LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur opgezegd maar conflict.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
MrJJC
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2010 21:10

Huur opgezegd maar conflict.

Ongelezen bericht door MrJJC »

Beste Forum leden,

Ik heb na 9 jaar huur besloten samen met mijn vriendin een huis te kopen, huur opgezegd en bevestigd door verhuurder. Echter wij ontvingen een brief of wij de flat leeg willen opleveren! Wij moeten alle muren indien niet wit opnieuw wit schilderen en de vloeren (tegels in gang en laminaat in woonkamer en slaapkamers) verwijderen. Nu kwam ik op internet de nieuwe wet ZAV's tegen, de verhuurder beroept zich op Algemene bepalingen huurovereenkomst punt 2.3. Wie heeft gelijk? Moet ik alles eruit slopen indien nieuwe bewoner deze niet wil overnemen of kan ik vloer en muren zo laten? Ik snap dat ik kasten en gordijnen moet verwijderen.

Alvast bedankt.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur opgezegd maar conflict.

Ongelezen bericht door witte angora »

Welke verwachtingen heb jij zelf als je een nieuwe huurwoning zou zoeken?

Ik heb even in de ZAV gekeken, maar kan niet constateren dat de Wbv ongelijk heeft. Over de kleuren van kozijnen en ander houtwerk mag niks gezegd worden, van muren blijkbaar wel. Tenzij het om behang gaat.

De Wbv kan inderdaad eisen dat die, als ze gesausd zijn, in een dusdanige kleur zijn dat ze na één keer opnieuw sausen wit zijn. Een lichte kleur dus. (Woon jij toevallig in het KAN-gebied? Met name Wijchen/Nijmegen?)

Laminaat en tegels mogen volgens de ZAV blijven liggen als het deugdelijk is aangebracht, en als het een eensgezinswoning betreft. Anders niet.
vloerafwerking: betegelen wc-vloer, betegelen badkamervloer (voor renovatie hele badkamer wél toestemming nodig), vloerbedekking, parket, plavuizen en laminaat (alleen in eengezinswoningen toegestaan);

Bron: http://www.huurdersinfosite.nl/ZAV.php
Meer kan ik er niet van maken.

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Huur opgezegd maar conflict.

Ongelezen bericht door epdejong03 »

witte angora schreef:Welke verwachtingen heb jij zelf als je een nieuwe huurwoning zou zoeken?

Ik heb even in de ZAV gekeken, maar kan niet constateren dat de Wbv ongelijk heeft. Over de kleuren van kozijnen en ander houtwerk mag niks gezegd worden, van muren blijkbaar wel. Tenzij het om behang gaat.

De Wbv kan inderdaad eisen dat die, als ze gesausd zijn, in een dusdanige kleur zijn dat ze na één keer opnieuw sausen wit zijn. Een lichte kleur dus. (Woon jij toevallig in het KAN-gebied? Met name Wijchen/Nijmegen?)

Laminaat en tegels mogen volgens de ZAV blijven liggen als het deugdelijk is aangebracht, en als het een eensgezinswoning betreft. Anders niet.
vloerafwerking: betegelen wc-vloer, betegelen badkamervloer (voor renovatie hele badkamer wél toestemming nodig), vloerbedekking, parket, plavuizen en laminaat (alleen in eengezinswoningen toegestaan);

Bron: http://www.huurdersinfosite.nl/ZAV.php
Meer kan ik er niet van maken.
Je mag een vloer laten liggen ter overname aan de nieuwe huurder. Wilt de nieuwe huurder het niet dan moet je hem als nog verwijderen. Vaak maakt een wbv er geen probleem van als je een mooie vloer laat liggen, is namelijk vaak een meerwaarde om de woning sneller te verhuren.

Wat betreft de muren is het vrij simpel, deze dien je behang klaar op te leveren. Pleister mag je ook gewoon laten zitten mits alles er goed uitziet en vast zit. Boorgaten moeten dicht gemaakt zijn.

Het ZAV beleid is in het leven geroepen om de huurders meer recht te geven als ze hun woning hebben opgeknapt. Het geld hoofdzakelijk voor nieuwe keukens en badkamers dat je een vergoeding kan krijgen van de wbv en dat ze eventueel het onderhoud kunnen overnemen. Het zav beleid geldt echter niet voor vloeren aangezien er al diverse uitspraken zijn geweest over hoe een vloer opgeleverd moet worden.

En die muur, niks aan doen dat mag je zo laten.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur opgezegd maar conflict.

Ongelezen bericht door witte angora »

En die muur, niks aan doen dat mag je zo laten.
Hoi Ep, kan het zijn dat dat per Wbv verschillend is?

In 2004 (dus ná het inwerking treden van de ZAV) deed ik woningruil, kwam in Wijchen terecht. Alle muren waren behandeld met structuurverf. De muren van één van de slaapkamers waren in nogal felle kleuren geschilderd. Aangezien het woningruil was, moest ik het zo accepteren, de Wbv deed er niks aan. Je kent dat wel.

