LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slecht advies BeterBed

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
PeterWeert
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2010 15:45

Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door PeterWeert »

Recent heb ik mijn bij BeterBed bestelde bedbodem en matras geleverd gekregen. Bij diverse bezoeken aan de Beter Bed winkel in Weert was mij de Pocketline 700 Deluxe aangeraden. Nadat ik aangaf dat ik de 160x200 uitvoering wilde hebben werd mij verteld dat ik dan het beste de Extra versie kon kiezen.
Na zo’n 2 maanden ben ik echter nog steeds niet gewend aan mijn nieuwe matras omdat dit veel te hard is. In het begin ging ik er van uit dat ik nog even moest wennen, of dat het matras de eerste weken wat stijver zou zijn. Maar in plaats van dat het matras beter ging liggen kreeg ik steeds meer last van mijn rug.
Hierop ben ik terug gegaan naar de winkel, waar mij werd geadviseerd om een servicemonteur na het matras te laten kijken. De monteur is langs geweest en stelde vast dat er niets mis is met het matras, maar hij vertelde dat de Extra versie bestemd is voor personen van 80 kilo of meer. Nu weeg ik zelf 65 kilo, en de monteur was dan ook zeer verbaasd dat men mij de extra stevige versie had aangeraden. Hij heeft nog geprobeerd door de instellingen van de lattenbodem wat aan te passen het matras wat comfortabeler te maken, maar dit mocht helaas niet helpen; vannacht heb ik weer geen oog dicht gedaan.
Ik zit nu dus met een matras wat ik heb aangeschaft op basis van het advies van de Beter Bed verkopers, maar waar ik nog slechter op slaap dan mijn oude versleten matras.

Nu ik aangeef dat het mij geadviseerde matras veel te hard is krijg ik verschillende excuses te horen, zoals: “matrassen in de showroom liggen daar maanden en worden dagelijks veelvuldig belast, waardoor ze veel zachter zijn” of “showroom matrassen zijn 90cm breed en door de extra overspanning zijn ze ook zachter”. Dit zijn echter allemaal zaken die men veel beter vooraf had kunnen vertellen, in plaats van achteraf de schuld mijn kant op te schuiven.
Ik heb een keuze gemaakt op basis van de manier waarop het showroom matras lag, en het advies van de verkopers. Als op beide niet kan worden vertrouwd heeft het bezoeken van een BeterBed winkel dus weinig toegevoegde waarde, en kun je net zo goed op Internet iets bestellen.
Het gaat hier ook niet om een matras van een paar tientjes. Bij een dergelijke prijs mag je als klant toch enige klantvriendelijkheid en service verwachten.

Inmiddels heb ik diverse brieven aan het hoofdkantoor gestuurd, maar hieruit komt ook geen oplossing. Zoals vaker (hoor ik nu van diverse kennissen) kent BeterBed geen enkele klantvriendelijkheid. Ze voelen zich ook totaal niet verantwoordelijk voor het door hen gegeven advies.

Kortom, laat je niet verleiden door hun schreeuwerige reclames en koop een matras bij een plaatselijke beddenspeciaalzaak, waar ze wel een goed advies leveren.

Overigens overweeg ik een klacht in te dienen bij de geschillencommissie Wonen. Heeft iemand hier ervaring mee, en maak ik hier een kans?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door crazyme »

Of iets comfortabel slaapt is een kwestie van smaak.

De enige manier is de matras uitgebreid te proberen in de winkel. Zoals u heeft gedaan.

U vraagt om de afmeting 160x200. Daarop adviseert de verkoper u om een "extra" versie te nemen.

De grote vraag die bij mij opkomt is :

Waarom heeft u niet geinformeerd waarom hij dit advies geeft en wat het verschil is met de matras welke u heeft gekocht ?

