Tijdens de afgelopen winter periode lag m'n verbruik op zo'n 60m3 per week, ik heb geen idee of dat normaal of te veel is in vergelijk met andere woningen/gezinnen.. Nu is vier weken terug de 2jaarlijkse onderhoudsbeurt geweest en er was geconstateerd dat de gasdruk te laag was, namelijk 6.5 in plaats van 15 (bar?).
Volgens de monteur was dit erg kwalijk omdat het te lang duurt voordat de CV warm water in zowel de kranen als de verwarming kreeg, en blijft de cv dus veel te lang stoken. De gasdruk is aangepast en is nu 15. Nu al vier weken lang ligt m'n verbruik op 32~34 m3 per week en ik ben niet minder gaan stoken of douchen of koken. De monteur concludeerde dat dit al geruime tijd moest zijn (waarschijnlijk al vanaf dag 1) en vertelde mij dat alles nu sneller veel warmer moest zijn. Dit is ook het geval, het is nu snel warm binnen en ik moet nu flink koud water bijpakken met douchen.
Ik heb jaren terug al gemeld toen ik de woning betrok dat het lang duurde voordat we warm water hadden, en de ketel is toen ook nageken. Was volgens hem helemaal in orde. Sindsdien is de ketel 2 keer nagekeken, en geen enkele keer is er gecontroleerd op gasdruk.
Nu is mijn vraag eigenlijk of ik op de een of andere manier het onnodig verstookte gas kan verhalen op slecht onderhoud van de ketel?? Als deze trent zich blijft voortzetten is m'n verbruik dus al jaren tussen de 40 en 50% onnodig te hoog geweest