LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WMO , dwangsomwet

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
lousje04
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 dec 2009 17:20

WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door lousje04 »

Hallo

vandaag iets vreemds meegemaakt met de gemeente waar ik woon. Heb 30 november een aanvraag WMO voor een indicatie voor gelijkvloerse woning ingediend. Hierop een brief ontvangen van ontvangst en dat ze voor 27 jan. 2010 een beslissing moeten nemen en dat je anders aanspraak kan maken op de dwangsomwet.

Vanmiddag werd ik gebeld door een toch wel erg vriendelijke medewerkster van het WMO loket. Ze had al heel veel werk voor me gedaan maar helaas was ze door een jurist van de gemeente gewezen op het feit dat ze een keuring moest laten doen voor advies in deze zaak, ze had verwacht genoeg gegevens al te hebben uit voorgaande aanvragen om dit af te handelen blah blah blah. Maar nu zou de termijn van 8 weken niet gehaald worden en moest het eigenlijk verlengd worden tot 15 maart..... En of ik het daarmee eens was... Aangezien ik geen benul had waarover ze het eigenlijk had antwoorde ik met de tegenvraag, heeft het zin als ik zeg dat ik het er niet mee eens ben ? Jullie doen het toch ...
Maar goed, ging er met een kennis over praten die juridische kennis heeft gelijk op msn en die zei , niet accoord gaan ! Dus heb gelijk (was binnen 5 min) teruggebeld naar die medewerkster en gezegd dat ik geen idee had van die nieuwe dwangsomwet wat dat inhoudt dus dat ik zeker niet accoord ben met verlenging van de beslissingstermijn...

Krijg ik te horen, dan heeft u pech gehad want u bent net accoord gegaan en ik heb de brief al naar u toegestuurd waarin dat staat. Dit leek me al erg sterk aangezien ik nog amper 5 min ervoor gebeld had...dus werd best een beetje nijdig...
Heb dan ook gezegd dat ik het geen stijl vind hoe ze dit aanpakken, dat die wet er niet voor niets is gekomen en dat ze niet kunnen bellen met een smoespraatje om mensen te verleiden om telefonisch accoord te gaan met uitstel van een wettelijke beslissingstermijn. En dat ze me er niet zo "ik kan luizen" dat ik dan juridische stappen zou ondernemen. Begint ze dat ze zich bedreigt voelt door mij omdat ik een jurist in armen wil nemen enz. En dat ze die brief dan niet verstuurd maar dat ik mezelf dan juist erg in de vinger snijden zal want als ze de termijn niet gaan halen dat ze dan zowieso mijn aanvraag zullen afwijzen en ik dan nog verder van huis ben , want dan moet ik maar een bezwaarschrift indienen ed....
Wie wordt er nu eigenlijk bedreigt ? Zij zeiden bij het gesprek over de mogelijkheden van deze aanvraag al dat ik dan gekeurd moet worden door een adviesbureau, zij hebben dat niet gelijk in gang gezet en hebben vandaag pas de opdracht gegeven aan dat adviesbureau. Dus zij zijn daar laks in geweest. Het is heel gebruikelijk dat je bij een nieuwe aanvraag een nieuwe keuring krijgt...

En nu zegt ze gewoon, als je niet accoord gaat met verlingen van beslissingstermijn met 6 weken dan wijzen we de aanvraag op voorhand maar af....

Dat is een makkelijke manier om onder die nieuwe wet uit te komen zeg ! Vraag me af of die wet daar wel voor bedoeld is.
Zowieso vindt ik het allemaal erg voorbarig aangezien ze nog 22 dagen de tijd hebben om een beslissing te nemen. Maandag komt een ergotherapeut ofzo van een adviesbureau in opdracht van de gemeente voor keuring. Dus neem aan dat ze dan aan die 16 dagen genoeg hebben om een beslissing te nemen.

Nu moet ik zeggen dat dit niet de eerste keer is dat ik met de wmo wetgeving enz met deze gemeente in de clinck lig. Een eerdere aanvraag voor woningaanpassing heeft minstens een jaar geduurd voordat die was afgehandeld,tegen die tijd was de aanvraag enz dusdanis verouderd dat het geen nut meer had om die aanpassingen door te voeren. Heb toen dus gezegd, het is weggegooid geld als jullie die aanpassingen doen want inmiddels kan ik al vaak bv de trap zowieso niet meer op komen, dus wat heb ik dan nog aan extra steunen langs de trap enz...

