LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naar verhaal

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Naar verhaal

Ongelezen bericht door Sonja »

Dit verhaal vond ik vandaag op een andere side v tros radar.

Geacht forum.

Hierbij wil ik een vraag stellen betreffende welke bevoegdheden incasso bureau's hebben en welke rechten een consument heeft als er maar ongelimiteerd kosten in rekening worden gebracht. Afgelopen jaar ben ik in de problemen gekomen welke ikzelf niet heb gemaakt. Zelf heb ik de afgelopen jaren keihard moeten werken 7 dagen van de week tot diep in de nacht zonder ook maar één dag vrij te kunnen nemen. Alles waar ik voor heb gewerkt heb ik kunnen inleveren aan boete's, schade's incasso's de belastingen en de criminaliteit! Ondanks herhaalde aanzeggingen dat incasso's en rechters niets oplossen doch de problemen alleen maar vergroten gaan zij gewoon door. Geen enkele mijn bekende instantie waar men met zijn probleem terecht kan, ik heb weleens gezegd dat je word overgeleverd aan de maffia. Alles heb ik moeten inleveren en dan bedoel ik ook ALLES! Er ligt beslag op mijn inboedel is meer dan 35 jaar oud, beslag op mijn AOW pensioen mijn oude dags voorziening waar ik mijn leven lang aan heb betaald kan ik nu ook inleveren en omdat ik toch moet betalen moet ik ook de auto welke 13 jaar oud is weg doen! Dus een eerlijk hardwerkende vakman kan nu na zijn pensioen niets meer ondernemen omdat dit dus ook ONMOGELIJK word gemaakt. Begrijp mij niet verkeerd het is geen kwestie van niet willen maar gewoon van niet KUNNEN! Dit is de dank van deze door het geld verziekte maatschappij aan iemand die altijd stipt was met betalingen nog nooit iemand voor maar één dubbeltje heeft benadeeld en daarvoor genadeloos word gestraft!
Hoe kom ik uit deze problemen? Graag reactie's van lotgenoten.

Vr.Gr. Hans.



IK WEET NIET OF DIT DOOR DEXIA KOMT MAAR MOETEN WE DEZE
KANT OP?????
mensen, we gaan door, gerechtigheid moet er komen.

Sonja.

F. Duchateau
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 okt 2003 08:45

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door F. Duchateau »

Tja Sonja, dat krijg je als je rekeningen niet betaald ...

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door Sonja »

Ja. treurig als dit gebeurt.
Maar verkeerd he, als het niet je eigen schuld is.

Net als op school, er was altijd wel een persoon
die de schuld kreeg,
of op je werk, altijd 1 persoon waar het aan lag
dat de zaken niet goed gingen.

Of aan lease produkten , de schuldigen werden
zorgvuldig uitgepikt, deze mensen die niet beter wisten,
die moesten ze hebben....

Triest... maar we hopen dat het recht er is hier in
Nederland. en dat begint erop te lijken.

groet van Sonja.

JL
Berichten: 466
Lid geworden op: 22 okt 2003 19:16

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door JL »

Nooit betalen.
Laatst gewijzigd door JL op 23 nov 2003 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Toos van der Heuvel
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2003 14:50

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door Toos van der Heuvel »

Net als Pim, die kreeg ook de schuld.

Annet
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 aug 2003 19:33

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door Annet »

Bovenstaand verhaal slaat volgens mij niet op Dexia. Deze meneer spreekt over belastingen, criminaliteit, boete's. Nu weet ik dat Dexia gelukkig geen belatingen incasseert. Dat ontbreekt er nog maar aan.

Maar ik heb sowieso een beetje twijfels bij dit verhaal. Beslag leggen op een jaren oude inboedel, auto van 13 jaar, pensioen, het gaat erg ver. Ik vermoed dat deze man, die misschien een eigen bedrijf had (wie werkt 7 dagen in de week in loondienst?), failliet is verklaard en zijn schuldeisers moet gaan betalen. Maar gaan de instanties zover??

Zijn er al gevallen bekend van beslaglegging door Dexia? Deurwaarders zijn al wel gesignaleerd heb ik vernomen. Ik wil het erop aan laten komen door niet meer te betalen. Ben lid van LL en ik ben het zat. Maar als ze beslag gaan leggen blijft er weinig over dan door de knieen te gaan want ik kom nu al amper rond.
Wie weet of er al iets in die richting is gebeurd?

