| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dagvaarding ontvangen maar geen advocaat, wat nu?
Re: Dagvaarding ontvangen maar geen advocaat, wat nu?
Nee, alleen een gedeelte van de civiele zaken mag je alleen voeren.
Nee, alleen een gedeelte van de civiele zaken mag je alleen voeren.
Ik heb vorig najaar ook mijzelf verdedigd tijdens een civielrechtelijke zaak, en ben toen niet bijgestaan door een advocaat.
Maar heb deze zaak wel gewonnen dus ligt eraan watvoor zaak het is, en of jij mans genoeg bent zelf de verdediging te voeren.
Nog even in antwoord op Mark, dat een dagvaarding ook een week van te voren afgegeven mag worden.
In 1 week tijd kan jij niks regelen, ook de advocaat kan in 1 week niet en een afspraak met jou maken om inhoudelijk naar de zaak te kijken, en ook zichzelf nog eens in te lezen in de zaak.
Dat is onmogelijk, tevens dient de toevoeging niet alleen om te kijken of je in aanmerking komt voor pro-deo, maar word ook bepaald hoeveel tijd een advocaat aan de zaak mag besteden. Ook dat word bepaald door de raad van rechtsbijstand.
Dit heeft mijn advocaat zo uitgelegd hoe het werkt, en mocht er nog geen toevoeging zijn afgegeven dan moet je gewoon de volle mep betalen aan advocaatkosten.
In 1 week tijd kan jij niks regelen, ook de advocaat kan in 1 week niet en een afspraak met jou maken om inhoudelijk naar de zaak te kijken, en ook zichzelf nog eens in te lezen in de zaak.
Dat is onmogelijk, tevens dient de toevoeging niet alleen om te kijken of je in aanmerking komt voor pro-deo, maar word ook bepaald hoeveel tijd een advocaat aan de zaak mag besteden. Ook dat word bepaald door de raad van rechtsbijstand.
Dit heeft mijn advocaat zo uitgelegd hoe het werkt, en mocht er nog geen toevoeging zijn afgegeven dan moet je gewoon de volle mep betalen aan advocaatkosten.
Inzake geldvorderingen tot € 5000,- (dit wil men in de toekomst verhogen naar €25.000,-), huurzaken mag je zelf je verdediging voeren, of door een gemachtigde. Dat mag een advocaat zijn, maar ook je buurman als die hier handig in is. Dit zijn de zaken waarin de sector kanton namelijk bevoegd is.elmo43 schreef:Nee, alleen een gedeelte van de civiele zaken mag je alleen voeren.Welk gedeelte dan volgens jou? Dat lijkt mij stug, civielrechtelijke zaken kun je jezelf verdedigen. Of dat verstandig is een 2de, dat ligt aan watvoor zaak het betreft.
Ik heb vorig najaar ook mijzelf verdedigd tijdens een civielrechtelijke zaak, en ben toen niet bijgestaan door een advocaat.
Maar heb deze zaak wel gewonnen dus ligt eraan watvoor zaak het is, en of jij mans genoeg bent zelf de verdediging te voeren.
Zie ook dit topic: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=78525
Ook civielrechtelijke zaken qua smaad en laster mag je zelf je verdediging voeren, dus gaat het volgens mij dan niet alleen om het bedrag tot € 5000,00.
Mark, hoe verhoudt zich dat tot het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens, artikel 6? Daarin staat immers dat men het recht heeft om zichzelf te verdedigen.Deurwaarder Mark schreef:Er zal dan verstek verleend worden en een verstekvonnis gewezen worden. De gedaagde is dan immers niet rechtsgeldig in het geding verschenen, zoals dat heet. Je kunt dan wel weer in verzet gaan, maar dan heb je alsnog een advocaat nodig.
Zonder dat recht kan iedere gek zich van mijn bezittingen meester maken, eenvoudig door ze op te eisen.
Wat je morgen ook kunt vragen aan de rchtbank waar je moet zijn, wanneer de dagvaarding bij hun is binnen gekomen.