Wie heeft er nog meer ervaringen met gemeentes en deze nieuwe wet ? Het is pas 1 okt 2009 ingegaan dus denk dat nog niet zoveel mensen er ervaring mee hebben.

gr

feigje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2008 13:52

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door feigje »

Bedankt voor de tip dat er een dwangsomwet is.

Heb zelf nog een aanvraag lopen voor woningaanpassing via het WMO.
Bij mij hebben ze tot 18 jan om te beslissen en heb nog niks gehoord.Nu weet ik in ieder geval dat er iets is als ze te laat zijn.

Ik heb er nog geen ervaring mee.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Erg vervelend dat uw gemeente zo star is, maar hier ervaringen vergelijken zonder het noemen van de gemeente heeft geen zin.
De Wmo is wel een landelijke wet, maar wordt op gemeentelijk niveau uitgevoerd en elke gemeente mag dus zelf bepalen welk beleid zij hanteren.
In mijn gemeente is er nu bijvoorbeeld sprake van dat de verhuisvergoeding voor 65+ers zal worden afgeschaft, omdat zij rederlijkerwijs kunnen weten dat met een hogere leeftijd de gebreken kunnen komen en zij hier dus zelf voor moeten reserveren.
Andere gemeenten hateren deze regel niet en dat mag.

Mijn advies aan u is sowieso een jurist/rechtsbijstandsadvocaat in de hand te nemen.
Het klinkt alsof uw gemeente u een oor aan wil naaien.
Heeft u daar geen geld voor of geen rechtsbijstandsverzekering, neem dan contact op met de Ango en kijk of zij adviseurs in uw buurt hebben.
Deze mensen hebben dagelijks met de Wmo te maken en zijn hier zeer bedreven in.
Ik heb nu een HHV1er in dienst via een PGB dankzij één van hen.

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door Kulp »

Tot voor kort heb ik zelf bij een gemeente gewerkt en ik kan u verzekeren dat ze daar erg zenuwachtig zijn geworden toen de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen op 1 oktober vorig jaar van kracht werd. Niet zo vreemd natuurlijk, als je bedenkt dat de burger nu eindelijk een middel in handen heeft gekregen om de gemeente te "straffen" voor stroperige besluitvorming. Ik denk dat met name de volgende passage van de website van het Ministerie van BZK voor de topicstarter interessant is:
Welke voordelen heeft de wet voor u?
Verstrijkt de wettelijke of de redelijke termijn zonder dat de overheid beslist over uw aanvraag? Dan stuurt u het bestuursorgaan waarbij u de aanvraag heeft ingediend, een brief waarin u vraagt om een dwangsom. Hiermee stelt u de overheid ‘in gebreke’. De overheid heeft dan twee weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Gebeurt dat niet, dan verbindt de nieuwe wet daaraan twee gevolgen:

1) De dwangsom begint automatisch te lopen
Als u de overheid in gebreke gesteld heeft en twee weken daarna is er nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom voor elke dag dat de beslistermijn overschreden wordt. De dwangsom loopt ten hoogste 42 dagen (en bedraagt maximaal €1260).

2) U kunt direct beroep instellen
Als u de overheid in gebreke gesteld heeft en twee weken daarna is er nog geen beslissing, dan kunt u bovendien meteen beroep instellen bij de rechter. U hoeft dus niet meer (zoals in de huidige situatie) eerst bezwaar te maken tegen het uitblijven van een beslissing. Verklaart de rechtbank het beroep gegrond, dan is de overheid verplicht om alsnog binnen twee weken te beslissen.
Het kan ook helpen om een klacht over onheuse bejegening door de betreffende medewerker in te dienen bij de gemeente. Deze komt normaal gesproken namelijk bij diens leidinggevende terecht, meestal met een afschrift naar de afdeling Juridische Zaken. Mijn ervaring is dat hier over het algemeen serieus mee om wordt gegaan, mits de klacht goed onderbouwd is natuurlijk.

