LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Michielio
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:46

Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door Michielio »

Ik heb de Acer Aspire laptop gekocht via een webwinkel en deze is defect geleverd, direct teruggestuurd en er is mij per mail toegezegd dat er danwel een nieuwe, danwel het betaalde bedrag wordt gecrediteerd.
Na een aantal dagen niks te hebben gehoord heb ik gebeld met de klantenservice van de betreffende webwinkel, naar aanleiding daarvan heeft onderstaand mailcontact plaatsgevonden(in chronologische volgorde, namen en merknamen verwijderd).

Ik zie het niet zitten om te wachten op reparatie in de hoop dat het dan wel goed is, bij voor keur herroep/ ontbind ik de koop
Wat zijn mijn rechten? De eerste mail heb ik gestuurd binnen de zogenaamde afkoelperiode van 7 dagen.

Mail van webshop:
Beste Michiel

Op woensdag 24-02-2010 om 15:46 is de status van uw RMA met nummer .....
veranderd naar zending ontvangen.

Wij hebben uw RMA product ontvangen. Wij beoordelen of het product als
defect kan worden beschouwd. Als er sprake is van een defect dan krijgt u
z.s.m. een nieuw product toegezonden of wordt uw RMA gecrediteerd. Mocht
blijken dat er geen sprake is van een defect dan worden eventuele
onderzoekskosten aan u in rekening gebracht.

U kunt op onze website inloggen op uw account om een overzicht en de status
van uw RMA te bekijken.

Met vriendelijke groet,

-- Deze e-mail is automatisch gegenereerd. U kunt hier niet op antwoorden.

Mail van mij;
L.s.

Op 19-02-10 heb ik het product met bovenstaand RMA nummer defect ontvangen.
Op 24-02-10 krijg ik van u de bovenstaande mail dat het product bij u
ontvangen is en het defect wordt beoordeeld en dat de actie daarop danwel
het toesturen van een nieuw product of crediteren van het betaalde bedrag.

Na zojuist met uw helpdesk te hebben gebeld heb ik begrepen dat het defect
is geconstateerd en de Laptop voor reparatie is teruggestuurd naar ACER. De
termijn die hiervoor staat is 2 tot 4 weken. Bovenstaande opties (nieuw
product/ crediteren) blijken nu plots niet meer op te gaan.

Ik ga hier niet mee akkoord. Mijns inziens wordt daarmee het probleem van
…(betreffende webshop) mijn probleem.

Ik krijg graag vandaag nog een passende oplossing, anders herroep ik bij
deze mijn aankoop.

Een passende oplossing is;
-Het toesturen van een nieuwe, werkende laptop. Dit moet binnen 2 werkdagen
mogelijk zijn.
-Het direct crediteren van het volledige bedrag.

Ik hoor graag van u.

Mvrgr,

Mail van webshop;
Beste Michiel,
Normaliter wordt er in het geval van een DOA inderdaad direct omgeruild of
gecrediteerd. Echter is Acer de enige fabrikant die een andere manier van
afhandelen hanteert. Acer is een van de weinige fabrikanten die namelijk
geen directe omruil of credit hanteert, deze zullen het probleem altijd
middels een reparatie proberen op te lossen. Wij hadden dit ook graag anders
gezien om een nog betere service te kunnen bieden in het geval van RMA.
Echter is dat in dit geval niet mogelijk, en dienen ook wij te wachten op de
reparatie van Acer.

Excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,

Mail van mij;
Geachte heer …,

Dit is nu juist mijn punt, ik heb een koopovereenkomst met …(betreffende webshop),
niet met Acer. De wet regelt dat de koper de keuze mag maken tussen
herstel of vervanging. ik kies voor vervanging en verwacht binnen
redelijke termijn een nieuw product.
Mocht …(betreffende webshop) hier niet aan kunnen voldoen dan ontbind ik de koopovereenkomst.

Ik wacht uw actie af.

Mvrgr,


Mail van webshop;
Beste Michiel,

Het klopt niet geheel wat u zegt, wij als verkopende partij zijn verantwoordelijk dat u een deugdelijk product ontvangt.
Wij proberen zo veel mogelijk rekening te houden met voorkeuren, echter zal er altijd gekeken worden wat de fabrikant doet, deze heeft hier in het laatste woord.
Wanneer vervangen mogelijk is zal dit ook zeker gedaan worden, in dit geval wordt het product gerepareerd, hier kunnen wij verder ook niks aan veranderen.
De koopovereenkomst kunt u helaas niet ontbinden, dit is eventueel mogelijk wanneer de reparatie 3x mislukt. We zullen eerst proberen om de reparatie zo snel mogelijk te laten verlopen

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door jor »

Michielio schreef:Ik heb de Acer Aspire laptop gekocht via een webwinkel en deze is defect geleverd, direct teruggestuurd en er is mij per mail toegezegd dat er danwel een nieuwe, danwel het betaalde bedrag wordt gecrediteerd.
Na een aantal dagen niks te hebben gehoord heb ik gebeld met de klantenservice van de betreffende webwinkel, naar aanleiding daarvan heeft onderstaand mailcontact plaatsgevonden(in chronologische volgorde, namen en merknamen verwijderd).

