LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon colporteurs agressief en irritant

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
walthanas
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2009 21:30

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door walthanas »

misti schreef:ik was degene die koffie met ze wou drinken daarbij moet walthanis leren lezen want er staat henri! en daarbij vind ik dat henrie gelijk behandelt dient te worden in deze discussie. Jij hebt alleen je eigen visie en je eigen visie klopt dus ik denk dat henri's vergelijking wel enige waarheid bevat :shock:
En dat is de tweede keer in dit onderwerp dat je een quote verkeerd hebt.... Na je valse beschuldiging aan mijn adres blijkt dat je ook nog eens niet kunt lezen:

"Henri42 schreef: naar binnen halende voor een bak koffie "

Herrie heeft dus wel degelijk een opmerking gemaakt over koffie met ze drinken, en dat is waar ik op reageerde. Ik reageerde daarmee dus niet op de niet onderbouwde claims over de colportagewet en die jij hier rondstrooit.

misti
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2009 11:59

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door misti »

nou u mag zelf het wetboek erop na slaan omdat ik toch wel zeker weet dat het zo zit. Waarom zou ik voor u de moeite nemen omdat u denkt dat u alles beter weet. Ik heb wel wat leukers te doen ( carnaval ) u heeft volgens mij ook niet veel om handen u zit de hele dag op het forum.

witte angora
Berichten: 31018
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door witte angora »

nou u mag zelf het wetboek erop na slaan omdat ik toch wel zeker weet dat het zo zit.
Gewoon even het artikel noemen, dan weet iedereen zeker hoe het zit.

Wie eist, bewijst, dus als JIJ zegt dat het in de wet staat, dan moet JIJ aantonen dat het zo is. Het is niet aan een ander aan te tonen dat het artikel niet in de wet staat omdat jij een bewering doet die je niet hard kunt maken.

Geen artikel? Dan is het ofwel een eigen verzinsel, ofwel iets dat reeds lang geleden uit de wet verwijderd is. Wetten veranderen namelijk dagelijks. Het kan best zijn dat hetgeen je bedoelt inmiddels in een andere wet is opgenomen, maar dan met een bredere strekking.

misti
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2009 11:59

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door misti »

ja daarom werd ik nog geen 2 maanden geleden regelmatig gecontroleerd door de politie en werden er regelmatig steekproeven gehouden en mensen die we hadden afgevinkt op onze sheets nagebeld.. En daarom werden er mensen ontslagen omdat ze bij die deuren aanbelden.. allemaal omdat het gewoon mag. Kijk mij best als je me niet gelooft maar dan moet je ook niet zeuren als ze bij je aanbellen en je er zelf niets aan doet.

walthanas
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2009 21:30

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door walthanas »

misti schreef:nou u mag zelf het wetboek erop na slaan omdat ik toch wel zeker weet dat het zo zit. Waarom zou ik voor u de moeite nemen omdat u denkt dat u alles beter weet. Ik heb wel wat leukers te doen ( carnaval ) u heeft volgens mij ook niet veel om handen u zit de hele dag op het forum.
Je hebt herhaaldelijk dingen gezegd die niet blijken te kloppen. De twee quotes die je mij bij dit onderwerp onjuist hebt toebedeeld zijn daar een goed voorbeeld van.

Als je dan iets anders beweert, waarbij je mij er wel fijntjes op wijst dat ik de colportagewet niet goed genoeg heb gelezen, maar vindt dat anderen je daarbij wel op je woord moeten geloven dan mis je volgens mij de essentie. Jij doet een uitspraak waarmee je mij probeert het tegendeel te bewijzen, dan ligt de bewijslast ook helemaal bij jou. Beweer je iets zonder dat te kunnen onderbouwen, dan neem ik aan dat die bewering, net zoals andere dingen die je hier op het forum zegt, ook niet kloppen.

De keuze is aan jou.