Overigens heeft een gemeente wel het recht om een beslistermijn te verlengen, als ze nog meer informatie nodig hebben:
Opschorten beslistermijn
Het is in uw eigen belang en in het algemeen belang dat de overheid een weloverwogen beslissing neemt over uw aanvraag. Daarom biedt de nieuwe wet overheden de mogelijkheid om de beslistermijn te verlengen. Bijvoorbeeld als het gemeentehuis is afgebrand, of als het bestuursorgaan meer informatie van u nodig heeft om een goede beslissing te kunnen nemen.

Het komt me een beetje vreemd voor dat ze u om toestemming vragen voor het verlengen van de beslistermijn, want bij mijn weten mag een gemeente dit gewoon eenzijdig doen, als daar een goede reden voor is.

lousje04
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 dec 2009 17:20

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door lousje04 »

hoi

bedankt voor de adviezen en antwoorden. Het klopte in elk geval totaal niet wat de gemeente probeerde. Mij is verteld dat de gemeente zowieso uitstel KAN krijgen via een brief mits ze daarvoor geldige argumenten hebben. Het probleem was ws dat ze geen geldige argumenten hadden, vakanties van hen zijn geen geldige reden om een behandeling van een aanvraag op de lange baan te schuiven.

Maar goed, blijkbaar heeft mijn tegenspraak en boosheid wel nut gehad want de beslissing kon ineens wel genomen worden ! Heb een brief gekregen van de gemeente met een positief besluit. En nog wel een week voor de uiterste datum !
Ze kunnen het dus echt wel binnen die gestelde 8 weken. En de stress die ze dan zelf veroorzaken en daarmee ook de aanvrager lastig vallen kunnen ze echt wel voorkomen.

Iemand gaf de tip om een klacht in te dienen voor onheuse bejegening... Maar heb een tijd geleden al een klacht ingediend betreffende zoiets bij de WMO, moest ik sturen naar een andere afdeling van de gemeente nl burgerzaken...
tot mijn stomme verbazing kreeg ik een ontvangsbevestiging en daarin bericht dat ze voor bepaalde datum antwoord zouden geven, ondertekend door dezelfde persoon als die mijn aanvraag wmo behandelde! Bleek dat ze een dubbele functie binnen de gemeente had en ze dus feitelijk de klacht over haarzelf mocht afhandelen. De datum is ruim verstreken en geen antwoord gehad off course !

Maar ben blij met de positieve uitkomst van de aanvraag. En kan nu verder...

gr

witte angora
Berichten: 32040
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door witte angora »

Die dwangsomwet werkt als volgt:
Wat is ‘niet tijdig’?Een overheid die niet tijdig beslist, overschrijdt de beslistermijn. Dat kan een wettelijke termijn zijn: soms staat in de wet welke termijn voor een beslissing staat. Als er geen wettelijke termijn is, geldt een ‘redelijke’ termijn. Wat redelijk is, hangt af van de soort beslissing. Dat kan enkele weken of maanden zijn, maar in sommige gevallen ook een paar dagen.


Welke voordelen heeft de wet voor u?Verstrijkt de wettelijke of de redelijke termijn zonder dat de overheid beslist over uw aanvraag? Dan stuurt u het bestuursorgaan waarbij u de aanvraag heeft ingediend, een brief waarin u vraagt om een dwangsom. Hiermee stelt u de overheid ‘in gebreke’. De overheid heeft dan twee weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Gebeurt dat niet, dan verbindt de nieuwe wet daaraan twee gevolgen:

1.De dwangsom begint automatisch te lopen
Als u de overheid in gebreke gesteld heeft en twee weken daarna is er nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom voor elke dag dat de beslistermijn overschreden wordt. De dwangsom loopt ten hoogste 42 dagen (en bedraagt maximaal €1260).
2.U kunt direct beroep instellen
Als u de overheid in gebreke gesteld heeft en twee weken daarna is er nog geen beslissing, dan kunt u bovendien meteen beroep instellen bij de rechter. U hoeft dus niet meer (zoals in de huidige situatie) eerst bezwaar te maken tegen het uitblijven van een beslissing. Verklaart de rechtbank het beroep gegrond, dan is de overheid verplicht om alsnog binnen twee weken te beslissen.

