LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staatsloterij

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
Vriendeling
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2010 14:22

Staatsloterij

Ongelezen bericht door Vriendeling »

Al jaren doe ik mee met de Staatsloterij met één lot dat elke maand automatisch geïncasseerd wordt. Een paar maanden geleden kon je via hun website een 1/5-straat bestellen. Als je dat deed, dan ontving je een gratis staatslot erbij. Wat ze er niet duidelijk bij vermeld hadden, was dat je dat 'gratis' staatslot wel weer even moest opzeggen!

Ineens zat ik dus aan twee hele loten en een 1/5-straat vast en werd er maandelijks een bedrag van 60 euro geïncasseerd. Zo gemakkelijk gaat dat.

Begin januari kwam ik hierachter en wilde van die extra loten af. Zo makkelijk als het gaat om een lot te kopen, zo moeilijk kom je er weer vanaf: rechtstreeks op de website van de Staatsloterij lukt niet. Een mailadres om je af te melden vind je niet. Je moet je het apezuur zoeken om de opzegprocedure te vinden. Daarin staat dat je alleen per slakkenpost, voorzien van een handtekening, kunt opzeggen. Vreemd, want mijn handtekening is niet eens bij de Staatsloterij bekend, want bij het kopen van een staatslot wordt alleen een banknummer gevraagd en jouw goedkeuring om elke maand automatisch te incasseren...

Ik wilde hierover een klacht indienen en kwam er zo achter dat de Staatsloterij wel degelijk een mailadres heeft:
[email protected]

Ik besloot op 19 januari jl. naar dat mailadres mijn klacht in te dienen en tegelijkertijd alle loten op te zeggen. Expliciet heb ik in dit mailtje aangegeven dat ik elke automatische incasso van de Staatsloterij onherroepelijk zou laten storneren. Op dezelfde dag kreeg ik van hen een ontvangstbevestiging.

Op 28 januari jl. is opnieuw een bedrag van zestig euro door de Staatsloterij geïncasseerd (voor de trekking van 10 februari). Ik wilde dat de volgende dag laten storneren, maar volgens de bank blijkt dat niet te kunnen omdat het een loterij betreft... De Staatsloterij kan op deze wijze dus gewoon doorgaan met incasseren, totdat ze een opzegging per slakkenpost en voorzien van een handtekening van mij hebben ontvangen!

Ik kaart dit aan bij Radar, omdat ik vind dat elke instantie die via internet klanten binnenhaalt (dus zonder handtekening of ID-bewijs) het ook mogelijk moeten maken om via internet op te zeggen. Het sturen van een onbekende handtekening per slakkenpost heeft geen enkel nut en dient maar één doel: het de consument/klant zo lastig mogelijk maken om op te zeggen.

Groet,
Helmi

Mediadisastreus
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2010 21:57

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door Mediadisastreus »

Schandalig dat dit zomaar mag! Ik heb vandaag mijn abonnement opgezegd via internet en als ik het dus goed begrijp accepteren ze mijn opzegging niet?

Mediadisastreus
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2010 21:57

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door Mediadisastreus »

Volgens hun eigen reglement kun je gewoon via e-mail opzeggen:

"Artikel 8 Intrekking of wijziging van de machtiging
8.1 Intrekking en / of wijziging van de machtiging – voor zover die wijziging andere financiële verplichtingen jegens de Nederlandse Staatsloterij ten gevolge heeft – is door de deelnemer mogelijk door een schriftelijke mededeling houdende intrekking of wijziging van de machtiging gericht aan de Afdeling Klantenservice van de Nederlandse Staatsloterij. Op de mededeling dient tevens de loterij, het rekeningnummer en, indien van toepassing, het creditcardnummer van de deelnemer te worden vermeld."

Vriendeling
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2010 14:22

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door Vriendeling »

Natuurlijk moeten ze een schriftelijke opzegging per e-mail accepteren! Het punt is nu net dat ze doen alsof hun neus bloedt en vervolgens rustig blijven afschrijven. Bedragen die jij - als burger - niet kunt laten terugboeken.

Wat is er gebeurd na mijn melding op dit Radarforum:

- ik kreeg van de bank te horen dat automatische incasso's van de Staatsloterij nooit gestorneerd konden worden, omdat het om een loterij ging; ik kreeg het advies om een verzoek tot het stopzetten van alle automatische incasso's van de Staatsloterij in te dienen en dat heb ik meteen gedaan.

- een paar dagen daarna kreeg ik een brief - per slakkenpost! - van de Staatsloterij waarin zij aangaven dat ik voor één heel staatslot en 1/5 straatje was uitgeschreven (bleef dus nog één lot over?) per 11 februari en of ik zo vriendelijk wilde zijn om mijn reden tot stopzetting aan hen mede te delen op www.staatsloterij.nl/mijnreden. Dat laatste heb ik niet gedaan, omdat ik dat in mijn opzegmail al heel precies had aangegeven.

- ik heb net even gecheckt: er is géén bedrag meer geïncasseerd voor de trekking van gisteren.

Het zou goed zijn als Radar eens aandacht zou besteden aan die trucs van bijna alle loterijen waarbij zij de klant een 'gratis lot' voorschotelen (dat feitelijk gewoon een EXTRA betaald lot voor onbepaalde tijd is). Daarnaast zou een duidelijk mailadres waarmee je kunt opzeggen verplicht moeten worden; bij elke loterij waar je via internet loten kunt bestellen.