Ridouan
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 jan 2010 18:30

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door Ridouan »

Ik wist niet dat er mensen bestonden die colporteurs leuk vonden maar blijkbaar heb ik het mis. Henri en Misti jullie moeten gewoon een uitnodiging op internet plaatsen zodat jullie er meer langs krijgen.

Walthannis, Jehova Getuigen hebben tenminste een overtuiging (of het nuttig en effectief is, is zeer twijfelachtig) waar ze onbezoldigd veel tijd en moeite in investeren, dat kan ik helaas niet van veel mensen zeggen. Bij mij komen ze 4 tot 6 keer per jaar langs en dat al jaren, maar persoonlijk stoort me dat niet. Als ik zin heb klets ik wel even met ze en anders vertel ik dat ik geen tijd heb en dan vertrekken ze weer. Maar aangezien jij hebt aangegeven dat je daar geen behoefte aan hebt, lijkt het me niet handig dat ze toch aanbellen. :D

walthanas
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2009 21:30

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door walthanas »

Ridouan schreef:Ik wist niet dat er mensen bestonden die colporteurs leuk vonden maar blijkbaar heb ik het mis. Henri en Misti jullie moeten gewoon een uitnodiging op internet plaatsen zodat jullie er meer langs krijgen.

Walthannis, Jehova Getuigen hebben tenminste een overtuiging (of het nuttig en effectief is, is zeer twijfelachtig) waar ze onbezoldigd veel tijd en moeite in investeren, dat kan ik helaas niet van veel mensen zeggen. Bij mij komen ze 4 tot 6 keer per jaar langs en dat al jaren, maar persoonlijk stoort me dat niet. Als ik zin heb klets ik wel even met ze en anders vertel ik dat ik geen tijd heb en dan vertrekken ze weer. Maar aangezien jij hebt aangegeven dat je daar geen behoefte aan hebt, lijkt het me niet handig dat ze toch aanbellen. :D
Tja, ik denk dat ik hier toch weer even een correctie moet plaatsen. Misti had wat moeite met het volgen van de discussie waardoor ze mij een opmerking over jehova's toebedeelde die ik niet heb gemaakt. Ik heb in deze discussie dan ook geen enkele keer iets specifiek over jehova's aan de deur gezegd of beweerd, behalve dat misti maar eens moet leren lezen voor ze mij van iets over jehova's beschuldigd.

Maar ik heb inderdaad wel duidelijk op de deur en onder de deurbel aangegeven dat ik niemand aan de deur wil hebben die met zijn geloof, goed doel of commercieel product komt leuren. :-)

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door Creatura »

Over wet- en regelgeving:

Colportagewet:
Artikel 71.Een colporteur is verplicht bij de aanvang van handelingen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder d, aan degene die hij tot het sluiten van een overeenkomst tracht te bewegen, duidelijk mee te delen dat zulks zijn oogmerk is.

In deze wet staat NIET dat de colporteur zich dient te legitimeren.

In veel APV's (Algemene Politie Verordening) waren bepalingen opgenomen over colportage/ventvergunningen, maar deze zijn door Europese regelgeving en deregulering vrijwel allemaal verdwenen.

Dus als Misti aan kan geven waar staat dat een colporteur verplicht is zich te legitimeren, en zelfs dat een burger iemands ID af mag pakken (!) dan verneem ik graag in welke wetsartikelen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

NUON colporteurs zijn verplicht zich te legitimeren. Dit staat in de Gedragscode die NUON heeft ondertekend. Dat NUON zich niet houdt aan deze Gedragscode is inmiddels wel bekend.

http://www.nuon.nl/gedragscode.jsp

"2.1 De colporteur is verplicht zich door middel van een geldige legitimatie
te identificeren met naam, pasfoto en leverancier namens wie
gecolporteerd wordt. Verder moet via een aan zijn kleding
aangebracht kenmerk duidelijk te zien zijn voor wie hij colporteert."