Opschorten beslistermijnHet is in uw eigen belang en in het algemeen belang dat de overheid een weloverwogen beslissing neemt over uw aanvraag. Daarom biedt de nieuwe wet overheden de mogelijkheid om de beslistermijn te verlengen. Bijvoorbeeld als het gemeentehuis is afgebrand, of als het bestuursorgaan meer informatie van u nodig heeft om een goede beslissing te kunnen nemen.
Bron: http://www.minbzk.nl/onderwerpen/openba ... t-dwangsom
Een opmerking: het is niet verstandig om 'alvast' het bestuursorgaan van tevoren in gebreke te stellen. Dat wordt als niet geldig gezien, en daar wordt ook niet op in gegaan. In een of memorandum wordt besproken dat, als de ingebrekestelling één dag voor het verstrijken van de beslistermijn afgeleverd wordt, dat dat toegestaan wordt, maar meer dan die ene dag ook niet.

witte angora
Berichten: 32040
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door witte angora »

Een andere pagina met ongeveer dezelfde inhoud vind je op:

http://www.minbzk.nl/onderwerpen/openba ... lde-vragen

Hier staan ook de bedragen:
Hoe hoog is de dwangsom? De dwangsom loopt ten hoogste 42 dagen en bedraagt maximaal € 1260:

€ 20 per dag voor de eerste twee weken;
€ 30 per dag voor de volgende twee weken;
€ 40 per dag voor de overige dagen.
Allemaal veel plezier met incasseren toegewenst. :mrgreen:

W+A

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door Kulp »

lousje04 schreef:Iemand gaf de tip om een klacht in te dienen voor onheuse bejegening... Maar heb een tijd geleden al een klacht ingediend betreffende zoiets bij de WMO, moest ik sturen naar een andere afdeling van de gemeente nl burgerzaken...
tot mijn stomme verbazing kreeg ik een ontvangsbevestiging en daarin bericht dat ze voor bepaalde datum antwoord zouden geven, ondertekend door dezelfde persoon als die mijn aanvraag wmo behandelde! Bleek dat ze een dubbele functie binnen de gemeente had en ze dus feitelijk de klacht over haarzelf mocht afhandelen. De datum is ruim verstreken en geen antwoord gehad off course !
De gemeente handelt op die manier in strijd met de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur, meer specifiek het Fair-play-beginsel:
De overheid moet zich onpartijdig opstellen bij het nemen van een besluit en moet de noodzakelijke openheid en eerlijkheid in acht nemen (art. 2:4 Awb).
Dat een ambtenaar een klacht over zichzelf behandelt, mag dus absoluut niet!

feigje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2008 13:52

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door feigje »

Nou had het niet verwacht maar het is toch gebeurt. Heb niks gehoord over mijn WMO aanvraag. Hun reactie had uiterlijk vandaag binnen moeten zijn maar niks hoor.
Heb samen met mijn vriend 2 keer alle papieren en mappen door gekeken en alles dubbel gecheckt maar niks.

Ga morgen meteen contact opnemen met hun en mij op de dwangsomwet beroepen.
Ben benieuwd wat het gaat worden. Maar vooral benieuwd hoelang ze er nu over doen om te antwoorden.

witte angora
Berichten: 32040
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door witte angora »

feigje schreef:Nou had het niet verwacht maar het is toch gebeurt. Heb niks gehoord over mijn WMO aanvraag. Hun reactie had uiterlijk vandaag binnen moeten zijn maar niks hoor.
Heb samen met mijn vriend 2 keer alle papieren en mappen door gekeken en alles dubbel gecheckt maar niks.

Ga morgen meteen contact opnemen met hun en mij op de dwangsomwet beroepen.
Ben benieuwd wat het gaat worden. Maar vooral benieuwd hoelang ze er nu over doen om te antwoorden.
Wat je het beste kunt doen is een brief sturen waarin je de gemeente in gebreke stelt omdat de beslistermijn overschreden is. In deze brief geef je de gemeente nog 14 dagen de tijd om een besluit te nemen. Mocht je na die 14 dagen nog niks gehoord hebben, dan gaat de dwansom automatisch lopen.

