LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso na 13 jaar

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
oxbow119

Re: incasso na 13 jaar

Ongelezen bericht door oxbow119 »

berndv schreef:geen idee waar jij die 5 jaar vandaan haalt, dat is voor particulieren de termijn waarop ze hun administratie mogen weggooien, voor bedrijven is de bewaarplicht 7 jaar.

Openstaande vorderingen staat de verjaringstermijn van 20 jaar voor. zie artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek. Vergeet niet dat dit niet een rekening van een bestelling is, maar een gerechtelijke vordering, dus opgelegd door de rechtbank.

Waar je je wel op kan beroepen is de rechtszaak die er geweest is, als het goed is had je hier van in kennis gebracht moeten worden dat er een vordering open stond. Je had dus in ieder geval een dagvaarding moeten krijgen. Hier had je dan voor moeten tekenen, dus moeten zij bewijs hebben dat jij hier van op de hoogte bent gesteld. Hebben zij dit niet, dan maak je nog een kans.
Nou mijn neef werkt bij een gerechtsdeurwaarderskantoor en ik heb dit nagevraagd. Als een gerechtsdeurwaarder of incassobureau vijf jaar lang niets van zich laat horen is de zaak klaar elke keer dat ze corresponderen aan je gaan de nieuwe 5 jaar in en als ze vijf jaar lang niets laten horen is de zaak inderdaad verjaard en kunnen ze er niks meer mee doen.

Tevens zegt mijn neef dat je je moet wenden tot het juridisch loket of een advocaat moet nemen om dit uit te vechten want dit lukt je als burger niet om het voor mekaar te krijgen.

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Dan ben ik het twee keer niet met je neef eens:

* één keer omdat de stelling dat "de verjaringstermijn vijf jaar is" ontzettend onvolledig en vaak ook niet correct is (een vonnis verjaart pas na 20 jaar, maar dwangsommen zelfs al na zes maanden), en
* anderszijds omdat je er als burger wel degelijk iets mee kunt (en ook moet) doen. Uiteraard kan het geen kwaad om je te laten helpen bij het bepalen of er uberhaupt sprake is van verjaring. Een schuldenaar moet eerst een beroep op verjaring doen voordat er uberhaupt iets gaat gebeuren. Blijft de schuldeiser bij zijn standpunt, dan zal een gang naar de rechter noodzakelijk zijn (en heb je juridische hulp nodig).

En, for the record, ik wérk niet alleen bij een deurwaarderskantoor, ik bén ook gerechtsdeurwaarder. :wink:

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

oxbow119 schreef:
berndv schreef:geen idee waar jij die 5 jaar vandaan haalt, dat is voor particulieren de termijn waarop ze hun administratie mogen weggooien, voor bedrijven is de bewaarplicht 7 jaar.

Openstaande vorderingen staat de verjaringstermijn van 20 jaar voor. zie artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek. Vergeet niet dat dit niet een rekening van een bestelling is, maar een gerechtelijke vordering, dus opgelegd door de rechtbank.

Waar je je wel op kan beroepen is de rechtszaak die er geweest is, als het goed is had je hier van in kennis gebracht moeten worden dat er een vordering open stond. Je had dus in ieder geval een dagvaarding moeten krijgen. Hier had je dan voor moeten tekenen, dus moeten zij bewijs hebben dat jij hier van op de hoogte bent gesteld. Hebben zij dit niet, dan maak je nog een kans.
Nou mijn neef werkt bij een gerechtsdeurwaarderskantoor en ik heb dit nagevraagd. Als een gerechtsdeurwaarder of incassobureau vijf jaar lang niets van zich laat horen is de zaak klaar elke keer dat ze corresponderen aan je gaan de nieuwe 5 jaar in en als ze vijf jaar lang niets laten horen is de zaak inderdaad verjaard en kunnen ze er niks meer mee doen.

Tevens zegt mijn neef dat je je moet wenden tot het juridisch loket of een advocaat moet nemen om dit uit te vechten want dit lukt je als burger niet om het voor mekaar te krijgen.
Bij welk gerechtsdeurwaarderkantoor werkt je neef en welke functie heeft hij daar? Want wat je hierboven schrijft is grote onzin!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat neeflief de wc's schoonmaakt? :mrgreen:

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat de bank het afschrijft, niet Solveon, en dat dit in de voorwaarden staat die je getekend hebt. Maar 't is altijd leuk om de stukken op te vragen en te kijken of ze doen wat ze mogen doen!
Solveon doet het zelf, alleen laten zij jou denken dat de bank het doet.
Solveon doet zijn eigen ding en heeft maling aan iedereen. En als je de bank beld en hun vragen steld daarover zegt de bank dat je bij solveon moet zijn. En andersom doen ze dat ook wel eens.
Solveon gaat zijn boekje heeellll vaaaaaaakkkk te buiten.
Mijn zaak loopt nu via het KIFID en mijn advocaat, omdat ze mijn advocaat geen antwoord willen geven, ze hebben zelfs aan mijn advocaat verzocht geen faxen meer te sturen naar ze en ook niet meer te mailen, zo erg zijn ze.
Ik heb een probleem met solveon, en de antwoorden komen van de abn zelf rarara hoe kan dat , als ik zelf de bank bel word ik door verwezen naar solveon.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb een probleem met solveon, en de antwoorden komen van de abn zelf rarara hoe kan dat , als ik zelf de bank bel word ik door verwezen naar solveon.
Het zou me niks verbazen dat één of meerdere medewerkers twee petten ophebben: Abn en Solveon, en dat ze af en toe gewoon de verkeerde pet ophebben.