Ik zie het niet zitten om te wachten op reparatie in de hoop dat het dan wel goed is, bij voor keur herroep/ ontbind ik de koop
Wat zijn mijn rechten? De eerste mail heb ik gestuurd binnen de zogenaamde afkoelperiode van 7 dagen.
Deze webshop is verkeerd bezig, het betreft hier dus een DOA en je hebt dan ook niets geen boodschap aan de voorwaarden van Acer.Een hele slechte service en voor jou hoop ik dat de Webshop is aangesloten bij de geschillencommissie waar je grote kans maakt om gelijk te krijgen.Als je kunt bewijzen ( door emailcontact met de shop ) dat je binnen de afkoelperiode zat is het nog belachelijker.
Laatst gewijzigd door jor op 04 mar 2010 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

En natuurlijk met naam hier ook bekend maken..

Als mensen dat zoeken op deze winkel, vinden ze dit soort meldingen ook :)

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door seconds-out »

Koper heeft alleen te maken met de verkopende partij en niet met de fabrikant.
De verkopende partij neemt met de verkoop van Acer bewust een risico omdat Acer de consumentenwetten niet wil naleven.
Dat is dus zijn probleem.

De koper heeft recht op een goed werkend produkt, mocht na 2 reparaties blijken dat dat niet mogelijk is, dan heeft de consument recht op een nieuw produkt of geld terug.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door LeoZ »

Seconds Out geeft het juiste antwoord::

De webshop kan de laptop maximaal 2X laten repareren (volgens de consumentenwetten) en heeft niet de plicht direct een nieuwe laptop te leveren.

Maar niet 3X !!

Heeft de laptop na 2 reparaties nog kuren of is geheel defect:: dan heeft de klant RECHT op een nieuwe laptop (binnen 6 maanden) of het betaalde bedrag terug ontvangen.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door angel1978 »

seconds-out schreef:Koper heeft alleen te maken met de verkopende partij en niet met de fabrikant.
De verkopende partij neemt met de verkoop van Acer bewust een risico omdat Acer de consumentenwetten niet wil naleven.
Dat is dus zijn probleem.

De koper heeft recht op een goed werkend produkt, mocht na 2 reparaties blijken dat dat niet mogelijk is, dan heeft de consument recht op een nieuw produkt of geld terug.
Aangezien het een koop op afstand betreft, mag deze aankoop sowieso binnen 10 dagen terug naar de verkoper.. Daarbij doet het niet terzake of het een DOA of niet betreft.. Koper hoeft dus niet eens akkoord te gaan met 2x reparatie, maar mocht de laptop binnen de zichtperiode terugsturen en dient zijn geld terug te krijgen.

Daar ongetwijfeld deze periode nu verlopen zal zijn, zal het wel een probleem worden daar nu nog beroep op te doen..

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door Machtold »

Koper heeft de laptop toch tijdig geretourneerd.Dat verkoper de boel traineert is niet kopers probleem, dus gelden nog steeds de regels. En de overeenkomst is idd met de verkoper, niet met de fabrikant. De verkoper neemt bewust het risico dat hij met het product blijft zitten door zijn overeenkomst met de fabrikant.

Dat noemt men ondernemen....risico's nemen.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Machtold schreef:Koper heeft de laptop toch tijdig geretourneerd.Dat verkoper de boel traineert is niet kopers probleem, dus gelden nog steeds de regels. En de overeenkomst is idd met de verkoper, niet met de fabrikant. De verkoper neemt bewust het risico dat hij met het product blijft zitten door zijn overeenkomst met de fabrikant.

Dat noemt men ondernemen....risico's nemen.
Koper heeft de laptop toch tijdig geretourneerd
Maar niet het beroep gedaan op: "koop op afstand".
Koper heeft de laptop teruggestuurd met de mededeling dat deze kapot is en dat dat probleem opgelost moet worden. Dat is dus wat de verkoper nu ( op een verkeerde manier ) aan het oplossen is.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door Machtold »

Okee, je hebt idd gelijk. Maar als verkoper zich hier op beroept (wat idd zijn recht is), is hij wel erg klantonvriendelijk bezig. Om over de onvriendelijkheid van Acer maar niet te beginnen.... :wink:

Mywings
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:04

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door Mywings »

Heb deze laptop 1 jaar en 3 maanden. Al vanaf het begin kon ik maar 2 uur op de accu werken wat ik al vreemd vond. Om de accu te sparen heb ik hem na ongeveer 9 maanden eruit gehaald omdat ik er sowieso vnl mee op het net werkte, wat ik weinig deed. Nu wilde ik weer op de accu werken, hem erin gezet, maar...nu blijkt de accu niet meer op te laden. Onmogelijk dus om nog op de accu te werken. De laptopshop, waar ik de laptop kocht, wil/kan niets doen omdat 1 jaar garantie is verstreken, behalve mij een nieuwe accu laten kopen of laten repareren voor veel geld. Zij verwezen mij uiteindelijk naar Acer zelf, die niet reageert op mijn mails en dus (ook) niet thuis geeft. Ik ben helemaal perplex, een vrijwel nieuwe laptop à 650,- + nog nieuwere accu nu al voor het belangrijkste deel (reizen) onbruikbaar. Wie heeft gouden tip over wat ik nog kan doen om dit op te lossen? Alvast bedankt!

Michielio
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:46

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door Michielio »

Dank voor alle reacties, the story continues;
Nu met naam en toenaam, heb zelf al wel een idee qua volgende acties, tips?

Mail van mij:
Heer XXXX,

Uw verhaal klopt van geen kant. Überhaupt heb ik niks met de voorwaarden van jullie leverancier te maken bij een D.O.A.

Los daarvan, ik stuur u mijn eerste mail bewust binnen mijn afkoelperiode van 7 werkdagen bij koop op afstand. Ik stel ook duidelijk dat ik mijn aankoop herroep, tenzij u een passende oplossing aanbiedt. Dit doet u niet, dus zie ik van de koop af.

Ik geef u nu nog een kans om e.e.a. Netjes af te handelen.

Michiel

Mail van 4launch;
Beste Michiel,

De afkoelperiode heeft betrekking op het retour sturen van het product. Bij een DOA vervalt het retourrecht aangezien u het product dan in gebruik genomen heeft.
Zoals eerder ook aangeven is het niet mogelijk om in dit stadium van de koop af te zien. Wij zullen het product laten repareren door Acer waarna u het product weer terug zult ontvangen. Meer dan dit kan ik er helaas niet van maken.


Met vriendelijke groet,

4Launch B.V.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door jor »

Edit = aangepast.
Laatst gewijzigd door jor op 04 mar 2010 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

D2Freak31
Berichten: 68
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:08

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door D2Freak31 »

jor schreef:Deze webshop is verkeerd bezig, het betreft hier dus een DOA en je hebt dan ook niets geen boodschap aan de voorwaarden van Acer.Een hele slechte service en voor jou hoop ik dat de Webshop is aangesloten bij de geschillencommissie waar je grote kans maakt om gelijk te krijgen.Als je kunt bewijzen ( door emailcontact met de shop ) dat je binnen de afkoelperiode zat is het nog belachelijker.
Je kunt het verhaal ook op tweakers.net plaatsen waar er uitgebreid aandacht aan word besteed, je moet dan wel man en paard noemen.Zoals ordernummer enz.Deel de webshop mee dat je het verhaal op tweakers.net gaat zetten.
http://tweakers.net/shopreview/
Fijn verhaal, maar waar staat dat je gelijk hebt? Waar staan de DOA voorwaarden van 4launch en waar staan de doa voorwaarden voor acer?

Op de site van acer b.v. staat dat een DOA de status urgent warranty krijgt, maar dat acer zich het recht voorbehoudt om het doa product EERST te bekijken, voordat er iets word gecrediteerd/omgeruild.

4 launch heeft overwegend goede reacties op tweakers. Deze shop bestaat al jaren. Aftersales word als gemiddeld beoordeeld, helaas scoort geen enkel bedrijf daar echt positief.

http://www.shopacer.co.uk/sitepage/Retu ... ion.html#5

De levrancier van de laptop heeft zich ook maar te houden aan deze regels van acer. Ik kan geen wettelijke regels vinden m.b.t. doa voor Nederland.

