LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Domus VVE Beheer Deventer

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Niekname

Domus VVE Beheer Deventer

Ongelezen bericht door Niekname »

Omdat nergens op internet iets negatiefs te vinden is over Domus VVE Beheer uit Deventer, vind ik het haast mijn plicht mijn ervaringen met deze ondermaats presterende, nota bene gecertificeerde beheerder hier te plaatsen.

Nadat door het bestuur van onze VvE herhaaldelijk is geconstateerd dat er grove fouten werden gemaakt door Domus, ontstond er een situtatie waarbij zij niet meer bereid waren met het bestuur van onze VvE in overleg te treden. (hun eergevevoel was blijkbaar te groot om de door hun gemaakte fouten te erkennen) Toen er bij de eerstvolgende ledenvergadering unaniem besloten werd om deze beheerder ontslaan heeft Domus onze administratie "gegijzeld", zodat ook de nieuwe beheerder niet verder kon. Pas na inschakeling van een advocaat en dreigen met juridische vervolging, kwam het overleg moeizaam op gang. Na 1,5 jaar onnodig vertragen en ordinair pesten heeft Domus ons uiteindelijk een schadevergoeding betaald (dankzij hun wanprestaties heeft onze VvE veel financiële schade opgelopen) Het betalen van een dergelijke schadevergoeding werd door ons uitgelegd als schuldbekentenis, al hoewel tot op de dag van vandaag Domus de arrogante houding aanneemt dat het niets fout heeft gedaan. Het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering hadden ze ook nagelaten, ondanks dat daar meerdere malen om verzocht was, maar gelukig was de schadevergoeding hoog genoeg om de advocaatkosten te betalen. De financiële rapportages waren helemaal een lachtertje. Bestuursleden met enige kennis van zaken zullen hier zo doorheen prikken.

Het valt me overigens op dat op internet en in de vakbladen vaak alleen maar positieve berichten over dit soort VvE beheerders te vinden zijn. Deze branche is net als de bouwwereld doordrenkt van prijsafspraken, vriendjespolitiek en onpartijdigheid is soms ver te zoeken. En dat terwijl de VvE beheerders de plicht hebben in het belang van de VvE te handelen. Mijn ervaring is dat hun eigen belang prefereert. Bij onze VvE werden telkens bedrijven uit Deventer gestuurd, terwijl onze VvE in Apeldoorn is gevestigd. Toppunt is het iedere keer sturen van Domined voor klein onderhoud in ons complex. Enige speurwerk in de dossiers van de KvK leerde me dat dit onderhoudsbedrijf en Domus VvE beheer dezelfde vennoten hebben. Hoezo onafhankelijk? En de VvE's krijgen de rekening gepresenteerd! En als u de pech hebt in een VvE te zitten met een minder betrokken en deskundig bestuur, dan zult u daar nooit achter komen.

Ik kan wel een TROS Radar, of beter nog een Tros Opgelicht programma vullen met ervaringen met deze club. Dus let op met deze beheerder, maak duidelijke afspraken (liefst op papier) en controleer ze nauwlettend.

U bent gewaarschuwd!

Update 16 mei 2010

Inmiddels heb ik vernomen dat Domus VVE Beheer is overgenomen door een derde partij, te weten De Alliantie. Blijktbaar hebben de beherende vennoten (Woonbedrijf Rentree en Ieder1 uit Deventer) eieren voor hun geld gekozen omdat ze misschien bang waren dat er meer claims als gevolg van wanprestatie zouden kunnen volgen.
Laatst gewijzigd door Niekname op 17 mei 2010 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Didy Regterschot

Re: Domus VVE Beheer Deventer

Ongelezen bericht door Didy Regterschot »

