LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie moet mijn product vervangen?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Emre
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2010 20:04

Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door Emre »

Hallo,

Ik heb vrijdag 22 januari mijn telefoon toestel binnen gekregen. Alleen ben ik erachter gekomen dat een toets op mijn toestel een beetje kapot is dus als je het drukt voel je het niet. Omdat het bedrijf 'gsmwijzer' vrijdag, zaterdag en zondag gesloten is heb ik pas maandag 25 januari contact met hun opgenomen. Zij vertelde mij dat ik het toestel moest opsturen en zo dus een nieuwe zou gaan krijgen. Dinsdag 26 januari heb ik het toestel opgestuurd en kreeg hem vrijdag 29 januari mijn kapotte toestel weer terug met opmerking: T-mobile (waar ik dus een abo heb afgesloten) moet het toestel gaan vervangen omdat het een T-mobile versie telefoon is. Ik heb gelijk T-mobile gebeld en volgens T-mobile moest alsnog gsmwijzer mijn telefoon vervangen. Hierop heb ik gsmwijzer weer gebeld waarop een medewerker raar reageerden en zei dat hij het aan zijn collega's zou gaan vragen en mij weer in 3 uurtjes zou gaan bellen. 3 uur later kreeg ik een telefoontje en zeiden ze dat het toch door T-mobile vervangen moet worden. Dus ben ik naar een T-mobile winkel gegaan ze hebben mij verteld dat ze het wel naar reparatie konden sturen. Maar het ook vervangen kon worden omdat gsmwijzer volgens T-mobile wettelijk verplicht is mijn kapotte product in 8 dagen te vervangen alleen zou gsmwijzer dit dus moeten doen en hebben ze mij hier weer wijs gemaakt dat het vervangen moet worden door gsmwijzer. Nu is mijn vraag bij wie moet ik zijn om een nieuwe werkende toestel te krijgen? Ook zou ik graag willen weten waar het staat dat ik recht heb op een nieuwe product als ik in 8 dagen een melding heb gemaakt dat het ontvangen product kapot was.

Met vriendelijke groet,

Emre

witte angora
Berichten: 30269
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat voor abonnement heb je precies? Sim-only of abonnement met toestel?
Laatst gewijzigd door witte angora op 31 jan 2010 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Emre
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2010 20:04

Re: Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door Emre »

Ik heb een abonnement met toestel.

witte angora
Berichten: 30269
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan denk ik dat je bij T-mobile moet zijn, omdat Gsm in feite alleen een tussenpersoon is. T-mobile heeft met jou een contract voor een abonnement met toestel afgesloten, je betaald aan hen ook maandelijks de kosten.

Als het goed is, is het toestel ook door T-mobile geleverd, niet door Gsm-web.

Emre
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2010 20:04

Re: Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door Emre »

Toen ik naar de winkel ging van T-mobile hebben ze tegen mij gezegd dat gsmwijzer het toestel vanuit hun voorraad hebben geleverd en dat zij dus niet verantwoordelijk zijn voor een kapot toestel. Weet u misschien waar het staat dat een consument recht heeft op een vervanging als dit binnen 8 dagen vermeld word?

Dankjewel voor snelle reacties

witte angora
Berichten: 30269
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit betreft de garantie:
Als je een product hebt gekocht dat enige tijd daarna kapot gaat, dan is de verkoper in bepaalde gevallen aansprakelijk. In de eerste zes maanden gaat de wet er vanuit dat een gebrek al bij aflevering bestond. In deze garantieperiode hoef je als consument alleen maar te laten zien dat het product niet goed werkt. Dat is niet zo moeilijk: een kapotte monitor hoef je maar aan te sluiten om het defect aan te tonen. De verkoper moet vervolgens bewijzen dat de koper zelf schuld heeft aan het defect. In de meeste gevallen lukt dat niet, tenzij je de monitor - bij wijze van spreken - uit het raam hebt gegooid.

Bij een kapot product heb je in principe recht op reparatie of vervanging door de verkoper. Soms is reparatie niet meer mogelijk of erg duur. Dan is het voor de verkoper makkelijker om een vervangend (soortgelijk) product aan te bieden. Maar soms is dat ook niet meer mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je gebruik hebt gemaakt van een eenmalige aanbieding.

