LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weigering persoonlijke gegevens op bouvierforum.nl

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
henk.flemming

weigering persoonlijke gegevens op bouvierforum.nl

Ongelezen bericht door henk.flemming »

Ik ben als lid geroyeerd op Bouvierforum.nl na een meningsverschil met de beheerder. Mijn vrouw, die niets met het geschil heeft te maken is ook geroyeerd. Het IP adres is geblokkeerd en daarnaast zijn ook de wachtwoorden gereset.

Via een mail heb ik laten weten dat al mijn persoonlijke gegevens, foto's en reacties moeten worden verwijderd.

Mijn verzoek wordt geweigerd, door dhr van de Berg, eigenaar van een bouvierkennel, lees de voorwaarden maar na was het antwoord.

Er is toch zoiets als wet op privacy?

Deurwaarder Mark

Re: weigering persoonlijke gegevens op bouvierforum.nl

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

denk je niet dat je je privacy ten aanzien van die gegevens hebt opgegeven op het moment dat je iets op het internet gooit...?

Als in de voorwaarden staat dat er geen verplichting voor de beheerder is om bijdragen te verwijderen, houdt het op.

henk.flemming

Het is toch zo dat;

wanneer je geen toegang meer hebt tot je "account" m.a.w. je geen gegevens meer kunt wijzigen of toevoegen er eem wijziging plaats vindt in de voorwaarden.

Deurwaarder Mark

Dat hoeft niet. Waarschijnlijk is je de toegang ontzegd (al dan niet terecht, dat doet er natuurlijk niet toe) juist op basis van een bepaling in die voorwaarden.

Ik zie in de gebruiksvoorwaarden onder andere deze tekst:

Beheerder / eigenaar website
De beheerder / eigenaar behoud zich het recht voor geplaatste materialen zonder opgaaf van redenen te verwijderen
De beheerder / eigenaar behoud zich het recht voor geplaatste materialen zonder opgaaf van redenen te wijzigingen
De beheerder / eigenaar behoud zich het recht voor geplaatste materialen zonder opgaaf van redenen te beëindigen
De beheerder / eigenaar behoud zich het recht voor geplaatste materialen te gebruiken voor eigen doeleinden zonder enige beperking.
De beheerder / eigenaar behoud zich het recht voor een logbestand bij te houden van gebruikers
De beheerder / eigenaar behoud zich het recht voor gebruikers onvoorwaardelijk en zonder opgave van reden de toegang tot de website te ontzeggen.
De beheerder / eigenaar behoud zich het recht voor gebruikers onvoorwaardelijk en zonder opgave van reden de toegang tot de website te blokkeren.

Nou, dan weet je het wel... je bent zo ongeveer vogelvrij!

http://www.bouvierforum.nl/gebruikersvoorwaarden/

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De algemene voorwaarden kloppen niet, dus ik zou zou ze met een korreltje zou nemen. Zo wordt er onder meer in bepaald dat derden, die de AV niet hebben aanvaard, de beheerder niet aansprakelijk kan stellen voor wat gebruikers op de site daar doen.

En het beding waarin de beheerder het recht op eist om de geplaatste werken voor eigen doeleinden te mogen gebruiken, zonder enige beperking is m.i. onredelijk bezwarend. De gene die het auteursrecht heeft op het werk kan een ander zijn dat het lid dat deze heeft geplaatst, en het lid zelf hoeft er niet op bedacht te zijn dat zijn werken voor iets anders gebruikt wordt dan op de website zelf. Daarbij lijkt het gebruik van de werken me hier een kernbeding, zodat dit niet te regelen is in de algemene voorwaarden.

Dit gezegd hebbende lijkt me dat de beheerder geen verplichting heeft om werken, zoals berichten of foto's te verwijderen zolang deze geen persoonsgegevens, in de ruimste zin van het woord, bevatten. Met de plaatsing ben je zelf impliciet of expliciet akkoord gegaan met plaatsing.

