LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
daisy10
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2010 17:54

Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door daisy10 »

Beste forummers,

Dit is een vraag na een discussie met mijn partner (niet getrouwd, kids, contract oid). Wij wonen al 15 jr samen in dezelfde woning, de hoofdhuurder is mijn partner en ik sta alleen maar via de gemeente ingeschreven op dit adres. Tsa stom, nooit verandert. Mijn partner denkt dat als het "uit" gaat tussen ons ik automatisch het huis moet verlaten omdat het huurcontract op zijn naam staat. Ik heb zoiets van "kan best maar ik kan aantonen dat ik hier ook al zolang woon, aangezien de huur van onze en/of rekening wordt afgeschreven" Ben erg benieuwd wie er gelijk heeft en als mijn partner gelijk heeft, hoe kan ik dat veranderen? Want voor hetzelfde geldt heeft hij wel gelijk, houdt dat dus ook in dat ik de woning moet verlaten als hij mocht te komen overlijden.
Hopende op veel nuttige antwoorden, alvast bedankt Daisy

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben je wel bij de woningbouw aangemeld als medehuurder? Of dat ook nog niet eens?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Daisy dat zou ik dan maar eens snel gaan veranderen bij de woningstichting
dat je medehuurder bent.

Als hij je eruit zou willen zetten dan kun je de rechter vragen om een kort geding zodat jij in de woning kan blijven ivm kinderen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

14.5. Hoe kunt u medehuurder worden?

Als u samenwoont, een duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder voert en u heeft uw hoofdverblijf in het gehuurde, dan kunt u aan de verhuurder verzoeken om medehuurder te worden. Gaat de verhuurder akkoord dan bent u medehuurder.

Als samenwonen in de huurovereenkomst is verboden dan hoeft u zich daar doorgaans niet aan te storen. Samenwonen wordt tot de persoonlijke levenssfeer gerekend en is vrijwel altijd geoorloofd. Tenzij het samenwonen bijvoorbeeld leidt tot overbewoning of overlast. De verhuurder mag niet - als u een verzoek tot medehuurderschap heeft ingediend - op grond van een samenwoonverbod proberen de huurovereenkomst te beëindigen. Eerst moet de kantonrechter over het verzoek tot medehuurderschap beslissen.
Als de verhuurder niet binnen drie maanden schriftelijk met het verzoek tot medehuurderschap akkoord gaat, kunt u - samen met de huurder en (een) eventuele andere medehuurder(s) - de kanton-rechter verzoeken te bepalen dat u medehuurder wordt.

De kantonrechter mag dit verzoek slechts om drie redenen afwijzen:

1. Als u nog geen twee jaar in de woonruimte uw hoofdverblijf heeft en een duurzame gemeenschappelijke huishouding voert.
2. Als uw verzoek om het medehuurderschap blijkbaar alleen de bedoeling heeft om op korte termijn huurder te worden (na het vertrek van de huurder met wie u samenwoont). In bepaalde gevallen waarin daarvan duidelijk sprake is, kan de rechter toch van mening zijn dat u medehuurder mag worden. Vraag hiervoor juridisch advies.
3. Indien u vanuit financieel oogpunt onvoldoende waarborg biedt om de huur te kunnen betalen.

http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/36.htm#hoe

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door epdejong03 »

daisy10 schreef:Beste forummers,

Dit is een vraag na een discussie met mijn partner (niet getrouwd, kids, contract oid). Wij wonen al 15 jr samen in dezelfde woning, de hoofdhuurder is mijn partner en ik sta alleen maar via de gemeente ingeschreven op dit adres. Tsa stom, nooit verandert. Mijn partner denkt dat als het "uit" gaat tussen ons ik automatisch het huis moet verlaten omdat het huurcontract op zijn naam staat. Ik heb zoiets van "kan best maar ik kan aantonen dat ik hier ook al zolang woon, aangezien de huur van onze en/of rekening wordt afgeschreven" Ben erg benieuwd wie er gelijk heeft en als mijn partner gelijk heeft, hoe kan ik dat veranderen? Want voor hetzelfde geldt heeft hij wel gelijk, houdt dat dus ook in dat ik de woning moet verlaten als hij mocht te komen overlijden.
Hopende op veel nuttige antwoorden, alvast bedankt Daisy
Ik moet je helaas gaan teleurstellen maar het huurrecht is heel simpel;