Annet

F. Duchateau
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 okt 2003 08:45

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door F. Duchateau »

'ONINBARE INCASSO? Onmogelijk! Wij innen alles voor iedereen op no cure no pay-basis. Dit is het motto van incassobureau GGN. Profiel van de doorsnee klant: opgelicht, soms voor tonnen het schip ingegaan. Aanpak: chantage en intimidatie. 'We hebben een klant in onroerend goed die in België voor anderhalf miljoen gulden is opgelicht, nota bene met behulp van een Belgische notaris en accountant', zegt Keizer. 'Da's een zaak, daar zetten wij tien man op. Dan gaan de kogelvrije vesten aan. Zulke lieden wachten wij op en die trekken wij onze auto in.'

Als dit incassobureau de vordering van schulden op zich neemt, wordt éénmaal een brief aan de schuldenaar gestuurd. Bij het uitblijven van een reactie 'komen er mensen langs van onze buitendienst, zeg maar een soort deurwaarder. Zo nodig bezoeken we de schuldenaar op zijn werk, want dan trekken ze wit weg! Vaak mag de baas niet weten dat ze schulden hebben. Als we ze privé bezoeken, staan we met z'n tweeën om acht uur 's avonds op de stoep. Dan is de man vaak thuis. En soms zit er een nieuwe vrouw of vriendin die niet mag weten dat haar partner vijf jaar geleden in duistere zaakjes was verwikkeld. Dat is altijd handig.'

Iemand die zegt een uitkering te hebben en zodoende zijn schulden niet kan betalen, wordt gescreend: 'Dan gaan wij posten bij zijn huis', zegt Keizer. 'We volgen hem naar de plek waar-ie eventueel zwart werkt. We maken fotootjes en daar confronteren we hem mee.' Zo staat de schuldenaar voor de keus: betalen, òf de Sociale Dienst wordt ingelicht. Met name bij de aandelen lease incasso hebben we op deze wijze leuke resultaten geboekt. Keizer betitelt zijn werkterrein als een 'onwijs goeie markt'. En eentje die nog keihard groeit ook.

'EEN GAT IN DE markt', zegt ook M. de Bruijn van POD Incassoburo in Oudenbosch, 'Voor al uw oninbare incasso's'. Dit incassobureau is een jaartje bezig, zegt De Bruijn, en het loopt storm. 'We hebben honderden klanten, de meesten hebben alles al gehad: advocaten, deurwaarders, politie, rechters. Niets heeft geholpen.' Dan komt een incassobureau in zicht, waarvan er naar schatting tussen de vijfhonderd en duizend zijn.

Incasso is een groeiende en lucratieve markt. In Nederland moet twaalf miljard gulden per jaar worden geïncasseerd bij wanbetalers - bijna een ton per minuut. Een deel van die koek wordt uitbesteed aan advocaten en deurwaarders - die een voorsprong hebben omdat zij direct de rechter kunnen inschakelen - maar ook aan accountants en incassobureaus. Waaronder klinkende namen als Intrum Justitia en Dun & Bradstreet en Graydon, maar ook eendagsvliegen die zich op deze laagdrempelige markt storten: wie een incassobureau wil starten, heeft geen vergunning nodig.

Waren het vroeger vooral bedrijven die hun vorderingen aan incassobureaus uitbesteedden, tegenwoordig meldt zich het nieuwe type klant: gedupeerd door een oplichter. Hoe krijgt-ie zijn geld terug, zeker wanneer zwart geld in het geding is? Dat hij zich tot een incassobureau wendt, heeft te maken met wetgeving die in het voordeel van de oplichter uitpakt, met juridische procedures die onbetaalbaar zijn en jaren kunnen duren, en met het, naar verluidt, bureaucratische optreden van de opsporende en uitvoerende instanties - instanties die stuk voor stuk beweren overbelast te zijn.

GGN behoort tot het beschaafde deel van de no cure no pay-incassobureaus, de tamelijk nieuwe maar snel ontluikende loot in incassoland. De 'incassoboy' van eind dertig oogt allesbehalve agressief. De gewezen jeugdhulpverlener heeft een vriendelijke oogopslag en draagt een keurig pak. Naast hem staat een koffer. Op onze tafel ligt zijn mobiele telefoon, die regelmatig rinkelt. Niet zelden belt een crimineel, op wie Roeland, namens een klant, schulden tracht te vorderen. 'Als je op crimineel vlak niks met ze te maken hebt, zijn het gewone mensen', zegt hij. 'Totdat je in hun winkeltje gaat opereren. Dan heb je met de wolf in de mens te maken.'