Als het zo is dat zij dit al 3 maanden geleden hebben gedaan, dan is helemaal onredelijk om jou dan 2 weken van te voren te melden dat je bent gedagvaard.
Als het zo is dat zij dit al 3 maanden geleden hebben gedaan, dan is helemaal onredelijk om jou dan 2 weken van te voren te melden dat je bent gedagvaard.
-
witte angora
Je krijgt ook het recht jezelf te verdedigen - door mét een advocaat aanwezig te zijn.Mark, hoe verhoudt zich dat tot het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens, artikel 6? Daarin staat immers dat men het recht heeft om zichzelf te verdedigen.
Zonder dat recht kan iedere gek zich van mijn bezittingen meester maken, eenvoudig door ze op te eisen.
bij civiele zaken heb je juist WEL een advocaat nodig, alleen bij kantonzaken niet. dat heeft niets met strafrechtelijke sferen te maken. In de wet (Rechtsvordering) staat dat duidelijk geregeld.
Artikel 79
1. Partijen kunnen in zaken voor de kantonrechter in persoon procederen.
2. In alle overige zaken kunnen partijen niet in persoon procederen, maar slechts bij advocaat. Zij worden geacht tot aan het eindvonnis bij de gestelde advocaat woonplaats te hebben gekozen, tenzij zij hebben verklaard een andere woonplaats te hebben gekozen. Zij kunnen de door hen gestelde advocaat niet herroepen zonder tevens een andere advocaat te stellen.
Artikel 123
1. Indien echter de eiser ten onrechte geen advocaat heeft gesteld, biedt de rechter hem en, indien in dit geval de gedaagde wel in het geding was verschenen maar eveneens ten onrechte geen advocaat had gesteld, ook deze, de gelegenheid binnen een door hem te bepalen termijn alsnog advocaat te stellen.
Artikel 79
1. Partijen kunnen in zaken voor de kantonrechter in persoon procederen.
2. In alle overige zaken kunnen partijen niet in persoon procederen, maar slechts bij advocaat. Zij worden geacht tot aan het eindvonnis bij de gestelde advocaat woonplaats te hebben gekozen, tenzij zij hebben verklaard een andere woonplaats te hebben gekozen. Zij kunnen de door hen gestelde advocaat niet herroepen zonder tevens een andere advocaat te stellen.
Artikel 123
1. Indien echter de eiser ten onrechte geen advocaat heeft gesteld, biedt de rechter hem en, indien in dit geval de gedaagde wel in het geding was verschenen maar eveneens ten onrechte geen advocaat had gesteld, ook deze, de gelegenheid binnen een door hem te bepalen termijn alsnog advocaat te stellen.
-
witte angora
Hee Guusje, dit is een heel goed antwoord voor TS dat je geeft:
Met dit artikel kan TS naar de rechter en vragen of hij inderdaad de gelegenheid krijgt alsnog aan een advocaat te komen. Zeker als TS kan aantonen dat hij al het een en ander geprobeerd heeft - advocaten benaderd - zal het wel lukken denk ik.
Je zegt dat het in het boek rechtsvordering staat, kun je precies aangeven waar en hoe het artikel te vinden is?Artikel 123
Met dit artikel kan TS naar de rechter en vragen of hij inderdaad de gelegenheid krijgt alsnog aan een advocaat te komen. Zeker als TS kan aantonen dat hij al het een en ander geprobeerd heeft - advocaten benaderd - zal het wel lukken denk ik.
Speciaal voor TS ook artikel 123 Rv bijgevoegd.
Allebei de genoemde artikelen staan in Rechtsvordering.
Ik heb zelf deze wetten voorhanden vanwege mijn werkzaamheden, maar ze zijn ook terug te vinden op
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/g ... 07-02-2010
Guusje
Allebei de genoemde artikelen staan in Rechtsvordering.
Ik heb zelf deze wetten voorhanden vanwege mijn werkzaamheden, maar ze zijn ook terug te vinden op
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/g ... 07-02-2010
Guusje
Alles bekend, maar het feit blijft dat ik geen advocaat heb. Niemand wil mij vertegenwoordigen.
