LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] preferent beslag en ik heb het nakijken

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
henk.flemming

preferent beslag en ik heb het nakijken

Ongelezen bericht door henk.flemming »

In 2006 had ik een huurcontract afgesloten voor 3 jaar (eigenaar) via mijn makelaar. Na een maand werd er een verkoopcontract afgesloten, ze wilde het huis kopen.
Ik had mijn bedenkingen, de borg en de eerste maand huur werden al veel te laat betaalt, makelaar "ik heb er vertrouwen in"

Toestand liep uit de hand en ik heb twee vonnissen, ondanks signalen dat de verhuis al aan de gang was, bleef de deurwaarder afzijdig. Bij de sleutel overdracht, 1.5 maanden later heeft hij beslag gelegd maar de inboedel was al pleitte.

De vogels waren gevlogen naar Spanje en ik stond met een gigantische financiële kater,plus er waren spullen meegenomen die van mijn overleden moeder waren geweest.

Maar ik ben erachter gekomen dat ze weer in Nederland waren na 2.5 jaar en heb via een deurwaarder beslag gelegd.

Dit beslag heeft effectief een 1/2 jaar geduurd. ik kreeg te horen dat er een preferent beslag was gelegd en ik achter de rij kon aansluiten. Sociale dienst en belastingdienst gaan voor en ik sta weer ff aan de zijkant.
We praten hierover 10 duizenden euro's. Belachelijk voor woorden "preferente schuldeisers"en je kan er niets aan doen, helaas.

Deurwaarder Mark

Re: preferent beslag en ik heb het nakijken

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Tsja... beroerd als je ermee te maken hebt, maar de overheid gaat nu eenmaal voor. 't Is wel zwaar kl*te als je eindelijk verhaalsmogelijkheden hebt, en je krijgt nog het deksel op je neus...

Da's net zo'n effect als wanneer een schuldeiser eindelijk een vonnis heeft, en de schuldenaar gaat dan de schuldsanering in. Vreselijk frustrerend voor degene die op zijn geld zit te wachten!

henk.flemming

Preferent beslag is opgeheven, dus de vordering voor mij loopt door.
Echter nu is er een advies gekomen aan de schuldenaar, van de Sociale Dienst ,om een persoonlijk faillessement aan te vragen.

Als dit gehonoreerd wordt, sta ik dus echt met legen handen.

Maar door oplichting (is zwart op wit toegegeven door de schuldenaar) ben ik zwaar financieel getroffen en heb mijn huis met dik verlies kunnen verkopen.
Daarnaast heb ik zelf schulden moeten maken om twee hypo's te kunnen betalen.
Het openstaande bedrag is 41k

Is er een mogelijkheid voor mij om dit persoonlijk faillessement tegen te houden?

per slot van rekening is de schuld ontstaan door "crimineel"gedrag oplichting en flessetrekkerij.

bedankt voor jullie input

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

per slot van rekening is de schuld ontstaan door "crimineel"gedrag oplichting en flessetrekkerij
Is daar een rechtzaak van geweest of heb je daarvan aangifte gedaan??

Ik zit in zo'n zelfde situatie, alleen is het nu nog niet zo heel erg bij mij, omdat een advocaat voor mij de zaken behartigd met bepaalde instanties. Maar er loopt wel nog een rechtzaak tegen de oplichter bij mij.

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Tegen een faillissement kun je niet veel doen. Wel moet je nauwlettend in de gaten houden wwat er allemaal gebeurt, want omdat het gaat om een natuurlijk persoon kan het faillissement omgezet worden in de WSNP (wettelijke schuldsanering). En daar kun je wél bezwaar tegen maken, omdat iemand die schulden maakt door oplichting geen recht heeft op een schone lei.

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

Wat je zou kunnen doen is zodra de aanvraag voor persoonlijk faillisement word gedaan je te melden als schuldeiser, en daarbij aan te geven dat je door hun bent opgelicht. En misschien dat je dan op die manier kunt voorkomen dat ze de schuldhulpsanering in gaan.
Maar denk wel dat het belangrijk is dat daar wel aangifte over gedaan moet zijn, maar dat zou je ook kunnen navragen bij juridisch loket.

henk.flemming

Ik heb eens navraag gedaan en er is degelijk een kans dat hij de schuldsanering in wil gaan.
Echter, ik heb twee vonnissen en veel mails van een andere gedupeerde.
Enige wat me te doen staat is aangifte te doen bij de politie, alleen verdwijnt die aangifte weer onder in de la. Maar ik ga contact zoeken met de andere gedupeerde en hem vragen ook aangifte te doen. Dossiernummer opvragen bij politie.
Ergste van al is dat deze lieden met het verlaten van mijn woning ook spullen hebben meegenomen die van mijn overleden moeder zijn geweest. Gestolen dus, dat op mail ook is bevestigt door de ex bewoner(oplichter,flessentrekker).
Aangifte diefstal kan ik ook doen.
Zijn vrouw werkte en is gestopt, waarschijnlijk zijn ze zich al aan het voorbereiden op de schuldsanering. Zij heeft zelf ontsalg genomen en dus geen recht op een uitkering, hij heeft een WW uitkering. Het kan zijn dat zij weer zwart werkt als kapster, misschien de P.I erop afsturen, die heeft deze lieden ook gevonden toen ze in Spanje zaten.

Ik moet aangifte gaan doen.

Persoonlijk faillsement;
Verkoop van alle bezittingen?
Maar daarna kan er toch weer beslag worden gelegd.

@deurwaarder Mark
In 2000 is dit persoontje ook al eens failliet verklaart, is dit niet een pluspunt dat het nu moeilijker voor hem zal worden?

Gesloten