Tot een weekje of drie geleden. Opeens belden iemand van De Staatsloterij om te vragen of we een "abonnement" wilden nemen. Ik heb hem verzocht om direct onze gegevens uit hun database te verwijderen. "Nee meneer, dat kan ik niet, daarvoor moet u bij het Bel-me-nietregister zijn". Voor ik iets kon zeggen werd ik doorverbonden.
En daar gaat de Staatloterij volgens mij de fout in. Volgens het CBP heb ik recht op verwijdering van persoonsgegevens. Het Bel-me-nietregister staat daar los van: bedrijven mogen dan nog steeds gegevens van me bewaren, zolang ze me maar niet bellen.
Het mooiste komt nog: een paar dagen later had ik Vodafone aan de lijn, of ik klant wilde worden. Ik werd erg boos en vroeg waar hij mijn nummer vandaan had? "Die kopen we in meneer". Oh!? Dus de Staatsloterij heeft blijkbaar telefoonnummers verkocht aan Vodafone?! Dat moet haast wel, want we hebben ons nummer maar ooit aan één bedrijf gegeven, namelijk de Staatsloterij. Overigens reageerde de Vodafone marketeer vriendelijk en verzekerde mij dat Vodafone mijn gegevens verwijderd, en dat ik zelf ook nog het Register kan invullen.
Schrijnend dat de Staatsloterij mijn gegevens misbruikt en doorverkoopt, en notabene zelf de wetgeving niet kent. Via de mail heb ik de Staatsloterij al verzocht om mijn gegevens te verwijderen. Iedere keer wordt ik afgescheept met het Bel-me-nietregister. Dit accepteer ik niet!
Dus wat kan ik doen? Aangifte bij het CBP?