LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foutje CAK

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Tochnie

Foutje CAK

Ongelezen bericht door Tochnie »

Mijn moeder is in februari overleden, ze zat in een verzorgingstehuis.
In maart komt een brief met verontschuldigingen van het CAK, gericht aan de erven van, dat ze over de berekening van de eigen bijdrage van verleden jaar een fout gemaakt hebben en te weinig hebben berekend. Of de erven dat zeer forse bedrag maar even op willen hoesten.

Zijn de erven daartoe verplicht?

seagoing racer2

Re: Foutje CAK

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Je kan de nalatenschap van je moeder accepteren of verwerpen.

In het eerste geval krijg je alle baten maar dien je ook alle schulden te betalen.
In het tweede geval heb je er niks meer mee te maken, dit geldt zowel voor de schulden als de inkomsten

Je kan niet alleen de inkomsten kiezen.

Iets anders is natuurlijk dat je de rekening kan bestrijden omdat je vindt dat deze onterecht is gestuurd

Abarth

Ongelezen bericht door Abarth »

seagoing racer2 schreef:Beste,

Je kan de nalatenschap van je moeder accepteren of verwerpen.

In het eerste geval krijg je alle baten maar dien je ook alle schulden te betalen.
In het tweede geval heb je er niks meer mee te maken, dit geldt zowel voor de schulden als de inkomsten

Je kan niet alleen de inkomsten kiezen.
Dit kan wel en heet benificair aanvaarden. U krijgt dan niet de schulden maar alleen baten die overblijven na betaling van alle schuldeisers. Hiervoor heeft u wel een notaris nodig en bent u zijn uurtarief verschuldigd die u altijd moet betalen of er wel of geen baten zijn.

@TS: u moet dus betalen indien u de erfenis zuiver hebt aanvaard.
Ik zou u sowieso aanraden om eea goed te controleren. Doe dus aan dossieropbouw.

helpendhandje

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Heeft het CAK ook alles duidelijk gespecificeerd ? Klopt het te vorderen bedrag wel? Geven ze een complete berekening mee?

voor de rest ga ik mee in voorgaande reacties maar het hangt af van de hoogte van het bedrag., Dekken de baten de lasten of niet. Triest dat dit gebeurd zo vlak na een overlijden en uiteraard nog mijn condoleance.
Bij ons was het omgekeerd, maximale eigen bijdrage, 10 maanden na overlijden nog acceptgiro's sturen voor zorg met verblijf aan de erven van......(gelukkig niet per automatische incasso dus uiteraard niet betaald)
Bellen bellen bellen tot het mbv de gemeente ze eindelijk eens stopte met die rekeningen en ze snapten dat mijn vader overleden was (en brieven maar richten aan de erven van...) en een jaar later zonder brief, berekening of wat dan ook zomaar 9100 euro terugstorten op de rekening van mijn overleden vader
Ze sporen er echt niet bij dat CAK

Dus: check of die rekening echt klopt al zult u er heel veel stekels voor moeten kweken om er duidelijkheid over te krijgen want CAK is net zo toegankelijk als een viskommetje met 3 haaien erin.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Je kan niet alleen de inkomsten kiezen
Dit kan wel en heet benificair aanvaarden. U krijgt dan niet de schulden maar alleen baten die overblijven na betaling van alle schuldeisers. Hiervoor heeft u wel een notaris nodig en bent u zijn uurtarief verschuldigd die u altijd moet betalen of er wel of geen baten zijn.
Wat je zegt klopt helemaal.

Ik bedoel echter met de zin "je kan niet alleen de inkomsten kiezen " dat je niet een gedeelte van de erfenis kan accepteren. Het is alles of niets.

Ook bij het beneficiair aanvaarden komt het uiteindelijk tot de keuze alles of niets

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

seagoing racer2 schreef:Beste,
Je kan niet alleen de inkomsten kiezen
Wat je zegt klopt helemaal.

Ik bedoel echter met de zin "je kan niet alleen de inkomsten kiezen " dat je niet een gedeelte van de erfenis kan accepteren. Het is alles of niets.

Ook bij het beneficiair aanvaarden komt het uiteindelijk tot de keuze alles of niets
Ik vraag me af of er nu nog beneficiair aanvaard kan worden. Waarschijnlijk hebben de erven al de begrafenis geregeld en rekeningen voldaan. Je hebt dan al opgetreden als erfgenaam. Beneficiair aanvaarden doe je in principe voordat je zaken gaat rgelen

Tochnie

Ongelezen bericht door Tochnie »

Inderdaad, ik heb de begrafenis al betaald, ze had een veel te lage verzekering. De brief van het CAK kwam pas een maand na het overlijden van haar.
Een begrafenis regel je gelijk na het overlijden en dat vond ik ook mijn plicht om het netjes te regelen. Die kosten zou ik nooit afwijzen alleen al uit respect naar mijn moeder.

courier

Ongelezen bericht door courier »

Ik denk dat je in alle redelijkheid van het CAK kunt vragen hun vordering behoorlijk te specificeren, terwijl je namens de erven laat weten je in beginsel niet tot enige betaling verplicht te achten.
Hou wel in het achterhoofd dat het CAK de totale vordering niet hoofdelijk op elke erfgenaam afzonderlijk kan verhalen: in een door hen aan te spannen gerechtelijke procedure kunnen ze hun vordering slechts ponds-ponds-gewijs op het bordje leggen van elke erfgenaam afzonderlijk.
Dus doe daar in voorkomend geval zo schimmig mogelijk over en verstrek geen concrete informatie: ze gaan er zelf maar achterheen, dat leert ze af er met de pet naar te gooien!

Gesloten