LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegtaks

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5519
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vliegtaks

Ongelezen bericht door Radar »

Sinds 1 juli dit jaar is de vliegtaks afgeschaft. Iedereen die voor 1 juli een vliegticket heeft geboekt en na die datum heeft gevlogen, heeft recht op teruggave van de vliegtaks. Maar het terugkrijgen van het geld gaat niet altijd even makkelijk. Bij wie moet de consument aankloppen voor de teruggave van de vliegtaks: bij de reisorganisatie of bij de vliegmaatschappij? Maandagavond in Radar het antwoord.

Naar het uitzend-item

lepradet
Berichten: 0
Lid geworden op: 18 sep 2009 17:35

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door lepradet »

Bij Transavia totaal geen probleem. Tien dagen na het afschaffen van de vliegtaks stond het geld retour op de rekening.

geelke
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2006 17:19

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door geelke »

Ook wij hadden ons geld binnen 14 dagen terug, of het nu aan Transavia of het reisbureau (reisorganisatie) legt weet ik niet, maar we kregen het keurig terug

gerardina
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2004 21:31

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door gerardina »

Wij hebben half mei bij Vliegtickets.nl 2 tickets voor 31 december naar Thailand met de KLM geboekt, en volgens hun was de prijs al aangepast, dus moeten we dat maar geloven.

Hendrik01
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:56

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door Hendrik01 »

Wij hebben onze reis via TAP portugal in januari geboekt, om op vakantie naar Brazilie tegaan. Naar meerdere malen telefonisch contact te hebben gehad met het reisburo en ons vertelde dat wij het in augustus zeker op onze rekening zouden hebben staan, kunnen wij bij deze zeggen dat het bedrag er nog steeds niet op staat.

susel
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 sep 2009 10:21

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door susel »

heb begin dit jaar reis geboekt bij Beachmasters en zijn half juli vertrokken. heb nog steeds niets gehoord van Beachmasters, ja er staat op de site dat je geen contact met ze hoeft op te nemen over de vliegtaks en dat ze zelf contact met jou opnemen. Nou nog steeds niets gehoord, ben benieuwd.

susel
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 sep 2009 10:21

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door susel »

Hier de tekst zoals die op de site van Beachmasters staat: Vertrek je met beachmasters na 1 juli, dan heb je zodra de wet is aangenomen recht op een vergoeding. Ook als je al hebt geboekt. Je hoeft hiervoor geen contact op te nemen met Beachmasters. Je zult tijdig bericht van ons ontvangen.

inekeluimes
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 sep 2009 17:17

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door inekeluimes »

Ik heb in maart dit jaar een ticket gekocht bij KLM, en de taks betaald.
Tot op heden niets terug gehad.

Mariel10
Berichten: 0
Lid geworden op: 23 sep 2009 09:15

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door Mariel10 »

Ik ben heen gevlogen voor de vliegtax en terug na 1 juli. Ik heb een tegoedbon gekregen die ik dan weer bij het reisbureau moet besteden voor een betaalde datum en alleen op een pakketreis (vlucht en verblijf) Ik wil dit helemaal niet, want nu zit ik er aan vast wil ik mijn geld terug zien.
Is dit toegestaan? Zijn er ook andere die dit hebben gekregen?

Loesepoes78
Berichten: 0
Lid geworden op: 23 sep 2009 11:55

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door Loesepoes78 »

Mariel10, officieel heb je alleen recht op teruggave van de taks als je op of na 1 juli 2009 vertrekt. Je geeft zelf al aan dat je voor 1 juli bent vertrokken en dus heb je volgens de voorwaarden geen recht op teruggaaf. Dat je reisbureau je toch een bon geeft ter waarde van de betaalde taks is een service van hun kant, ze hoeven dit niet te doen.

