.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door ruitenheer »

En de volgende bus heeft ook vertraging, en slaat dezelfde haltes over. En de volgende, en de volgende. Tot de lente komt en de bussen weer op tijd rijden. :twisted:

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Een manier om weer op tijd te kunnen rijden is één of meerdere haltes voorbijrijden. Daarmee haalt de bestuurder de tijd weer in en rijdt de bus zo snel mogelijk weer volgens de dienstregeling
En als een van die haltes nu mijn eindbestemming is. Moet ik dan naar buiten springen onder het rijden.... :mrgreen:

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door witte angora »

En als een van die haltes nu mijn eindbestemming is. Moet ik dan naar buiten springen onder het rijden....
Neem de chauffeur mee, kan Ts het stuur overnemen... :lol:

Ik denk dat de bus in zo'n geval alleen stopt bij haltes waar mensen er uit moeten, en degenen die bij die halte staan hebben dan het exclusieve voorrecht in te mogen stappen.

Toch, als je in grote haast met half-lege bussen en trams rondjes moet jakkeren en urenlang passagiers moet laten staan omdat de hele dienstregeling uitloopt:

Sla dan gewoon een rondje dienstregeling over, zou ik zeggen. De bus die te laat is komt dan op de tijd van de bus die na hem zou komen, enzovoorts. Dan is in één keer de hele boel weer op de rit.

Of ben ik weer de man van de narren-ideeën.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door jor »

Dat niet maar logisch denken is iets wat het GVB volkomen vreemd is.Het bedrijf is ongelofelijk star en onbuigzaam. Zo liet men maanden veel te korte metrostellen rijden waardoor passagiers moesten dringen of op het station achterbleven en dit allemaal terwijl het GVB natuurlijk wist dat dit ging gebeuren omdat onder andere metro 50 (Isolatorweg naar Gein) tijdens de zomermaanden gedeelte niet reed.
Rampenbedrijf.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

ik ben op zich al verbaast dat het GVB een dienstregeling heeft. Dacht altijd dat de bussen en trams op goed geluk door de stad reden... :mrgreen:

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door witte angora »

seagoing racer2 schreef:ik ben op zich al verbaast dat het GVB een dienstregeling heeft. Dacht altijd dat de bussen en trams op goed geluk door de stad reden... :mrgreen:
Met al die wegopbrekingen wat ik op AT5 zie kun je ook niet anders dan op goed geluk door de stad rijden, en dan maar hopen dat je nog ergens komt. :wink:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ jor -

lijn 51 heeft dat ook regelmatig.
Op rustige tijden dubbele metrostellen - maar in de topspits komt er een zo`n karretje aan.

Het is wel eens gebeurd dat ik ergens tussendoor ben uitgestapt, gewoon omdat het zo vies benauwd word met zoveel mensen - en dan ook nog die verwarming op standje "BBQ" zetten..

Ik vraag me soms echt af of de laatste letter niet stiekum een D had moeten zijn.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: De logica van het GVB (Amsterdam)...erg lachwekkend..

Ongelezen bericht door jor »

En helaas zijn jij en ik niet de enige slachtoffers van dit slechte bedrijf, het Amsterdams GVB.Dit stond vanmorgen op telegraaf.nl
Het gekke is ook dat of er nu in de zomer of in de winter een probleem is het GVB dit altijd erkent maar er vervolgens niets mee doet.Zomers werkt de verwarming volop en als je er wat van zegt kan deze niet uit en in de winter als het steenkoud is in de metro kan deze niet aan! Onwil? Onmacht? ik weet het niet meer.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5954 ... vol__.html
do 04 feb 2010, 10:59 Rezigers klagen steen en been over de overvolle metro's in Amsterdam. Veel mensen voeren tijdens de ochtend- en avondsspits een ware veldslag om aan boord te komen.

Platgedrukt in de metro in Amsterdam

Het wordt steeds drukker in de metro van Amsterdam.
Platgedrukt in de metro in Amsterdam filmpje

"Ik voel me net een haring in een tonnetje", aldus een van de reizigers. "Het is verschrikkelijk. Iedere ochtend moet ik vechten om op mijn werk te komen. Het is te gek voor woorden".

De GVB erkent het probleem. Veel wagons zijn kapot terwijl er meer uitval is dan anders door het winterse weer. Over drie weken moeten de problemen zijn opgelost.

Gesloten