Wat een toeval dat ik iets over Domus las. N.l. Afgelopen zomer is mijn vader, (eigenaar van een appartement in Zwolle) overleden en werden mijn zus en ik de erven. Op dat moment was de VVe nog in handen van Delta wonen in Zwolle, maar die heeft het uit handen gegeven aan Domus. Wij betaalden € 170,00 incl €50,00 stookkosten per maand. In een vergadering van Domus j.l. nov werd aan de eigenaren verteld dat er een fout was gemaakt met de breukdelen en na berekening de eigenaren € 206,00 excl. stookkosten moesten gaan betalen. Dus op een 3 jaar oud appartement een verhoging van € 86,00 per maand. De vergadering ging hiermee onder protest akkoord. Wij hebben geen idee wat er zich afspeelt want we hadden wel wat anders aan ons hoofd. Het dagelijks bestuur van de VVe is het nu aan het uitzoeken waarom en waar de fout zit. Wij zijn met 31 eigenaren waarvan het merendeel tot gemiddeld 75 jaar en ouder is. Nu ik uw artikel heb gelezen begin ik mij toch enigszins onbehagelijk te voelen. Gaat Domus zo met ouderen om, want de meesten snapten er net als wij niets van. Dit kan mijns inzien niet waar zijn. Is het app. die u bewoont ook een woon-zorgapp. of wonen er ook jongeren ?
mvg Didy

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik woon zelf in een appartementencomplex met 20 eenheden. Wij doen alles zelf, en ondergetekende is de beheerder.

Ik kan iedereen dit aanraden. Het versterkt de onderlinge band, en het scheelt je een hele berg kosten per jaar.

Didy Regterschot

Ongelezen bericht door Didy Regterschot »

Hallo, seagoing racer2

Wat het probleem is bij ons, is dat het gaat om een woonzorgcentrum met huur en koop appartementen voor ouderen vanaf 65 jaar of mensen met een CIZ verklaring vanaf 55 jaar.
Wij (de erven) vallen niet hieronder maar hebben wel een prachtig appartement te koop voor die doelgroep.
De huidige "koop"bewoners 30 +1 ( deze 1 is de verhuurder(deltawonen) van de huurapp.) willen genieten van hun "oude"dag en niet met toestanden van verhogingen( in sommige gevallen van € 100,=) van de VVe enz.
Een paar bewoners zijn wel actief maar het merendeel niet en denken dus ook dat alles eerlijk verloopt. En dat dus niet. Omdat wij zelf vanaf het begin bij de koop niet betrokken zijn geweest is het best moeilijk om de materie op te pakken van breukdelen , splitsingsakten enz.
En wat ik uit u reactie begrijp is dat het in uw geval niet om ouderen gaat??Maar een actieve VVe van bewoners?
Groetjes Didy

Deeheeventer

Ongelezen bericht door Deeheeventer »

Hallo,

Eindelijk dan een forum topic over Domus VVE Beheer Deventer.
Uit betrouwbare bron kan ik het volgende melden: Veel van de onderhoudsbedrijven, waaronder Domined, sturen 10% van hun factuur die naar de VVE is gestuurd direct door naar Domus. Op die manier garanderen ze hun arbeid en houden ze concurrentie buiten.

Achter de rug van de VVE's vangt Domus VVE beheer 10 tot 15% van ALLE KOSTEN die gemaakt worden. Ook voor groot onderhoud.

Daarnaast is de opvolging van klachten/onderhoudsvragen zeer amateuristisch.
Wat wil je ook met 100 VVE's en iets van 13 medewerkers?

Wanneer ze fouten maken, wordt er onherroepelijk een rookgordijn opgetrokken en wordt er structureel verantwoordelijkheid buiten het bedrijf gezocht.

