LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afwijzing op hypotheekaanvraag, hoe groot is die kans?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
mizlinda

Afwijzing op hypotheekaanvraag, hoe groot is die kans?

Ongelezen bericht door mizlinda »

Hallo,

Ik ben bezig met het rondkrijgen van mijn hypotheek.
Alles schijnt voor elkaar te zijn, alleen de werkgeversverklaring moet nog.
Nu is het zo dat 25 februari de ontbindende voorwaarden aflopen, maar de werkgeversverklaring pas ingestuurd kan worden per 1 maart, omdat per die datum mijn salaris is verhoogd.
Als ik niet voor de 25e afhaak en er van uit ga dat mijn werkgeversverklaring oke wordt bevonden, dan is alles dus rond.
Maar hoe groot is de kans op afwijzing op een werkgeversverklaring?
Mijn hypotheekadviseur 'voorziet geen problemen' maar had bij de aanvraag over het hoofd gezien dat ik niet een vast contract ging krijgen maar een (maximale) verlengingsperiode van 2 jaar, wel met een intentieverklaring.
Ik heb een aantal verhalen hier gelezen en ik zit natuurlijk niet te wachten op een boete van 10% van de koopsom....
Wie weet hier iets over?
Alvast bedankt!

Linda

Bosjesman

Re: Afwijzing op hypotheekaanvraag, hoe groot is die kans?

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Die kans is 100%, hypotheek-aanvragen worden wel om raardere redenen afgewezen. Volgens mij kun je het beste uitstel vragen, loop je even geen risico.

mizlinda

Dat had ik al gevraagd inderdaad, of de ontbindende voorwaarden verlengd konden worden, maar de verkoper wil dat niet (het huis is al 2x eerder onder voorbehoud verkocht geweest, die ziet de bui al weer hangen denk ik...).
Maar het is waarschijnlijk verstandiger om het dan niet te doen....
Daar baal ik wel van want de 'koopsubsidiepot' is bijna leeg en er schijnt niets anders voor in de plaats te komen en voor mij als alleenstaande ouder wordt het dan bijna onmogelijk om niet iets leuks te kunnen kopen ben ik bang.
Maar goed, alles beter dan een schuld natuurlijk!

Bedankt voor je antwoord.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je loopt natuurlijk een zeker risico van 10% van de koopsom...

Ik denk dat de verkoper kan kiezen tussen de ontbindende voorwaarden niet verlengen of de koop niet door laten gaan.

Huizen zijn er genoeg op het ogenblik. :wink:
Mijn hypotheekadviseur 'voorziet geen problemen'
Dit hebben we eerder gezien op het forum ( http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 25&t=78671 ), maar de aspirant-koper kon dus mooi die 10% ophoesten toen er toch problemen waren. Dit ging dan om een BKR-registratie van T-mobile. Met dank aan de Rabobank die in eerste instantie groen licht gaf en de tussenpersoon die even niet oplette of wat dan ook.

Vertrouw liever op je gezonde verstand dan op die hypotheekadviseur, zou ik zeggen.

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

werkgeversverklaring van heden met een aanvullende verklaring over verlenging en nieuwe salaris, wordt nog wel eens geaccepteerd (ligt aan de geldverstrekker)
succes.

kroezeder

Ongelezen bericht door kroezeder »

Alles wat je binnen een half jaar verwacht aan inkomensstijging mag je meenemen. (wel zwart op wit aangeleverd worden)

snap dus ook niet waarom er geen werkgeversverklaring is ingestuurd met nieuwe salaris en op brief papier de bevesteging dat het inkomen om hoog gaat.

Qwa arbeidsduur en contract kan de adviseur gewoon voorleggen bij de bank en per mail laten bevestigen.

hierdoor heeft u alles dicht getimmerd.

suc 6

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

Dat bedoelde ik al.

mizlinda

Zo was het ook aangeleverd bij de hypotheker, met het nieuwe salaris.
Zoals ik het heb begrepen mag alleen het hogere salaris meegenomen worden bij het verkrijgen van een vast dienstverband, wat ik dus (nog) niet krijg maar wel een intentieverklaring.

Ik heb contact opgenomen met de verkopend makelaar om te vragen voor verlenging van de ontbindende voorwaarden en ik heb een week verlenging gekregen, tot 4 maart. Hopelijk is dat lang genoeg, 1 maart heb ik mijn werkgeversverklaring (maar natuurlijk nog niet mijn loonstrook, die wel nog opgestuurd moet worden zodra ik die heb) en dan moet dus in 3 dagen beoordeeld worden of de aanvraag goedgekeurd kan worden.....

kroezeder

Nou heel veel suc6

je inkomen ondanks geen vast dienstverband had wel meegenomen kunnen worden. Ik ken geen bank die dat niet doet.

Ik weet niet of de hypotheek met NHG is dit zou het nog makelijk maken.
Fijn dat je uitstel heb gekregen.

De 3 dagen is krap maar wel te doen.
Waar je wel even op moet letten is hoeveel afwijzingen je moet aanleveren als dit toch niet blijkt goed te gaan.

nou suc6 en veel plezier in de nieuwe woning

mizlinda

De hypotheek is aangevraagd bij SKP, en met NHG en met koopsubsidie (kan nu nog, de pot is bijna leeg!).
Maar als ik het goed begrijp zou ik dus bij nog een geldverstrekker een aanvraag moeten doen omdat anders de ontbindende voorwaarden teniet gedaan worden als ik maar 1 afwijzing krijg??
Dat zou een Hypotheker dan toch ook wel weten en doen dan?

kroezeder

Dit weten ze ook

ze zijn ook aansprakelijk voor het advies.

soms is 1 ook voldoende hoor dit in overleg met de makelaar

mvg

glith

Ongelezen bericht door glith »

En is dit nog op tijd goed gekomen

Gesloten