LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] opstalverzekering 1 jaar vooruit betalen?
opstalverzekering 1 jaar vooruit betalen?
Een van onze buurmannen heeft een gezamelijke VvE opgezet.Nou willen ze de opstalverzekeringspremie 1 jaar vooruit betaald hebben(dus nu al betalen voor 2011)
Mag dit?
Mag dit?
-
Re: opstalverzekering 1 jaar vooruit betalen?
Beste,
Dit is een wel heel erg ongenuanceerde posting.
Een VvE wordt niet opgericht door je buurman, maar ontstaat als gevolg van een splitsing van een gebouw in appartementsrechten.
Voor deze spltsing dient toestemming van de gemeente te worden verkregen en de hierbij ontstane splitsingsakte is een formele notariele akte.
Bij deze splitsingsakte hoort een splitsingsreglement waarin een aantal bepalingen zijn opgenomen over wat wel mag en wat niet. In het reglement is (meestal) bepaald dat het hebben van een opstalverzekering een verplichting is
Eveneens wordt er een bestuur geformeerd, en ingeschreven bij de KvK.
Als het bestuur vindt dat de opstalverzekering voor 2011 nu al betaald moet worden dient zij dat voor te leggen aan de vergadering van de leden.
Ieder die een appartementsrecht in het betreffende gebouw heeft gekocht, is per definitie lid van de VvE en heeft ook stemrecht.
Alleen als de meerderheid van de leden vindt dat de betaling nu moet plaatsvinden kan dit afgedwongen worden
Een van onze buurmannen heeft een gezamelijke VvE opgezet.Nou willen ze de opstalverzekeringspremie 1 jaar vooruit betaald hebben(dus nu al betalen voor 2011)
Mag dit?
Dit is een wel heel erg ongenuanceerde posting.
Een VvE wordt niet opgericht door je buurman, maar ontstaat als gevolg van een splitsing van een gebouw in appartementsrechten.
Voor deze spltsing dient toestemming van de gemeente te worden verkregen en de hierbij ontstane splitsingsakte is een formele notariele akte.
Bij deze splitsingsakte hoort een splitsingsreglement waarin een aantal bepalingen zijn opgenomen over wat wel mag en wat niet. In het reglement is (meestal) bepaald dat het hebben van een opstalverzekering een verplichting is
Eveneens wordt er een bestuur geformeerd, en ingeschreven bij de KvK.
Als het bestuur vindt dat de opstalverzekering voor 2011 nu al betaald moet worden dient zij dat voor te leggen aan de vergadering van de leden.
Ieder die een appartementsrecht in het betreffende gebouw heeft gekocht, is per definitie lid van de VvE en heeft ook stemrecht.
Alleen als de meerderheid van de leden vindt dat de betaling nu moet plaatsvinden kan dit afgedwongen worden
Beste seagoing racer2,
Ja dit is allemaal gebeurd,via de officiele wegen dus.
Alleen ben ik dus tegen dat voorstel,omdat ik het klinkklare onzin vind.Ze doen dit om een pot op te bouwen,voor achterstallig onderhoud.
De meesten van onze buren hadden een slapende VvE,en dus geen potje.Wij met onze beneden buurman wel,tis weliswaar niet veel,maar toch.
En de vergaderingen daar gaan we niet heen,ik snap de meeste brieven al niet(ben na 3 regels al de kluts kwijt),en onze interesse is er ook helemaal niet.
Nee ik zal blij zijn als we kunnen verhuizen naar een woning zonder VvE,want ik word er niet vrolijk van in ieder geval.
Bedankt voor je reactie.
Ja dit is allemaal gebeurd,via de officiele wegen dus.
Alleen ben ik dus tegen dat voorstel,omdat ik het klinkklare onzin vind.Ze doen dit om een pot op te bouwen,voor achterstallig onderhoud.
De meesten van onze buren hadden een slapende VvE,en dus geen potje.Wij met onze beneden buurman wel,tis weliswaar niet veel,maar toch.
En de vergaderingen daar gaan we niet heen,ik snap de meeste brieven al niet(ben na 3 regels al de kluts kwijt),en onze interesse is er ook helemaal niet.
Nee ik zal blij zijn als we kunnen verhuizen naar een woning zonder VvE,want ik word er niet vrolijk van in ieder geval.
Bedankt voor je reactie.
-
Beste,
Als troost, bij verkoop van je appartementsrecht kun je dit potje natuurlijk melden bij de potentiele kopers. Dit is waardeverhogend.
Dit is tegenwoordig een wettelijke verplichting. Een VvE dient een meerjarenonderhoudplanning te maken , en hiervoor het benodigde geld te reserveren.Alleen ben ik dus tegen dat voorstel,omdat ik het klinkklare onzin vind.Ze doen dit om een pot op te bouwen,voor achterstallig onderhoud.