Het zou me nog minder verbazen als het briefpapier van de Abn en Solveon gebroederlijk naast elkaar in de kast liggen. Tijd voor:.. Alberto Stegeman om met de verborgen camera een 'onderzoekje' te doen. :wink:

MoeBenIkErVan

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

elmo43 schreef:
Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat de bank het afschrijft, niet Solveon, en dat dit in de voorwaarden staat die je getekend hebt. Maar 't is altijd leuk om de stukken op te vragen en te kijken of ze doen wat ze mogen doen!
Solveon doet het zelf, alleen laten zij jou denken dat de bank het doet.
Solveon doet zijn eigen ding en heeft maling aan iedereen. En als je de bank beld en hun vragen steld daarover zegt de bank dat je bij solveon moet zijn. En andersom doen ze dat ook wel eens.
Solveon gaat zijn boekje heeellll vaaaaaaakkkk te buiten.
Mijn zaak loopt nu via het KIFID en mijn advocaat, omdat ze mijn advocaat geen antwoord willen geven, ze hebben zelfs aan mijn advocaat verzocht geen faxen meer te sturen naar ze en ook niet meer te mailen, zo erg zijn ze.
Ja, dat klopt. Ze hebben al eens een groter bedrag van mijn rekening afgeschreven. Uit pure nood en omdat Schuldenhulp mij dit adviseerde, en dat raad ik iedereen die dit overkomt ook aan, heb ik een andere bankrekening geopend voor mijn loon e.d. Zo voorkom je in elk geval dat de lopende rekeningen onbetaald blijven liggen door hun actie

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

MoeBenIkErVan als jij schuldhulp hebt ? Krijg jij dan Incassoburo's achter je aan? Ik dacht dat ,dat dan niet kon.

MoeBenIkErVan

Ja, dat dacht ik dus ook, dus vol gode moed het traject in gegaan, maar het duurd allemaal zo lang, en zij kunnen helemaal niets voor je doen voordat je werkelijk aangemeld bent voor de regeling. Tot die tijd hebben de deurwaarders vrij spel, dan heb ik ook gemerkt ook.
Ik moest dus brieven naar schuldeissers sturen dat ik mij had aangemeld voor schuldenhulp. De intentie was dat ze ons de tijd zouden geven alles te regelen. Helaas was de reactie het tegendeel...de ene naar de andere ging naar de rechtbank, dus ik heb in korte tijd veel vonnissen mogen ontvangen. Ondertussen, om in aanmerking te komen voor het traject, moest ik in elk geval al mijn vaste lasten keurig op tijd betalen. Dat heb ik gedaan, maar ondertussen kan en mag je geen nieuwe betalingsafspraken maken...en dan is het hek van de dam hé.
Uiteindelijk heb ik dat hele traject afgeblazen, want het was niet haalbaar meer.
Heb nu dus een andere bankrekenning, en dat scheelt al een hoop. Verder loopt er een rechtzaak tegen het Nuon, die er wel een hele creactieve boekhouding op na houd. Ondertussen loop ik niet achter met lopende rekeningen, dus hoef ik niet bang te zijn afgesloten te worden of het huis uit te worden gezet. Verder gaat alles wat ik extra verdien richting openstaande posten. Er is nu wel een deurwaarder die nu mijn werkgever gevonden heeft, dus zal er volgende maand wel veel van mijn loon af gaan, maar ik ga weer veranderen van baan, dus is dat maar ff........en zo rommel je dus verder, op eigen kracht. Het kost enorm veel energie, en ik ben ook ontzettend teleurgesteld in het schuldenhulp systeem. Dat kan zoveel beter en anders...kijk alleen maar naar mij en je hebt vele met mij die nog verder in de knel komen. Gelukkig heb ik een redelijke weerstand ontwikkeld tegen al die nare brieven en dreigende taal, en laat ik mij niet bang maken. Heb nog geen een keer werkelijk bezoek thuis gehad, of afgesloten geworden van stroom. Ze roepen vaak wat, maar als je je dan ff meld of zo doen ze er niks mee. Ze weten dat er niks te halen is.