Wanneer herstel of vervanging niet mogelijk is, of wanneer de verkoper te lang wacht, dan kun je als koper een gedeelte van de koopprijs terugvragen of de koopovereenkomst (schriftelijk) ontbinden. Bij ontbinding gaat het defecte product terug naar de verkoper en krijg je de aankoopprijs terug.

Bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279
Wat jij bedoelt is de wet inzake kopen op afstand. Dat geldt als je via de telefoon of internet iets gekocht hebt.
Schriftelijke bevestiging
De verkoper moet van tevoren maar uiterlijk bij levering een schriftelijke bevestiging sturen dat een overeenkomst tot stand is gekomen. Het is toegestaan om dit per e-mail te doen. Naast de hierboven genoemde informatie moet in de bevestiging worden vermeld:

hoe je gebruik kunt maken van het recht op ontbinding;
het adres van de verkoper waar je een eventuele klacht kunt indienen;
informatie over eventuele garantie en service;
hoe je kunt opzeggen (bij overeenkomsten van langer dan één jaar).

Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!


Bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1977

alfatrion
Berichten: 22622
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emre schreef:Nu is mijn vraag bij wie moet ik zijn om een nieuwe werkende toestel te krijgen? Ook zou ik graag willen weten waar het staat dat ik recht heb op een nieuwe product als ik in 8 dagen een melding heb gemaakt dat het ontvangen product kapot was.
Waar een product aan moet voldoen kun je vinden in art. 7:17 BW. Als het daar niet aan voldoet dan heb je in eerste instantie recht op kosteloos herstel of vervanging conform art. 7:21 BW en later eventueel op ontbinding art. 7:22 BW. De bewijslast wordt omgedraaid indien je het gebrek binnen zes maanden hebt ontdekt. art. 7:18 lid 1 BW. De verkoper kan hier onder uit indien je niet binnen een bekwame termijn het gebrek, en daarbij geld dat twee maanden altijd een bekwame tijd is. 7:23 BW. En dan is er ook nog het recht op schadevergoeding. 7:24 BW.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... k%207.html

Samenvattend: je dus goed in je recht.

Bij wie je moet zijn is niet afhankelijk van wie het toestel heeft geleverd, maar met je wie een overeenkomst hebt afgesloten.

Emre
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2010 20:04

Re: Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door Emre »

Dunk u wel Alfatrion.

Dit zal me in mijn volgende telefoongesprek zeker gaan helpen. :)

Emre
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2010 20:04

Re: Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door Emre »

Ik heb maandag 1 februari gsm wijzer gebeld en ze zouden mij in 2 dagen een e-mail sturen nou het is vandaag 2de dag :? . Ik weet eigenlijk niet meer wat ik kan doen heb ze ook duidelijk gemaakt dat ik geen advocaat ben en dat ik niet als klant hoeft te beslissen wie mijn telefoon moet vernieuwen blijkbaar nemen ze mij toch niet serieus. Weet iemand of ik misschien aangifte kan doen want ik voel me best bedrogen een kapotte toestel ontvangen en dan nog mij belazeren van we gaan contact opnemen met T-mobile en u krijgt binnen 2 dagen een bericht. Ik hoop voor ze dat ik morgen een e-mail krijg anders ga ik morgen gewoon weer bellen en dan effen mijn rechten voorlezen wat in de wetboek staat en ten slotte vertellen dat ik dan maar rechtsbijstand ga inschakelen ? Ik word er een beetje ziek van.

:( :( :(

VR6_driver
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2010 01:32

Re: Wie moet mijn product vervangen?

Ongelezen bericht door VR6_driver »

Ik denk dat er in dit geval geen misverstand gemaakt moet worden tussen een koop van een losse telefoon en het kopen van een abo waar een toestel bij wordt geleverd.

Je sluit namelijk een contract af met T-mobile via gsmwijzer. En bij het abo welke je bij T-mobile afsluit ontvang je een toestel. Het uiteindelijke aanspreekpunt voor een defect aan de telefoon is daardoor wat vaagjes. Als de telefoon enkel in de abo vermeld wordt dan is T-mobile je aanspreekpunt.

Als je er met gsmwijzer niet uit kunt komen, dan kun je het beste op de website van T-mobile een RMA proces starten en het geheel uitleggen. T-mobile is vast niet de beroerdste om hier een beetje te rekken om haar abo klant te helpen.

Rechtsbijstand en zo, daar zul je echt niets mee op schieten. Hierdoor zal het proces alleen maar langer duren.

Hoe dan ook, succes!

Gesloten