Deurwaarder Mark schreef:Tsja... dit is typisch een voorbeeld waar je op meerdere manieren naar kunt kijken. Zoals je wel zult verwachten, ga ik voor de juridische kant, dan mogen de anderen de andere kant belichten!
Feit is dat je te laat hebt betaald (de betalingstermijn is twee weken overschreden). Daardoor ben je juridisch gezien in verzuim en dus gehouden om de kosten die Vitens maakt te vergoeden. Je levert immers wanprestatie, zoals dat zo mooi heet. Een aanmaning is in dit geval niet vereist, omdat je van rechtswege in verzuim bent als je de termijn voor nakoming (lees: jouw betalingstermijn) hebt laten verstrijken. Zelfs zonder aanmaning of ingebrekestelling ben je dus incassokosten verschuldigd.
Om iets zinnigs te kunnen zeggen over de melding in hun voorwaarden met betrekking tot de aanmaning, heb ik de letterlijke tekst nodig. Die kan ik op hun site zo gauw niet vinden, maat die heb jij vast wel bij de hand!
Je stelt ook dat je drie brieven gehad zou moeten hebben, maar dat je die dus niet ontvangen hebt. Daar zou ik sowieso een kopie van opvragen, want de betalingstermijnen moeten wel héél krap zijn als je in twee weken tijd drie brieven met daarin telkens een betaaltermijn zou hebben gekregen. Kan me haast niet voorstellen dat dat klopt. Daarmee zou je wellicht een discussie kunnen starten.
Maar als ze die brieven wel kunnen overleggen, heb jij een probleem: toon maar eens aan dat je ze niet hebt ontvangen...
Dan hebben we nog de registratie- en afsluitkosten. Het lijkt mij dat afsluitkosten nog niet gemaakt zijn, anders had je dat wel gezegd. En die registratiekosten, tsja, dat is het langzamerhand bekende verhaal van kosten die wel berekend mogen worden, maar niet door de rechter toegewezen zullen worden...
Je kunt het erop aan laten komen door de hoofdsom, de rente en de € 17,50 (of de volledige incassokosten) te betalen en te kijken wat er gebeurt...
[bArtikel 17
Wanbetaling
1 Indien de aanvrager of de verbruiker niet binnen de gestelde
termijn heeft betaald, deelt het bedrijf hem dit schriftelijk
mede en stelt daarbij een nieuwe termijn van betaling vast.
Is ook binnen deze termijn niet betaald, dan is de aanvrager
of de verbruiker zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
2 Indien de verbruiker binnen de in lid 1 genoemde nieuwe termijn
van betaling echter een schriftelijk en gemotiveerd verzoek
tot het treffen van een betalingsregeling bij het bedrijf
heeft ingediend, dan is de verbruiker eerst in verzuim op het
moment dat het bedrijf op dit verzoek - eveneens schriftelijk
en gemotiveerd - afwijzend heeft beslist. Gedurende de
looptijd van een door het bedrijf met de verbruiker gesloten
betalingsregeling dient de verbruiker alle uit hoofde van de
betalingsregeling en alle overige uit hoofde van de overeenkomst
aan het bedrijf verschuldigde bedragen integraal te
voldoen. Over deze bedragen kan geen verzoek tot een betalingsregeling
worden ingediend. Komt de verbruiker zijn verplichtingen
inzake de betalingsregeling niet na, dan is hij ten
aanzien hiervan zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
3 Indien en zodra de aanvrager of de verbruiker in verzuim is,
is hij tevens een extra bedrag verschuldigd als is bepaald in
de tarievenregeling, onverminderd het recht van het bedrijf
op wettelijke rente wegens te late betaling en op vergoeding
van de redelijke kosten van gerechtelijke en buitengerechtelijke
inning en onverminderd het bepaalde in artikel 9 van
deze algemene voorwaarden.
4 Hetgeen in dit artikel is vermeld ten aanzien van de met
de levering verband houdende bedragen geldt niet ten aan
zien van de in rekening te brengen belastingen en heffingen,
wanneer althans de met de levering verband houdende
bedragen zijn voldaan.][/b]
dit komt uit de algemene voorwaarden...en nee afsluiten is helemaal niet aan de orde..en de rente moet ik dan betalen vanaf 14 dagen na factuurdatum neem ik aan? hoeveel procent is dat?