LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
KHdV
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:03

Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door KHdV »

Beste lezers,

Mijn auto (FIAT) heeft al een paar jaar startproblemen doordat de accu regelmatig leeg is. De auto heb ik nieuw gekocht (2006) en heeft nog garantie t/m april dit jaar.
Mijn dealer heeft de auto een aantal maal na gekeken, doorgemeten, getest en zelf een aantal dagen in de garage gehad om uit te kunnen zoeken waarom de accu vaak leeg loopt. De garage heeft al eens de accu vervangen en de autoradio vervangen omdat ze dachten dat daar het probleem zal, maar het probleem is nooit verholpen.
De garage komt er niet uit en kan het probleem niet lokaliseren en ik zit met een auto die als hij een paar dagen stil staat niet meer wil starten.

Als de garage het probleem niet kan verhelpen en ik blijf zitten met een slecht startende auto, wat zijn dan nog mijn opties die overblijven. Het is voor mij onacceptabel dat het probleem niet opgelost wordt, maar ik weet niet wat mijn opties nu nog zijn.

Weet iemand hoe ik dit verder zou moeten aanpakken? De garage komt in ieder geval tot nu toe niet met een oplossing.

Mvg
KHdV

witte angora
Berichten: 32035
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door witte angora »

Is er al eens naar de dynamo en de V-snaar gekeken?

KHdV
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:03

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door KHdV »

De dealer heeft alle voor de hand liggende zaken die het probleem kunnen veroorzaken onderzocht. (laadstroom, accu, lekstromen, lampjes in dashboard en kofferbak enz. enz). Morgen gaat de auto weer naar de garage voor een aantal dagen en gaan ze weer proberen om de oorzaak te achterhalen....

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door Mallemalle »

lekspanning

niet heel lastig te achterhalen

zekering voor zekering eruit halen en meten of de spanning op de accu terugvalt bij welke zekering

weet je waar je het probleem moet zoeken

KHdV
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:03

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door KHdV »

@ Mallemalle

Zoals je in mijn vorige bericht kunt lezen is er al onderzoek gedaan naar een lekstroom (geen lekspanning), maar dat heeft niets opgeleverd. Iedere keer dat de auto bij de garage staat kunnen ze niets vinden en lijkt alles normaal.

Waar het me om gaat is, wat ik nu nog kan doen als blijkt dat de garage niet in staat is om de storing op te lossen.
Laatst gewijzigd door KHdV op 22 feb 2010 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door Mallemalle »

geen id hoe de garage dat aangepakt heeft maar zo doe ik het altijd en dan moet je hoedanook wat vinden

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

Niet alle problemen zijn simpel Mallemalle en via 1 kort zinnetje op dit forum op te lossen .... :?

Als u de dealer nog vertrouwd en serieus neemt zou ik nu met de dealer afspreken hoe dat ze er mee omgaan als dadelijk de garantieperiode afgelopen is.(liever dat ze het nu oplossen natuurlijk maar ik ga er even vanuit dat ze serieus met uw probleem zijn omgegaan) Dat wel even op papier laten zetten natuurlijk.
Als ze niet kosteloos willen repareren na de garantieperiode zou ik eisen dat ze het probleem binnen 14 dagen hebben opgelost. En ook dit schriftelijk bevestigen.
Dan is dat vooraf duidelijk en heeft u na de 3 jaar niet gewelles/nietes aan de balie ......

Daarnaast zou ik toch eens overwegen om de auto naar en andere dealer te brengen, niet dat deze niet bekwaam is maar soms pakt de ene dealer het probleem anders aan als de andere met een oplossing tot gevolg.

Als u verder wel tevreden bent over uw dealer en u wilt er in de toekomst nog komen, zou ik dit ook gewoon overleggen en voorstellen bij uw huidige dealer

ps radio's veroorzaken bij FIAT vaak dit probleem ook als ze al eens vervangen zijn..........

v.d.Heyden
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Je zou je Fiat dealer kunnen vragen of ze al contact gehad hebben met de technische afdeling van de importeur. Alle importeurs hebben een "trouble-shoot" afdeling voor dit soort gevallen.

