LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie na aankoop tweedehands product

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
JopB
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2007 09:36

Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door JopB »

Ik heb via een niet nader te noemen particulier bij deze webshop een notebook aangekocht. Deze notebook had in de omschrijving 2 jaar Pick-up & Return Garantie. Na registratie bij HP bleek dit slechts 1 jaar te zijn. Nu is de notebook dus gekocht met 2 jaar garantie en blijkt dit 1 jaar te zijn. Ik heb OBCS.nl hierop aangesproken en deze weigert elke medewerking voor een oplossing, compensatie of slechts excuses voor foutieve informatie.

Ik heb eerst verhaal gehaald en deze fout gemeld. De omschrijving is intussen aangepast zonder mij daarover te informeren terwijl ik ze op deze fout heb gewezen. Na aanpassing hoorde ik niets meer en heb dus gebeld. [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] heeft opgenomen namens OBCS en heeft mij behoorlijk arrogant te woord gestaan. Niets is hun schuld en hij wijst alles problemen van zich af door daarnaast te zeggen dat de garantie wat hem betreft is verlopen aangezien iemand anders het product heeft gekocht en niet ik.

In de algemene voorwaarden staat dat ze fouten in omschrijving of prijs achter de hand houden. Het lijkt mij dat 1 of 2 jaar garantie wel degelijk een groot verschil uitmaakt. Dat niet onder een informatieve fout geplaatst kan worden.

Het enige dat netjes is is dat je een email krijgt dat je beklag kan doen bij http://www.qshops.org/index.php/home. Dat heb ik dan ook gedaan. Maar dan nog is het belangrijk om te weten dat iedereen weet hoe zij met problemen omgaan!

Tevens heeft [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] van OBCS.nl de OORSPRONKELIJKE koper benaderd met dit probleem. Dit lijkt mij zeer vreemd aangezien ik een product heb dat hij heeft verkocht. De oorspronkelijke koper benaderen is naar mijn idee enkel kinderachtig aangezien OBCS.nl misschien hierdoor wel denkt onder zijn verantwoordelijkheden uit te komen.

Ik vind OBCS en [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] van deze zaak dan ook onbetrouwbare mensen die hun afspraken niet nakomen.

stofzuigertje

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Doorverkoop van beginnende webwinkels, en dan krijg je dit soort problemen....

kantoorman
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2009 17:05

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door kantoorman »

Dat 'mogen' ze toch niet in de algemene voorwaarden opnemen?
De garantiewijzer van ictwaarborg.nl is er duidelijk over, je hebt garantie!
Zie : http://www.ictwaarborg.nl/garantiewijzer/

JopB
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2007 09:36

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door JopB »

Hallo lezers,


Ik geef de strijd met OBCS.nl op. Bemiddelaar QShops vind net als OBCS.nl dat ik bij de particulier moet aankloppen die mij de notebook van een week oud heeft verkocht. Hiermee vervalt volgens OBCS.nl en QShops elke aansprakelijkheid voor OBCS.nl. Ik zou deze bij deze particulier mijn rechten moeten halen. En deze kan dan op zijn beurt weer bij OBCS.nl zijn gram halen. Dit is toch van den zotte!!!! Daar heb ik gewoon te veel fatsoen voor.

Elk zichzelf respecterend bedrijf doet hier niet moeilijk over. en zal garantie verlenen op zijn product en niet de persoon die het heeft gekocht. Anders zou elk product op naam geschreven moeten worden omdat er anders geen garantie op zit. BEETJE VREEMD NIETWAAR!?!? Er zijn voorbeelden zat van goede winkels, maar ben bang dat wanneer ik deze noem dat deze via TROS Radar misschien ook slecht naar voren komen waardoor ik deze bedrijven niet bij naam noem.

Daarnaast denk ik dat een disclaimer van een website niet alles kan uitsluiten. Naar mijn idee moeten ze nakomen wat er staat. Een verandering in type dvd-speler of soort geheugen bijvoorbeeld kan ik mij voorstellen maar een verschil in minder van 2 naar 1 jaar garantie is natuurlijk erg vreemd. Dan zullen ze dit moeten claimen bij de externe partij lijkt mij.