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Zolang er nog geen sprake is van wettelijke schuldsanering, zijn schuldeisers inderdaad niet gebonden. Zolang de schuldhulpverlening zich nog in de minnelijke fase bevindt, mag een deurwaarder gewoon beslag leggen. Alleen als er sprake is van een acute dreigende noodsituatie (ontruiming, afsluiting energie of iets dergelijks) kan er een beroep worden gedaan op het zogenaamde moratorium, oftewel een soort afkoelingsperiode waarbinnen deurwaarders even buiten spel worden gezet.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Was dat de wsnp,ik heb altijd gedacht dat,dat goed geregeld was.Maar ik heb al bij meer posters gelezen dat ze na de wsnp meer schulden hadden dan toen ze in de schuldsanering gingen.Ik dacht dat die er was om je te helpen,maar het tegendeel blijkt.

elmo43

Het zou me nog minder verbazen als het briefpapier van de Abn en Solveon gebroederlijk naast elkaar in de kast liggen. Tijd voor:.. Alberto Stegeman om met de verborgen camera een 'onderzoekje' te doen.
Dat zal denk ik ook wel zo zijn, want ze zijn een volle dochteronderneming van de ABN.
Weet niet of hij wat voor elkaar kan krijgen die Stegeman, want Tros opgelicht heeft in 2007 al een uitzending aan besteed waar de ABN ook ter sprake kwam.
Hier wilde zij niet aan meewerken of enig commentaar geven, omdat ze anders mijn privicie recht zouden gebruiken, ja duh ik heb de Tros zelf opdracht gegeven dat zij mijn gegevens mochten gebruiken.
Dus gewoon een rot smoes van hun.
Maar geeft niet ze komen denk ik nog wel, ben nu op 2 manieren met ze bezig, en ik hoop dat ik op die manier een onderzoek naar hun praktijken teweeg kan gaan brengen. :wink:

elmo43

MoeBenIkErVan,

Ik heb je een pb gestuurd. :wink:

MoeBenIkErVan

Deurwaarder Mark schreef:Zolang er nog geen sprake is van wettelijke schuldsanering, zijn schuldeisers inderdaad niet gebonden. Zolang de schuldhulpverlening zich nog in de minnelijke fase bevindt, mag een deurwaarder gewoon beslag leggen. Alleen als er sprake is van een acute dreigende noodsituatie (ontruiming, afsluiting energie of iets dergelijks) kan er een beroep worden gedaan op het zogenaamde moratorium, oftewel een soort afkoelingsperiode waarbinnen deurwaarders even buiten spel worden gezet.

Helaas is dat niet waar Mark. De schuldenhulp vertelde mij dat zij niet meer konden doend at het nuon bellen met het vriendelijke verzoek om niet af te sluiten. Meer niet. Hoewel ze mij niet hebben afgesloten kreeg ik wel zulke brieven. Uiteindelijk heb ik een advocaat in de arm genomen omdat de hele administratie van het nuon nogal creactief te noemen is, en ik eens en voor altijd van hun gedonder af wilde zijn. Dit houd in elk geval in dat ik nu mijzelf gevrijwaard heb van afsluiting.
Voor mijn openstaande huur gold trouwens het zelfde....een verzoek tot ontruiming is gelukkig niet ingewilligd door de rechter aangezien het maar 2 maanden achterstand betrof.
Kortom, weet waar je aan begint. Wees er, als je de bui ziet hangen, snel bij, want er geld zowiezo een wachttijd van 4 maanden, en daarna mag je nog wel eens 3 maanden rekenen voordat de regeling in gaat. tot die tijd sta je er alleen voor.

MoeBenIkErVan

snepke schreef:Was dat de wsnp,ik heb altijd gedacht dat,dat goed geregeld was.Maar ik heb al bij meer posters gelezen dat ze na de wsnp meer schulden hadden dan toen ze in de schuldsanering gingen.Ik dacht dat die er was om je te helpen,maar het tegendeel blijkt.

Het pre/traject is dus ontzettend beroerd geregeld. Moeizaam en langzaam. Eerst moet alles op papier, dan moet je naar een andere afdeling voor budgetbeheer, en dan pas na maanden gaan ze kijken welke regeling voor jou van toepassing is. Ondertussen mag je eigenlijk niets behalve je lopende rekeningen te betalen, en dat bracht mij in elk geval vet in de problemen, want tot die tijd had ik ze redelijk in de hand, maar ja, dan ben je actief bezit, betaald es een beetje om ze stil te houden...je kent het wel. alles om maar niet voor te hoeven komen. Al die kosten van de rechtbank en deurwaarders die ik daardoor nu bij heb gekregen....verschrikkelijk. Ben echt boos. Dit werkt gewoon niet.

MoeBenIkErVan

elmo43 schreef:MoeBenIkErVan,

Ik heb je een pb gestuurd. :wink:

Heb het gezien, thanks :D Ga het ff rustig doorlezen als ik meer tijd heb.

Gesloten