Wat betreft de persoonsgegevens kun je beheerder verzoeken om "deze te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen.". De beheerder moet dan binnen vier weken gemotiveerd aangeven wat hij daarvan doet.

Dat zal er op neer komen dat de beheerder de publicatie van je persoonsgegeven moet staken indien je daarom verzoekt.

Zie hier een FAQ
http://cbpweb.nl/Pages/vv_1.aspx

Deurwaarder Mark

Vergeet niet dat aan dergelijke gebruikersvoorwaarden een ander gewicht wordt gegeven dan aan algemene voorwaadren zoals we die meestal tegenkopen (in commerciele (consumenten)transacties). Bij dit soort fora kom je als beheerder makkelijker weg met "onredelijke" bepalingen dan bijvoorbeeld een energieleverancier.

Uiteraard heeft een exoneratiebeding (uitsluiting van aansprakelijkheid in voorwaarden) feitelijk geen werking, wettelijke aansprakelijkheid kun je nu eenmaal gelukkig niet uitsluiten. Desondanks staat die bepaling in vrijwel alle voorwaarden.

Overigens, plaatsing van auteursrechterlijk beschermd materiaal is volgens diezelfde voorwaarden sowieso al niet toegestaan.

Tenzij er echt heel erg bezwarende gegevens opstaan (wat waarschijnlijk niet zo is, want je zou het dan zelf geplaatst moeten hebben), zou ik me er niet te druk om maken.

alfatrion

Het betreft hier algemene voorwaarden omdat het bedingen betreft die zijn opgesteld om meerdere overeenkomsten op te nemen en het niet gaat om kern-bedingen. De zwarte en grijze lijsten zijn van toepassing op overeenkomsten tussen de gebruiker en een consument, en daar is hier sprake van. En verder is een beding onredelijk bezwarend indien "indien het, in strijd met de goede trouw, het evenwicht tussen de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen van de partijen ten nadele van de consument aanzienlijk verstoort".
Deurwaarder Mark schreef:Overigens, plaatsing van auteursrechterlijk beschermd materiaal is volgens diezelfde voorwaarden sowieso al niet toegestaan.
Maar als dat wel geplaatst wordt dan mag de beheerder volgens die voorwaarden er alles mee doen wat hij naderhand bedenkt. Ik denk niet dat de beheerder het beding zo gebruikt zal worden.

Deurwaarder Mark

Een lid van een forum is geen consument. De grijze en zwarte lijsten zien met name op commerciele aangelegenheden, en daarvan is hier geen sprake.

henk.flemming

Dit forum is onderdeel van een bouvierkennel. Mensen die een pup hebben gekocht zijn automatisch Goldmember. Dit houdt in meer ruimte op de servers voor b.v. foto's en filmpjes te plaatsen.

Ik heb geen bouvier van deze kennel maar ik heb wel een bijdrage van € 10.00
moeten betalen om Goldmember te worden. Nu ik geen toegang meer krijg, heb ik dus contributie betaalt, voor niks plus heb ik geen enkele toegang meet tot mijn persoonlijke gegevens.

Het is zo dat je ten alle tijden toegang moet hebben tot je gegevens zodat deze voorwaarden gelden. Maar ik heb geen toegang meer en heb zelfs betaalt.

alfatrion

Een consument is een "natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf". Voor de meeste forumleden zal daarom opgaan dat zij consumenten zijn. (art. 6:193a, 6:236, 6:237, 7:5 BW, art 2 93/13/EEG)
art. 6:236 BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (...)
De aanhef van de zwarte en grijze lijsten geven mij niet de indruk dat de gebruiker een niet-consument moet zijn. De gedachte lijkt veel meer te zijn dat een natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, erg zwak staat en ondeskundig is en daarom bescherming verdient. Dat gaat net zo goed op als de gebruiker een (groep van) consument(en) is, misschien zelfs nog wel meer.

Gesloten