Bloem22

Ongelezen bericht door Bloem22 »

Hallo mensen,

Ook ik heb problemen met domus vve. Ik heb sinds een jaar een Appartement gekocht in Doetinchem. Helaas geen aankoopmakelaar genomen om kosten te besparen. Helaas begon de ellende al snel toen ik stukken ontving van domus. Wat blijkt er is een ernstig geld tekort en zeer veel achterstallig onderhoud. Waar dus geld voor nodig is, ik betaal 181 euro maandelijkse bijdrage (inc. 50 euro voorschot stookkosten). Ik ontving een brief waarin om een enmalige bijdrage van €448 euro word gevraagd. Ik ging bellen om te vragen wat er met mijn dat geld gebeurd in de vergadering werd beloofd t schilderwerk buiten te doen, achteraf dus niets t is bedoeld om de kas te spekken. Nu hoor in ineens dat die EENMALIGE bijdrage 5 keer betaald moet worden 1 keer in t jaar. 5 jaar lang al mijn vakantie geld dus.

Mijn vraag is kan ik iets verhalen op de oude bewoner van wie ik t huis heb gekocht?(ik had geen aankoopmakelaar).

En kan een vve je zomaar dwingen om je 5 jaar lang 500 euro van je te vragen?

Hoeveel kunnen zij max. van je vragen?

Hoop dat iemand me kan helpen het loopt ontzettend uit de hand. En je word super asociaal te woord gestaan telefonisch. Ik ga inmiddels niet meer naar vergaderingen omdat ik dagen lang van slag ben na al die problemen te hebben gehoord.

M.v.g.

Niekname

Ongelezen bericht door Niekname »

@ Bloem22

Als ik uw verhaal zo lees dan hebt u grotere problemen dan Domus alleen. In een vergadering kan bij meerderheid van stemmen een verplichting opgelegd worden aan een minderheid. Was het besluit al genomen voordat u het huis kocht en hebt u met het kopen van dit huis deze verplichting overgenomen? Het is altijd raadzaam om goed te kijken naar de financiële situatie van een VvE voordat je toetreed en ook is het raadzaam om de notulen van de laatste vergaderingen terug te lezen om te weten wat er allemaal speelt in het complex.

@ Deeheeventer

Jouw verhaal zo lezende worden mijn woorden in mijn eerste post alleen maar bevestigd. Dat vermoeden dat er geld van de leden via een omweg (onderhoudsbedrijven zoals Domined) bij Domus terecht komt, wordt dus bevestigd. Wij hebben in ons complex een grote renovatie laten uitvoeren onder toezicht van Domus. Zij hebben 10% bovenop de aanneemsom aan kosten opgevoerd voor hun zogenaamde regiewerkzaamheden. Gedurende de gehele renovatie hebben we in totaal 3 uur iemand van Domus gezien. Die 10% was nog meer dan hun toch al riante jaarvergoeding.

En het mooiste is, ze maken een factuur in kamertje A en vervolgens gaan ze naar kamertje B en dan betalen ze zelf (het oude bestuur had Domus gemachtigd om te betalen) hun factuur van onze rekening. Ook al ben je het niet eens met Domus, ze zorgen zelf wel dat ze hun geld binnen krijgen, je hebt absoluut geen dwangmiddel. Ik zou ook iedereen willen adviseren om zelf de betalingen te doen, dat is tegenwoordig dankzij het internet geen grote opgave meer en je blijft altijd baas over je eigen geld.

Doe net als onze VvE en neem afscheid van die oplichters en doe het beheer zelf. En wanneer er in de VvE onvoldoende kennis aanwezig is om het zelf uit te voeren dan kunt u ook naar een klein boekhoudkantoor, zo gecompliceerd is het VvE beheer ook weer niet.

Er worden certificaten uitgereikt aan VvE Beheerders waardoor de schijn gewekt wordt dat deze kwaliteit waarborgen. Certificaatverlenende instanties hebben alle belang bij zoveel mogelijk leden (contributie) en je moet het wel heel bont maken om je certificaat kwijt te raken. Ook in het geval van Domus heb ik de certificaatverlenende instantie meermalen gewezen op de door Domus gemaakte fouten en telkenmale werd daar niets mee gedaan.

Gesloten