http://www.minvws.nl/kamerstukken/gmt/2 ... centre.asp
bijvoorbeeld dit:
Met name kankerpatiënten worden twijfelachtige tot complete onzin producten aangeboden en is het hun eigen verantwoordelijkheid om daar wel of geen gebruik van te maken.7.
Wat vindt u van het feit dat patiënten met kanker bijna 15.000 euro moeten betalen voor de onbewezen RFQMR-behandeling? Acht u dit moreel aanvaardbaar?
7.
Het staat een patiënt met kanker vrij bijna 15.000 euro te betalen voor de RFQMR- behandeling. Het is geen taak van de overheid dit voor de patiënt te bepalen.
Het is wel een taak van de overheid toe te zien dat verantwoorde zorg wordt verleend.
Het gegeven dat deze behandeling wordt toegepast bij ziektebeelden, terwijl deze niet uit vigerende richtlijnen van een representatieve beroepsgroep volgt, kan soms indicatief zijn voor het feit dat er geen sprake is van verantwoorde zorgverlening. Indien het belang van goede gezondheidszorg daartoe noodzaakt, stelt de IGZ een onderzoek in. Naar aanleiding van een melding over Quress is de IGZ een onderzoek gestart.
Er zijn vele niet-reguliere behandelingen die door patiënten zelf worden bekostigd.
De kankerpatiënt/hun naasten worden als consument/afnemer van producten en/of behandelingen -onder de noemer keuzevrijheid- geacht om zelf alle kaf van het koren te scheiden en mooi klinkende verkooppraatjes onmiddelijk te doorzien.
Er zijn mensen die deze gang van zaken verschrikkelijk vinden.
Er zijn mensen die over deze gang van zaken de schouders ophalen.
Er zijn mensen die deze gang van zaken toejuichen en die het zelfs nog niet ver genoeg vinden gaan.
Die vinden dat eigenlijk alle keuzes van een kankerpatiënt vergoed moet worden door zorgverzekeraars om echt recht te doen aan die keuzevrijheid en is o.a. dit hen een grote doorn in het oog:
Mensen -ook kankerpatiënten zelf- die protesteren/ waarschuwen voor en goed onderbouwde informatie tonen worden maar al te vaak weggehoond in bewoordingen waar honden echt geen brood van lusten.Er zijn vele niet-reguliere behandelingen die door patiënten zelf worden bekostigd
Dat weet ik uit persoonlijke ervaring en niet van horen zeggen, dus daar kan ik intussen vele meters over quoten als ik dat zou willen, maar vooralsnog vind ik het niet voor herhaling vatbaar.
Ik vind het bedroevend hoe er omgesprongen wordt met kankerpatiënten op velerlij gebied - ja hoor óók binnen regulier zijn heel wat verbeterpunten te benoemen- en mag er van mij eens eindelijk met een stevige (wettelijke) vuist op tafel worden geslagen om een einde te maken aan al die ongijn van roeptoeters/zijlijnroeptoeters of in ieder geval de woorden kwakzalver/kwakzalverij niet langer op een gouden weegschaaltje te moeten/hoeven wegen.
Gewoon kankerpatiënten/hun naasten klip en klaar mogen voorrekenen: Niks+Niks=Niks blijft Niks.
Dat er daardoor zieltjes van kwakzalvers gekwetst worden is dan jammer, maar helaas! Ze zouden er m.i. niet eens meer mogen zijn in 2010.