PeterWeert
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2010 15:45

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door PeterWeert »

Hoi CrazyMe,

Natuurlijk heb ik gevraagd waarom dit beter zou zijn. Volgens de verkoper treed er bij een matras van 160 cm kuilvorming in het midden op. Vandaar dat zij de extra versie aanraden.
Daarop heb ik ook dit matras geprobeerd.
Echter, nu krijg ik te horen dat:
a). het matras in de showroom zachter is door het vele gebruik
b). het matras in de showroom breder en daardoor ook zachter
c). door de foam laag die bovenop zit, je de eerste minuten op een zacht laagje foam ligt en daardoor niet echt de hardheid van het matras kunt bepalen.

Naar mijn idee zijn dit essentiele zaken die je vooraf te horen moet krijgen. Niet op het moment dat je geen oog meer dicht doet door je nieuwe matras.

Overigens heeft BeterBed de slogan Gegarandeerd Beter Slapen, wat ook op het mapje staat wat je bij aankoop mee krijgt.
Nou, die garantie stelt helemaal niets voor!

Juliette
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2009 07:55

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door Juliette »

toen ik mijn bed ging kopen heb ik eerst uitgebreid allerlei matrassen geprobeerd. Ik ben in totaal zo'n 4 uur bij 1 winkel geweest om me te oriënteren op wat ik lekker vond liggen. Die dag heb ik nog niets gekocht.
Daarna ben ik naar een andere winkel gegaan en heb voorgelegd wat ik aan eigenschappen fijn vind aan een bed. Daar heb ik opnieuw geprobeerd. En toen heb ik pas beslist wat ik wilde. Overigens ben ik die dag niet tot aankoop over gegaan, daar heb ik nog even over gedaan.

Ik vind dat een bed niet iets is wat je zomaar gaat kopen, je ligt er toch 1/3e van je leven in. Daarom vind ik het belangrijk om je goed voor te laten lichten bij verschillende winkels. Ik ben bij de speciaalzaken geweest en heb me voor laten lichten. Dan koop ik veel beter geinformeerd een bed en kan ik beter kiezen.

Vraag aan PeterWeert:
Waarom ben je niet bij een andere winkel ook gaan kijken/ vragen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door crazyme »

PeterWeert schreef:Hoi CrazyMe,

Natuurlijk heb ik gevraagd waarom dit beter zou zijn. Volgens de verkoper treed er bij een matras van 160 cm kuilvorming in het midden op. Vandaar dat zij de extra versie aanraden.
Daarop heb ik ook dit matras geprobeerd.
Echter, nu krijg ik te horen dat:
a). het matras in de showroom zachter is door het vele gebruik
b). het matras in de showroom breder en daardoor ook zachter
c). door de foam laag die bovenop zit, je de eerste minuten op een zacht laagje foam ligt en daardoor niet echt de hardheid van het matras kunt bepalen.

Naar mijn idee zijn dit essentiele zaken die je vooraf te horen moet krijgen. Niet op het moment dat je geen oog meer dicht doet door je nieuwe matras.

Overigens heeft BeterBed de slogan Gegarandeerd Beter Slapen, wat ook op het mapje staat wat je bij aankoop mee krijgt.
Nou, die garantie stelt helemaal niets voor!
Wanneer u de matras in de stevige uitvoering heeft geprobeerd dan ben ik bang dat u het niet op het advies kunt gooien.

Alle drie de punten welke u als "te late informatie" beschouwd zijn slechts marginaal (of in het geheel niet) van invloed op het ligcomfort. Wanneer deze wel van invloed zouden zijn kan beter bed het argument hanteren dat uw matras dan na enig gebruik overeenkomt met het confort in de winkel.

Ik ben bang dat het hier gaat om een miskoop, helaas maar waar deze komt voor rekening van de klant.

Ridouan
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 jan 2010 18:30

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door Ridouan »

Maar crazyme, als iemand die zelf actief is de branche vind je dan niet dat de verkoper haar niet voldoende heeft geinformeerd vooral aangezien de matras niet hetzelfde was als in de winkel zoals zij al aangaf. En dat de verkoper aangezien hij zelf het initiatief nam om de extra aan te bieden ook zelf het initiatief moet nemen om haar beter voor te lichten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door crazyme »

Vandaar dat zij de extra versie aanraden.
Daarop heb ik ook dit matras geprobeerd.
De klant is een extra versie aangeboden, dat doet een verkoper niet zomaar, daar moet een aanleiding voor zijn geweest. Vermoedelijk omdat de klant de normale versie te zacht vond liggen.