Hij werkt met de 'directe aanpak': 'Ik ga niet lopen zeuren met herinneringen en aanmaningen. Ik schrijf één keer een brief om bekend te maken dat de opdracht in handen van mijn incassobureau is gegeven. Ik probeer een afspraak te maken. Als dat niet lukt, ga ik naar ze toe. Keurig in pak met mijn koffertje.' Zijn ervaring is dat de meesten schrikken als hij op hun stoep staat, en velen dusdanig dat ze direct betalen of een regeling treffen. 'Ik zeg altijd tegen de mensen dat het niet uitmaakt waar het geld vandaan komt. Als ze hun schulden maar betalen', zegt Roeland, die vijf mensen in dienst heeft.

Bedrijven vormen het grootste deel van zijn klanten. Maar ook gedupeerden van oplichters melden zich vaak op zijn kantoor. Bijvoorbeeld mensen die de dupe zijn van lieden die zich van plof-bv'tjes hebben bediend: Sorry, baas is failliet en kan zijn schulden niet betalen. 'Op zulke incasso's spring ik als een tekkel', zegt Roeland, die, indien nodig, voor huizen gaat posten. 'Soms sta je uren voor jan *** te wachten.' Hij wist eens een flat binnen te glippen door een buurvrouw aan te bieden haar boodschappen te sjouwen. Tijdrovend, jazeker. Maar hij vraagt dan ook zeker 25 procent van de te incasseren som.

Er moeten valstrikken bedacht. 'Voor een bedrijf op Schiphol ben ik bezig met een incasso in Engeland', illustreert Roeland. 'Die man in Engeland zegt: "Ik heb geen bedrijfsactiviteiten, dus geen inkomsten." Dan laat ik een ander bedrijfje bellen om een "lok-opdracht" te plaatsen, een opdracht waarbij hij moet aantonen dat hij in ieder geval over geld beschikt om een deel van de opdracht te kunnen voorfinancieren. Als hij zegt: "Ik heb zo en zoveel kapitaal en dat is daar en daar", dan staat op hetzelfde moment een advocaat klaar om beslag te leggen.'

Roeland komt op dreef: 'Een autohandelaar in België had auto's van een van mijn klanten verduisterd. Die heb ik zes maanden lang tweewekelijks lastiggevallen met bezoekjes en telefoontjes. Elke vierde vrijdag van de maand zijn we samen dronken geworden in een Antwerpse kroeg', herinnert hij zich lachend. 'Die autohandelaar zei op een gegeven moment: "Ik ben je zo verschrikkelijk zat, laten we maar een betalingsregeling treffen." Het gaat erom', verduidelijkt Roeland, 'wie de langste adem heeft. Schulden vorderen van een crimineel is een spel: wie heeft de meeste trucjes in handen en kan die met de meeste overtuiging brengen?'

Bluffen hoort erbij: 'Ik maak gebruik van het gebrek aan juridische kennis bij de tegenpartij. Als ik tegen jou zeg: ik ga een derdenbeslag leggen, weet jij dan wat ik bedoel? Nee?' Schaterend: 'Zie je wel!' En als iemand zegt dat alle goederen van een ander zijn, bluft Roeland: 'Dat doet er niet toe. Ik ga aantonen dat jij vier van de vijf dagen van die spullen gebruik maakt, dus ik ga daar beslag op leggen. Er zijn mensen die daarin trappen.' Nuancerend: 'Ik blijf heel dicht in de buurt van de waarheid, in ieder geval binnen de mogelijkheden van de wet, of ik verken de grenzen.'

Oké, een enkele keer gaat het mis. 'Ik heb goederen meegenomen die toch betaald bleken te zijn. Die heb ik gauw weer teruggebracht.' Sindsdien waagt Roeland zich niet meer aan het meenemen van spullen, anders dan POD Incassoburo. 'Wij stellen de spullen veilig totdat de rekening wordt betaald', zegt medewerker M. de Bruijn. Bedoelt hij dat de spullen van de schuldenaar worden meegenomen? 'Dat klopt', zegt De Bruijn. 'En het werkt! Tachtig procent gaat betalen.' Nee, natuurlijk mag het niet. Toch komt het, zegt De Bruijn, slechts zelden voor dat de tegenpartij een advocaat inschakelt. 'Want ze hebben veel te veel te verbergen.'
Roeland beperkt zich tot een verbaal steekspel met de oplichter. 'Ik heb een andere ingang bij oplichters', zegt hij. 'Ik erken hun kwaliteiten en ga het psychologische machtsspel met ze aan om te kijken of ik net zo gehaaid kan zijn als zij. Maar dan aan de andere kant van de streep. Zoals biljarten met iemand van hetzelfde niveau en toch proberen te winnen.' Ja, er zijn verschillen: 'Ik denk dat oplichters één ding missen: een balans van wat binnen de menselijke omgang mag en niet mag. Ik zou mensen nooit bewust wat kunnen aandoen. Zij wel.' Hij steekt een sigaretje op en blaast de rook peinzend voor zich uit: 'Een incasso slaagt op het moment dat er nog ergens een héél klein beetje fatsoen in een mens aanwezig is. Als je ze daarop blijft aanspreken, krijg je het voor elkaar.'