De opzichter zei toen wel tegen mij dat, als ik er ooit uitging, ik de muren in een dusdanige kleur geschilderd moest hebben dat ze na één keer sausen wit zouden zijn. Een lichte kleur dus. Het houtwerk mocht wel alle kleuren hebben.

Vandaar mijn opmerking in mijn vorige post.

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Huur opgezegd maar conflict.

Ongelezen bericht door epdejong03 »

witte angora schreef:
En die muur, niks aan doen dat mag je zo laten.
Hoi Ep, kan het zijn dat dat per Wbv verschillend is?

In 2004 (dus ná het inwerking treden van de ZAV) deed ik woningruil, kwam in Wijchen terecht. Alle muren waren behandeld met structuurverf. De muren van één van de slaapkamers waren in nogal felle kleuren geschilderd. Aangezien het woningruil was, moest ik het zo accepteren, de Wbv deed er niks aan. Je kent dat wel.

De opzichter zei toen wel tegen mij dat, als ik er ooit uitging, ik de muren in een dusdanige kleur geschilderd moest hebben dat ze na één keer sausen wit zouden zijn. Een lichte kleur dus. Het houtwerk mocht wel alle kleuren hebben.

Vandaar mijn opmerking in mijn vorige post.
Hoi,

Als het goed is wel aangezien aedes voldoende communiceert als er iets verandert. Ik merk wel vaak dat het soms lang kan duren, aangezien aanpassing van een bepaalde regel veel tijd kan kosten om het hele computersysteem om te bouwen. En ja we zijn ook nog eens ex ambtenaren.....

Bij een woningruil accepteer je de woning zoals hij door de ander wordt aangeboden aangezien los van de toestemming om te mogen ruilen de wbv geen partner in het verhaal is. Je loopt dan inderdaad het risico dat eventuele "verborgen" gebreken voor je eigen rekening komen. Het zit inderdaad raar in elkaar maar zo hebben de ambtenaren van VROM de regels gemaakt.

Wettelijk gezien ben je verplicht om een muur behang klaar op te leveren, felle kleuren maakt tegenwoordig niet meer uit. De kwaliteit van de verven zijn tegenwoordig zo goed dat alles bijna 1x dekkend is. Zelfs pleisterwerk mag tegenwoordig blijven zitten. De regels groeien gelukkig met de tijd mee en veel wbv's ook. Check maar eens deze link http://www.volkshuisvesting.nl/uploads/ ... esting.pdf , ze vertellen tegenwoordig al zelf hoe ze hun woning moeten opleveren.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur opgezegd maar conflict.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het gelezen. Grappig. Helaas kan ik niks kopiëren uit die tekst, maar één ding viel me op:
Boorgaten moeten dicht gemaakt zijn.
Kleine boor- en spijkergaten zijn toegestaan, dat vertelde je collega Gerard ook toen ik de woning in Hatert verliet. Dichtstoppen had geen nut, aangezien het vulmiddel in de gaten meestal, als het behang los getrokken wordt, er ook weer uit getrokken wordt.

Wel moet ik zeggen dat jullie de woning indertijd heel netjes hebben opgeleverd/verbouwd. Complimenten. De laatste keer dat ik er was, waren de buren op de hoek net verhuisd (ik had ze met de verhuizing geholpen, vandaar), die woning was toen ook al helemaal gestript.

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Huur opgezegd maar conflict.

Ongelezen bericht door epdejong03 »

witte angora schreef:Ik heb het gelezen. Grappig. Helaas kan ik niks kopiëren uit die tekst, maar één ding viel me op:
Boorgaten moeten dicht gemaakt zijn.
Kleine boor- en spijkergaten zijn toegestaan, dat vertelde je collega Gerard ook toen ik de woning in Hatert verliet. Dichtstoppen had geen nut, aangezien het vulmiddel in de gaten meestal, als het behang los getrokken wordt, er ook weer uit getrokken wordt.

Wel moet ik zeggen dat jullie de woning indertijd heel netjes hebben opgeleverd/verbouwd. Complimenten. De laatste keer dat ik er was, waren de buren op de hoek net verhuisd (ik had ze met de verhuizing geholpen, vandaar), die woning was toen ook al helemaal gestript.
Dank je, we doen ook ons best om kwaliteit te leveren en dat is in het verleden helaas wel anders geweest. Het ligt er vaak ook aan wat voor opzichter er rond loopt.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur opgezegd maar conflict.

Ongelezen bericht door witte angora »

Het ligt er vaak ook aan wat voor opzichter er rond loopt.
Ik weet het, aan Gerard heb je een hele goede.

Met de andere collega die bij mijn verhuizing de vooropname deed kon ik het ook heel goed vinden. Zijn naam weet ik niet, helaas. Volgens mij werkt hij veel met Gerard samen.

Gesloten