Ridouan
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 jan 2010 18:30

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door Ridouan »

Sorry Walthanas ik had het beter aan helpendhandje kunnen richten, je hebt helemaal gelijk. De vergissing is ontstaan omdat ik het niet meer kan opbrengen om een hele thread te lezen waar Henri42 bij betrokken is.

witte angora
Berichten: 31018
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk, nu wordt het duidelijk.
Nuon hanteert de EnergieNed Gedragscode Consument en Energieleverancier. EnergieNed heeft in overleg met de toezichthouder op de Energiekamer een gedragscode opgesteld. Hierin staan gedragsregels voor contacten tussen de energieleverancier en de consument.
Echter, een gedragscode is geen wet. Het naleven van een wet kan door justitie worden afgedwongen. Een gedragscode is in dit geval een kwestie tussen energieleveranciers en de toezichthouder. Daar heeft justitie volgens mij niks mee van doen.

Wat misti bedoelt staat dus niet in de Colportagewet, maar in de gedragscode. Dat zijn dus twee verschillende dingen. Als colporteurs als hij dit onderscheid al niet kunnen maken zal het met het naleven van die gedragscode ook al niet veel soeps zijn.

Met als gevolg nogal wat ontslagen, ja.

Klopt precies. :mrgreen:

En van mij mogen ze allemaal ontslagen worden. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 31018
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is hem dan
De colporteur respecteert de wens van de consument wanneer die
op enigerlei wijze aangeeft geen verkopers aan de deur te willen
ontvangen en/of aangeeft dat contact ongelegen komt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het punt wat ik wilde maken is dat energiecolporteurs zich altijd moeten legitimeren als je daar om vraagt. Vraag er dus naar! Dit is verplicht volgens de Gedragscode die door alle energieleveranciers is ondertekend. Zo heb je altijd een wapen in handen als zo'n ******* (bedenk zelf maar een krachtterm) op je stoep staat. Uit ervaring weet ik dat die jochies dat heel irritant vinden. De laatste Eneco ******* (bedenk zelf maar een leuke typering) die zo op mijn stoep stond voor een 'enquête' zonder legitimatie mocht dat ter plekke aan de politie uitleggen nadat ik die had gebeld om advies.

witte angora
Berichten: 31018
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door witte angora »

En zó worden geschillen opgelost:
Indien een consument een klacht heeft over de nakoming van deze
gedragscode door de leverancier, dient hij deze eerst aan de
leverancier voor te leggen. In of krachtens de algemene voorwaarden
van de leverancier is geregeld hoe de consument een klacht over de
totstandkoming of uitvoering van een leveringsovereenkomst moet
voorleggen en binnen welke termijn hij een reactie van de leverancier
op de klacht zal ontvangen. Deze regels zijn van overeenkomstige
toepassing op klachten over de nakoming van deze gedragscode.
Indien een consument gemotiveerd stelt dat de leverancier de
gedragscode niet (juist) is nagekomen, dient de leverancier het
tegendeel te bewijzen.
7.2 Indien de leverancier niet binnen de door hem aangegeven termijn
reageert respectievelijk indien de klacht niet naar tevredenheid van de
consument is opgelost, kan de consument het geschil over de
nakoming van deze gedragscode aanhangig maken bij:
- de Geschillencommissie Energie en Water
(www.geschillencommissie.nl) indien het geschil betrekking heeft
op de totstandkoming of uitvoering (daaronder mede begrepen
beëindiging) van de leveringsovereenkomst of- de Stichting Reclame Code (www.reclamecode.nl) indien het
geschil betrekking heeft op de nakoming van de in de artikelen 3,
4 en 5 genoemde codes van de Nederlandse Reclame Code of
- de gewone rechter.

witte angora
Berichten: 31018
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door witte angora »

een 'enquête' zonder legitimatie
Volgens de gedragscode moet het doel van de komst direct duidelijk worden aangegeven, dus die 'enquete' is niet conform gedragscode.