0-0
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 23:09

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door 0-0 »

Ik heb geboekt bij Air Berlin voor 1 juli en gevlogen na 1 juli naar Palma de Mallorca
Op de rekening staat buitenland tax 26 euro voor 2 personen zij delen mij mee dat
ze geen vliegtax in rekening hebben gebracht. omdat we rechtstreeks geboekt
hebben. Klopt dit. Wat is dan die 26 euro???

veentjes
Berichten: 0
Lid geworden op: 03 okt 2009 19:10

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door veentjes »

Via de Vries reizen in Drachten een reis voor 4 personen geboekt naar Ouagadougou in maart en gevlogen in juli. Ik heb gelijk gevraagd naar de terugbetaling tax (4*45 euro= 180). Ben nu een half jaar aan het lijntje gehouden met opmerkingen we maken het over als het officieel wordt, daarna als we het van Afriqiyah krijgen maken we het over, daarna we hebben verzoek retour KV tax ingediend. Nu ik de brief van Radar ingevuld heb gestuurd zegt men inneens dat ik nooit vliegtaks betaald heb en dat het ook niet doorberekend is mijn factuur. Dit terwijl de prijsopgave aangeeft inclusief tax.

Wat nu te doen??

MargrietL
Berichten: 0
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:52

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door MargrietL »

Ben ook al maanden bezig bij Expedia.nl. Heb net de voorbeeldbrief via e-mail verstuurd. Heb alleen een postadres in Duitsland.

13 maart, hun antwoord op onze eerste navraag

Geachte heer,

Hartelijk dank voor het sturen van een e-mail naar Expedia.nl.

Ook wij hebben de berichten waargenomen over een eventueel afschaffen van bepaalde belastingen voor vliegreizen. Op dit moment hebben wij echter nog geen concrete informatie. Daarom kunnen we u nog geen nadere informatie verstrekken over de komende veranderingen.

Mocht u al een vlucht hebben geboekt en er zou reden zijn om u van veranderingen op de hoogte te stellen, dan zullen wij te zijner tijd contact met u opnemen.

Wij zijn net zo benieuwd als u, maar meer kunnen wij op dit moment ook niet zeggen. Hartelijk dank voor uw begrip daarvoor.

Voor verdere vragen en telefonische boekingen kunt u ons dagelijks tussen 8-23 uur bereiken op het telefoonummer 020-2061364.

Met vriendelijke groet,
.....................

Uw Expedia.nl Team
Jouw reis, zoals jij 'm wilt.
http://www.expedia.nl
[email protected]



8 mei hun antwoord op onze tweede navraag

Geachte heer,

Hartelijk dank voor het sturen van een e-mail naar Expedia.nl.

Officieel is er nog geen besluit genomen ten aanzien van de vliegtax. Zodra dit besluit door de politieke beleidsvoerders is genomen, kunnen wij hier meer over zeggen. Op dit moment is er nog geen afschaffing van de vliegbelastingen. Dit is ons vandaag nog door de belastingdienst bevestigd. Als deze belasting wordt afgeschaft en er besloten wordt tot teruggave van al betaalde vliegbelastingen, krijgt u hier automatisch een melding van.

Voor verdere vragen en telefonische boekingen kunt u ons dagelijks tussen 8-23 uur bereiken op het telefoonummer 020-2061364 (EUR 0,40/min).

Met vriendelijke groet,
.........................

Uw Expedia.nl Team
Jouw reis, zoals jij 'm wilt.
http://www.expedia.nl
[email protected]


17 augustus hun antwoord op onze derde navraag

Geachte Expedia-klant,

Hartelijk dank voor het sturen van een e-mail naar Expedia.nl.

De Nederlandse regering heeft besloten om per 1 juli de zogenaamde vliegtax of vliegbelasting af te schaffen. Deze vliegbelasting bestond sinds 1 juli 2008 als onderdeel van de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm) en bedroeg EUR 11,25 per persoon bij vliegreizen binnen de Europese Unie of tot 2500 kilometer. Voor vluchten van meer dan 2500 kilometer bedroeg de vliegbelasting EUR 45,00 per persoon.