Als je even omhoog kijkt, zie je twee eerdere berichten van me, in de een staat de hele dwangsomwet, in de andere de bedragen.

Succes met incasseren. :mrgreen:

lousje04
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 dec 2009 17:20

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door lousje04 »

ik zal straks even zoeken naar het online formulier, kan je gewoon downloaden en insturen naar de gemeente, wel aangetekend want anders kunnen ze nog net doen alsof ze het niet binnen gekregen hebben !
Wat je ook kunt doen , met formulier naar gemeente balie gaan en daar een bewijs van inleveren geven, als ze zogenaamd niet weten hoe het moet, gewoon kopie laten maken en daar stempel met datum van ontvangst en handtekening laten zetten...
Voet bij stuk houden werkt wel in dat geval...

witte angora
Berichten: 32040
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door witte angora »

lousje04 schreef:ik zal straks even zoeken naar het online formulier, kan je gewoon downloaden en insturen naar de gemeente, wel aangetekend want anders kunnen ze nog net doen alsof ze het niet binnen gekregen hebben !
Wat je ook kunt doen , met formulier naar gemeente balie gaan en daar een bewijs van inleveren geven, als ze zogenaamd niet weten hoe het moet, gewoon kopie laten maken en daar stempel met datum van ontvangst en handtekening laten zetten...
Voet bij stuk houden werkt wel in dat geval...
Nou Lousje...

De gemeente is de Nuon niet, hoor, als je een formulier inlevert krijg je heus wel een bewijs mee dát je het hebt ingeleverd. Je bedoelt hier een formulier dat de gemeente in gebreke gesteld wordt. Feitelijk heb je niet eens een officieel formulier nodig, je kunt ook zelf wat in elkaar fabrieken.

Als je maar duidelijk maakt dat de beslistermijn is verstreken, dat je op basis van de dwangsomwet in beroep gaat tegen de fictieve beslissing om geen besluit te nemen, en de gemeente nog 14 dagen de tijd geeft om alsnog een beslissing te nemen.

Pas 14 dagen nadat het formulier binnen is gaat de dwangsom lopen.

lousje04
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 dec 2009 17:20

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door lousje04 »

[/quote]
Nou Lousje...

De gemeente is de Nuon niet, hoor, als je een formulier inlevert krijg je heus wel een bewijs mee dát je het hebt ingeleverd. Je bedoelt hier een formulier dat de gemeente in gebreke gesteld wordt. Feitelijk heb je niet eens een officieel formulier nodig, je kunt ook zelf wat in elkaar fabrieken.

Als je maar duidelijk maakt dat de beslistermijn is verstreken, dat je op basis van de dwangsomwet in beroep gaat tegen de fictieve beslissing om geen besluit te nemen, en de gemeente nog 14 dagen de tijd geeft om alsnog een beslissing te nemen.

Pas 14 dagen nadat het formulier binnen is gaat de dwangsom lopen.[/quote]

nou witte angora, daar zijn de meningen over verdeeld, bij onze gemeente doen ze erg moeilijk over ontvangsbewijzen ! Heb in de afgelopen jaren geleerd dat je daar echt om moet bedelen en voet bij stuk houden om het ook daadwerkelijk te krijgen. Heb zelfs een keer aan een medewerker helemaal moeten uitleggen HOE ze dat kon doen.
Elke gemeente is anders, die van mij heeft een zwak gestel...

lousje04
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 dec 2009 17:20

Re: WMO , dwangsomwet

Ongelezen bericht door lousje04 »

lousje04 schreef:ik zal straks even zoeken naar het online formulier, kan je gewoon downloaden en insturen naar de gemeente, wel aangetekend want anders kunnen ze nog net doen alsof ze het niet binnen gekregen hebben !
Wat je ook kunt doen , met formulier naar gemeente balie gaan en daar een bewijs van inleveren geven, als ze zogenaamd niet weten hoe het moet, gewoon kopie laten maken en daar stempel met datum van ontvangst en handtekening laten zetten...
Voet bij stuk houden werkt wel in dat geval...

hier staat het formulier onder het kopje Welke voordelen heeft de wet voor u.

http://www.minbzk.nl/onderwerpen/openba ... t-dwangsom

Gesloten