Hij zoekt steevast naar de zwakke plek van zijn tegenpartij. 'Als ik die gevonden heb, win ik meestal wel', zegt hij. Zoals die zwakke plek van een fraudeur uit, opnieuw, België. ('Dat lijkt me veiliger dan voorbeelden uit Nederland te noemen.') De Vlaamse fraudeur richtte bedrijven op en liet zich voortdurend failliet verklaren om onder zijn crediteuren uit te komen. De man, zo ontdekte Roeland, bleek de zoon van een opperrechter in Antwerpen. 'Dus heb ik zijn pa opgebeld', zegt Roeland. 'Zo van: "Ik moet uw zoon spreken, maar ik kan hem niet bereiken." Vervolgens legde ik hem uit wat er allemaal aan de hand was.' Twee dagen later hing de zoon van de opperrechter aan de telefoon om een betalingsregeling te treffen.'

ELK INCASSOBUREAU vreest de civiele procedure waarmee de gedupeerde zijn gelijk probeert te halen. Bij bedragen van onder de vijfduizend gulden kan de gedupeerde zich tot de kantonrechter wenden, die nog redelijk snel vonnis kan spreken. Maar boven de vijfduizend komt het tot de rechtbank. 'En dan kan het tot sint-juttemis duren', verzucht NVI-voorzitter Schnellen. 'En wat heb je aan een vonnis?' Elke incassomedewerker kan verhalen over hoe de tegenpartij je uitlacht als je met een vonnis wappert. De spullen zijn geleased, of staan op naam van iemand anders. Niet zelden is de vogel gevlogen.

A. Keizer van Intercollect: 'Wij maken vaak mee dat zulke lieden naar het bevolkingsregister zijn gestapt met de mededeling dat ze gaan verhuizen. Naar Australië om werk te zoeken.' De eventuele deurwaarder die spullen in beslag moet nemen, laat de zaak snel schieten, zegt Keizer die geen goed woord voor deurwaarders overheeft. Smalend: 'Vordering oninbaar, heet het dan. En als het te ingewikkeld wordt, met allerlei bv'tjes en zo, dan zijn ze snel weg.' Maar dan komt zijn incassobureau op de proppen. 'Zeventig tot tachtig procent van de vorderingen die door Justitie als oninbaar is betiteld, krijgen wij nog binnen', zegt hij.

JOOST1
Berichten: 364
Lid geworden op: 05 jul 2003 21:18

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door JOOST1 »

ZELFDE MAFIA ALS DU..TROUX

K.Duchateau
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 nov 2003 18:13

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door K.Duchateau »

Goede middag Fenna,

Ik zie dat je nu weer je juridische kant aan het forum toont.

Wij komen vanmiddag even een wijntje drinken en als je het goedvindt, komt Gerrit ook mee.

Tot straks,

Karel.

Annet
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 aug 2003 19:33

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door Annet »

Goed, nog maar een keer dan, dat geleuter over hoe goed en geweldig en intimiderend die incassobureaus zijn weten we nu wel. Mijn vraag is:

Zijn er al gevallen bekend van beslaglegging door Dexia? Deurwaarders zijn al wel gesignaleerd heb ik vernomen. Ik wil het erop aan laten komen door niet meer te betalen. Ben lid van LL en ik ben het zat. Maar als ze beslag gaan leggen blijft er weinig over dan door de knieen te gaan want ik kom nu al amper rond.
Wie weet of er al iets in die richting is gebeurd?

En nu graag serieuze reacties. Waar iedereen wat aan heeft.
Prettige zondag verder, voor zover mogelijk.