Medehuurder worden
Als je langer dan 2 jaar op het adres staat ingeschreven in het GBA, je een aantoonbare duurzame relatie hebt (en of bankrekening, 1 ziekenfonds, samenlevenscontract) kan je met toestemming van de hoofdhuurder, mede huurder worden. Weigert de hoofdhuurder dit, dan dien je op eerste verzoek van de hoofdhuurder de woning te verlaten. Mocht je dit weigeren dan kan de hoofdhuurder een gerechtelijke procedure starten om je via de rechter te dwingen om de woning te verlaten. De politie doet vrij weinig aangezien het een civiele procedure is (hij heeft je immers vrijwillig binnen gelaten).

Op het bovenstaande is maar 1 uitzonderingen mogelijk namelijk;

Je hebt een samenlevings overeenkomst waarin staat dat het gehuurde op beide namen dient te staan. Mocht hij weigeren dan kan je via de rechter proberen hem toch toestemming te verlenen om beide op het huurcontract te komen.

De woningbouw gaat niks voor je doen, aangezien het tussen jou en je man is.

Bij overlijden geld ook niet op het huurcontract = binnen 2 maanden de woning verlaten.

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door epdejong03 »

[quote="Bob Schurkjens"]14.5. Hoe kunt u medehuurder worden?

Als samenwonen in de huurovereenkomst is verboden dan hoeft u zich daar doorgaans niet aan te storen. Samenwonen wordt tot de persoonlijke levenssfeer gerekend en is vrijwel altijd geoorloofd. Tenzij het samenwonen bijvoorbeeld leidt tot overbewoning of overlast. De verhuurder mag niet - als u een verzoek tot medehuurderschap heeft ingediend - op grond van een samenwoonverbod proberen de huurovereenkomst te beëindigen. Eerst moet de kantonrechter over het verzoek tot medehuurderschap beslissen.
Als de verhuurder niet binnen drie maanden schriftelijk met het verzoek tot medehuurderschap akkoord gaat, kunt u - samen met de huurder en (een) eventuele andere medehuurder(s) - de kanton-rechter verzoeken te bepalen dat u medehuurder wordt.


Gelukkig mag de verhuurder dit soort bepalingen niet meer opleggen voor alle zelfstandige woonruimte. Alleen bij kamerbewoning en kleine woningen onder de 25 m2 is het bovenstaande nog van kracht.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door ronald g »

Even een opmerking, mocht de hoofdhuurder komen te overlijden, niet te hopen natuurlijk dan kan aan de hand van de duur van inschrijving coulance toegepast worden. Woningbouw verenigingen hebben daar een richtlijn voor. Wat betreft zoals nu het geval is dan had de hoofdhuurder moeten melden dat er een verandering in het aantal bewoners is, staat ook in het huurcontract.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Dus Daisy: contact met de wbv opnemen hoe je medehuurder kunt worden, meestal even samen met de hoofdhuurder een briefje opstellen, bewijsstukken erbij (lijkt me geen probleem zo te lezen) en even wachten op de toestemming; voila!

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door epdejong03 »

ronald g schreef:Even een opmerking, mocht de hoofdhuurder komen te overlijden, niet te hopen natuurlijk dan kan aan de hand van de duur van inschrijving coulance toegepast worden. Woningbouw verenigingen hebben daar een richtlijn voor. Wat betreft zoals nu het geval is dan had de hoofdhuurder moeten melden dat er een verandering in het aantal bewoners is, staat ook in het huurcontract.
Dit is helaas niet helemaal correct. De woningbouw is afhankelijk van de woonruimte verdeelsysteem van de gemeente of de regio. De gemeente of een bepaalde regio bepalen hoe de woningen worden aangeboden en wat er moet gebeuren bij urgentie en overlijden.