Verder zou ik de garage schriftelijk in gebreke stellen, die kunnen dat dan doorspelen naar Fiat Nederland. Klinkt misschien wat vervelend om te doen, maar je wilt niet blijven zitten met een auto met die storing. ik zou in ieder geval je rechtsbijstandverzekeraar inschakelen.

Probeer de relatie met je dealer een beetje normaal te houden, kan geen kwaad.

v.d.Heyden

edit: ik zie dat ik wat sneller moet leren typen......

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

6 minuten :lol:

KHdV
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:03

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door KHdV »

LOL

De auto staat bij de garage en ze gaan weer op onderzoek uit. Hopelijk goed nieuws deze keer.
Bedank voor de reacties. Hier kan ik wel weer wat mee en ik hou jullie op de hoogte.

witte angora
Berichten: 32035
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door witte angora »

Mischien ben ik de man van de domme vragen, maar...

is de radio wel goed aangesloten? Dat als het ding uit staat, dat hij ook echt UIT staat en niet stand-by of zoiets?

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

witte angora schreef:Mischien ben ik de man van de domme vragen, maar...

is de radio wel goed aangesloten? Dat als het ding uit staat, dat hij ook echt UIT staat en niet stand-by of zoiets?
Bij Fiat zit de originele radio op het (mid-speed) canbus systeem aangesloten......(als het een nieuw type is daarom is de radio zelfs niet simpel)

KHdV
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:03

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door KHdV »

witte angora schreef:Mischien ben ik de man van de domme vragen, maar...

is de radio wel goed aangesloten? Dat als het ding uit staat, dat hij ook echt UIT staat en niet stand-by of zoiets?
Ik ga er van uit dat de dealer wel weet hoe hij de radio moet vervangen.

witte angora
Berichten: 32035
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ga er van uit dat de dealer wel weet hoe hij de radio moet vervangen.
Hij weet anders het probleem nog steeds niet op te lossen. :wink:

KHdV
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:03

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door KHdV »

Ja en dus????

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door Mallemalle »

en dus is het probleem nog niet opgelost, ene probleem wat niet eens zo ingewikkeld is op te sporen naar mijn id

witte angora
Berichten: 32035
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door witte angora »

Mallemalle schreef:en dus is het probleem nog niet opgelost, ene probleem wat niet eens zo ingewikkeld is op te sporen naar mijn id
Juist daarom vraag ik naar de radio, ik heb een paar keer zelf zo'n ding in moeten bouwen, was nog knap lastig. Voor een leek dan.

Maar even een hele stomme vraag mischien. Je zou de eerste namelijk niet zijn. Als je de auto uitgaat, staat de radio dan echt helemaal uit? Over het klikje heen zeg maar? Want als het ding heel zachtjes, onhoorbaar aan staat omdat je het knopje net niet ver genoeg doorgedraaid hebt dan vreet het ding stroom of niet dan.

Dan kan die dealer zich blauw zoeken, en jij je groen en geel ergeren, maar vinden zal hij het niet.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door Mallemalle »

ook dat is simpel te meten

zekering eruit van radio et voila

btw, zon standby functie van de radio vreet een accu niet in 2 dagen leeg

KHdV
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:03

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door KHdV »

De radio heeft een drukknop voor aan en uit, dus geen standby stand of zoiets. Voor de rest is er geconstateerd (1e post) dat er geen lekstromen te vinden zijn in de installatie. Toch moet die er af en toe wel zijn anders loopt da accu niet leeg natuurlijk. Het is gewoon lastig zoeken omdat het niet een probleem is dat er altijd is. Op het moment dat de dealer gaat zoeken lijkt alle normaal te zijn.

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Start probleem Fiat wordt niet opgelost...wat nu??

Ongelezen bericht door RobbieS. »

Hoeveel km heeft de auto? Of staat de auto langere tijd stil?

Bij de moderne auto's zijn er zov eel sluipverbruikers aanwezig, die oa de geheugens van diverse systemen zoals van de boordcomputer, radio etc. onthouden, dat dat ten koste kan gaan van de startcapaciteit van de accu.
Denk ook aan knipperende lampjes als de auto afgesloten is.

Als de auto een niet te grote accu heeft, en niet vaak gebruikt wordt, dan laadt de accu niet genoeg bij tijdens het rijden. Dit heeft dan als gevolg dat er startproblemen ontstaan.

Gesloten