-
witte angora
Dat is wel heel bizar. Maar als je de dagvaarding nét binnen hebt - je hebt toch niet alle advocaten al afgebeld, denk ik, ik kan het me niet voorstellen tenminste, in zo'n korte tijd.Vogelvrij schreef:Alles bekend, maar het feit blijft dat ik geen advocaat heb. Niemand wil mij vertegenwoordigen.
Leg het eens aan de rechtbank voor, mischien dat zij er één toewijzen dan?
rechtbanken wijzen geen advocaten toe.
er zijn advocaten die op basis van een voorlopige toevoeging aan een zaak willen beginnen.
http://www.alleadvocaten.nl/
er zijn advocaten die op basis van een voorlopige toevoeging aan een zaak willen beginnen.
http://www.alleadvocaten.nl/
Niet op het relevante rechtsgebied.Guusje61 schreef:er zijn advocaten die op basis van een voorlopige toevoeging aan een zaak willen beginnen.
-
Deurwaarder Mark
Dat denk ik niet!witte angora schreef:Hee Guusje, dit is een heel goed antwoord voor TS dat je geeft:
Je zegt dat het in het boek rechtsvordering staat, kun je precies aangeven waar en hoe het artikel te vinden is?Artikel 123
Het heeft dus totaal geen nut om op basis van dit artikel te proberen om zonder advcoaat verweer te mogen voeren. De wet is heel helder: in civiele zaken móet je door middel van een advocaat procederen, tenzij er srake is van een kantonzaak.
Alle andere vragen die hiervoor in de discussie aan mij gesteld werden, zijn volgens mij al beantwoord.
Deze nog niet.
Vogelvrij schreef:Mark, hoe verhoudt zich dat tot het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens, artikel 6? Daarin staat immers dat men het recht heeft om zichzelf te verdedigen.Deurwaarder Mark schreef:Er zal dan verstek verleend worden en een verstekvonnis gewezen worden. De gedaagde is dan immers niet rechtsgeldig in het geding verschenen, zoals dat heet. Je kunt dan wel weer in verzet gaan, maar dan heb je alsnog een advocaat nodig.
@Mark,
ik kom in de praktijk toch ook zaken tegen waar de gedaagde in persoon verschijnt en alsnog de gelegenheid krijgt om een advocaat te stellen waarvoor een nieuwe zittingsdatum wordt gesteld.
@Vogelvrij,
op welk rechtsgebied en in welke regio zoek je dan een advocaat?
ik kom in de praktijk toch ook zaken tegen waar de gedaagde in persoon verschijnt en alsnog de gelegenheid krijgt om een advocaat te stellen waarvoor een nieuwe zittingsdatum wordt gesteld.
@Vogelvrij,
op welk rechtsgebied en in welke regio zoek je dan een advocaat?
-
witte angora
Ik heb het gevoel dat dit beter in een pb besproken kan worden, eerlijk gezegd.op welk rechtsgebied en in welke regio zoek je dan een advocaat?
-
Deurwaarder Mark
Die was al beantwoord door Witte Angora:Vogelvrij schreef:Deze nog niet.
Vogelvrij schreef:Mark, hoe verhoudt zich dat tot het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens, artikel 6? Daarin staat immers dat men het recht heeft om zichzelf te verdedigen.Deurwaarder Mark schreef:Er zal dan verstek verleend worden en een verstekvonnis gewezen worden. De gedaagde is dan immers niet rechtsgeldig in het geding verschenen, zoals dat heet. Je kunt dan wel weer in verzet gaan, maar dan heb je alsnog een advocaat nodig.
Het is heel kort door de bocht, maar dekt wel de realiteit. IEdereen mag zichzelf verdedigen - met inachtneming van de regels die het betreffende land terzake heeft gesteld. In Nederland betekent dat dat je jezelf kunt verdedigen door een advocaat te nemen. Je moet het woordje "zichzelf" niet in (te) letterlijke zin nemen.Je krijgt ook het recht jezelf te verdedigen - door mét een advocaat aanwezig te zijn.