Groet,
Helmi

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door kweenie »

Door de groepsvorming heb je misschien meer kans op de jackpot, per persoon blijft er dan veel minder over. Als de jackpot zou vallen, dan blijft er nog geen ton per deelnemer over. Natuurlijk wel een leuk bedrag, maar gezien de lage kans op die prijs is het niet heel erg veel. Valt de hoofdprijs van een miljoen op een van de loten, dan is dat per persoon zo'n 5000 euro. Wellicht zijn de volgende 10 prijzen die per persoon 500 euro opleveren ook nog interessant, maar daarna kom je bij prijzen van zo'n 100 euro of minder. Dan kun je beter je geld op zak houden en het opsparen tot je een leuk bedragje hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik begrijp het concept wel, maar als er zo'n 200 deelnemers zijn en de jackpot zou vallen, dan krijgt iedereen gemiddeld dus minder dan een ton. Heb je minder dan gemiddeld ingezet, dan krijg je minder, heb je meer dan gemiddeld ingezet, dan ontvang je meer.

Als je maar een euro per maand aan de staatsloterij zou willen besteden, dan zou ik eerder eens in de drie maanden 1/5 staatslot kopen, dan elke maand voor een half promille van een gezamenlijke prijzenpot meedoen. Een loterij is namelijk juist leuk vanwege de (kleine) kans op een grote prijs.

Reken maar even mee. Met een euro per maand heb je recht op ongeveer een half promille van elke gevallen prijs. Bij de hoofdprijs levert je dat nog 500 euro op, bij de 10 volgende prijzen levert je dat maar 50 euro op. Lijkt mij niet heel interessant meer. Dus je betaalt een euro voor de kans dat de jackpot of de hoofdprijs valt op één van de 120 gezamenlijk gekochte loten.

Koop je in plaats daarvan eens in de drie maand 1/5 lot (gemiddeld ook een euro per maand), dan heb je die keer dat je mee doet kans op bijna 3000 prijzen van 200 euro of meer. Je doet dan natuurlijk niet elke maand mee en je doet niet met 120 loten mee, dus de kans dat een van die 3000 prijzen op jou lot valt is ook 360 keer kleiner. Maar dan nog heb je meer dan 4 keer zo veel kans op een interessante prijs als met het lotendeel concept.

Bovendien houd je dan aan de jackpot, als die zou vallen, ook een echt hoog bedrag over (bijna 3½ miljoen) in plaats van nog geen 10.000.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik suggereer niet dat je meer kans op winst hebt door zelf een lot te kopen, ik zeg alleen dat de kans op een interessante prijs hoger is als je niet de gewonnen prijzen gaat delen over meerdere mensen.

Wat ik 'jezelf voor de gek houden' vind is meedoen om veel kleinere prijzen te winnen, die waarschijnlijk lager zijn dan de inleg die je doet. Want, wat je zelf ook aangeeft, hoe meer mensen er meedoen aan zo'n gezamenlijke lotenkoperij, hoe meer de maandelijkse uitkeringen de gemiddelde 65% zullen benaderen en ook hoe kleiner de maandelijkse afwijking van die 65% zal zijn. En dus ook hoe kleiner de kans is dat je totale prijzenpakket hoger is dan de totale inleg. Op een gegeven moment heb je bijna gegarandeerd verlies, tenzij de jackpot of de hoofdprijs zou vallen. En áls die prijzen dan zouden vallen, dan heb je per ingelegde euro nog steeds maar een relatief klein bedragje gewonnen.

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door GGG »

Schei toch eens uit met die reclame voor die lotendelen-toestand!!!

GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door GGG »


GGG
Berichten: 193
Lid geworden op: 08 jan 2007 18:11

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door GGG »

Laatste nieuws: Men gaat inderdaad in hoger beroep!

kdebeuker
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2009 11:04

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door kdebeuker »

In hoger beroep lacht de rechter Morand / Roet ook vierkant uit. Google eens wat op de 1 manszaak die hierachter zit en kom er eindelijk eens achter dat wie wie hier bedonderd :idea:

Laat RADAR maar eens wat aandacht aan deze stichting van meneer Roet besteden.

greet de kuiper
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2008 12:16

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door greet de kuiper »

Ik heb mijn abonnement ook opgezegd...voel me heel erg in de maling genomen...al jaren speel ik mee met 1 lot ...dat automatisch afgeschreven werd.
Een tijdje geleden deden ze een voorstel....uit onderzoek bleek dat men beter 10 een vijfde loten kon kopen(veel duurder dan mijn ene lot) dat zou veel meer opleveren!
Nou ik heb het gemerkt ...het heeft me iedere maand 10 tot 15 euro gekost!
Met mijn ene lot van 13.50 euro had ik toch iedere maand 5 tot heel soms zelfs een klein beetje winst!
Voel me echt voor de gek gehouden en heb dus opgezegd.....na wel 30 jaar meegedaan te hebben!Trouwens mijn moeder (93 jaar) speelt al 60 jaar mee met 3 loten per maand......het hoogste bedrag wat ze een keer heeft gewonnen is 65.00 euro!
De staatsloterij heeft zo'n betrouwbare naam....dacht ik...maar begin hier ernstig aan te twijfelen!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de staatsloterij zijn nu eenmaal heel veel kleine prijzen en maar een paar hele grote prijzen. De kans dat je een echt grote prijs wint is dus erg klein, dus het is niet heel raar dat je oma nog geen hele grote prijs heeft gewonnen.

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: Staatsloterij

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

Denk dat je moet investeren....50 jaar elke maand 2 loten. Daarna win je je geld terug whahaha. Ik doe echt niet mee, ookal ziet zo'n jackpot er leuk uit. Denken meer nederlanders dus daar gaat je kans.

Gesloten