Annet

ant
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jul 2003 09:36

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door ant »

Als je niet betaald,dan komt er uiteindelijk een deurwaarder.
=een veredelde postbode.
Dan wordt je gedagvaard en heb je een advocaat nodig.
Dus laat je niet bang maken door een incassobureau.
Mijn contract liep af juni 2001 en wacht op de rechter.(uitspraak januari?2004)
P.S veel steun van Payback gehad dus wordt lid

Fijn weekend allemaal

Gast

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door Gast »

[/b] ja annet wat die hans schrijft klopt!
als mensen met een eigen bedrijf failliet gaan zonder kans op de wsp!
(beslist de rechtcommisaris nl) zit hij of zei het hele leven daar aan vast! elke vernieuwing of verandering van persoonlijke omstandigheden wordt weer meegenomen door de incasso burau's en /of deurwaarders. dit systeem heeft de laatste jaren een wijziging ondergaan nl de wsp (wet schuldsanering natuurlijke personen) daaronder valt ook een v.o.f of eenmanszaak (geen bv)
ik ken een voorbeeld uit de praktijk.

deze vof had een bloemenkweek kas die hij runde met zijn echtgenote en een medewerker(een allochtoon) over deze medewerker niets dan lof! toen de zaak fout ging wilde hij zijn overuren(800!!) niet betaald hebben(niet iedere allochtoon is een uitbuiter deze man werkte keihard mee en was nooit ziek 1 of 2 keer in 6 jaar,en dan een paar dagen of een dag en dan nog door uitslag van de bloemen)

de eigenaar en zijn vrouw werkten 80 a 90 uur in de week,de sierteelt maakt moeilijke tijden door al ziet u dat niet op de markt,omdat handelaren de prijs 3x over de kop doen!
maar even kort door de bocht door allerlei milieu regels en nog een hoop zaken kan zo,n tuinder niet meer mee! dit resulteert in dus nu in de wsp! die hans heeft m.i dan ook de zaak niet tot het einde goed volbracht nl de zaak tot het eind blijven runnen en niet weglopen,ook de crediteuren te woord blijven staan en uitleggen waarom er niet wordt betaald ,als men zo te werk gaat komt men in de wsp(3 jaar op bijstandsniveau minus 10% ! ) daarna is men weer vrij dus geen beslag e.d meer

zo zit de wet in elkaar en niet anders,dus m.i is die hans verkeerd (misschien niet bewust) bezig geweest.

gr

pechvogel

Annet
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 aug 2003 19:33

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door Annet »

Pechvogel, bedankt voor je uitleg. Volgens mij ben je dan nog erger af dan een schuld bij Dexia.

Ant, maar als er een deurwaarde komt dan is er toch al een procedure bij de rechter geweest? Het gaat bij mij om maandermijnen van 475 euro die ik niet kan en wil voldoen dus het komt bij de kantonrechter en heb ik (nog) geen advocaat nodig.
Gelukkig ben ik ook lid van payback. leaseverlies en leaseleed. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Benieuwd wat jouw uitspraak wordt. Maar nog geen meldingen van beslagleggingen bij andere gedupeerden???

Annet

hphjansen
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:15

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door hphjansen »

DUCHATEAU MOET NOG MAAR EENS EEN PAAR JAARTJES TERUG NAAR SCHOOL.

ZOLANG JE "BETAALD" O.T.T. (onvoltooid tegenwoordige tijd) met een -D schrijft.

D- of -T aan het eind van een woord lijkt niet belangrijk. Het zegt meestal wel iets over het algemene niveau.

mijn advies aan DUCHATEAU is dan ook om geen commentaar meer op dit forum te schrijven.

Ga eerst maar eens een fatsoenlijke opleiding volgen.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Duchateau is een intelligent persoon.
Alleen heeft hij een bepaalde sociale storing waardoor hij in de maatschappij alleen is komen te staan.
Dit reageert hij af op dit forum.
Schenk dus wel een beetje maar niet teveel en te serieus aandacht aan dit soort lieden.
Laatst gewijzigd door Oom Dagobert op 24 nov 2003 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Meander
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 nov 2003 16:40

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door Meander »

. Dus ja over niveau.......... etc.
Laatst gewijzigd door Meander op 25 nov 2003 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Naar verhaal

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Du chateau heeft maar 1 mening en die is dat alle gedupeerden
stom zijn en hun verlies moeten accepteren.
Bij elke vraag/reactie van een gedupeerde blijft hij dit tot vervelens toe herhalen puur om gelijk te krijgen. Vandaar mijn beschrijving van Du Chateau.
Als hij die mening 1x weergaf respecteerde ik het, nu niet meer.
Dit ter waarschuwing voor mensen die zich laten verleiden op hem te reageren, leidt tot niets.
Laatst gewijzigd door Oom Dagobert op 24 nov 2003 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten