LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV gasdruk en te veel gasverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door Athoz »

Al maanden hou ik m'n meterstanden wekelijks bij, dit doe ik op zondag rond 12 uur.

Tijdens de afgelopen winter periode lag m'n verbruik op zo'n 60m3 per week, ik heb geen idee of dat normaal of te veel is in vergelijk met andere woningen/gezinnen.. Nu is vier weken terug de 2jaarlijkse onderhoudsbeurt geweest en er was geconstateerd dat de gasdruk te laag was, namelijk 6.5 in plaats van 15 (bar?).

Volgens de monteur was dit erg kwalijk omdat het te lang duurt voordat de CV warm water in zowel de kranen als de verwarming kreeg, en blijft de cv dus veel te lang stoken. De gasdruk is aangepast en is nu 15. Nu al vier weken lang ligt m'n verbruik op 32~34 m3 per week en ik ben niet minder gaan stoken of douchen of koken. De monteur concludeerde dat dit al geruime tijd moest zijn (waarschijnlijk al vanaf dag 1) en vertelde mij dat alles nu sneller veel warmer moest zijn. Dit is ook het geval, het is nu snel warm binnen en ik moet nu flink koud water bijpakken met douchen.

Ik heb jaren terug al gemeld toen ik de woning betrok dat het lang duurde voordat we warm water hadden, en de ketel is toen ook nageken. Was volgens hem helemaal in orde. Sindsdien is de ketel 2 keer nagekeken, en geen enkele keer is er gecontroleerd op gasdruk.

Nu is mijn vraag eigenlijk of ik op de een of andere manier het onnodig verstookte gas kan verhalen op slecht onderhoud van de ketel?? Als deze trent zich blijft voortzetten is m'n verbruik dus al jaren tussen de 40 en 50% onnodig te hoog geweest :(

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door xnez »

Heeft u deze vraag al neergeleggd bij de woningbouw?
Of bij het bedrijf die uw cv onderhoudt?

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door Athoz »

Ik heb de woningbouw een email gestuurd met practisch dezelfde vraag, maar hier is niet op gereageerd..

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
namelijk 6.5 in plaats van 15 (bar?).

De normale gasdruk is 25 mbar, dat is 0,025 bar.

Met een gasdruk van 15 bar ontploft alles.... :mrgreen:

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Diep in de o.a. Groningse bodem staat het aardgas onder een geweldige druk van ruim 200 bar. Ter vergelijking is de druk in uw autoband ongeveer 2 bar.
Van hier uit wordt het gedistribueerd. Het distributiesysteem van een gasbedrijf begint na het gasontvangstation van Gasunie en eindigt bij de gasmeter bij een verbruiker. Het systeem bestaat uit verschillende deelnetten (in het spraakgebruik: distributienetten) met verschillende drukken. Er wordt een verdeling gemaakt in hogedruknetten (bijv. 4 of 8 bar) en middeldruknetten (100m bar). Uiteindelijk wordt het middels een lagedruknet (30 mbar) gekoppeld aan de meter van een aansluiting. Hierop zijn over het algemeen de kleine zakelijke en huishoudelijke verbruikers aangesloten d.m.v. een dienstleiding. De druk zal ca. 25 mbar zijn ten gevolge van drukverliezen in de leidingen en de meteropstelling en dit is de druk waarop de aanwezige toestellen in de woning werken.
Bij deze verbruikers bestaat de gasmeteropstelling uit een hoofdkraan, eventueel een drukregelaar (als de gebruiker is aangesloten op een net van 100mbar of hoger) en de gasmeter.
Er van uitgaande dat je mbar bedoelde i.p.v. bar, vraag ik me toch af waarom de CV ketel niet op storing is gesprongen???
Verder maakt het niets uit met verbranden van het gas welke druk dit heeft, want in een m3 gas zit ± 9,7 kW energie.

Dat er momenteel minder gestookt wordt is nogal logisch, het is minder koud dan enkele weken geleden. In de periode dat jij ongeveer 60 m3 gas verbruikte, verbruikte ik tussen het 2 a 3 voudige van jou. Afgelopen week (laatste week februari) had ik een verbruik van ± 100 m2 gas.

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door Athoz »

Lol.. mijn fout, 15 bar zou wel een beetje veel wezen ja :P

Dat de ketel niet op storing sprong, geen idee.. Ik heb geen verstand van die dingen en kan alleen maar afgaan op wat die monteur tegen me gezegd heeft.. Volgens hem zou het moeten schelen omdat hij nu z'n temperatuur veel sneller bereikt en dus minder lang hoeft te stoken..

Laatste week februari 31m3, en zoals ik al zei, dat is de helft van wat ik normaal stookte, en de kachel staat nog steeds op 19.5 en d'r word iedere dag gedouched en ik kook elke dag.. Maar goed, ik wacht nog wel even af wat dit verder nog doet, ik zou eigenlijk al heel blij zijn als dat ding het zo blijft doen.. :mrgreen:

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door xnez »

Athoz schreef:Ik heb de woningbouw een email gestuurd met practisch dezelfde vraag, maar hier is niet op gereageerd..
Misschien toch even telefonisch contact proberen te leggen en de vraag voorleggen.