Grappig dat de politie wel reageert overigens, had ik niet verwacht. Maar dat zou dan weer met de Colportagewet te maken kunnen hebben.

misti
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2009 11:59

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door misti »

ik wens niet aangesproken te worden met hij.. jij is prima maar aangezien ik toch echt een vrouw ben zou het fijn zijn als je in je post hij/zij neer zet als je twijfelt aan mijn sexe. Daarbij ben ik ook al enige tijd geen colportant meer. Maar ik belde niet aan bij mensen met een sticker. Als ik dat ook moet bewijzen Ja sorry dat gaat niet lukken.

witte angora
Berichten: 31018
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door witte angora »

ik wens niet aangesproken te worden met hij..
Nou nou, kan het ook anders. Ik ben ook regelmatig aangesproken met zij, terwijl ik toch echt een hij ben.

En hoeveel zij-colporteurs zijn er? De meesten zijn van het hij geslacht. Het is uit jouw nick niet op te maken of je hij of zij bent, (tenzij misti een vrouwennaam is, maar die ben ik niet eerder tegengekomen) dat kun je dus ook vriendelijker uitleggen, ok? :wink:

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door jor »

misti schreef:ik wens niet aangesproken te worden met hij.. jij is prima maar aangezien ik toch echt een vrouw, .
Sorry hoor, de glazen bol is stuk en dus konden wij niet zien dat jij een vrouw bent. Het mag best wat vriendelijker want dan kan/kon niemand weten.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door jor »

misti schreef: Ik was ook medewerker voor nuon.. En wel deur-aan-deur verkoop. In onze training leerde we dat we mensen aan het bedriegen waren. Over het product niet want dat staat zwart op wit. Maar waarvoor we kwamen moesten we verzwijgen. We mochten niets zeggen over contract, overstappen dat soort dingen.. Nee want alles zou immers blijven zoals het was. Daarbij kon je beter oude en niet goed nederlands-sprekende mensen pakken. Anders mensen die heel arm waren.
misti schreef op 10 feb jl...die mensen werken voor hun centen en vaak hard ook.. beetje respect is niet misplaatst geloof ik?
Eerst vertel je dat jullie de boel eigenlijk moesten oplichten(bedriegen in jou woorden) en even verderop vraag je om respect voor dezelfde gasten.Vreemde beredenering.

walthanas
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2009 21:30

Re: Nuon colporteurs agressief en irritant

Ongelezen bericht door walthanas »

misti schreef:ik wens niet aangesproken te worden met hij.. jij is prima maar aangezien ik toch echt een vrouw ben zou het fijn zijn als je in je post hij/zij neer zet als je twijfelt aan mijn sexe. Daarbij ben ik ook al enige tijd geen colportant meer. Maar ik belde niet aan bij mensen met een sticker. Als ik dat ook moet bewijzen Ja sorry dat gaat niet lukken.
Niemand vroeg je te bewijzen dat je niet bij mensen met een nee-sticker aanbelde, maar alleen om aan te geven in welk artikel (van de colportagewet die jij toch zo goed kende, maar die ik volgens jou niet goed had gelezen) stond dat een burger een colporteur zijn legitimatie mocht afnemen.

Fijn dat je Herrie steunt in zijn schaapachtige houding tegenover colporteurs, maar om respect te krijgen moet je eerst iets doen dat respectvol is. Colporteur spelen is precies het tegenovergestelde daarvan!

Ik vind het wel grappig om te zien dat jullie beiden voor een bedijf hebben gewerkt met een bedenkelijke reputatie en dat jullie beiden hier lopen te verkondigen dat anderen zich milder tegenover de medewerkers van dergelijke bedrijven zouden moeten opstellen. Maar goed, daar trapt natuurlijk geen normaal denkend mens meer in.

Gesloten