witte angora schreef:Maar toch, stel dat je een auto koopt, en je bestelt hem met het meest luxe pakket. Bij aflevering kom je er achter dat je een minder luxe pakket hebt gekregen, hoe zou je je voelen, ook al is de auto verder precies wat je zoekt?
Ja ik begrijp wat je bedoeld: en daar zou ik ook zeker geen genoegen mee nemen. Maar dit is een huis, welke je al gezien hebt en die je bevalt. Je krijgt bij levering natuurlijk geen ander huis. Dat is toch anders.
Misschien is het een gevoelskwestie. Ik heb mijn huis in 2002 gekocht en nooit opgemeten, het is oudbouw en waarschijnlijk is het kleiner dan wat de makelaar op Funda had gezet. Maar het ging mij vooral om het huis zelf, de ligging en het woont hier gewoon heel prettig. Het oppervlak of inhoud vind ik persoonlijk niet zo relevant.
Maar misschien is dat voor anderen heel anders; daar kan ik niet over oordelen. Wel ben ik het er helemaal mee eens dat de verkopende makelaar een zo nauwkeurig mogelijke meting moet verrichten.
Misschien zou het NVM een eigen richtlijn kunnen opstellen dat de koper bij een afwijking van meer dan 10% van het oppervlak kosteloos van de koop kan afzien? Ik noem maar even wat als voorbeeld; dit zou hun leden stimuleren om hun werk goed te doen.
Een makelaar heeft natuurlijk ook liever een goede reputatie, en die komt te voet maar gaat te paard. En dat weten ze zelf ook wel.