En wat zegt de monteur over eventuele vergoeding,neem aan dat dit berijf normaal ook het onderhoudt doet?

bol
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2006 16:07

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door bol »

Het rendement van een ketel wordt bij een lage gasdruk hoger.
BS.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door Sjors_B »

bol schreef:Het rendement van een ketel wordt bij een lage gasdruk hoger.
BS.
maak de gasdruk 0 en je rendement is oneindig hoog :mrgreen:

mehdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2009 21:05

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door mehdy »

bol en Sjors_B
vergeet niet , hoe hoger de druk per m3, des te meer gas, en dus energie zit er in,
dus als de druk te laag is, is er meer doorstroming in de meter om de zelfde energieopbrengst te krijgen, dus als de druk VOOR de meter te laag is telt ie wel erg goed maar brengt het geen rendement op, met andere woorden uitgelegd:
ik maak even een gemakkelijk berekening: 1 bar in 1m3 = 100% energie , als je die omvang vergroot na 4m3 gaat de druk dus omlaag naar 0.25 bar oftewel 25% energie per 1m3 en de meter telt 4m3 , dus als de druk voor de meter te laag is heb je minder energie terwijl je wel een grotere doorstroming aan gas hebt, en als de druk te hoog is is het in de consument zijn voordeel, hoe hoog de druk of hoe laag de druk ook is de meter telt altijd per 1m3 oftewel achter de comma 0.001m3, dus ja als de druk te laag is word de verwarming minder goed warm maar de meter telt dan sneller, het is belangrijk dat die druk klopt voor een eerlijke berekening van de kosten !!!

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door Sjors_B »

mehdy schreef:bol en Sjors_B
vergeet niet , hoe hoger de druk per m3, des te meer gas, en dus energie zit er in,
dus als de druk te laag is, is er meer doorstroming in de meter om de zelfde energieopbrengst te krijgen, dus als de druk VOOR de meter te laag is telt ie wel erg goed maar brengt het geen rendement op, met andere woorden uitgelegd:
ik maak even een gemakkelijk berekening: 1 bar in 1m3 = 100% energie , als je die omvang vergroot na 4m3 gaat de druk dus omlaag naar 0.25 bar oftewel 25% energie per 1m3 en de meter telt 4m3 , dus als de druk voor de meter te laag is heb je minder energie terwijl je wel een grotere doorstroming aan gas hebt, en als de druk te hoog is is het in de consument zijn voordeel, hoe hoog de druk of hoe laag de druk ook is de meter telt altijd per 1m3 oftewel achter de comma 0.001m3, dus ja als de druk te laag is word de verwarming minder goed warm maar de meter telt dan sneller, het is belangrijk dat die druk klopt voor een eerlijke berekening van de kosten !!!
het ging om het regelventiel in de cv ketel en niet om de gasmeter

mehdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2009 21:05

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door mehdy »

Sjors_B
ok, de uitleg was in ieder gevan goed bedoeld, je snapt denk ik ook wel wat ik bedoel , en de drukregeling op de ketel heeft inderdaad geen invloed op het tellen van de gasmeter. en ik begrijp jou ook, te veel gasdruk in de ketel is letterlijk verlies, hij moet inderdaad niet meer verbranden dan er in de wisselaar kan worden omgezet anders kost het alleen maar veel gas. en ja bij een veel te lage druk brrrrr, hij blijft stoken maar leverd minder op, ik krijg het al koud.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door xnez »

De wisselaar...die is in mijn cv kapot.
Wordt vandaag gerepareerd.

Dus dit kan mijn hoge gasverbruik verklaren?
Ook energie?
Kan ik dit evnetueel op iemand verhalen?

ivon123
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:59

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door ivon123 »

ik moet dit jaar 1700 euro nog wat bij betalen door mijn gas verbruik, nu lees ik hier dat dit kan liggen aan de cv ketel... heb dit nog nooit meegemaakt is er een manier om dit te verhalen?

ben een alleenstaande moeder van 2 puber zonen en kan dit echt niet betalen

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: CV gasdruk en te veel gasverbruik

Ongelezen bericht door bprosman »

nu lees ik hier dat dit kan liggen aan de cv ketel... heb dit nog nooit meegemaakt is er een manier om dit te verhalen?
Eerste vraag is natuurlijk LIGT het aan de CV ketel, vervolgens pas de vraag of er wat te verhalen valt.
Bijbetalen kan meerdere oorzaken hebben , meterstanden niet (goed) doorgegeven bijvoorbeeld.
Is er aangegeven waardoor deze bijbetaling is onstaan ? Normaal schatten ze het voorschotbedrag toch ruim in.

Code: Selecteer alles

ben een alleenstaande moeder 
Wat daar de relevantie van is snap ik niet helemaal, (ik ben een alleenstaande van 2 puberkinderen), behalve dan dat die in de puberleeftijd behoorlijk meer water/gas verbruiken vanwege het aantal keren en de tijd dat ze onder de douche staan of in bad zitten.

Gesloten