Als troost, bij verkoop van je appartementsrecht kun je dit potje natuurlijk melden bij de potentiele kopers. Dit is waardeverhogend.
de gebruikelijke en mi gewenste manier is dat er een meer-jaren plan voor onderhoud wordt opgesteld, daar is een prijskaartje aan te hangen. Dan weet men hoeveel er op welk moment in kas moet zijn. Dan kan in overleg een maandbedrag worden afgesproken. Wellicht is dat niet voldoende. als er niets in kas zit en bv een dak moet echt binnenkort vervangen worden moet er gewoon tijdelijk extra geld bij. Zo werkt dat nu eenmaal, en het betreft kosten die u bij een ander huis ook zou hebben, alleen "'spaart"' u er nu voor middels de VvE.
U moet blij zijn dat er een actieve vereniging is, is goed voor de waarde van de woning.
de reserve opbouwen middels vooruitbetalen van een premie lijkt mij niet de juiste manier overigens.
U moet blij zijn dat er een actieve vereniging is, is goed voor de waarde van de woning.
de reserve opbouwen middels vooruitbetalen van een premie lijkt mij niet de juiste manier overigens.
Ja het zal ook best goed zijn,geloof ik.
En van die meerjarenonderhoudsplanning ben ik ook van op de hoogte.
(al hebben wij geen plannen in die richting)
Maar de interesse is er nu eenmaal niet,zal er ook niet komen.
Vind het allemaal maar dodelijk saai en een tikkeltje overdreven.
Zo word je min of meer verplicht om op de jaar vergadering te komen,nou als er iets is waar ik een hekel aan heb is het dat soort dingen.
Onze pot was toendertijd iets van 1700 euro,zal nu wel meer zijn,omdat we toen voornamelijk administratiekosten betaalden.
Maar al die zaken die er allemaal bij komen kijken...verschrikkelijk.
En omdat wij nu een beginnende VvE zijn betalen we bijna het dubbele van wat we in 2007 betaalden.En al was dat geld er nou,was het misschien niet zo'n groot issue geweest.Maar net als veel mensen hebben wij ook maand over aan t
eind van het geld,dus..
En ik vind het gewoon raar dat je nu al moet betalen voor iets van volgend jaar.
En van die meerjarenonderhoudsplanning ben ik ook van op de hoogte.
(al hebben wij geen plannen in die richting)
Maar de interesse is er nu eenmaal niet,zal er ook niet komen.
Vind het allemaal maar dodelijk saai en een tikkeltje overdreven.
Zo word je min of meer verplicht om op de jaar vergadering te komen,nou als er iets is waar ik een hekel aan heb is het dat soort dingen.
Onze pot was toendertijd iets van 1700 euro,zal nu wel meer zijn,omdat we toen voornamelijk administratiekosten betaalden.
Maar al die zaken die er allemaal bij komen kijken...verschrikkelijk.
En omdat wij nu een beginnende VvE zijn betalen we bijna het dubbele van wat we in 2007 betaalden.En al was dat geld er nou,was het misschien niet zo'n groot issue geweest.Maar net als veel mensen hebben wij ook maand over aan t
eind van het geld,dus..
En ik vind het gewoon raar dat je nu al moet betalen voor iets van volgend jaar.
Nee lijkt mij ook niet.de reserve opbouwen middels vooruitbetalen van een premie lijkt mij niet de juiste manier overigens
De situatie is mij niet helemaal duidelijk, maar...
Wat nu als de polis ingaat per bijvoorbeeld 01-01-2011, en er dan voro dat jaar premie betaald moet worden, waar dus nu voor gereserveerd wordt. Lijkt mij dan een redelijk argument om de leden nu alvast mede hiervoor te belasten??
Wat nu als de polis ingaat per bijvoorbeeld 01-01-2011, en er dan voro dat jaar premie betaald moet worden, waar dus nu voor gereserveerd wordt. Lijkt mij dan een redelijk argument om de leden nu alvast mede hiervoor te belasten??
of de interesse er is of niet boeit eigenlijk niet. er is gewoon wet en regelgeving over, en onder de streep is het allemaal wel in UW eigen belang. namelijk goed onderhoud van het hele gebouw. Trekt u bij verkoop weer de voordelen van namelijk meerwaarde door goede staat van onderhoud en een actieve VvE. Is duidelijk voor de kopers, geen tot weinig discussie dan ook over bepaalde zaken. En het saldo in de VvE op uw huisnummer moet gewoon overgenomen worden door een koper.Maar de interesse is er nu eenmaal niet,zal er ook niet komen.
Verder vind ik dat andere bewoners in het pand geen negatieve gevolgen mogen ondervinden van het feit dat het u allemaal niet boeit. En 1x per jaar een vergadering over zoiets belangrijks (want dat is het ook al ziet u dat niet..) is zo erg toch ook weer niet.
Ga de zaak eens wat positiever beanderen, lijkt mij een goed plan. Ga de voordelen ook eens zien ipv alleen maar de nadelen.