LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.

Er zou door de politiek moeten worden nagedacht over een oplossing.

ja dit is een serieus probleem
11
28%
nee niet nodig
25
64%
geen mening
3
8%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Je kunt dan zelf wel netjes zorgen dat je over jezelf geen info plaatst op internet, maar als jou naamgenoot met dezelfde voor en achternaam dat wel doet, dan ben je dus zwaar de klos als die info niet gunstig is.

Bijvoorbeeld voor je toekomstige werkgevers.
Dit kan bijvoorbeeld een reden zijn dat je bijna nooit wordt uitgenodigd op sollicitatiegesprekken.

Ik ken dus een geval waarin er daadwerkelijk meerdere personen zijn met exact dezelfde voor en achternaam. Zelfs 2 ervan in dezelfde stad!
Is mooi ka-uu-tee, want er is er een lid van een schietclub, en is daar met zijn voor- en achternaam op de website te vinden. Ook is het een betweter op diverse forums.
Dit is dus zwaar k lote als toekomstige werkgevers je naam opzoeken op internet.
Het ergste is dat je nooit komt te weten of je hierdoor afgewezen bent.
Je kunt er ook niet echt iets aan doen.

Ook als iemand een hekel aan jou heeft, dan kan die persoon onder jou naam allerlei valse info over jou plaatsen op internet.

Misschien dat er toch iets wettelijk geregeld zou moeten worden?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door Moppentappers »

er is helaas niet zo veel aan te doen
wat google eigenlijk aanbied is, een encyclopedie waar een hele hoop in te vinden is
normaal moet je alles doorlezen voordat je kan vinden wat je zoekt, en nu kun je met trefwoorden dat veel makkelijker vinden
dan is de verantwoordelijkheid nog altijd van de website waar de gegevens op staan
dus waarom je topic in "Ontgoogelen" staat is mij onduidelijk

ikbenik

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik ken dus een geval waarin er daadwerkelijk meerdere personen zijn met exact dezelfde voor en achternaam. Zelfs 2 ervan in dezelfde stad!
Is mooi ka-uu-tee, want er is er een lid van een schietclub, en is daar met zijn voor- en achternaam op de website te vinden. Ook is het een betweter op diverse forums.
Dit is dus zwaar k lote als toekomstige werkgevers je naam opzoeken op internet.
Het ergste is dat je nooit komt te weten of je hierdoor afgewezen bent.
Je kunt er ook niet echt iets aan doen.

Ook als iemand een hekel aan jou heeft, dan kan die persoon onder jou naam allerlei valse info over jou plaatsen op internet.

Misschien dat er toch iets wettelijk geregeld zou moeten worden?
Zegt toch meer over die werkgevers dan over die werkzoekende!!

Die werkgevers kunnen dat toch ook bedenken of zijn het dan echt van die leeghoofden die dat niet kunnen bedenken?

Op internet kun je iedere naam aannemen die je maar wilt en die berichten hoeven dan helemaal niet van jouw af te komen.

Wat dacht je om het nog ingewikkelder te maken dat jouw vader de dezelfde naam als jij heeft en hij op fora zit?
Dan heb jij er niks mee te maken, maar hoe moet die werkgever dat dan bewijzen?

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Als je het over de duivel hebt:
Woensdag 17 oktober 2007 - DEN HAAG - Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) gaat zijn aandacht veel meer richten op internet. Het college gaat met behulp van richtlijnen internetters behoeden voor problemen die ontstaan als gevoelige gegevens door hen of anderen ondoordacht op het web worden geplaatst.


Misbruik van gegevens zal vaker worden aangepakt, is het streven. Ter bestrijding van de problemen heeft het college gisteren 'een pakket richtsnoeren' ter consultatie gepubliceerd. Hierin staat wat wel en wat niet mag met persoonlijke gegevens op internet. De kern van de richtsnoeren is dat iemand vooraf moet goedkeuren dat zijn persoonsgegevens op internet belanden. Bij bezwaar moeten websitehouders de informatie direct verwijderen. Ook moeten ze de gegevens beveiligen, zodat die bijvoorbeeld niet kunnen worden opgespoord via een zoekmachine. CBP-lid McLaggan spreekt van 'een eerste stap naar effectievere bescherming op het web'.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ik denk dat het zo moet zijn dat foto's ect. (dus onschuldige zaken) wel gewoon geplaatst moeten mogen worden, en wanneer er gevraagd wordt om de materialen te verwijderen dit binnen 3 dagen gedaan moet zijn
voor bijv. scholen zal dit met schoolfoto's een ramp zijn

