LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Caroline99
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2010 11:27

Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Caroline99 »

Per 1 maart ga ik verhuizen. Netjes de huur opgezegd met inachtneming van 1 maand opzegtermijn. Verhuurder heeft me gebeld niet akkoord te gaan en verzoekt nieuwe opzegging per 1 april. Ik zou getekend hebben voor een opzegtermijn van 2 maanden.

Kopie huurovereenkomst is opgevraagd.

Wettelijk blijk je een opzegtermijn te hebben van de betalingsperiode, dus 1 maand. Alles wat ik erover lees verteld me dat ik in mijn recht sta. Verhuurder nogmaals gebeld, die accepteert het niet.

Wat nu? Ik heb geen rechtsbijstandverzekering en ik kan best de huurbetaling stopzetten per 1 maart, maar kan iemand mij vertellen of ik nu wel of niet in mijn recht sta?

Iemand ervaring mee?

Vincenti
Berichten: 135
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Vincenti »

Volgens mij (niet 100% zeker) is de wettelijke bepaling waaraan jij refereert, geen dwingend recht. Dat betekent dat er bij overeenkomst van mag worden afgeweken. Dus eigenlijk dat de wettelijke termijn geldt als er in de overeenkomst niets anders geregeld is.

Dat zou betekenen dat de huisbaas in zijn recht staat, als er een opzegtermijn van twee maanden in je contract staat.
Dus als je braaf wilt zijn, betaal je tot 1 april...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door SJZ »

Een opzegtermijn van twee maanden komt veel vaker voor. Als je niks afspreekt, dan geldt de betalingstermijn als opzegtermijn. Maar het staat je vrij afwijkende afspraken te maken.
Laatst gewijzigd door SJZ op 23 jan 2010 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal is het de lopende maand (januari) en de volgende (februari) maar afwijkende regels tot 3 maanden zijn toegestaan.
U had bij krijgen woning deze regels al moeten hebben of moeten vragen.

Als U voor akkoord tekende bij krijgen woning zit je er nu aan vast.
Dus houd altijd rekening met de opzeg voorwaarden en termijnen.

Leegstand kost ook geld en hij wil vermoedelijk zoektijd voor nieuwe huurder zodat hij geen kosten voor leeg huis hoeft te hebben!

Wel kunt U de sleutel langer vast houden als het huis leeg staat, en bij eerder afgeven een vergoeding van deze periode eisen.

Caroline99
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2010 11:27

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Caroline99 »

Dank jullie wel voor de antwoorden.

In mijn huurovereenkomst staat ook dat de verhuurder de woning te allen tijden mag betreden als ik er niet ben omdat er bijvoorbeeld werkzaamheden dienen te gebeuren. Dit geldt dus ook? Lijkt mij toch niet dat een verhuurder zo maar mijn woning in mag zonder dat ik erbij ben?

stofzuigertje

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hij moet werkzaamheden tijdig aankondigen.
Als je een waakhond hebt kunnen ze ook niet naar binnen.
Mensen die nachtdienst hebben mogen weigeren, komt U volgende week maar...

Verder is wisselen slot in deur toegestaan door eigen cilinders, ik heb deze ook gelijksluitend op Voordeur, achterdeur en schutting!
Bij verlaten woning gaan deze dus mee, dus een eigenaar kan niet eens naar binnen.

Deze sloten zijn 3 stuks vanaf €29,95 bij Karwei, maar die van €60 of €110,- zijn wel beter bestand tegen inbraak.
Ze zijn ook per 2 te koop maar dan krijg je geen 9 maar slechts 6 sleutels....
dus ik kies altijd 3 en de schutting heeft nu tenminste ook een echt slot!

wolk4life
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 dec 2009 17:29
Locatie: oss

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door wolk4life »

je schrijft dat je een kopie van t huur contract heb opgevraagd? had je die zelf nog niet dan :?:
t betreden mag mits t in overleg is met de bewoner en t tussen werkdagen van 8 tot 17uur is. zo staat t bij mij ook in me huur contract omschreven.
en ook ik heb maar een maand opzeg termijn. staat ook netjes in me contract vermeld.

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

In mijn huurovereenkomst staat ook dat de verhuurder de woning te allen tijden mag betreden als ik er niet ben omdat er bijvoorbeeld werkzaamheden dienen te gebeuren.
Wettelijk mag dit niet, de verhuurder mag ook geen sleutel van jouw woning in beheer hebben. Bij werkzaamheden ben je verplicht hem toegang te verlenen, maar dat is wat anders. Hij zal netjes een afspraak moeten maken zodat je de afwas nog even gauw in de kledingkast kunt proppen, om eens wat te noemen. :wink:

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door epdejong03 »

witte angora schreef:
In mijn huurovereenkomst staat ook dat de verhuurder de woning te allen tijden mag betreden als ik er niet ben omdat er bijvoorbeeld werkzaamheden dienen te gebeuren.
Wettelijk mag dit niet, de verhuurder mag ook geen sleutel van jouw woning in beheer hebben. Bij werkzaamheden ben je verplicht hem toegang te verlenen, maar dat is wat anders. Hij zal netjes een afspraak moeten maken zodat je de afwas nog even gauw in de kledingkast kunt proppen, om eens wat te noemen. :wink:
Klopt helemaal, je bent verplicht om toegang tot je woning te verlenen voor aangekondigd onderhoud en voor bezichtiging van de woning voor de nieuwe kandidaat huurders.

De verhuurder mag alleen sleutels hebben van de algemene ruimtes, van de woning zelf niet. Ik kom regelmatig bij huurders over de vloer en doe dit altijd met enige voorzichtigheid, immers heeft de huurder het woonrecht en dien ik hem woongenot te verschaffen. Inbreuk hierop kan lijden tot een klacht bij de huurcommissie of zelfs strafrechtelijk vervolging wegens huisvredebreuk.