Zodra de hoofdhuurder is overleden en de verhuurder komt daar achter, wordt de huur eenzijdig opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden (60 dagen).

Vaak is er geen coulance mogelijk aangezien er een huisvestingsvergunning is afgegeven op naam van de hoofdhuurder. De woningbouw is dan min of meer verplicht om de huur op te zeggen.

Ik ben zelf werkzaam bij een wbv en er is absoluut geen enkele regeling voor om de regels te omzeilen. Wat je wel ziet is dat een woonadviseur binnen zijn eigen woningbestand kijkt om een alternatief aan te kunnen bieden.

Het is erg wrang, maar in de meeste gemeentes zijn er te lange wachtlijsten voor een goedkope huurwoning en daardoor hebben de gemeentes het sociale karakter van de woningbouw helemaal om zeep geholpen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door ronald g »

Terzijde maar hoe kan het dan dat ik na het overlijden van mijn moeder die ik overigens tijdens haar ziekte verzorgd heb wel het contract kon overnemen. Is er dan sprake van willekeur? Edoch het is voor vraagsteller handig om met partner contact op te nemen en het contract op beider naam te zetten.

daisy10
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2010 17:54

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door daisy10 »

Iedereen hartstikke bedankt voor alle nuttige informatie en tips. Na het lezen hiervan hebben mijn partner en ik besloten dat ik vandaag nog ga informeren bij de wbv om te vragen welke papieren wij mee moeten nemen om mij medehuurder te maken. Dit mede doordat ik bij "overlijden" het huis zou moeten verlaten.
Nogmaals iedereen nog bedankt voor het reageren. Daisy

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door marietje224 »

@daisy

1 je staat helemaal nergens.
2 hebben jullie een testament?stel dat je vriend wat overkomt,wat gebeurd er met de spullen?ja je kan nu heel goed met je schoonfam opschieten maar dan...heb je niks te vertellen.
wij zijn om die reden 12,5 jr geleden getrouwd...wil je het goedkoop gedaan hebben,ff op een dag dat het gratis is,alles geregeld,kids,huis,spullen enz..
wij hebben dat niet zo gedaan maar ik geef een voorbeeld,scheelt weer een notaris bezoek..
je staat helemaal nergens...

daisy10
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2010 17:54

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door daisy10 »

@Marietje,

Het huis hebben we nu goed geregeld, staat op beider naam, kan dus niets meer mee gebeuren. Wat betreft kinderen is voor ons niet van belang want die hebben we niet. En dat trouwen op maandagochtend, wie weet tis wel makkelijker maar wij vinden dit nog niet nodig.
Groetjes Daisy
Laatst gewijzigd door daisy10 op 12 feb 2010 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door ronald g »

@ Daisy, de vraag die je stelde is opgelost en je hebt nu zekerheid, mooi toch!.Tips over erfenissen, samenlevingscontracten, trouwen zijn toch niet relevant?. Ik bedoel het goed, je partner en jij kunnen dat samen heel goed bespreken, heeft niemand op dit forum iets mee van doen.

Succes Ronald.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Welk recht heb je na 15 jr samenwonen??

Ongelezen bericht door marietje224 »

@daisy10

goed zo,je zal een stuk rust hebben nu!

ronald,het gaat niet om erfenissen,maar je staat nog gek te kijken wat er kan gebeuren allemaal,ik heb het van dichtbij meegemaakt.
en ik vind het wel relevant,stel dat en je schoonfam komt ff ,ja we willen dit regelen en dat en zus en zo...zodat je niks te vertellen hebt over wat er met je vriend gebeurd,want dat is de waarheid...op dat moment als de schoonouders zo zijn...heb je niks te vertellen....dan mogen zei alles regelen en heb je niks te zeggen!
dus relevant..ja best wel..geld niet...maar dit soort dingen wel..

maar daisy het is gelukt en het was maar een opmerking!! maar dat je er over nadenkt in de toekomst..

Gesloten