LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is deze deurwaarder terecht bezig?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Mossenaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2010 22:31

Is deze deurwaarder terecht bezig?

Ongelezen bericht door Mossenaar »

Beste forum bezoeker van Radar,

Ik moet een bedrag van 2500 euro betalen aan een deurwaarder. Omdat ik dit geld niet heb heb ik hen gevraagd of dit in maandelijkse termijnen mocht afbetalen. Hier heb ik, na veel telefonisch- e-mail en schriftelijk contact nimmer antwoord op gekregen. Daarom ben ik maar gewoon begonnen met termijnen van 50 euro. Nu ik inmiddels drie maanden heb betaald reageren ze en moet ik een in en uitgave formulier invullen. Omdat ze kopieen van recente loonstroken willen zien huiver ik daar ik bang ben dat ze dan ook loonbeslag kunnen leggen als ze weten wie mijn werkgever is. (En ik wil natuurlijk niet dat mijn werkgever op de hoogte is van dit feit)
Nu heb ik wel eens gelezen dat als je al drie termijnen hebt voldaan dat er dan een artikel in de wet "zegt" dat de betalingstermijn bekrachtigd is. Wie oh wie zou mij hier een antwoord op kunnen en willen geven????

Hartelijk dank alvast.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Is deze deurwaarder terecht bezig?

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Twee vragen, twee antwoorden:

- een betalingsregeling komt alleen tot stand door een overeenkomst tussen partijen, dus niet door eenzijdig te betalen. Ook niet als je al meer termijnen voldaan hebt. Het wetsartikel waar jij naar verwijst, bestaat niet.

- de deurwaarder kan alleen loonbeslag leggen als er sprake is van een vonnis (wat aan jou betekend moet zijn). En als de deurwaarder beslag mag leggen, mag hij ook via het UWV achterhalen wat jouw inkomstenbron is.

Kortom: er is geen reden om het formulier niet in te vullen, want de meeste gegevens komt de deurwaarder toch wel achter. Ik zou het gewoon doen, en met een beetje geluk mag je de door jou reeds ingezette regeling gewoon voorzetten.

Overigens erg goed dat je al bent begonnen met betalen, dat laat in ieder geval je goede wil zien!

Mossenaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2010 22:31

Re: Is deze deurwaarder terecht bezig?

Ongelezen bericht door Mossenaar »

Dank u wel voor uw reactie deurwaarder Mark. Jammer dat ik ongelijk had maar fijn om te weten dat er geen beslag kan worden gelegd zonder vonnis. Is het wel reeel dat een deurwaarder zoveel inzicht kan vragen over je in en uitgave patroon? En hoe kan het dat het UWV weet wie je werkgever is?

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Is deze deurwaarder terecht bezig?

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

De taak van de deurwaarder is om de vordering van de opdrachtgever te incasseren, zonder daarbij het belang van de schuldenaar te negeren. Om die op het eerste gezicht tegenstrijdige opdracht goed uit te voeren, is het van belang dat de deurwaarder inzicht heeft in jouw situatie. Daardoor kan een goede inschatting gemaakt worden van het bedrag wat jij per maand kunt betalen.

ALs er sprake is van een vonnis en de deurwaarder bevoegd is om beslag te leggen, is het zelfs een wettelijke plicht om inzicht in je situatie te geven. In artikel 475g lid 1 Rv. staat letterlijk:
Een schuldenaar is verplicht aan een deurwaarder die gerechtigd is tegen hem beslag te leggen, desgevraagd zijn bronnen van inkomsten op te geven.
Het UWV weet wie jouw werkgever is omdat zij verantwoordelijk zijn voor de de afhandeling van de werknemersverzekeringen.

Gesloten