LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso na 13 jaar

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Deurwaarder Mark

Re: incasso na 13 jaar

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Zolang de debiteur zich niet beroept op verjaring, is er geen probleem. Een vordering verjaart niet automatisch nadat die 5 jaar zijn verstreken, maar pas nadat de debiteur zich na die termijn op verjaring beroept.

Dat lijkt muggenzifterij, maar is het niet. Stel dat er in het zesde jaar betalingen worden ontvangen (vrijwillig of uit een beslag). Als de vordering automatisch zou verjaren, zou dat een onverschuldigde betaling zijn. Nu de debiteur zich eerst op het rechtsfeit verjaring moet beroepen, is het (gelukkig) geen onverschuldigde betaling.

Alleen, als jij in het zesde jaar allelei kosten hebt gemaakt (denk aan de proceskosten), en de debiteur beroept zich op verjaring, ben je wel de pineut qua kosten.

Als de vordering hoog genoeg is, zou je dus op de enige mogelijke manier moeten stuiten: door middel van een openbaar exploot (advertentie). Als je meerdere zaken hebt liggen, kun je wel de kosten drukken door al die verjaringen in een keer te stuiten. Dan heb je maar een keer advertentiekosten.

epdejong03

Ongelezen bericht door epdejong03 »

Deurwaarder Mark schreef:Zolang de debiteur zich niet beroept op verjaring, is er geen probleem. Een vordering verjaart niet automatisch nadat die 5 jaar zijn verstreken, maar pas nadat de debiteur zich na die termijn op verjaring beroept.

Dat lijkt muggenzifterij, maar is het niet. Stel dat er in het zesde jaar betalingen worden ontvangen (vrijwillig of uit een beslag). Als de vordering automatisch zou verjaren, zou dat een onverschuldigde betaling zijn. Nu de debiteur zich eerst op het rechtsfeit verjaring moet beroepen, is het (gelukkig) geen onverschuldigde betaling.

Alleen, als jij in het zesde jaar allelei kosten hebt gemaakt (denk aan de proceskosten), en de debiteur beroept zich op verjaring, ben je wel de pineut qua kosten.

Als de vordering hoog genoeg is, zou je dus op de enige mogelijke manier moeten stuiten: door middel van een openbaar exploot (advertentie). Als je meerdere zaken hebt liggen, kun je wel de kosten drukken door al die verjaringen in een keer te stuiten. Dan heb je maar een keer advertentiekosten.
Bedankt voor je info, maandag toch maar eens de deurwaarder bellen

ludje

Ongelezen bericht door ludje »

gewoon een klacht indienen bij

Rechtbank Amsterdam
Kamer voor Gerechtsdeurwaarders
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam
Tel.: 020 – 541 28 25
Fax: 020 – 541 21 80

kost niets behalve een postzegel

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

ludje schreef:gewoon een klacht indienen bij

Rechtbank Amsterdam
Kamer voor Gerechtsdeurwaarders
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam
Tel.: 020 – 541 28 25
Fax: 020 – 541 21 80

kost niets behalve een postzegel
  • Volgens mij heeft dat geen nut.
  • Ze doen niets verkeerds,een vonnis blijft 20 jaar geldig,dus waarom een klacht indienen?

Deurwaarder Mark

Dat is inderdaad weer zo'n onzinnige "dien maar een klacht in"-reactie ... verdiep je eerst maar eens in wara het tuchtrecht voor bedoeld is. In ieder geval niet voor een deurwaarder die gewoon een vonnis tenuitvoer legt.

Als je het niet met de tenuitvoerlegging eens bent, moet je gewoon een executiegeschil opstarten. Maar dan moet je je wel eerst geïnformeerd hebben of je proces uberhaupt kans van slagen heeft. Pas als de voorzieningenrechter de executie van het vonnis heeft verboden en de deurwaarder desondanks toch doorgaat met executeren, zou een tuchtklacht zinnig (en logisch) zijn.

Niet zomaar iets roepen, Ludje...

MoeBenIkErVan

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Vraagje,

Solveon heeft i.v.m een debetstand van 261,01 mij een brief verzonden waarin zij aangeven 100,00 incassokosten van rekening te zullen afschrijven. Dit bedrag komt niet overeen met bedragen voor buitengerechtelijke incassokosten volgens rapport voorwerk 2. Het zou niet meer dan 75,00 mogen zijn.
Lijkt me wel erg slordig van een zo grote incasso onderneming.
Klopt het wat ik stel, of heb ik het mis?

snepke

Als het voor de rechter komt wel.Die gaat uit van rapport voorwerk ll.Het is nog niet wettelijk,ze kunnen dus vragen wat ze willen.

MoeBenIkErVan

Zegt het woord `buitengerechtelijke `jou iets misschien.... :?:

snepke

MoeBenIkErVan schreef:Zegt het woord `buitengerechtelijke `jou iets misschien.... :?:
  • Ja
  • Rapport voorwerk 2 is een richtlijn,dat wil niet zeggen dat iedereen zich daar aan houdt en daarom kunnen ze vragen wat ze willen.
  • Komt het tot een rechtzaak,de rechter gaat wel uit van voorwerk 2

MoeBenIkErVan

Dat klinkt als natte vinger werk.
Er is vast wel iemand die het zeker weet

snepke

Vraag het maar aan pavlova of deurwaarder mark.Daar weet ik het van,ik dacht ook dat,dat niet kon.

MoeBenIkErVan

Ik wacht ff af of ze mijn bericht lezen :D

snepke

MoeBenIkErVan schreef:Ik wacht ff af of ze mijn bericht lezen :D
  • Kijk even op Vitens incassokosten pag1.De posting van deurwaarder Mark 27 jan om 23.57 uur.

MoeBenIkErVan

Oke, bedankt. Grijs gebied dus. Lekker dan :(

Deurwaarder Mark

Goed bezig Snepke! :wink:

@ MoeBenIkErVan: ja, helaas (nog) wel een schemergebied. Ik kan niet wachten tot een en ander wettelijk geregeld is!

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

huh? een incassobureau mag toch niet zomaar geld van je rekening afschrijven? daar hebben ze toch geen bevoegdheid toe?

snepke

Nou je het zegt,daar heb ik ook nog nooit van gehoord.Ik kreeg acceptgirokaarten.Als ze al geld van je rekening schrijven heb je ze gemachtigd,zo niet je geld laten storneren,dat zou fraai zijn,he ik heb geld tegoed van je ,ik haal het zelf wel van je bankrekening.

Deurwaarder Mark

Om daar iets zinnigs van te zeggen moet ik meer informatie hebben. Het gaat hier niet om "zomaar" een incassoburo, maar om het "eigen" incassoburo van de bank.

Ik weet niet wat de exacte formulering is, wie er nu precies afschrijft ( de bank of solveon (hoewel dat één pot nat is)), wat de toepasselijke voorwaarden zijn enz enz.

Onder normale omstandigheden mag er niet zomaar geld van je rekening geincasseerd worden zonder machtiging of loonbeslag.

MoeBenIkErVan

Het betreft hier inderdaad solveon. Dat ze dat mogen vind ik persoonlijk absurd, want ten slotte is het maar gewoon een cassoburo in dienst van en zonder rechtmatige toestemming van. Zal es bellen met de bank of dit wel zomaar kan.

Deurwaarder Mark

Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat de bank het afschrijft, niet Solveon, en dat dit in de voorwaarden staat die je getekend hebt. Maar 't is altijd leuk om de stukken op te vragen en te kijken of ze doen wat ze mogen doen!

Gesloten