Mocht de huurder niet thuis zijn en ik heb een spoedeisend belang om de woning te betreden (ernstige acute water lekkage), dan ben ik verplicht om de hulp officier van justitie in te lichten en hem te vragen om met de sterke arm van de wet toegang te komen verschaffen tot de woning.

Mbpb
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2012 21:56

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Mbpb »

Reageer op een oud onderwerp, aangezien dit onderwerp in de top tien van een zoektocht op Google naar wettelijke opzegtermijn huurwoning verschijnt.

Opzegtermijn is betalingstermijn lijkt de overheids site te zeggen, kan iemand dit verduidelijken?
Ik heb hetzelfde probleem gehad mbt een arbeidscontract waarin stond 2 maanden opzegtermijn, terwijl de wettelijke norm, op dat moment, 1 maand was. De wet bleek vervolgens zwaarder te wegen dan het contract, wat op zich logisch klinkt, maar is dat in dit geval ok zo?

Volgens de site van de Rijksoverheid:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eggen.html

Hoe moeten huurder en verhuurder de huur opzeggen?

Huurders en verhuurders moeten zich aan regels houden als zij de huur opzeggen. Deze regels gelden voor zelfstandige en onzelfstandige woningen (zoals kamers), en voor woonwagens en woonwagenstandplaatsen. Huurders moeten de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. Verhuurders moeten de huur minimaal 3 maanden van tevoren schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen.

Voor de huurder gelden de volgende regels:

U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn (minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden).
U moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. U hoeft geen reden op te geven.
Als de huur voor een vaste periode is aangegaan, kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat.

Voor de verhuurder gelden de volgende regels:

U moet de huur minimaal 3 maanden van te voren opzeggen. (Voor ieder jaar dat de huurder de woonruimte heeft gehuurd, komt daar 1 maand bovenop, tot in totaal maximaal 6 maanden).
U moet de huur per aangetekende brief opzeggen.
In de brief moet een reden staan die wettelijk is toegestaan.
Als er medehuurders zijn, dan moeten zij ieder afzonderlijk een brief ontvangen.
U vraagt in uw brief om binnen 6 weken schriftelijk te laten weten of de huurder, en eventuele medehuurders, akkoord gaat met de huuropzegging. Het huurcontract wordt pas beëindigd als de huurder, en eventuele medehuurder(s), schriftelijk instemt met de huuropzegging.
Stemt de huurder niet in, dan kunt u na 6 weken naar de rechter gaan. De rechter zal een uitspraak doen over de rechtmatigheid van de opzegging en eventueel een datum geven voor ontruiming van de woning.

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Opzegtermijn is betalingstermijn lijkt de overheids site te zeggen, kan iemand dit verduidelijken?
Wat is hier niet duidelijk aan dan?

Mbpb
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2012 21:56

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Mbpb »

Wat is leidend als er een afwijkende opzegtermijn in het contract is opgenomen. De wet of het contract?

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mbpb schreef:Wat is leidend als er een afwijkende opzegtermijn in het contract is opgenomen. De wet of het contract?
Ligt er aan. Er mag niet in het nadeel van de huurder van de wet worden afgeweken. Dus als er een langere opzegtermijn voor de huurder is afgesproken, dan is dat niet rechtsgeldig. Een kortere opzegtermijn (laten we zeggen een week, in geval van een maandelijkse huurbetaling) mag weer wel. Een afwijkende opzegtermijn met wederzijds goedvinden mag natuurlijk ook.

In het geval van een tijdelijk contract is het weer anders. Dan moet de opzegging in ieder geval met wederzijdse toestemming plaats vinden.

Ook als er een contract is voor onbepaalde tijd met een minimumcontractduur is het anders; dan moet de minimale contractduur gewoon uitgezeten worden, tenzij de opzegging met wederzijds goedvinden is, of als de minimale contractduur onredelijk lang is.

toetie58
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2013 23:59

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door toetie58 »

kijk maar eens op deze link!
http://www.woonhelpdesk.nl/index.php?wonen=1&artikel=53
het komt er op neer dat wanneer jij per 3 mnd huur betaald,( dus eens in de 3 mnd huur voor 3 mnd tegelijk over maakt)de verhuurder dan max 3 mnd opzegtermijn mag rekenen.
betaal jij per maand dan mag hij niet meer dan 1 mnd opzegtermijn rekenen!!!!!
dus jij staat sterk!!!

alfatrion
Berichten: 21943
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Beeinding van de huur wordt geregeld door art. 7:228 BW, wat onder regelend recht valt. Verder kan een opzegtermijn een beding zijn uit algemene voorwaarden en dan geldt dat deze volgens dwingend recht niet onredelijk bezwarend mag zijn. Art. 7:230 BW, wat onder dwingend recht valt, regelt dat (stilzwijgende) verlenging leid tot een contract voor onbepaalde duur. Vanaf 1 december 2011 is andere wetgeving van kracht, maar op het moment dat TS de draad opende werd vermoed dat een opzegtermijn van meer dan drie maanden onredelijk bezwarend was. Dit sluit niet uit dat drie maanden of minder toch onredelijk bezwarend was.

julie1111
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2013 13:32

Re: Huur opzeggen, 2 maanden opzegtermijn?

Ongelezen bericht door julie1111 »

http://www.woonbond.nl/nieuws/2789

Je opzegtermijn is per maand als je per maand betaald, zelfs als je getekend hebt voor 2 maanden je staat in je recht om niet te betalen voor de laatste maand. Als je borg hebt betaald is het slim om helemaal niet te betalen want dan kan je huurbaas dat als laatste huur gebruiken

Gesloten