Alle klanten die geboekt hebben na 27 maart 2009 voor vluchten met vertrek na 1 juli 2009 die vliegbelasting nog hadden betaald, zullen deze terugkrijgen.

U heeft geboekt voor 27 maart 2009 en de luchtvaartmaatschapij betaald de vliegtax niet aan u terug.

Voor verdere vragen en telefonische boekingen kunt u ons dagelijks tussen 8-23 uur bereiken op het telefoonummer 020-2061364 (EUR 0,40/min).

Met vriendelijke groet,
.....................

Uw Expedia.nl Team
Jouw reis, zoals jij 'm wilt.
http://www.expedia.nl
[email protected]

pidoux
Berichten: 0
Lid geworden op: 24 okt 2009 10:45

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door pidoux »

wij hebben in maart twee tickets geboekt bij issta lines ,en vlogen op 9 augustus,Wij vlogen naar Tel Aviv.Issta lines reageerd niet op de voorbeeld brief die wij verstuurden.Wij vlogen samen met vrienden.Een persoon heeft 30 euro terug gekregen een ander heeft een toezegging van 30 euro gekregen deze heeft dit niet geaccepteerd en wij horen helemaal niets.Wat nu ?

veentjes
Berichten: 0
Lid geworden op: 03 okt 2009 19:10

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door veentjes »

Het reisbureau de Vries geeft na eerder een aanvraag ter refund te hebben gedaan nu ineens aan dat er geen belasting is betaald dit terwijl volgens de belastingdienst dit een verplichting is per vertrekkende reiziger. Kan dat? Het komt op mij over alsof ze het gewoon voor zichzelf houden.

dit is de reactie
Wij hebben destijds iedereen die de afgeschafde KV/ecotax ter refund indiende een standaard mail gestuurd.

Nu blijkt in uw geval dat er geen sprake is van de betaling van KV tax.

heuvelha
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 16:47

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door heuvelha »

Wij zijn ook al een half jaar bezig met het terugkrijgen van de vliegtaks van Expedia. Het adres wat ik gevonden heb is Rokin 55 1012KK Amsterdam
(via bedrijven telefoongids)
Heb nu ook de voorbeeldbrief opgestuurd.

Geachte heer

Aangezien u op een terugbetaling van de vliegtax wacht, willen wij u hierbij informeren over de actuele stand van zaken.

Elke aanvraag voor terugbetaling van de vliegtax moet apart worden onderzocht. Omdat wij met veel verschillende luchtvaartmaatschappijen met hun eigen internationale bijzonderheden te maken hebben, nemen de aanvragen enige tijd in beslag. Expedia heeft op deze bewerkingstijd helaas geen invloed.

Wij doen ons uiterste best om de betaalde vliegtax zo spoedig mogelijk aan u te kunnen terugbetalen.

Alvast hartelijk dank voor uw geduld en uw begrip.

Met vriendelijke groet,
Uw Expedia.nl Team
[/size]

DannyMan
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2008 04:58

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door DannyMan »

Ik heb dat mailtje ook inmiddels al 5x in mijn inbox staan.

Stelletje viespeuken bij Expedia als je zo met je klanten omgaat. Ik ben al blij dat ik niet hoefde te annuleren, want ik heb zo'n vermoeden dat je dan ook een jaar kan wachten op je geld.

Voor mij nooit meer Expedia.nl.

Wij hebben trouwens besloten om vanaf maandag de helpdesk [email protected] iedere dag te gaan mailen. Om dit te beantwoorden, zal dit uiteindelijk meer aan manuren kosten dan die 90 euro wat we nog van ze krijgen.

Femke vdV
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2010 10:29

Re: Vliegtaks

Ongelezen bericht door Femke vdV »

Mijn vriend en ik hadden voor 1 juli 2009 een reis geboekt en aanbetaald (dus nog niet alles).
De rest moesten we voor 31 juli 2009 toen betalen, maar wij hebben van Arke een nieuwe rekening gehad waarbij de vliegtaks van de rest was afgetrokken.

Dus al met al een goede afhandeling.

Gesloten