Een (web-)shop levert het product en blijkbaar is de garantie aan OORSPRONKELIJKE koper. Vreemder kan het niet. Al met al een IJSKOUDE DOUCHE voor OBCS.nl en een lauwe douche voor QShops.nl.

Ter aanvulling wil ik hier alle conversaties hier bijvoegen. Na de eerste conversatie heb ik OBCS.nl gebeld waarin ik behoorlijk onbeschoft te woord gestaan ben. Naar aanleiding daarvan is de tweede conversatie begonnen en is QShops.nl ingeschakeld. Ik heb in de tweede conversatie nogmaals verzocht om garantie zoals dit is verkocht zelfs onder, zoals de OBCS het noemt "bedreiging", waarin ik over ga op het melden van dit geschil op internet forums. Zie hier het resultaat ;)
http://rapidshare.com/files/348828985/A ... n.rar.html tot 11 april te downloaden of iemand moet het permanent online willen en kunnen zetten.

Verder oordeel zelf!


Ik heb mijn garantie dus helaas moeten afkopen aangezien ik het van den zotte vind dat ik de particulier die mij ter goeder trouw zijn zo goed als nieuwe notebook verkocht heeft verantwoordelijk moet stellen voor tekortkomingen van zijn verkoper.


MVG JopB

JopB
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2007 09:36

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door JopB »

Hoi,

Het getij lijkt iets te keren. OBCS.nl kan nu indien nodig wel direct service verlenen.
Dit leek tot en met gisteren niet het geval te zijn. Waar het aan ligt.... geen idee..... Echter is er nog geen compensatie i.v.m. de garantie.

Groet, J.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door TheLD »

http://www.nostraverus.com/article/359/ ... antie.html

Volgens de consumentenbond dus geen wettelijke garantie bij een tweedehands produkt.

alfatrion
Berichten: 22057
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat lees ik niet in het artikel. Tussen een professionele verkoper en de koper is de termijn van zes maanden van toepassing ongeacht op het product nieuw of tweedehands is. Als de verkoper een consument is vervalt dit, maar het recht op kosteloos herstel of vervanging blijft van kracht, al valt het dan wel onder regelend recht.
JopB schreef:Ik heb via een niet nader te noemen particulier bij deze webshop een notebook aangekocht.
Begrijp ik goed dat je de laptop van een particulier heb gekocht? Als dit het geval is kun je een claim neer leggen bij de particulier. Het is dan aan hem om OBCS.nl er op aan te spreken.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door TheLD »

Tussen een professionele verkoper en de koper is de termijn van zes maanden van toepassing ongeacht op het product nieuw of tweedehands is.
OP en artikel wel gelezen? Het ding is gekocht via een particulier. Dus de wet consumentenkoop en garantie is niet van toepassing. Om daarna de desbetreffende webshop te gaan stalken betreffende iets wat op hun site staat of heeft gestaan gaat mij wat ver. Zeker omdat mij dit iets lijkt wat speelt tussen de originele koper en OBCS. Dat geeft Qshops dus ook aan.

alfatrion
Berichten: 22057
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja dat heb ik gelezen. Echter jij schreef "Volgens de consumentenbond dus geen wettelijke garantie bij een tweedehands produkt." en dat klopt dus niet. Het tweedehands zijn van het product doet er niet toe. Zoals ik in de regel daarna schreef gaat dit niet op als de verkoper een consument is of de koper een niet-consument is.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door TheLD »

Daar het gaat het nu toch om en daar gaat het in het artikel toch ook over? Ik reageer op de inhoud van de OP en niet op een gewone consumentenkoop.

alfatrion
Berichten: 22057
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie na aankoop tweedehands product

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het artikel gaat over de verkoop van tweedehandse producten tussen twee consumenten. Dat kan je niet generaliseren naar alle verkoop van tweedehandse producten, want dat is niet zo en staat ook niet zo in het artikel.
art. 7:18 lid 2 BW schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
art 7:5 lid 1 BW schreef:In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
De termijn van zes maanden is niet van toepassing indien het een koop betreft tussen consument en consument. Als een tweedehands product, zoals bijvoorbeeld een auto, verkocht wordt tussen een bedrijf en consument is de termijn wel van toepassing.

Gesloten