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door cybertomaat »

werkgevers kijken vaak niet eens verder als een achternaam...
je zal maar holleeder heten ofzo :lol:

haagje2002
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2007 22:33

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door haagje2002 »

Ik ben het er zeker mee eens dat het vervelend is als 2 mensen met precies dezelfde naam voor elkaar aangezien worden. Mijn vriend en zijn neef zijn allebei met voor en achternaam naar opa genoemd. Het enige verschil is de geboortedatum. Die neef is niet zo'n lekkertje met als resultaat dat ik zelfs al een keer door de politie ondervraagd werd en ik aan hen dus duidelijk moest maken dat ze het over de verkeerde persoon hadden. Laaiend was ik!! En dat terwijl je over een pedofiel of andere beruchte crimineel geen enkel stukje info kan verkrijgen. Maar ja aan de andere kant is het ook wel weer fijn als je dingen op kan zoeken als je bijvoorbeeld in de genealogie van je familie wil duiken. Ik denk dat het een heel stuk zou schelen als je bij het plaatsen van informatie op het internet je eigen gegevens moet achterlaten zodat de plaatser van de info kan worden achterhaald als dit nodig blijkt.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door cybertomaat »

ron1872, sodemieter op met je off-topic spam, vuile forum vervuiler !!!
Deze zin zou op sommige fora ook zonder pardon als zodanig worden
aangeduid hoor jaywalker :lol:

>cybertje< (deze trouwens ook :wink: )

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door wwre »

ron1872, sodemieter op met je off-topic spam, vuile forum vervuiler !!!
LOL

Maar ik denk dat het ook diens eigen verwantwoordelijkheid is (degene die zoekt, de werkgever bijv.). Bedrijven halen ook vaak diverse personen door elkaar omdat ze dezelfde naam hebben, zelfs banken terwijl banken ook over diens BSN beschikt.

Padd0
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2010 16:34

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door Padd0 »

Je zou natuurlijk een pasfoto in je CV kunnen stoppen. Is vrij gebruikelijk in het buitenland. Als ze dan op je naam gaan zoeken zullen ze eerder de goede persoon vinden.

Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Een bekend probleem (ik herinner me dat de Rabo-bank vroeger grote problemen had mijn bankrekening en die van mijn vader, die bijna dezelfde voorletters heeft, uit elkaar te houden, en ik om die reden uiteindelijk maar van bank verhuist ben), maar er is tegenwoordig ook een oplossing voor.

Om mensen goed uit elkaar te kunnen houden is namelijk het Burger Service Nummer ontwikkeld.

De politiek hoeft hier dus niet meer over na te denken, dat hebben ze al lang gedaan.

D2Freak31
Berichten: 68
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:08

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door D2Freak31 »

Piet1953 schreef:Een bekend probleem (ik herinner me dat de Rabo-bank vroeger grote problemen had mijn bankrekening en die van mijn vader, die bijna dezelfde voorletters heeft, uit elkaar te houden, en ik om die reden uiteindelijk maar van bank verhuist ben), maar er is tegenwoordig ook een oplossing voor.

Om mensen goed uit elkaar te kunnen houden is namelijk het Burger Service Nummer ontwikkeld.

De politiek hoeft hier dus niet meer over na te denken, dat hebben ze al lang gedaan.
Heel goed Piet! Goed bezig. Dus je moet nu maar met je BSN inloggen op internet? Of die erbij vermelden? Lijkt me toch neit zo verstandig he.

Branziej
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2010 08:36

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door Branziej »

Vermelden waarom niet? Een eenmanszaak heeft als BSN zijn BTW Nummer. :lol:

Darpo
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 mar 2010 23:23

Re: Echt lu llig is dat er meer mensen zijn met dezelfde naam

Ongelezen bericht door Darpo »

Dit is idd geen ontgoogelen, maar nu ga ik weer even reageren.

Je moet je achternaam niet vermelden als je een account maakt op een website, als ik een account maak op een forum of site, dan is een bepaalde afbeelding mijn avatar, want ik heet niet op elk forum hetzelfde, dus zo herken je me, ik zal even mijn Avatar toevoegen.

Misschien ken je me ergens als "Takua" dat kan, op Star Wars Battlefront 2 heet ik Darpo.

Gesloten