De klant heeft ook op de extra versie gelegen. Je kunt voorlichten wat je wilt, maar de enige manier om een matras te beoordelen is deze te proberen.

Dat is dus gebeurd. Kennelijk heeft de klant te kort op de matras gelegen om deze goed te kunnen beoordelen, maar dat kun je in alle redelijkheid de verkoper niet kwalijk nemen toch ? Deze kan moeilijk de klant weer terug de matras op duwen.

PeterWeert
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2010 15:45

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door PeterWeert »

De klant (ik dus) werd de extra versie geadviseerd omdat ik een 160x200 matras wilde hebbben. Dan word kennelijk altijd een extra hard matras geadviseerd.

Afgelopen weekend ben ik weer terug geweest naar de winkel. Nadat ik het probleem uitlegde aan de verkoopster vertelde ze dat het matras waarschijnlijk zo hard ligt omdat ik een andere (duurdere) bodem heb gekozen (ook op advies van BeterBed), die veel steviger is dan het model waarop het bewuste matras in de winkel ligt.
De combinatie van matras en bedbodem heb ik echter nooit kunnen proberen omdat ze niet met matrassen wilde zeulen. Daarnaast is mijn bedbodem verstelbaar, en zou deze dus aan "ieder zijn voorkeur kunnen worden afgesteld." Helaas geld dit alleen voor de heupzone. Het schouder gedeelte blijft hard.
Nog maar eens een brief aan wagen dus. Eens kijken of de "service"afdeling dit keer wat redelijker is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door crazyme »

Tip:

Wanneer de tijk afritsbaar is, kan zonder problemen de kern worden vervangen.

Ridouan
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 jan 2010 18:30

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door Ridouan »

Nog een vraagje Crazyme, gebruiken winkels niet speciale demo modellen die net iets anders zijn dan de verkoop modellen. Want ik heb 2 maanden geleden een kussen gekocht na lang uitproberen vond ik de juiste. Maar thuis aangekomen bleek mijn kussen iets minder vol en daardoor minder hoog te zijn. Voor de rest geen klachten want ik kreeg wel goed advies, ze probeerde me zelfs voor goedkopere modellen te laten gaan in plaats van duurdere en toen ik mijn kussen een week later op heb gehaald kreeg ik nog 50% korting ook, vanwege een actie ook.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door crazyme »

Een demo matras is exact gelijk aan de matras welke u geleverd moet krijgen.

In theorie (en in een zeer klein aantal praktijkgevallen) wijzigt een leverancier iets in een later stadium aan de matras. (andere chemische samenstelling van het schuim bijvoorbeeld)

Hoe goedkoper de matras, hoe vaker wordt gezocht naar nóg goedkopere ingredienten / materialen. Wanneer een matras duurder is, dan maakt een kwartje op de kostprijs niet zoveel meer uit. Ook door het kwaliteitsgevoel van de leverancier zal de kwaliteit meer constant zijn.

MirjamR
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2010 13:57

Re: Slecht advies BeterBed

Ongelezen bericht door MirjamR »

Je kunt binnen 3 maanden na melding van de klacht naar de geschillencommissie. De geschillencommissie zal nogmaals het matras beoordelen. Je kunt ook naar de Kantonrechter. Schakel desnoods je rechtsbijstandverzekering in. Zorg wel dat je een onafhankelijk deskundige hebt, die aantoont dat het matras of het advies niet juist is. De kosten voor het inschakelen van een deskundige worden zeer waarschijnlijk betaald door de rechtsbijstandverzekeraar.

Mijn man heeft een slecht advies en een slecht bed gekregen van Beter Bed. Een zacht matras voor een persoon die 85 kg weegt. Ik ben nu op zoek naar een onafhankelijke deskundige. Weet iemand een onafhankelijke deskundigenbureau voor matrassen? Heeft er iemand kennis van jurisprudentie over slechte adviezen mbt matrassen?

Gesloten