Guardian72 schreef:Mischien denk ik te simpel maar..
Ik koop een (electrisch) product, wat niet werkt, dus stuk in de doos zit.
Waarom zou ik dan weet-ik-veel-hoe-lang moeten wachten op een reparatie of een onderzoek?
Als klant ben je er dan al klaar mee.
De winkelier en fabrikant mogen dat wel.
De eindgebruiker heeft geen recht op een gelijk een nieuw product of gelijk het geld terug.
Vanwege de klantvriendelijkheid en extra service hebben sommige fabrikanten een DOA regeling in het leven geroepen.
Guardian72 schreef:Je gaat er van uit dat een apparaat toch op zijn minst werkt - en zo niet heeft men jou niet geleverd waar je voor betaald hebt.
Dat er DOA regelingen etc. zijn - allemaal leuk en aardig - maar ik, als klant, betaal voor een werkend product - wat in geval van DOA dus niet geleverd is.
Het is ook de taak van de winkelier om het probleem op te lossen.
Guardian72 schreef:Voor mij is het simpel - dan ruilt de winkel hem maar om, en vechten hun het maar uit met de fabrikant, die de winkel immers een wanproduct heeft geleverd.
Al heeft een winkelier een defect product geleverd, aangezien hij geen fabrikant is, kan hij daar ook niks aan doen.
Sommige mensen betichten dan de winkelier dat hij fout zit, maar dat gaat veel te ver.
De winkelier is een doorverkoper, en als hij dan een product van de fabrikant doorverkoopt aan de eindgebruiker, dan zit niet de winkelier fout (heeft dus geen wanprestatie geleverd) maar wel de fabrikant.
De taak van de winkelier is dan wel om het probleem op te lossen.
Ik vind het gewoon veel te ver gaan om de winkelier te beschuldigen dat hij een wanprestatie geleverd heeft.
De wetgever heeft dat ook nooit zo bedoelt, dit doen weer die verdomde commerciële organisaties die zogenaamd voor de consument opkomen en de winkelier en de consument tegen elkaar opzetten.
Guardian72 schreef:Al die wetteksten en theorien zijn best interessant - maar dit neemt niet weg dat TS zich best wel eens compleet belazerd zou kunnen voelen - zou ik ook voelen zo.
Zeker, en ook een logische gevoelskwestie.
Alleen is het belangrijk om de gezonde verstand te gebruiken.