D2Freak31
Berichten: 68
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:08

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door D2Freak31 »

jor schreef:Hier nog meer over 4launch.nl. Als ik jou was plaatste ik het ook daar. Hier komen weinig echte kopers en daar komt je verhaal beter tot zijn recht.
http://tweakers.net/shopreview/4974/4launch.html
Hiermee insinueer je dat de webshop verkeerd bezig is, aangezien je mensen wilt "waarschuwen" voor de gang van zaken bij deze shop. Ik vind dat je hier te ver in gaat en zou dergelijke adviezen voor me houden, totdat is bewezen dat de shop daadwerkelijk fout zit en niet alleen omdat jij dat vind.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door jor »

Je hebt best een goed punt, ik heb in beide reacties waarin de verwijzing stond deze verwijderd.
Laatst gewijzigd door jor op 04 mar 2010 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Michielio
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:46

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door Michielio »

@d2freak:uiteraard heb ik ook op tweakers gekeken, als je kritischer gaat kijken naar de reviews zie je dat een overgroot gedeelte van de mensen die daadwerkelijk met aftersales van 4launch te maken hebben gehad ronduit negatief hierover zijn.

D2Freak31
Berichten: 68
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:08

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door D2Freak31 »

Michielio schreef:@d2freak:uiteraard heb ik ook op tweakers gekeken, als je kritischer gaat kijken naar de reviews zie je dat een overgroot gedeelte van de mensen die daadwerkelijk met aftersales van 4launch te maken hebben gehad ronduit negatief hierover zijn.
Dat ben ik helaas met je eens. Vaak gaat alles goed met aankopen van webshops, totdat er een defect optreed. De RMA procedure laat vaak te wensen over, terwijl dit toch een dienst is waarmee je je positief kunt onderscheiden t.o.v. andere webshops.

Ik weet niet wat de wettelijke regelingen zijn m.b.t. doa artikelen. Zelf ooit ook een keer een doa (asus)moederbord mogen ontvangen van een andere webshop waardoor ik ook 2 weken geen gebruik kon maken van mijn pc. Ook al is asus 1 van mijn favoriete merken.
Ook ik was toen in de veronderstelling dat ik direct of een nieuwe product kon krijgen of een creditering. Helaas heb ik toen tog nog 2 weken moeten wachten op een oplossing.
De betreffende webshop waar ik toen mee te maken had heeft uiteindelijk na zeer lang aandringen mijn mobo gecrediteerd met daarbij de vermelding dat als mijn mobo een door mijzelf veroorzaakt defect zou hebben dit op mij verhaald zou worden. Nooit meer iets van gehoord.

Ik hoop dat je alsnog een oplossing vind zodat het probleem z.s.m. is opgelost, maar volgens mij doet de webshop in dit geval (nog) weinig verkeerd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door BBCS »

Wettelijk gezien is er geen DOA regeling.
De wet kent geen DOA.

Een DOA regeling is iets extra's.
Niet alle fabrikanten kennen een dergelijke regeling.

Bij de ene fabrikant wordt het product gelijk omgeruild, bij de andere wordt het product gecrediteerd.

Michielio
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:46

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door Michielio »

BBCS schreef:Wettelijk gezien is er geen DOA regeling.
De wet kent geen DOA.

Een DOA regeling is iets extra's.
Niet alle fabrikanten kennen een dergelijke regeling.

Bij de ene fabrikant wordt het product gelijk omgeruild, bij de andere wordt het product gecrediteerd.
Als de wet geen DOA regeling kent, betekent dit dan niet dat in mijn geval de 7 dagen afkoelperiode gewoon van toepassing is?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Laptop defect geleverd, rechten en plichten als koper?

Ongelezen bericht door BBCS »

Michielio schreef:
BBCS schreef:Wettelijk gezien is er geen DOA regeling.
De wet kent geen DOA.

Een DOA regeling is iets extra's.
Niet alle fabrikanten kennen een dergelijke regeling.

Bij de ene fabrikant wordt het product gelijk omgeruild, bij de andere wordt het product gecrediteerd.
Als de wet geen DOA regeling kent, betekent dit dan niet dat in mijn geval de 7 dagen afkoelperiode gewoon van toepassing is?
Ja en nee.

Als je de laptop binnen 7 dagen retouneert, dan valt dat wel onder de wet koop op afstand.
Doe je een beroep op de garantie, dan is de wet koop op afstand niet van toepassing.

De DOA regeling is een extra dienst die sommige fabrikanten aanbieden.
Dat is iets extra's bovenop de rechten die je al hebt.
Formeel gezien dient de verkopende partij het probleem op te lossen. Dus al heb je een product 5 minuten, dan kan het product bij de fabrikant ter reparatie worden aangeboden.

Dat de winkelier de fabrikant inschakeld, is niets mis mee, en formeel gezien is dat niet aan de kopende partij om te oordelen of dat mag of niet.

In de praktijk is het zo dat de winkelier een doorverkoper is, en bij de fabrikant garantie gaat claimen. Net zoals de koper de garantie claimt bij de verkopende partij.
Om misverstanden te voorkomen: de wet verbied dit niet.

Gesloten